چند نکته برای ثبت تصاویر فوق‌ العاده در شب

حمیده کریمی | دوشنبه, ۲۴ اسفند ۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

شاید فکر کنید که عکاسی در شب به دلیل وجود نور کم سخت است، اما این طور نیست. شب‌ها بهترین فرصت برای گرفتن عکس‌های خلاقانه است. چراغ‌های رنگارنگ خیابان‌ها، ماه و ستارگان و مراسم آتش‌بازی سوژه‌های جذابی برای عکاسی در شب هستند. در ادامه با چند نکته برای عکاسی بهتر در شب آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

عکاسی در شب

مقاله‌ی مرتبط:

 برای داشتن عکس‌های زیبا از مناظر شبانه کافی است که یک دوربین DSLR و اطلاعات پایه درباره‌ی استفاده از آن داشته باشید. با رعایت این چند نکته‌ی ساده می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای از زیبایی‌های شب و مناظر متفاوت و دیدنی آن بگیرید.

به انتخاب فوکوس، دیافراگم و سرعت شاتر دقت کنید

عکاسی در شب

برای داشتن عکس‌های واضح و روشن، سرعت شاتر را ۳۰ ثانیه در نظر بگیرید و با بازترین دریچه‌ی دیافراگم عکاسی کنید. بهتر است که فوکوس اتوماتیک را خاموش کنید و به صورت دستی فوکوس کنید. اگر عکس‌ها خیلی تاریک می‌شود، سرعت شاتر را روی حالت bulb تنظیم کنید و سپس با استفاده از ریموت، زمان نوردهی را کنترل کنید.

عکاسی در شب

ISO و تراز سفیدی (White Balance) را بررسی کنید

تراز سفیدی

هر چه مقدار ISO (تنظیمات حساسیت نور) بیشتر باشد، دوربین شما نسبت به نور حساس‌تر می‌شود. با افزایش این مقدار، احتمال اینکه کیفیت عکس‌های شما پایین بیاید، بیشتر می‌شود. عکس‌هایی که با مقدار ISO بالاتر گرفته می‌شوند، بیشتر نویز دارند. از این رو تنظیم مقدار ۱۰۰ برای ISO نقطه‌ی خوبی برای شروع است. این مقدار نویزهای قابل مشاهده‌ی عکس را تا حد امکان کاهش می‌دهد. عکاسی را می‌توانید با تنظیمات تراز سفیدی متفاوت امتحان کنید. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب حالت‌های «cloudy» و «shade» برای تراز سفیدی، رنگ‌های قرمز و نارنجی عکس را افزایش می‌دهد.

عکاسی در شب

از سه‌پایه استفاده کنید

سه پایه

حتی با در اختیار داشتن یک دوربین خوب و استفاده از تنظیمات مناسب، باز هم برای عکاسی در شب به سه‌پایه نیاز خواهید داشت. برای داشتن عکس‌های واضح و روشن در شب باید با افزایش سرعت شاتر، مقدار نور کم محیط را جبران کنید. اما سرعت کم شاتر کوچک‌ترین حرکات را نیز ثبت می‌کند، در نتیجه عکس‌های شما تار می‌شود؛ پس حتما از یک سه‌پایه استفاده کنید تا احتمال کوچک‌ترین حرکت و لرزش دوربین را در جریان نوردهی از بین ببرید. اطمینان حاصل کنید که لرزش‌گیر لنز را خاموش کرده‌اید. ضمنا توجه کنید که در این حالت سوژه‌های متحرک تار می‌شود. زمانی که برای عکاسی آماده شدید، از تایمر داخلی دوربین خود استفاده کنید تا نتیجه‌ی کار تار نشود.

سه پایه

مسیرهای نور را به تصویر بکشید

مسیر نور

برای ثبت مسیرهای نور باید از یک سوژه‌ی نورانی متحرک با تکنیک نوردهی طولانی عکاسی کنید. این مسیرهای نوری ممکن است مثل مسیر عبور چراغ‌های یک ماشین، مصنوعی یا مثل چرخش ستاره‌ها در آسمان، طبیعی باشد. دقت کنید که در حین عکاسی، منبع نور برای مدت طولانی بی‌حرکت نماند. این باعث می‌شود که یک نقطه‌ی نورانی در عکس ایجاد شود. برای عکاسی از مسیر حرکت ستارگان، شاتر را باید برای چند دقیقه باز بگذارید. می‌توانید این تکنیک را با افزایش مقدار ISO و کاهش سرعت شاتر امتحان کنید.

مسیر نور

پس از اینکه در تکنیک‌های عکاسی از آسمان شب مهارت کافی پیدا کنید، می‌توانید از همین مهارت‌ها برای عکاسی از حرکت ابرها در غروب آفتاب و حرکت آبشار در نور کامل روز استفاده کنید.

عکاسی در شب

مطالب مرتبط:

دیدگاه