هفته‌نامه؛ از شکستن رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان تا ادامه روند ناآرامی‌ها در ترکیه

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۶ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

 

در هفته‌ای که گذشت، روند ممتد نا آرامی‌های ترکیه تا آنجا ادامه یافت که حتی ایالات متحده هم از شهروندانش خواست به این کشور سفر نکنند. رییس شورای جهانی صنایع دستی، به دعوت مسئولان کشورمان و به‌منظور افتتاح نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی کشور، وارد تهران شد. خبرهای نوروزی، از آغاز پیش‌فروش بلیط‌های نوروزی اتوبوس و برگزاری آیین ملی بزرگداشت عید نوروز حکایت داشتند. توسعه گردشگری جزایر خلیج فارس، با توافق بر سر ایجاد رالی باس در کیش، به روند رو به رشد خود ادامه داد. جمعی از دلسوزان حوزه میراث فرهنگی کشور، به‌منظور حمایت از آثار تاریخی استان بوشهر زنجیره انسانی تشکیل دادند. هواپیمای ایرباس A380 که چندین فروند از آن در فهرست هواپیماهای خریداری شده کشورمان در جریان سفر دکتر روحانی به فرانسه قرار دارد، با سفر از دبی به اوکلند نیوزلند رکورد طولانی‌ترین پرواز جهان را شکست. قبرس رکورد درآمد از گردشگری در دنیا را شکست و بخشی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان در نمایشگاه بین‌المللی گوانگجو به نمایش در آمد. با کجارو همراه باشید تا مشروح این اخبار و بسیاری دیگر از رویدادهای مهم گردشگری در هفته گذشته را مرور کنیم.

 

آغاز پیش‌ فروش اینترنتی بلیط نوروزی اتوبوس

مطابق شماره‌های پیشین، هفته‌نامه را با خبری نوروزی آغاز می‌کنیم، بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی پیش‌فروش بلیط ناوگان اتوبوس مسافری کشور برای سفرهای نوروزی از اواسط هفته گذشته رسما آغاز شد. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

در سفرهای نوروزی سال جاری که از ۲۵ اسفند‌ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین‌ ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، حدود ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۳۸ هزار دستگاه سواری کرایه نسبت به جابه‌جایی مسافران اقدام خواهند کرد.

 هرچند هنوز به‌طور رسمی نرخ‌های جدید اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد طبق روال سنوات گذشته با توجه به این‌که معمولا سفرهای نوروزی به‌شکل یکسر خالی انجام می‌شود راننده‌ها نسبت به افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها اقدام خواهند کرد.

برگزاری آیین ملی بزرگداشت عید نوروز

آیین ملی نوروز

 دیگر خبر نوروی این هفته به برگزاری آیین ملی بزرگداشت نوروز اختصاص داشت. در همین راستا  «سمیع‌الله مکارم حسینی» دبیر شورای سیاستگذاری بزرگداشت نوروز  در نشست خبری که در محل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، گفت:

سازمان میراث فرهنگی به‌منظور بزرگداشت آیین ملی نوروز که به‌عنوان میراث ناملموس در ۱۲ کشور توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده که از مردادماه در قالب یک ستاد تدوین و پیگیری شده است.

وی از جمله این برنامه‌ها را ایجاد نوروزگاه‌ها، همایش عروسک‌های بومی و نوروزی، برگزاری همایش علمی نوروز، نمایشگاه عکس، جشنواره عکس مردمی نوروز، تألیف و انتشار کتب تخصصی نوروز و همایش ملی نوروز اعلام کرد.

به گفته دبیر شورای سیاستگذاری بزرگداشت نوروز، برنامه ملی نوروزگاه‌ها در ۲۰ شهر از ۱۳ استان کشور برگزار می‌شود که عبارت‌اند از: تهران، بندرعباس، قشم، مشهد، نیشابور، زابل، ایرانشهر، چابهار، بوشهر، شیراز، اصفهان، سنندج، کرمان، گنبد کاووس، بندر ترکمن، تبریز، رشت، آبادان، اهواز و ایذه. هدف از این انتخاب، احیای آیین‌های محلی فراموش‌شده یا در حال فراموش شدن است، این آیین‌ها از ۲۴ اسفند شروع شده و تا ۱۳  فروردین ادامه خواهد داشت.

  

رئیس شورای جهانی صنایع دستی به تهران آمد

 در هفته‌ای که گذشت، نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی ایران برگزار شد. در جریان برگزاری این نمایشگاه،  «غدا هیجاوی» رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دعوت فعالان بخش خصوصی صنایع دستی به‌منظور افتتاح و بازدید از نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی ایران چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه وارد تهران شد.

آثار این نمایشگاه در بیش از ۴۰۰ قطعه از آثار ارزشمند و منحصربه‌فرد هنرمندان زبده و صاحب نام کشور در ۲۰ رشته هنری طراحی و تولید شده و پیش تر در ۱۲ کشور جهان نیز به نمایش گذاشته شده است، این نمایشگاه جلوه‌ای ماندگار و کم نظیر از زیبایی، ذوق و ظرافت هنر ایرانی است که در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این رویداد فرهنگی و هنری روز  پنجشنبه ۱۳ اسفند ماه، با حضور «بهمن نامور مطلق» معاون صنایع دستی کشور، «غدا هیجاوی» رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و مدیران موسسه آفرینش های هنری سلام به‌عنوان میزبان این برنامه و نیز جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر در هتل پارسیان تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه با هدف ارائه ظرفیت‌های برجسته صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی و نیز فرصتی برای رونق اقتصادی این حوزه و فروش آثار فاخر صنایع دستی است که توسط موسسه آفرینش‌های هنری سلام و با حمایت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در حال برگزاری است.

علاقه‌مندان به عرصه فرهنگ و هنر ایران می‌توانند تا ۲۱ اسفند ماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۴ از این نمایشگاه بازدید کنند.

افتتاح نخستین بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در زنجان

دیگر خبر مهم حوزه صنایع دستی کشور در هفته گذشته حاکی از آن بود که نخستین بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در کنار رختشویخانه زنجان با حضور معاون صنایع دستی سازمان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی افتتاح شده است.

در بازارچه صنایع دستی استان زنجان که در کنار رختشویخانه زنجان با ۲۲ غرفه آغاز به کار کرده، صنایع دستی متعددی از هنرهای دستی استان زنجان ارائه می‌شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر از این بازارجه به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 

گردشگری زیر تیغ روند ممتد ناآرامی‌های ترکیه

انفجار در استانبول

در ما‌ه‌های اخیر، هفته‌ای نبوده که ناامنی در ترکیه به تیتر رسانه‌های بین‌المللی بدل نشده است. این هفته نیز همانند هفته‌های گذشته، خبرها حاکی از آن بود که انفجار و تیراندازی در یک مرکز پلیس در استانبول رخ داده است.

هم‌زمان با این حمله‌ها خبرگزاری «دوغان» ترکیه اعلام کرد که در محله «بیرم پاشا» در استانبول به یک گشتی پلیس با بمبی دست‌ساز حمله شده است.

چندی بعد، انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در شهرک نصیبین در استان کردنشین ماردین، در جنوب شرقی ترکیه ، ۲ کشته و بیش از ۳۵ تن زخمی برجای گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها این انفجار در هنگام گشت‌زنی نیروهای پلیس در شهرک مذکور صورت گرفته بود.

 در پی این نا آرامی‌ها واشنگتن خواستار عدم سفر اتباع خود به ترکیه بویژه در مناطق نزدیک به مرزهای سوریه به‌دلایل امنیتی و تهدیدات تروریستی شد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به اتباع خود هشدار داد که از سفر به ترکیه بویژه در مناطق نزدیک به مرزهای سوریه خودداری کنند و در حین بازدید از اماکن گردشگری و ساختمان‌های دولتی یا مراکز پلیس مراقب خطر ربایش در ترکیه بویژه در جنوب شرقی این کشور باشند.

در پیام این وزارت خانه آمده است که به‌دلیل خطرات موجود بهتر است به این کشور سفر نکنند. با وجود انفجارهای اخیر و افزایش خطرات از سوی گروهک‌های خارجی و داخلی، افراد باید در حین سفر به ترکیه بسیار مراقب باشند.

 

 

گردشگری رالی باس در جزیره کیش

رالی باس

در شماره‌های پیشین هفته‌نامه، از عزم جدی مسئولان گردشگری کشور برای توسعه همه‌جانبه این صنعت در جزایر خلیج فارس گفتیم. در همین راستا این هفته نیز خبری مبنی بر توافق معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با مسئولان سازمان ایرانگردی و جهانگردی به‌منظور ایجاد گردشگری رالی باس در کیش منتشر شد.

«محمد محب خدایی» روز پنجشنبه در همایش بین‌المللی حمل و نقل و گردشگری که در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سفر کیش برگزار شد، گفت:

سازمان ایرانگردی و جهانگردی ۷۵ هتل دارد که می‌توان از ظرفیت آن برای گردشگری رالی باس تا جزیره کیش استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گردشگری در کشور ما نقطه به نقطه است و از یک مبدا به یک مقصد منتهی می‌شود، افزود:

باید تنوع در سفر ایجاد شود که بدین منظور سفر ترکیبی برای گردشگران در نظر گرفتیم که بتوانند با اتوبوس به بندرعباس و از این بندر با کشتی کروز به کیش سفر کنند و با هواپیما هم برگردند.

.برای مشاهده جزئیات بیشتر از این خبر از این صفحه از کجارو بازدید کنید.

  

تشکیل زنجیره انسانی درحمایت از بافت تاریخی شهر بوشهر

 در هفته‌ای که گذشت، زنجیره‌ای انسانی در حمایت از بافت تاریخی شهر بوشهر با حضور شماری از اعضای سازمان‌های مردم نهاد و همچنین جمعی از قشرهای مختلف مردم در بافت تاریخی این شهر تشکیل شد.

 مسئول هماهنگی زنجیره انسانی که در حمایت از بافت تاریخی بوشهر تشکیل شده بود، گفت:

با توجه به اینکه به عقیده صاحب‌نظران و کارشناسان بافت تاریخی بوشهر وضعیت نامطلوبی دارد، همه مردم این شهر خواستار توجه بیشتر به این بافت هستند.

کوروش سلطانی با بیان اینکه در این راستا کمپین مشارکت برای نجات بافت تاریخی بوشهر تشکیل شده است، افزود:

این کمپین با نام کوتاه «کمپین نجات بافت» پس از طرح موضوع در نشست‌های مختلف با مردم، کارشناسان و مسئولان آغاز بکار کرده است.

برای مشاهده مشروح این گزارش به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 

هواپیمای ایرباس A380  رکورد طولانی‌ترین پرواز مسافربری جهان را شکست

 در هفته‌ای که گذت یک فروند هواپیمای ایرباس A380 ، با سفر از دبی به اوکلند در نیوزیلند، طولانی‌ترین پروازِ بدون توقف جهان را انجام داد. 

 هواپیمای ایرباس A380 که ایران هم چند فروند آن را خریداری کرده روز چهارشنبه هفته گذشته، پس از سپری کردن ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از دبی در امارات متحده عربی در شهر اوکلند در نیوزلند به زمین نشست و رکورد طولانی‌ترین پرواز را شکست.

رکورد قبلی مربوط به هواپیمایی استرالیا با طی ۱۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از سیدنی تا بوستون آمریکا بوده است.

طبق گزارش وب‌سایت خبری ایرویز، مسیر بازگشت نیز از لحاظ زمانی طولانی‌ترین مسیر خواهد بود. مسافران این پرواز باید ۱۷ ساعت و ۱۵ دقیقه در هواپیما باشند تا از اوکلند به دبی بازگردند.

  

جاذبه های گردشگری ایران در نمایشگاه بین المللی گوانگجو

گوانگجو

 در هفته ای که گذشت، نمایشگاه بین المللی «سفر گوانگجو» با شرکت کشورهای مختلف از جمله ایران در شهر گوانگجوی چین برپا شد و در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به صنعت توریسم قرار گرفت.

 نمایشگاه بین المللی سفر گوانگجو که همه ساله با هدف تقویت و توسعه صنعت گردشگری برگزار می‌شود، فرصت مناسبی ایجاد کرد تا شرکت کنندگان با جاذبه‌های گردشگری کشورمان آشنا شوند.

میزبانی این نمایشگاه سه روزه را اداره توریسم گوانگجو و شرکت نمایشگاه‌های هانوفر میلان (شانگهای) بر عهده داشتند و در مرکز نمایشگاه‌های واردات و صادرات چین موسوم به «پاجو» برپا بود.

در مدت برپایی این نمایشگاه، نمایندگان کشورمان در مکانی که با همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اختیار آنان قرار داده شد، آخرین دستاوردها، خدمات و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه همچنین خدمات بخش‌ها و ساختارهای مختلف صنعت گردشگری از جمله خطوط هوایی، آژانس‌ها، هتل‌ها و موسسات آموزشی مرتبط، در۳۶ متر مربع فضای نمایشگاهی معرفی شده است.

نمایشگاه بین المللی «سفر گوانگجو» با سابقه ۲۳ سال، از جمله نمایشگاه‌های شناخته شده چین در حوزه گردشگری و یکی از بازارهای بین‌المللی معتبر در صنعت توریسم محسوب می‌شود که در فضایی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود.

برپایی این اجتماع بزرگ که همه ساله در نیمه اول اسفند ماه صورت می‌گیرد، می‌تواند فرصتی مناسب برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کشورمان باشد.

شناساندن توانمندی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری و همچنین فراهم آوردن بستری مناسب برای آشنایی کشورها با جاذبه‌های توریستی یکدیگر، از مهمترین اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان شده است.

در نمایشگاه امسال بالغ بر ۷۰۰ غرفه دایر شد و بیش از ۴۰ کشور نیز در آن شرکت کردند.

 

پروژه گردشگری اتحادیه اروپا با هدف کاهش ترور و اسلام هراسی

 درشرایطی که کشورهای عرب منطقه از سعودی و قطر گرفته تا بحرین و کویت، با سوریه و لبنان دشمنند و سفر و کمک‌های مالی خود به لبنان را قطع کرده‌اند، اتحادیه اروپا دراقدامی فرهنگی با هدف کاهش ترور از یک سو و اسلام هراسی از دیگرسو، قصد دارد یک برنامه گردشگری و سفر از شرق به اروپا راه‌اندازی کند.

به نوشته ایندپندنت دراین پروژه گردشگری هدف آن است که سه قاره آسیا، اروپا و افریقا با تمرکز بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی و میراث زندگی صلح جویانه درکنار هم با هم پیوند بیشتری برقرار کنند.

این پروژه بزرگ مالی از سوی اتحادیه اروپا دراصل مسیر گردشگری ویژه‌ای است که از خاورمیانه به اروپا بر اساس میراث امویان تعریف شده است. این مسیر گردشگری براین اساس شامل بخش‌هایی از لبنان، اردن، مصر، تونس سپس ایتالیا، اسپانیا و پرتقال است که هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیون یورو برای آن برآورد شده است.

این برنامه از سوی ناظران به‌عنوان اقدامی جسورانه تلقی شده که در ابتکاری توریستی در زمانی که روابط میان شرق و غرب با اقدامات و رویدادهای تروریستی ازیک سو و بحران مهاجران و گسترش اسلام هراسی در اروپا و کشورهای غربی بشدت تیره و تار شده صورت می‌گیرد.

به نوشته ایندپندنت امویان در طول تاریخ به‌عنوان حاکمانی توسعه طلب و مهاجم شناخته شده‌اند که بخش‌هایی از روم و سپس جنوب اروپا را با زور و جنگ تحت سلطه خود درآورده‌اند. با این حال دراین پروژه تمرکز طراحان بیش از هرچیز بر مسیرها و پیوندهای فرهنگی میان اقوام مختلف بومی و مهاجران یا مهاجمان عرب استوار است .

بر اساس مندرجات جزوه ای که از سوی بنیاد دولتی «اندلوزیا» دراسپانیا که رهبری این پروژه را بر عهده دارد، هدف ایجاد روابط و تقویت دوستی با اتکا به روابط عمیق فرهنگی وفرهنگی و علمی گذشته میان شرق و غرب دراین دوران است.

این گزارش یادآور شده که میراث امویان خارج از مرزهای نخستین کشورهای اسلامی حتی در میان کشورهای مسلمان نیز تا حد زیادی ناشناخته مانده است. دراین شرایط اتحادیه اروپا با ارائه پروژه جدیدی با هدف برجسته کردن تاریخ مشترک میان اقوام و کشورهای مختلف شرقی و غربی درسراسر حوزه مدیترانه ارتباط دوستانه میان سه قاره را پر رنگ‌تر کند.

 

نمایشگاه خودروهای تاریخی برگزار شد

 

خودرو تاریخی

 

 پس از برگزاری نمایشگاه اتومبیل‌های کلاسیک در باغ موزه قصر، این هفته نمایشگاه خودروهای تاریخی در حاشیه برپایی نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروی ایران دایر شد. در این نمایشگاه نمونه‌های کلاسیک از تولیدات شرکت‌های خودروسازی کشورهای آلمان، آمریکا، انگلستان، فرانسه و ... در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شد.

 بنز، بی ام دبلیو، موریس، پیکان، تریومف و ... از جمله خودروهایی بودند که در نمایشگاه خودروهای تاریخی در معرض دید عموم قرار داده شدند.

 

قبرس در جذب درآمد های گردشگری رکورد زد

 

قبرس

 

صنعت گردشگری قبرس با افزایش ۴/۴ درصدی میزان، بالاترین آمار درآمدی خود را از سال ۲۰۰۱ تاکنون به ثبت رساند.

 بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مسئولان گردشگری قبرس، درآمد گردشگری این جزیره زیبا در منطقه مدیترانه به ۲/۱۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵ رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۰/۲ میلیارد یورو ثبت شده بود.

همچنین در سال ۲۰۱۵ درمجموع ۲/۱ میلیون گردشگر قبرس را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند که حاکی از رشد ۸/۹ درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته آن است.

تنها در ماه دسامبر سال گذشته میلادی درآمدهای گردشگری این جزیره زیبا با افزایش ۲۰/۴ درصدی نسبت به آمار سال گذشته، از ۴۳/۷ میلیون یورو به ۵۲/۶ میلیون یورو ارتقاء یافت.

در این میان لبنانی‌ها به‌عنوان ولخرج‌ترین گردشگران به‌طور متوسط روزانه بیش از ۱۳۶ یورو در قبرس هزینه کردند و در رتبه بعدی گردشگران سوئدی با ۳۱ یورو، اقتصادی‌ترین گردشگران این جزیره کوچک در سال ۲۰۱۵ بودند.

درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری قبرس، ۱۲ درصد از تولید ناخالص این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

قبرس در قسمت شمال شرقی حاشیه مدیترانه قرار دارد و سومین جزیره پهناور، بعد از جزیره سیسیلی و ساردینیا در دریای مدیترانه است. این جزیره در ۷۰ کیلومتری جنوب ترکیه، صد کیلومتری غرب سوریه و ۳۲۰ کیلومتری شمال مصر قرار دارد و مرز بین اروپا و آسیا تلقی می‌شود.

 

 

موزه چارلی چاپلین درسوییس افتتاح می‌شود

 

چارلی چاپلین

 

 در هفته‌ای که گذشت خبر رسید که سرانجام در ۱۷ آوریل سال میلادی جاری، موزه و نمایشگاه دایمی آثار و زندگی چارلی چاپلین درخانه پیشین چارلی واقع در کشور سوئیس  پس از گذشت ۱۵ سال از طراحی آن افتتاح می‌شود.

 موزه‌ای با نام «دنیای چاپلین» سرانجام  پس از ۱۵ سال در روستای «کورسیرسور ویوی» که محل اقامت چارلی چاپلین درسوییس بوده، یک روز پس از نمایش فیلم انگلیسی درباره چاپلین به مناسبت تولد ۱۲۷ سالگی او افتتاح می‌شود. 

چاپلین دست‌کم ۲۵ سال از زندگی خود را در سوئیس گذراند. این اقامت طولانی مدت نوعی تبعید از امریکا بود. زمانی که در سال ۱۹۵۰ به گمان اینکه چارلی نوعی تمایلات و گرایشات عاطفی به کمونیسم دارد از امریکا رانده شد. این اتهامات در زمان اوج نگرش‌های بدبینانه پارانویایی نسبت به هرگونه نفوذ احتمالی شوروی در دوران مک کارتی به او وارد شده بود.

اکنون نیمی از خانه بزرگ چاپلین مشرف به دریاچه ژنو، جایی که همراه با همسرش «اونا» و هشت فرزندشان زندگی می‌کرد، به‌صورت موزه درآمده است. درکنار این بخش که موزه آثار و زندگی چاپلین است، ساختمان جداگانه‌ای نیز وجود دارد که قرار است محل احداث یک استودیوی هالیوودی باشد که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند بیش از پیش به عمق هنر و آثار او پی ببرند.

بازدید‌کنندگان همچنین می‌توانند نگاهی اجمالی به دوران آغازین کار او در لندن و رشد تدریجی شهرت او بیندازند که بعدها او را به یکی از بزرگترین و بانفوذ ترین شخصیت‌های افسانه‌ای درتاریخ هالیوود مبدل کرد.

پروژه ساخت این موزه بیش از ۱۵ سال به‌دلیل مذاکرات بی نتیجه و انتظار برای دریافت مجوزهای لازم طول کشیده است. تنها هفت سال از سال ۲۰۰۸ تاکنون برای دریافت مجوز ساخت‌وساز و قبل از آن ۵ سال برای حل و فصل دعاوی حقوقی با همسایه که نگران پیامدهای ساخت موزه بود، اتلاف وقت شده است.

چاپلین در سال ۱۹۷۷ درگذشت و او را در گورستانی نزدیک کرسیر سور ویوی، همراه با همسرش به خاک سپردند.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه