سنگ نوشته‌های راجر بابسون در دهکده داگ تاون، آمریکا

محمدرضا خسروی | یکشنبه, ۱۶ اسفند ۹۴ ساعت ۰۷:۰۰

دهکده قدیمی داگ تاون (Dogtown) که در دماغه کیپ ان (Cape Ann) و در ایالت ماساچوست آمریکا واقع شده در گذشته سکونتگاه مردمان دولتمندی بوده است. در این مقاله از کجارو  بر آن هستیم تا گریزی کوتاه به تاریخ درخور توجه این دهکده متروکه بزنیم. با ما همراه شوید.

در میانه‌های قرن هفدهم میلادی که ایالات‌متحده با بریتانیا و ایرلند وارد جنگ شد، چندین خانواده از کشاورزان، تاجران و ملوانان ثروتمند ایالت ماساچوست در دهکده داگ تاون اقامت گزیدند. این خانواده‌ها برای مصون ماندن از حملات دزدان دریایی در بحبوحه جنگ به این نقطه مهاجرت کرده بودند. داگ تاون در آغاز با نام اجتماع عوام (Commons Settlement) در میان مردم شناخته‌ می‌شد و با توجه به این‌ که از راه جاده با سراسر اجتماعات اطراف ساحل کیپ ان متصل بود، به یک قطب پررونق و موفق در زمینه کشاورزی و حمل‌ونقل و تولید الوارهای چوبی تبدیل شده بود. این دهکده در زمان اوج رونق و فعالیتش میزبان حدود صد خانواده بوده است.

پس از شکست خوردن بریتانیا در جنگ سال ۱۸۱۲ تهدیداتی که از ناحیه دریا متوجه مردم این منطقه بود، کاهش یافت و بسیاری از خانواده‌های موفق داگ تاون، بار دیگر برای سکونت به ساحل دماغه کیپ ان بازگشتند. پس‌ ازآن رفته‌ رفته افراد خانه‌به‌دوش و همسران ملوانان و سربازانی که در جنگ کشته شده بودند، در دهکده داگ تاون ساکن شدند. طبق نقل، این زنان بیوه برای دوری از تنهایی و محافظت از خود، اغلب در حیاط خانه‌هایشان سگ نگه می‌داشتند و از آن دوره بود که نام مستعار «داگ تاون» بر این دهکده اطلاق شد. گفته می‌شود که در سال‌های آخر عمر داگ تاون، یعنی پیش از آن‌ که دهکده تبدیل به یک سکونتگاه متروکه شود، عده‌ای افراد عجیب‌وغریب جذب این دهکده شده بودند و بسیاری از این افراد، مظنون به داشتن شغل جادوگری بوده‌اند!

چندین سال بعد یک شخصیت ثروتمند به نام راجر بابسون (Roger Babson) که بیشتر به دلیل پایه‌گذاری دانشگاه بابسون، در ایالت ماساچوست شهرت دارد، به دهکده داگ تاون علاقه‌ نشان داد و این بدان خاطر بود که اجداد او در داگ تاون می‌زیستند. بابسون گذشته از این‌ که یک کارآفرین خوش‌نام و یک نظریه‌پرداز معروف در عرصه کسب‌وکار شناخته می‌شود، تاریخ‌دان و طبیعت‌گرا هم بوده است. او به میراث اجدادی‌اش در دهکده داگ تاون افتخار می‌کرد و ازاین‌رو تصمیم گرفت که وجود حفره‌های زیرزمینی را در این دهکده با سند و مدرک ثابت کند. زمانی که بابسون فعالیتش را در داگ تاون آغاز کرد، آمریکا در دوران رکود به سر می‌برد و او به این فکر افتاد که با حک کردن پیام‌هایی الهام‌بخش روی تخته‌سنگ‌های دهکده، خلق اهالی را به‌ جا بیاورد!

بدین منظور او چند سنگ‌تراش بیکار را در دهکده به کار گرفت و به آن‌ها ماموریت داد که روی بیش از ۳۰ تخته‌سنگ بزرگ مطالبی حک کنند. این سنگ‌نوشته‌ها حامل پندهای آموزنده‌ای بودند که برخی از آن‌ها بدین شرح است: «به مادر کمک کنید»، «بازایستادن از کار یعنی تباه کردن ارزش‌ها»، «وقت‌شناس باشید»، «کار پیدا کنید»، «از بدهکاری دوری‌کنید»، «کاميابی پس از کوشش حاصل می‌شود»، «اندیشه‌ات را به کار بگیر» و برخی تک‌واژه‌های الهام‌بخش نظیر «شجاعت»، «وظیفه‌شناسی»، «درستی»، «توانایی» و... .

بر پایه گفته‌های راجر بابسون خانواده وی در آغاز از تلاش او حمایت نمی‌کردند، اما او به این موضوع اهمیتی نمی‌داد.

بابسون در کتاب زیست‌نامه‌اش با نام «اعمال و انعکاس‌ها» درباره این موضوع می‌نویسد: «خانواده‌ام به من می‌گویند که با این کنده‌کاری‌ها تخته‌سنگ‌ها را از شکل و قیافه می‌اندازم و خانواده را بدنام می‌کنم؛ اما باید بگویم که این کار احساس تلاش، شور و شعف و رضایت درونی زیادی به من می‌دهد». او در ادامه می‌گوید که تمام تلاشش در حقیقت برای این بوده است که یک کتاب را به‌جای انتشار دادن روی صفحات چاپی، روی سنگ‌ حکاکی کند! وی همچنین می‌نویسد:

گذشته از این‌ها، وقتی من به داگ تاون کامن (Dogtown common) می‌آیم به دوران کودکی‌ام برمی‌گردم، همان سال‌های دوری که با حرکت دادن گاو، زمین‌های کشاورزی را شخم می‌زدم.

بابسون همچنین نزدیک به ۵۰ کتاب دیگر هم نوشته است که موضوعات متنوعی مانند کسب‌وکار، آموزش‌وپرورش، سلامت، صنعت، سیاست، دین و مذهب، شرایط اجتماعی و سفر را در برمی‌گیرد.

امروزه گذرگاه بابسون بولدر (Babson Boulder Trail) یک گذرگاه معروف برای راه نوردی و دوچرخه‌سواری کوهستانی در کشور آمریکا شناخته می‌شود و حکاکی‌های راجر بابسون، روی تخته‌سنگ‌های دهکده داگ تاون کاملا هویدا است.

منبع: amusingplanet 

مطالب مرتبط:

دیدگاه