فرود اضطراری هواپیما و نکات آن

محسن اصفهانی زاده
محسن اصفهانی زاده پنجشنبه، ۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
فرود اضطراری هواپیما و نکات آن

در سفرهای هوایی گاهی ممکن است هواپیما مجبور به فرود اضطراری شود. در این موقعیت نکاتی در فرود اضطراری وجود دارند که رعایت آن‌ها در حفظ جان مسافران بسیار تاثیرگذار است.

فرود اضطراری اتفاقی است که هیچ‌وقت در پروازتان نمی‌خواهید، اما آگاهی از اقدامات لازم حین فرود اضطراری می‌تواند به‌معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. به همین دلیل است که هواپیمایی تصاویر جذاب ایمنی پرواز را تهیه کرده و راهنمای تصویری را در پشت هر صندلی قرار داده است.

تنها یک مشکل وجود دارد؛ هیچ‌کس به آن‌ها توجه نمی‌کند. در وضعیت‌های اضطراری ممکن است به‌ سرعت همه چیز از کنترل خارج شود. لیلی شولتز، مهماندار باسابقه هواپیما که اکنون به‌دنبال حرفه‌ی خلبانی است، می‌گوید:

هنگامی که همه چیز در حال افتادن است، من به‌تنهایی نمی‌توانم همه شرایط را آماده کنم. اگر به توضیحات ایمنی ما گوش بدهید، نه‌تنها جان خود، بلکه جان فرد دیگری را نیز می‌توانید نجات دهید.

در ادامه به ۱۱ نکته‌ای که هر مسافر در هنگام فرود اضطراری باید توجه کند، می‌پردازیم.

فرود اضطراری

۱. در جای خود بنشینید

اولین چیزی که مهمانداران هواپیما باید از آن مطمئن شوند، نشستن همه مسافران روی صندلی‌ها است. با نشستن روی صندلی‌ها، بستن کمربند و اطمینان از اینکه چمدان‌هایتان راهروی هواپیما را اشغال نکرده است، کار خدمه راحت‌تر می‌شود. وسایل سفر هنگام تخلیه نباید مانعی سر راه باشد.

۲. کودکان را نزدیک خود نگه دارید

اگر خانواده شما در جاهای مختلف هواپیما باشند، در صورت وجود زمان کافی، مهماندار هواپیما می‌تواند کمک کند تا آن‌ها برگردند. شولتز می‌گوید:

همیشه مراقب کودکان داخل هواپیما هستم و توجه خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهم. بنابراین سعی می‌کنم که آن‌ها را نزد خانواده‌شان بنشانم.

اگر با کودکی سفر می‌کنید، او را روی پای خود بنشانید.

فرود اضطراری

۳. توجه کنید

«سرجای خود بمانید»، عبارتی است که مهمانداران بارها در وضعیت اضطراری هواپیما تکرار می‌کنند؛ چراکه جابه‌جا شدن مسافران احتمال کمک مهمانداران به مسافران را واقعا کمتر می‌کند. فرانک دلیا، معاون آکادمی هوانوردی در لانگ‌آیلند می‌گوید:

مواردی را که خدمه پرواز می‌گویند، به دقت انجام دهید. از آنجایی که نحوه تخلیه کردن مسافران در شرایط گوناگون کمی متفاوت است، آگاهی از دستوالعمل‌ها اهمیت زیادی دارد.

۴. در وضعیت صحیح قرار بگیرید

در فرود اضطراری از مسافران درخواست می‌شود سرشان را بین پاهای خود قرار دهند. این کار باعث می‌شود تا مسافران در کابین جابه‌جا نشوند، علاوه بر این هنگام برخورد نیز صدمات احتمالی کاهش می‌یابد.

۵. کفش‌های پاشنه‌ بلند را در بیاورید

کفش‌های پاشنه‌ بلند، لباس‌های اضافی و لوازم دست و پاگیر را که می‌تواند مانعی جدی برای خروج از هواپیما باشد، در بیاورید. با همراه داشتن این اقلام در زمان تخلیه، ممکن است خود یا دیگران را به زمین بیندازید.

۶. ماسک‌های اکسیژن فقط در صورت لزوم پخش می‌شوند

ماسک‌های اکسیژن طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در ارتفاع بیشتر از ۱۰,۰۰۰ پایی پخش شوند؛ هر چند که خدمه پرواز در صورت لزوم می‌توانند به‌ صورت دستی آن‌ها را پخش کنند. اگر شما ماسک‌های اکسژن را نمی‌بینید، پس احتمالا به آن‌ها احتیاج ندارید.

۷. همکاری کنید

مسافران وحشت‌زده را آرام کنید و مکرر از خدمه هواپیما سوال نپرسید. آن‌ها فقط اطلاعات دریافتی از اتاق خلبان را انتقال می‌دهند و اذیت کردنشان مشکلات را بیشتر می‌کند.

۸. آرام باشید

دلیا می‌گوید:

اکثر مردم نمی‌دانند که هواپیما چگونه پرواز می‌کند. بنابراین ممکن است تصور کنند که هواپیما در حال سقوط است؛ تصوری که در ۹۹.۹ درصد مواقع غلط است.

آرام باشید و خونسردی خود را حفظ کنید و تا پایان سعی کنید مانند مسافری که شولتز به یاد می‌آورد، نباشید؛ مسافری که به‌محض دیدن دود در هواپیما، شروع به فریاد زدن و گفتن جمله‌ی «همه ما می‌میریم» کرد و دیوانه‌وار تلاش می‌کرد تا درب خروج اضطراری را باز کند.

۹. در هنگام خروج صبر داشته باشید

درست مانند تمام فرودها، شما باید تا لحظه‌ای که مهمانداران هواپیما اعلام نکرده‌اند، صبر کنید و از جای خود بلند نشوید. بلند شدن و هل دادن جمعیت به‌سمت در، هیچ کمکی نخواهد کرد.

فرود اضطراری

۱۰. جلیقه نجات دیگران را برندارید

شولتز می‌گوید:

جلیقه نجات شما، زیر صندلی‌ خودتان قرار دارد، نه صندلی جلو.

جلیقه نجات را از زیر صندلی‌تان پیدا کنید، بپوشید، بندهای آن را محکم کنید و منتظر راهنمایی خدمه باشید. باد کردن جلیقه‌ها در داخل هواپیما ممکن است باعث اختلال در هنگام خروج شود.

۱۱. کیف‌تان را رها کنید

در هنگام خروج از هواپیما، اصرار خدمه برای گرفتن وسایل شما قابل درک است. شولتز خاطرنشان می‌کند که اولیت اول ما حفظ جان شما است؛ نه سالم نگه‌داشتن لپ‌تاپ‌تان. او می‌گوید:

کفش‌ها و باقی وسایل را رها کنید. در وضعیت اضطراری ممکن است هر لحظه جایی آتش بگیرد یا هر اتفاق دیگری بیفتد. فقط خارج شوید.

اگر دیدید مسافری در حال تقلا برای خارج شدن است، اجازه دهید مهمانداران هواپیما به او کمک کنند. شولتز همچنین می‌گوید:

برخی افراد سر جای خود خشک‌شان می‌زند. شما باید آن‌ها را هوشیار و ذره‌ای هل بدهید تا بتوانند هواپیما را ترک کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه