امواج غول پیکرشهر ساحلی نازاره در پرتغال

مینا رهبری | دوشنبه, ۱۷ اسفند ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

موج سواری از ورزش‌های هیجان انگیز و گاهی خطرناک است. موج سواران حرفه‌ای به دنبال امواج عظیم الجثه‌ای هستند تا بتوانند با موج سواری روی آن‌ها مهارت خود را نشان دهند. شهر ساحلی نازاره‌ی کشور پرتغال مقصد بسیاری از موج‌سواران حرفه‌ای است. این ساحل با داشتن امواج غول پیکر، در چند سال اخیر در جهان شهرت یافته است. برای آشنایی بیشتر با این مکان با کجارو همراه باشید.

 شهر ساحلی زیبا و پر رفت و آمد نازاره که در سواحل غربی پرتغال قرار دارد، تمام طول تابستان مملو از گردشگرانی است که در سواحل شنی آن به استراحت، شنا و موج سواری می‌پردازند. اما زمانی که زمستان فرا می‌رسد، فقط کسانی که طالب هیجانات خطرناک هستند، می‌مانند. در این زمان، ساحل بسیار خطرناک است. امواج عظیم الجثه تا ارتفاع ۱۰۰ پایی بالا می‌آیند و در خط ساحلی صخره‌ای می‌شکنند.

امواج بزرگ نازاره

امواج غول پیکر نازاره، توجه موج سواران بزرگ را از سراسر جهان به خود جلب کرده اما تا چند وقت اخیر این شهر و ظرفیت موج سواری آن خارج از اروپا ناشناخته مانده بود. در سال ۲۰۱۱ وقتی موج‌سوار اهل هاوایی، گرت مک نامارا، با موج‌سواری بر موج عظیمی با ارتفاع ۷۸ فوت  رکورد را شکست، نازاره تیتر اول روزنامه‌ها شد. در ژانویه‌ی ۲۰۱۳ مک نامارا دوباره به نازاره آمد و رکود خود را با موج‌سواری بر موجی که ارتفاع آن را ۱۰۰ فوت تخمین زده‌اند، شکست. بعدا در اکتبر همان سال یک قهرمان بزرگ موج سواری اهل برزیل به نام کارلوس بورل، بر روی موجی که به نظر می‌رسد از رکورد مک نامارا بهتر باشد، موج سواری کرد. در حال حاضر نازاره که در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده، به مکانی افسانه‌ای برای موج‌سواران نامدار جهان تبدیل شده است. 

موج سواری مک نامارا در نازاره

امواج عظیم الجثه‌ی این ساحل چگونه با چنین نظمی تولید می‌شوند؟ پاسخ این سوال در جغرافیای کمیاب زیر آب نازاره نهفته است. دره‌ای که زیر آب‌های نازاره واقع است، بزرگ‌ترین دره‌ی زیر آب اروپا است که تنگه‌ی نازاره نامیده می‌شود. این دره‌ی بسیار عمیق و باریک با وسعت ۱۲۵ مایل، از دشت‌های بسیار عمیق اقیانوس اطلس شروع شده و تا نیم مایلی خط ساحلی امتداد می‌یابد و شبیه تیری است که به شهر نشانه رفته باشد. در عمیق‌ترین نقطه‌ی آن کف تنگه ۳ مایل از سطح آب فاصله دارد و شیب آن به تندی  بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ فوت افزایش می‌یابد تا به ساحل پرایا دو نورت می‌رسد که بزرگ‌ترین امواج اکثرا در آن جا شکل می‌گیرد.

امواج عظیم ساحل نازاره در پرتغال

در زمستان امواج مرده از طوفان‌های مهیب اقیانوس اطلس شمالی سرچشمه می‌گیرند و هنگامی که به نزدیکی نازاره می‌رسند، انرژی آن‌ها توسط این تنگه‌ی باریک متمرکز و تقویت می‌شود؛ دقیقا مانند ذره بینی که نور خورشید را در یک نقطه‌ی کوچک متمرکز می‌کند. شیب بستر دریا از عمیق‌ترین نقطه تا خط ساحلی به تندی افزایش می‌یابد و این امر به امواج این قدرت را می‌دهد که به طور ناگهانی بزرگ شوند. درست قبل از این که امواج به ساحل برسند، دریا به قدری کم عمق می‌شود که امواج ضعیف متمرکزشده به امواج عظیم الجثه‌ای تبدیل می‌شوند.

امواج ساحل نازاره

مکان‌های دیگری در جهان که امواج عظیم الجثه دارند مانند تیهوپو در تاهیتی، بانزای پایپ لاین در هاوایی و ماوریکس در شمال کالیفرنیا، جغرافیای زیر آب آن‌ها مشابه است.

 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه