زندگی محلی در کِیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی یکشنبه، ۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
زندگی محلی در کِیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

هیچ شکی در زیباییِ شهرِ ٬مادر سیتی٬ که توسط کوه ٬تیبل٬ و سواحل سنگلاخی احاطه شده است، نیست. از کافه‌های آفریقاییِ شیک و غذاهای خوشمزه گرفته تا، فروشگاه‌های زیبا، همه و همه آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما هستند.

 وجب به وجبِ کیپ تاون برای مدل شدن ساخته شده است؛ به‌همین علت است که مدل‌های زیادی برای عکس گرفتن به اینجا می‌آیند. این شهر بیشتر از اینکه شبیه یک کلان‌شهرِ پر هیاهو باشد، مانند یک روستای بزرگ است. محلی‌ها شهر کیپ‌تان را مادر شهر (Mother City) می‌نامند؛ شهری مملو از مناظر دیدنی و بناهای زیبا، بندرگاه‌های فعال و حسِ درونیِ خوبی که این شهر را در اذهانِ بسیاری، تبدیل به بهترین شهر آفریقای جنوبی کرده است.

 زندگی در اینجا تجربه‌ای ناب از کوه و دریا با دسترسیِ سریع به طبیعت را فراهم کرده است. مهم نیست که که بخواهید در ٬ساحل چهارم کلیفتون٬ حمام آفتاب بگیرید، در غروب از قله‌ی تیبل بالا روید، در میان ۷۰۰۰ نوع گل و گیاه محلی در باغ ملی کریستن‌بوش قدم زنید یا حتی به تماشای فیلم در یک سینمای رو باز بنشینید؛ همگی اینها در شعاع ۱۰ مایلی‌تان در دسترس‌اند. بافت تاریخی و بی‌همتای آفریقای جنوبی، در کنار آب‌و‌هوایی که بیشتر به آب‌و‌هوای شهر میلان (ایتالیا) می‌ماند تا شهر موگادیشو (پایتخت سومالی)، همه‌و‌همه موجب می‌شوند از آفریقایی بودن خود مفتخر باشید.

دیگر شهرتِ کیپ تاون، جدا از زیبایی‌اش، این است که توانسته پیوسته شهری جذاب و سرزنده در میان شهرهای دیگرِ آفریقایی جنوبی باشد. این مکان با داشتن میدان های تاریخی به سبک هلندی و نیز معماریِ مدرنِ ویکتوریایی (انگلیسی)، شهری عالی برای قدم‌زنی و تفریح است.

مراسمی با عنوان مون‌لایت مس ماهانه در کیپ‌تان برگزار می‌شود که زیر نور ماه، شرکت‌کنندگان موتورسواری می‌کنند. تنها چیزی که در این مراسم ممکن است مذهبی جلوه کند، پیشرویِ موتورسواران به عنوان حرکتی نمادین برای افزایش آگاهی و مراقبتِ بیشترِ کسانی‌ست که موتورسواری می‌کنند. همچنین برای این‌کار، مسیری ۱۰ مایلی از مرکز شهر تا تیبل‌ویوو، در آن طرفِ بندرگاه تعیین کرده‌اند که نمای خوبی از قله‌ي تیبل دارد. و نیز از آنجایی که مسیر این راهِ موتورسواری از مرکز شهر می‌گذرد، جایی بهتر از پشتِ فرمانِ موتور، برای دیدن مناظر دیدنی شهر وجود ندارد.

غذاهای باشکوه

سرآشپزهای شهر، کار خود را به نحو احسن با موادی که از مزارع محلی‌شان تامین شده، انجام می‌دهند. فروشگاه نیبرگودز بهترین تامین‌کننده‌ی مواد غذایی در شهر است. این فروشگاه در کنار آسیاب قدیمی ویکتوریایی واقع شده است که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد. این مکان هر نوع مواد غذایی را برای حمایت از صنعت ووداستاک ارائه می‌دهد. طی چند سال گذشته، یک سری خلاقیت‌های غذایی برای تغییر شکل رستوران‌های شهر کیپ‌تان صورت گرفت. زمانی در این شهر، آشپزی به سبک فرانسوی حرف اول را می‌زد؛ رستوران‌هایی که معمولا استیک سرو می‌کردند که این موضوع، نشان از علاقه‌ی محلی‌ها به گوشت می‌باشد. مردم آفریقای جنوبی هنوز هم از یک استیک خوب برای وعده‌ی اصلی غذایی خود لذت می‌برند اما اکنون، گوشت تازه‌ی بره، آهوی وحشی و گوشت شترمرغ را در اکثر رستوران‌ها سرو می‌شود؛ اگرچه غذای فرانسوی هم مشتریان خاص خودش را دارد. بیزرکا، رستورانی فرانسوی‌ست که برای غذاهایش جایزه نیز برده است؛ سرآشپزِ این رستوران، لارنت دزلند است که غذاهایش رنگ‌و‌بوی غذاهای آسیایی و آفریقایی دارد. همچنین خدمات و سرویس این رستوران نیز بسیار عالی‌ست.

دورنما و سلیقه‌ی غذایی کیپ‌تان، آینه‌ای‌ست از جمعیت ۳.۵ میلیونیِ این شهر که نشانگر تفاوت و تغییر ذائقه‌ی غذایی آنهاست. رستوران‌های لوک دیل رابرتز، کیچن تست و پات‌لوک‌کلاب با منوهای خلاقانه و غذاهای کلاسیک، نمونه‌های خوبی برای این موضوع هستند. با این‌حال برای غذاخوردن بایستی چند ماه زودتر میز خود را رزرو کنید. دوست‌دارانِ غذاهای دریایی نیز، بی‌نصیب نخواهند ماند. اولین توقف‌گاه برای شما، می‌تواند ویلوبای و کو در کنار دریا باشد. البته این مکان، یک مرکز خرید است اما دکوراسیون کافه‌مانندش، یادآور رستوران‌های ژاپنی‌ست؛ در این مکان تمپورا (نوعی غذای ژاپنی) و گستره‌ی وسیعی از غذاهای دریایی دیگر سرو می‌شود. گزینه‌ی دیگر برای خوردن نهار یا شام، گرند کافه است. رستورانی کوچک شبیه به ایبزا (جزیره‌ای در اسپانیا)، که ایوانی ۴۵ متری برای غذا خوردن و نیز ساحلی مصنوعی که توسط خودشان ساخته شده است دارد که روی‌هم‌رفته، باور این موضوع که اینجا، زمانی یک مکان رها‌شده و خالی‌از‌سکنه بوده است را سخت می‌کند.

آدرس مکان‌های یاد شده:

فروشگاه نیبرگود: آسیاب قدیمیِ بیسکوئیت، جاده‌ی ۳۷۳ آلبرت، ووداستاک

www.neighbourgoodsmarket.co.za

بیزرکا: شورت‌مارکت ۹۸، میدانِ هریتج

www.bizerca.com

نانواییِ جیسون: خیابان ۱۸۵ بری

www.jasonbakery.com

رستوران و فروشگاه سابابا: خیابان ۲۳۱ بری

www.sababa.withtank.com

رستوران تست: فروشگاه اِی ۱۰۴، آسیاب قدیمی بیسکوئیت، جاده‌ی ۳۷۵ آلبرت، ووداستاک

www.thetestkitchen.co.za

پات لاک کلاب: آسیاب قدیمی بیسکوئیت، جاده‌ی ۳۷۵ آلبرت، ووداستاک

www.thepotluckclub.co.za

کافه گرند: جاده‌ی گرنگر بِی (جاده‌ی بیرون از ساحل)، گرنگر بِی

www.thegrand.co.za

ویلوبای: فروشگاه ۶۱۳۲، ویکتوریا وارف، ساحل وی و اِی

www.willoughbyandco.co.za

جشن‌ها

شبگردی در کنار ساحل و جشن گرفتن تا صبح، کاری وسوسه‌انگیز در کیپ‌تان است. در روزهای گرم تابستان و در کنار سواحل، کافه کاپریس مکان خوب و دنجی برای کسانی‌ که می‌خواهند در میان جمعیت و در کنار مدل‌ها و ورزشکاران حرفه‌ای و ... باشند، به شمار می‌رود. کافه بانگالو در ساحل چهارم کلیفتون نیز همانند کافه کاپریس پذیرای شماست؛ اما بیشتر برای افراد مسن‌تر مناسب است. اگر دنبال چیزی بیشتر از نوشیدنی هستید، می‌توانید به رستوران یونیون در خیابان بری بروید؛ در آنجا، علاوه بر نوشیدنی، ساندویچ به همراه موسیقی زنده نیز گیرتان خواهد آمد! اگر به دنبال مکانی شیک‌تر و به قولی، باکلاس‌تر می‌گردید، پلنت بار در هتل نلسون، انتخاب خوبی خواهد بود؛ این هتل دارای باغ بسیار زیبایی‌ست و نیز نوشیدنی‌های تازه و ارگانیک، تا دلتان بخواهد، فراهم است. کافه‌ی دیگری که قصد معرفی کردنش را داریم، تجینگ‌تجینگ می‌باشد. این کافه در یکی از پشت‌بام‌های خیابان لانگ‌مارکت قرار دارد. نشستن در بامِ ساختمانی ۲۰۰ ساله، با تراس چوبی شیک و دکوراسیون مدرن، بسیار جذاب و خوشایند است. زیر این کافه، رستوران دیگری وجود دارد که غذاهای خوشمزه و نیز پنجشنبه‌شب‌های بسیار جذابی را داراست. کافه اسکای‌بار، در هتل گرند ددی در مجاورت لانگ‌استریت واقع شده است. این کافه نیز در پشت‌بام واقع شده است و نیز هوای دلپذیر و خنکی در محیطش جریان دارد. کافیست زیر چادر دراز بکشید و از غروب آفتاب لذت ببرید. همچنین در این مکان، سینمای روبازِ پینک فلامینگو، با فیلم‌های کلاسیکی مانند ٬فرازمینی٬، ادوارد دست‌قیچی٬ و ٬عاشقانه‌ی حقیقی٬ به استقبال تماشاچیان می‌رود. در بالای لانگ‌استریت، مکانی وجود دارد که در شب‌های تابستان به قدم‌زنی بپردازید؛ و نیز یک بالکون نیمه‌روشن با چراغ‌های زیبا که مشرف به لانگ‌استریت و قله‌ی تیبل است. نگذارید شب‌های آرام اینجا فریب‌تان دهد! هر شب مهمانی و جشن‌های زیادی به همراه گروه‌های موسیقی دراین مکان به پاست. کافه پاور و گلوری در جاده‌ی کلوف‌نک نیز مکان دیگریست که نباید از دست داد. علاوه‌ بر قهوه و غذاهای خوب، نوشیدنی‌های دیگری نیز در اینجا یافت می‌شود که به تنهایی این کافه را به محلی برای داشتن تفریح و آرامش مبدل می‌کند. هرگز بدون رفتن به کافه‌ی بلک رم، که از ساعت ۵ عصر تا خودِ صبح باز است، کیپ‌تان را ترک نکنید!

آدرس مکان‌های یاد شده:

کافه کاپریس: جاده‌ی ۳۷ ویکتوریا، ساحل کمپس

www.cafecaprice.co.za

بانگالو: کافه‌ی گلن، جاده‌ی سوم ویکتوریا، کلیفتون

www.thebungalow.co.za

یونیون خیابانِ ۱۱۰ بری، کلیسای سنت استفان

www.andunion.com

کافه پلنت: هتل نلسون، جاده‌ی ۷۶ اورنج

www.mountnelson.co.za

تجینگ‌تجینگ: خیابان ۱۶۵ لانگ‌مارکت

www.tjingtjing.co.za

اسکای بار: هتل گرند ددی، خیابان ۳۸ لانگ

www.granddaddy.co.za

ویتینگ روم: خیابان ۲۷۳ لانگ

www.facebook.com/WaitingRoomCT

پاور و گلوری و بلک رم: نبشِ جاده‌ی کلوف‌نک و جاده‌ی برن‌ساید، تامبورسکلوف

تنوعِ سلایق

پتانسیل بالای کیپ‌تاون در مناسب بودن برای تمامی اقشار در هر زمینه‌ای، این شهر را به مکانی بی‌نقص برای زندگی مبدل کرده است. لازم به ذکر است کیپ‌تاون کانون جذب انواع صنایعِ خلاقانانه نیز هست. این شهر، بعد از کنفرانس سالانه‌ی ایندابا دیزاین در سال ۲۰۱۴، پایختت طراحیِ جهان نامیده شد و اکنون در ۱۸ امین سالِ این کنفرانس، توجه بسیاری را از اقصی نقاط جهان به خود جلب کرده است.

خیابان بری، مقصدی منحصر‌به‌فرد برای طراحی و دکوراسیون داخلی و نیز نمایشگاهِ کالا برای برخی از طراحانِ برترِ کشور است. طراحانی همچون، کلوئی تاون‌سند که لوازم جانبیِ چرمی و دست‌سازش، در تکمیل کار جواهرسازانی همچون کریستن گاس، نقش بسزایی دارد. در خیابانِ کناری، ایراسما، طراحان بین‌المللیِ زبردستی را خواهید یافت. دکوراسیون طراحیِ موردعلاقه‌ی محلی‌ها، پزولا و اسکینی لامینکس هستند که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند.

مکان بعدی، ووداستاک است؛ یکی از قدیمی‌ترین حومه‌های شهر. این ناحیه‌ی صنعتی، طی سال‌های گذشته، شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری بوده است. در کنار ووداستاک، نیبورگودز مارکت نیز منطقه‌ای‌ست که نباید از دستش داد. اینجا، مکانی‌ست برای هنرمندان که بهترین استودیوها از جمله آلیو، سادرن گیلد و کازامنتو را شامل می‌شود.

اگر به دنبال هنر آفریقاییِ فوق‌العاده هستید، آفریکن نووا، مکانی شیک و دنج برای شماست. اگر خواهان بهترین قهوه‌ی شهر هستید، به کافه‌ی لودینگ بِی بروید که غذاهایش الهام گرفته از غذاهای لبنانی و محیطش نیز زیبا و جذاب است. عاشقان مُد و فشن، بایستی از ادوین، واقع در مجموعه‌ی کیپ‌کوارتر دیدن کنند که برای دکوراسیون، از طراحیِ نپ لیوینگ و پکس برای محیط داخلش استفاده کرده است.

آدرس مکان‌های یاد شده:

ایندابا دیزاین:

www.designindaba.com

کریستن گاس و میسابابا: خیابان ۲۲۹ بری

www.missibaba.com

www.kirstengoss.com

بوتیک ایراسما: خیابان ۲۱۷ بری

دکوراسیون پزولا: خیابان ۱۷ بویتن

اسکینی لامینکس: خیابان ۲۰۱ بری

www.skinnylaminx.com

آلیو: کارگاه ووداستاک، جاده‌ی ۱۶۰ آلبرت، ووداستاک

سادرن گیلد: کارگاه ووداستاک، جاده‌ی ۱۶۰ آلبرت

www.southernguild.co.za

کازامنتو: استودیو ۱۷، کارگاه ووداستاک، جاده‌ی ۱۶۰ آلبرت، ووداستاک

www.casamento.co.za

افریکا نووا: محله‌ی کیپ‌کوارتر، خیابان ۷۲ وارترکانت، واترکانت

www.africanova.co.za

لودینگ بِی: خیابان ۳۰ ام هادسون، واترکانت

www.loadingbay.co.za

ادوین جینز: محله‌ی کیپ‌کوارتر

نپ لیوینگز: فروشگاه ۰۰۱، محله‌ی کیپ‌کوارتر، واترکانت

www.napliving.co.za

پکس سه‌بعدی: خیابان ۱۶ هادسون، محله‌ی کیپ‌تاون

www.pax۳d.co.za

۱۰ نکته برای سفر به کیپ‌تاون

۱ - تابستان‌های کیپ‌تان، مهمانِ بادهای جنوبی‌ست. اگر با این مسئله مشکلی دارید، می‌توانید به ساحل کوئینز و ساحل کلیفتون بروید.

۲ - برای رفتنِ به قله‌ی تیبل، از راه پلت‌کلیپ جورج بروید. اگرچه راهی سراشیبی‌ست، اما راحت‌ترین راه به قله است و می‌توانید نهایتاً ۱ ساعته یا کمی بیشتر به مقصد برسید. از تماشای غروب خورشید لذت ببرید و سپس با تله‌کابین پایین بیایید.

۳  -  شنبه صبح‌ها می‌توانید در توکای‌فارست موتورسواری کنید و سپس از غذای لذیذی در رستوران‌های روباز لذت ببرید.

۴  -  برای خوردن نوشیدنی به استلن‌بوش که تنها ۴۰ دقیقه از کیپ‌تاون فاصله دارد، بروید.

۵ - یک روز را صرف استراحت در ساحل لاندودنو در کرانه‌ی اقیانوس اطلس کنید؛ این ساحلِ کوچک، یکی از آرام‌ترین و خلوت‌ترین سواحل کیپ‌تاون است.

۶ - برای رسیدن به کیپ‌پوینت، از راه سایمونز‌تاون بروید؛ برای صرف نهار می‌توانید در خانه‌های ساحلی کالک توقف کنید و سپس برای خوردن چای به هنگام غروب، به خانه‌های روستاییِ نوردک بروید. برای برگشت از خدمات تاکسی‌رانی چپمن استفاده کنید. برای این‌کار باید کمی هزینه کنید؛ اما ارزشش را دارد.

۷ - از مابو وینل ملاقات کنید. این مکان، لوکیشن اصلیِ مستندِ آمریکایی‌ست که درمورد موسیقی‌دانی به نام سیکستو رودریگز ساخته شده است. (نام مستند: در جستجویِ مردِ شیرین)

۸ -  در کلارا آن فانتین، کمپ بزنید و چادر خود را بزنید. این مکان فقط ۲۰ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد.

۹ -  از غذاهای خوشمزه و به سبکِ پیک‌نیکیِ رستوران راندهاوس در تابستان لذت ببرید. کلبه‌ی شکاریِ لُرد چارلز سامرست از این مکان نمای بسیار خوبی دارد و دیدنش برای کودکان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

۱۰  - از کنسرت‌های تابستانیِ ال فرسکو در کریستن‌بوش نهایت لذت را ببرید.

منبع: natgeotraveller

 

اگر ا ز این مقاله لذت بردین، این مقالات هم می‌تونن براتون مفید باشن:

سفر با رووس؛ لوکس ترین قطار دنیا در آفریقای جنوبی

ماه عسل در آفریقای جنوبی

راهنمای سفر به کیپ‌تاون ؛ آفریقای جنوبی

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه