جمع آوری دوچرخه از کانال‌های آبی آمستردام

مینا رهبری | شنبه, ۱۵ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

شهر آمستردام هلند، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد اما یکی از عجیب‌ترین آن ها جمع‌آوری دوچرخه از کانال‌های آبی این شهر است. جمع آوری ضایعات از این کانال‌ها کار هر روزه‌ی آمستردام است. با کجارو همراه باشید.

 مردم شهر آمستردام هلند بیشترین آمار استفاده از دوچرخه  در جهان را به خود اختصاص داده‌اند و ۴۰ الی ۶۰ درصد سفرهای داخل شهری مردم با دوچرخه انجام می‌گیرد. برخی تخمین می‌زنند بین ۸۸۰۰۰۰ تا یک میلیون دوچرخه در این شهر وجود دارد که این رقم ۲۰٪ بیشتر از جمعیت ساکن آمستردام  است. این شهر هم‌چنین کانال‌های آبی زیادی نیز دارد، حدود ۱۶۵ کانال که جمعا طول آن‌ها به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. بعضی از این دوچرخه‌ها سرانجام زنگ می‌زنند. من گفتم بعضی؟ ۱۵۰۰۰ تا چطور؟ سالانه این تعداد دوچرخه از کانال‌های این شهر جمع‌آوری می‌شود. در حقیقت، جمع‌آوری دوچرخه یک کار تمام وقت برای این شهر است.

جمع‌ آوری دوچرخه در آمستردام

آژانس مسوول نگهداری و تمیزی کانال‌ها، واترنت، برای جمع‌آوری دوچرخه‌ها از بستر کانال‌ها یک پنجه هیدرولیکی بزرگ به کار گرفته است. این پنجه به جرثقیلی که روی قایق قرار دارد، متصل است. این شرکت از سال ۱۹۶۰ جمع‌آ وری دوچرخه‌ها را به عهده دارد و هر روز این کار را انجام می‌دهد. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که چرا ساکنان این شهر دوچرخه‌ها را به کانال‌ها می‌اندازند، اما این عادت به سالیان دور برمی‌گردد. در زمان‌های قدیم، این کانال‌ها به‌عنوان فاضلاب باز استفاده می‌شد. آن زمان شهر آمستردام سیستم فاضلاب نداشت و مردم  از کانال‌ها مانند دستشویی باز و زباله‌دان استفاده می‌کردند.

جمع آوری دوچرخه با پنجه‌های هیدرولیکی

در سال ۱۸۶۰ آمستردام شروع به چاره اندیشی و تمیز کردن کانا‌ل‌ها کرد. اما خیلی از مردم این شهر هنوز هم عادت پرت کردن وسایل به داخل آب را ترک نکرده‌اند، مخصوصا هنگامی که مست هستند. گفته می‌شود اکثر این دوچرخه‌ها دزدی هستند یا به علت دعوا و خراب‌کاری به آب انداخته شده‌اند. پلیس تخمین می‌زند که بین ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ دوچرخه در هر سال به سرقت می‌رود. با این حال تعداد بسیار کمی از این سرقت‌ها به پلیس گزارش می‌شود، چون مردم فکر می‌کنند پلیس نمی تواند کاری در این مورد انجام دهد.

جمع آوری دوچرخه و استفاده به عنوان ضایعات

 بسیاری از دوچرخه‌های جمع‌آوری شده به عنوان ضایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه فقط دوچرخه از آب بیرون کشیده نمی‌شود، گاهی اوقات کارگران چیزهای دیگری مثل یخچال و حتی اتومبیل هم از کانال‌ها جمع آوری می‌کنند. سالیانه بین ۳۵ تا ۵۰ خودرو به این کانال‌ها انداخته می‌شوند. در اغلب موارد آن‌ها حاصل تصادفات هستند اما گاهی پای خشونت و خراب‌کاری نیز به میان می‌آید. آمستردام یک تیم غواصی ویژه به نام گروه آتش  دارد که وقتی چنین تصادفاتی گزارش می‌شود، ماشین‌ها را از آب بیرون می‌کشند.

جمع آوری اتومبیل از کانال های آبی آمستردام

جمع‌آوری دوچرخه از کانال‌های این شهر، به یکی از جاذبه‌های گردشگری آمستردام تبدیل شده است.

منبع: amusingplanet

مطالب مرتبط:

دیدگاه