زاها حدید درگذشت: دنیای معماری در سوگ یک اسطوره

مریم اصلانی | جمعه, ۱۳ فروردین ۹۵ ساعت ۲۱:۳۵

نام زاها حدید (Zaha Hadid) برای عاشقان دنیای معماری، نامی شناخته شده و مورد توجه است. اما متأسفانه این نابغه‌ی خلاق، ساعاتی قبل و در پی حمله‌ی قلبی درگذشت و دنیای معماری را در بهت و تأسف فرو برد. در ادامه و با مرور خاطرات او همراه شما خواهیم بود.

معمار دو رگه‌ی عراقی- بریتانیایی زاها حدید در سن ۶۵ سالگی و در پی حمله‌ی قلبی ناگهانی در گذشت.

زاها حدید

زاها حدید معمار و طراح شماری از معروف‌ترین سازه‌های جهان است که از آن جمله می‌توان به "مرکز المپیک ورزش‌های آبی لندن"، "موزه‌ی ملی MAXXI" و ساختمان مرکز حیدر علی‌اف در باکو اشاره کرد. او مدتی به دلیل مشکل ریوی در بیمارستان میامی بستری بود.

موزه‌ی ملی MAXXI در رم

مرکز حیدر علی اف

مرکز المپیک ورزشهای آبی لندن

 دفتر معماری این بانوی نابغه در پیامی اعلام کرد:

"جای بسی تأسف است که اعلام کنیم خانم زاها حدید در اولین ساعات روز گذشته در بیمارستانی در میامی (Miami) درگذشت."

درگذشت معمار معروف زاها حدید

خانم زاها حدی در شمار معدود بانوان فعالی است که به واسطه‌ی زاویه نگاه منحصر بفرد، خلاقیت و ذهن باز خود در دنیای معماری اسم و رسمی به هم زده و شناخته شده بود. او همچنین نخستین زنی بود که موفق به دریافت مدال طلای انجمن سلطنتی معماری بریتانیا شد.

درگذشت زاها حدید

زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در شهر بغداد متولد شد. او در سال ۱۹۷۷ و پس از دریافت مدرک خود در رشته معماری، به استاد سابق خود پرفسور "ریم کولهاس" (Reem Koolhass) و "الیا زنگلیس" (Elia Zenghelis) در " OMA" پیوست. او دفتر معماری خود را در سال ۱۹۷۹ بنیان نهاد، دفتری که با همکاری "پاتریک شوماخر" (Patrik Shumacher) تأسیس شد.

درگذشت زاها حدید

در طول دوران حرفه‌ای، ایشان موفق به دریافت جوایز مختلف معماری شد که از آن جمله می‌توان به دوبار دریافت "جایزه‌ی استرلینگ" (Stirling Prize) اشاره کرد، بار نخست برای طراحی "موزه‌ی MAXXI" در رم در سال ۲۰۱۰ و دیگر بار در سال ۲۰۱۱ و این بار برای طراحی "آکادمی اِوِلین گریس" (Evelyn Grace) در لندن. او همچنین در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت "جایزه‌ی معماری پریتزکر" (Pritker) شد.

آکادمی اولین گریس

دنیای طراحی نیز به همان اندازه که دنیای معماری از نبوغ این بانوی خوش ذوق شگفت زده شده بود، از طراحی‌های خلاقانه‌ی او سود برده است. خانم زاها حدید هرگز خود را در چارچوب و فرم خاصی محبوس نکرد. افق خلاقیت او انتهایی نداشت و در هر زمینه‌ای چیزی برای عرضه داشت. او در زمینه طراحی پوشاک، ظروف، مبلمان، بیلبوردهای تبلیغاتی و ...نیز بسیار فعال بوده و در همکاری با برندهای مطرح و محبوب جهانی، مجموعه‌های قابل توجهی را روانه‌ی بازار کرد.

طراحی های زاها حدید

طراحی های زاها حدید

خطوط منحنی مشخصه‌ی اصلی کارهای او بود، خطوطی که از این پس در انحناهای دلفریب خود، فراز و نشیب روزهای زندگی عمر بانویی خلاق، نابغه، خوش فکر و ستودنی را به نمایش می‌گذارند. روحش شاد.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه