راهنمای سفر به کرج

در کرج و دیگر شهرهای استان البرز، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی هست که شاید تاکنون ندیده باشید. استان البرز با داشتن جاده‌ زیبای چالوس، سد امیرکبیر، کاخ مروارید و پیست دیزین، مقصد جذابی برای مسافران به‌نظر می‌رسد. 

درباره کرج بیشتر بخوانید:

معرفی کرج

جاهای دیدنی کرج

اقامت در کرج

حمل و نقل عمومی کرج

خرید در کرج

سوغات کرج

رستوران‌ های کرج

معرفی کرج

استان البرز در تیر ماه سال ۱۳۸۹ شکل گرفت و شهرهایی که تا آن زمان غرب استان تهران خوانده می‌شدند، البرز نام گرفتند. مرکز آن کرج است و ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، اشتهارد و فردیس از شهرهای دیگر استان البرز هستند. این استان از شمال به مازندران، از جنوب به شهریار، از غرب به قزوین و از شرق به تهران می‌رسد.

کرج

کرج چهارمین شهر پرجمعیت ایران است که قومیت‌های گوناگونی را در خود جای داده است. ارتفاع کرج از سطح دریا ۱۲۹۷ متر و میانگین دمای سالانه‌ آن ۱۷  درجه سانتی‌گراد است. آثاری که از دوره‌‌ عهد باستان، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در محدوده‌ کرج پیدا شده، نشان از تمدن قدیمی این منطقه دارد.

جاده چالوس پاییز

جاهای دیدنی کرج

جاده چالوس

جاده‌ کرج - چالوس یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جهان است. منظره‌‌ طبیعت زیبای البرز با وجود رودخانه‌ کرج، کوه‌ها و درختان تنومند در هر فصل از سال جلوه‌گری می‌کند. جاده کرج- چالوس شهر کرج را به چالوس در استان مازندران وصل می‌کند. ابتدای این مسیر از شرق به تهران راه دارد و از غرب به طالقان.

جاده چالوس

این جاده‌ تماشایی که به‌ویژه در تعطیلات پرترافیک و پرطرفدار است، در سال ۱۳۱۲ در دوره‌ پهلوی اول ساخته و افتتاح شد. کارگران برای ساخت این جاده و کندن تونل‌ در دل کوه با سختی فراوان روبه‌رو بودند و برای هر کلنگ دستمزد خوبی می‌گرفتند. با ساخت سد کرج در سال ۱۳۴۰ و افتتاح چندین رستوران و واحد اقامتی، جاده چالوس رونق بیشتری گرفت و در مدت کوتاهی به یکی از مسیرهای جذاب گردشگری کشور تبدیل شد.

جاده چالوس

گمان نکنید جاده چالوس فقط منظره‌های تماشایی دارد، خوشمزه‌های این مسیر هم کم نیستند. لبنیات محلی، قره قروت و عسل طبیعی از سوغاتی‌های این راه هستند. گرسنه که شدید، گذشته از غذای رستوران‌‌های لوکس و باغچه‌ها، کجارو پیشنهاد می‌کند ردیف آش‌فروشی‌های هیزمی نزدیک تونل کندوان را از دست ندهید.

جاده چالوس زمستان

سد امیرکبیر

سد امیرکبیر معروف به سد کرج، در کیلومتر ۲۵ جاده‌ کم‌نظیر چالوس و در محدوده‌ استان البرز واقع شده است. سد امیرکبیر نخستین سد چند منظوره کشور است. سد کرج از منابع اصلی تامین آب آشامیدنی پایتخت و منبع آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی کرج به شمار می‌رود. اینجا مرکز طبیعی پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال قرمز است.

سد کرج

اگرچه قایق‌سواری و جت‌اسکی در دریاچه‌ سد ممنوع شده، هنوز از جاذبه‌های پررنگ گردشگری کرج است. محدوده‌ سد کرج همه‌ زیبایی‌ها را یک‌جا دارد؛ عظمت سد و آب درخشان رودخانه در یک طرف، آسمان خوش‌رنگ و بلندای کوه‌ در دل جاده‌ زیبای چالوس در طرف دیگر. مسافران جاده چالوس معمولا کنار سد کرج توقف می‌کنند تا از تماشای زیبایی و ابهت آن لذت ببرند. بازار سلفی و عکاسی در اینجا داغ است.

سد امیرکبیر

حالا که تا سد کرج آمده‌ایم، بد نیست به آبشارهای زیبای این محدوده هم سری بزنیم.

آبشار چاران

نزدیک سد امیرکبیر، ابتدای مسیر روستای خور، روستایی بنام چاران واقع شده که آبشاری به همین نام دارد. ارتقاع آبشار ۱۰ متر است و از روستای چاران ۱ ساعت پیاده‌روی فاصله دارد.

آبشار چاران

آبشار هفت‌ چشمه

در کیلومتر ۱۷ جاده‌ کرج - چالوس یکی از قشنگ‌ترین آبشارهای استان البرز بنام هفت چشمه قرار گرفته است.

آبشار هفت چشمه

مسیر رسیدن به این آبشار ۷ متری در بعضی‌جاها از میان صخره‌ها می‌گذرد و بازدید از آن در فصل بارندگی پیشنهاد نمی‌شود.

آبشار نوجان

در کیلومتر ۱۵ جاده کرج - چالوس از مسیر اصلی جدا می‌شویم و از راه فرعی به روستای نوجان و آبشار نوجوان می‌رسیم. روستای نوجان از سمت دیگر به روستای آتشگاه و کرج راه دارد.

آبشار نشترود

آبشار ۱۱۰ متری نشترود که در روستایی به همین نام واقع شده، از بلندترین آبشارهای ایران است. نشترود در کیلومتر ۳۵ جاده کرج - چالوس قرار گرفته است.

آبشار نشترود

آبشار کندر

آبشار تماشایی کندر در مسیر کرج - چالوس قرار دارد. ۸ کیومتر پس از بیلقان، کمی جلوتر از روستای پورکان، جاده‌ فرعی پیش روی ما است که پس از ۳/۵ کیلومتر به آبشار کندر می‌رسد.

آبشار کندور

پیست اسکی دیزین

دیزین، مهم‌ترین پیست اسکی ایران است که در سال ۱۳۴۸ افتتاح شد. دیزین کیلومتر ۷۴ جاده‌ کرج - چالوس قرار دارد و با داشتن شرایط استاندارد، یکی از پیست‌های اسکی معتبر خاورمیانه است. در این پیست امکان برگزاری مسابقه‌های رسمی و بین‌المللی وجود دارد. دیزین در فصل سرما برای اسکی روی برف و در تابستان برای اسکی روی چمن عالی است.

پیست اسکی دیزین

دیزین علاوه بر اسکی، برای دوچرخه‌سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان و کایت‌سواری هم گزینه‌ خوبی است. هتل جهانگردی دیزین برای اقامت‌ اسکی‌بازها و گردشگران در نظر گرفته شده است.
پیست اسکی دیزین

عکس: خبر آنلاین 

غار یخ‌مراد

در فاصله‌ ۲ ساعت پیاده‌روی تا روستای گچسر در جاده‌ کرج - چالوس، غار یخ‌مراد قرار گرفته که بهترین زمان بازدید از آن اسفند و فروردین است. در این زمان قندیل‌های یخی جلوه‌ زیباتری به غار سرد یخ‌مراد می‌بخشند.

غار یخ مراد

در این محدوده نگران اقامت نباشید. هتل پارسیان گچسر واقع در کیلومتر ۶۵ جاده کرج - چالوس انتخاب مناسبی برای استراحت و صرف غذا است. 

باغ لاله گچسر

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرج باغ لاله گچسر است که در کیلومتر ۵۲ جاده کرج - چالوس و در منطقه‌ گچسر، روستای گرماب قرار دارد. حدود اردیبهشت ماه هر سال، در‌های این باغ به روی عموم مردم گشوده می‌شود.

باغ لاله گچسر

در اینجا حدود ۳۰ واریته گل لاله می‌روید که زیبایی نفس‌گیر آن خیلی‌ها را به جشنواره‌ لاله‌ می‌کشاند. باغ لاله گچسر تنها جاذبه‌ گردشگری این منطقه نیست. چشمه‌ ولد در دو کیلومتری هتل گچسر آب معدنی دارد و برای درمان بیماری‌های تنفسی و روماتیسم توصیه می‌شود.

عکس از خبرگزاری میراث فرهنگی (عکاس: نامشخص)

روستای برغان

روستای زیبای برغان یکی از مکان‌های جذاب گردشگری استان البرز است که کجارو پیشنهاد می‌کند فرصت دیدنش را از دست ندهید.

برغان کرج

عکس از کرج رسا (عکاس: پوپک خواجه امیری)

از اتوبان تهران - قزوین و از مسیر کردان، به برغان - که محلی‌ها برغون تلفظ می‌کنند - می‌رسید. اگر از کرج راهی برغان می‌شوید، از محله‌ باغستان به جاده‌ آتشگاه و سپس جاده‌ برغان بروید. برغان بسیار سرسبز و تماشایی است.

برغان

عکس از ویکی مپیا (عکاس: سیامک ثابت)

بازار برغان در گذشته مرکز معامله‌های کشاورزی بوده و اکنون هم پررونق است. از برغان دست‌خالی برنگردید. عسل، گوجه و آلوی برغانی، لبنیات محلی، گردو، توت و نان محلی برغان از خریدهای هیجان‌انگیز سفرتان خواهد بود.

روستای برغان

عکس از کرج رسا (عکاس: نامشخص)

برغان است و خوراکی‌های عالی، درختان کهن، سرسبزی و رود خروشان، بیشتر از این چه می‌خواهید؟

برغان

عکس از ایرنا (عکاس: نامشخص)

روستای آتشگاه

آتشگاه کرج قدمتی به‌اندازه‌ دوره‌ ساسانی و اشکانی دارد. این روستا جایگاه زندگی زرتشتیان بوده و آشتکده یا آتش‌کوه نامیده می‌شد. راه دسترسی به آتشگاه کرج، از جاده‌ کرج - چالوس و نیز از شمال گوهردشت کرج است. آتشگاه یکی از گردش‌گاه‌های اهالی به‌ویژه در تعطیلات است. آب و هوای عالی، منظره‌ کوهستانی تماشایی و درختان میوه برای یک مکان گردشگری کاملا کافی است. وجود رستوران‌های فراوان با پایان فصل سرما خیلی‌ها را به آتشگاه می‌کشاند.

طالقان

در حدود کیومتر ۵۰ اتوبان کرج - قزوین، تابلوی خروجی طالقان را می‌بینید. در طالقان جذابیت طبیعت چشمگیر است، از کوه و دشت تا دریاچه و رودخانه، همه جا زیبا است.

طالقان

عکاس: مصطفی لطفی 

طالقان برای کوهنوردی و دوچرخه‌سواری مقصدی عالی است. ولی اگر آنقدرها هم ورزشکار نیستید، نگران نباشید. پیاده‌روی در دشت و کنار رودخانه زیر آسمان آبی طالقان و تماشای سد طالقان خاطره‌ای تکرارنشدنی است.

برای گشت و گذار، بهار یا بهتر از آن تابستان را انتخاب کنید که زمستان‌های سردی دارد. در طالقان چندین روستای چشم‌نواز و آرام، چشمه‌های آب گرم و چند آبشار وجود دارد. در راه برگشت می‌توانید عسل طبیعی و لبنیات محلی سوغات بخرید.

طالقان

عکاس: مصطفی لطفی 

کردان

در ابتدای اتوبان کرج - قزوین تابلوی خروجی کُردان را می‌بینیم. این روستای قدیمی که ویلاهای زیبایی را هم در دل خود جای داده، بسیار خوش آب و هوا است و افراد بسیاری برای گذراندن تعطیلات میان طبیعت کوهستانی، راهی کردان می‌شوند.

کردان

عکس از تیشینه (عکاس: نامشخص)

پل شاه‌ عباسی

پل تاریخی کرج که به نام‌های پل شاه عباسی یا سلیمانیه هم نامیده می‌شود، در سال ۱۳۷۹ به نام پل دختر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. پل دختر کرج در دوره صفوی بر باقی‌مانده‌ پلی قدیمی از دوره‌ سلجوقی که محل پیوند ری و قزوین بوده، ساخته و بازسازی شده است. قلعه یا ساختمان تاریخی صمصام هم از دوره‌ سلجوقی به جا مانده که نزدیک پل سلیمانیه است.

پل شاه‌ عباسی یا پل دختر کرج

عکس از وب‌سایت پانورامیو (عکاس: مهدی کلهر )

کاخ مروارید کرج

کاخ مروارید که به کاخ شمس معروف است، در مهرشهر کرج قرار دارد. این کاخ به‌دست وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد که در زمان خود یک میلیون دلار هزینه داشت.

کاخ شمس

کاخ مروارید که از زمان پهلوی اول بر جا مانده، در سال ۱۳۴۷ برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد.

طرح کاخ مروارید به‌شکل سفره‌ماهی است که صدفی را در بر دارد. همه‌ فضاها در زیر سقفی به‌شکل حلزون طراحی شده‌اند. امکان بازدید عمومی از کاخ شمس وجود دارد. از بازدید این بنای زیبا و معماری چشمگیر آن پشیمان نخواهید شد.

کاخ شمس کرج

عکس از خبرگزاری فارس (عکاس: امیر سرشته)

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه که اکنون در محوطه‌ دانشکده کشاورزی کرج قرار گرفته، از آثار ملی ایران و به جا مانده از دوره‌ فتحعلی شاه قاجار است. ساختمان کاخ آجری است و تزییات ویژه‌ای در آن نمی‌بینیم. بنای کاخ روی پیلوت واقع شده که در زمان خودش نوآوری جالبی بوده است.

کاخ سلیمانیه کرج

در تالار کاخ سلیمانیه دو نقاشی اثر عبداله خان نقاش‌باشی روی دیوارها به‌چشم می‌خورد. یکی از این دو، تصویر آقا محمد خان و نقاشی دیگر از فتحعلی‌شاه و اطرافیانش است.

کاخ سلیمانیه کرج

کاروانسرای شاه‌ عباسی

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و تاریخی کرج، کاروانسرای شاه عباسی است که در جنوب شرقی میدان توحید قرار دارد.

کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج

این بنا در دوره‌‌ شاه سلیمان صفوی ساخته شده و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این کاروان‌سرا از ارزشمندترین بناهای دوره‌ صفویان است که در شاه‌راه ابریشم قرار گرفته بود.

کاروانسرای عباسی کرج

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: نامشخص)

در آن دوران کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج به‌عنوان مکان استراحت برای کاروان‌ها و مرکب‌ها به کار می‌رفته است. در ابتدای دوره‌ قاجار قلعه‌ نظامی شد و در پایان دوره‌ قاجار آن را به مدرسه تبدیل کردند.

کاروانسرای شاه عباسی کرج اکنون شامل بخش‌هایی مانند موزه صنایع دستی، رستوران سنتی و سفره‌خانه است.

شاه عباسی کرج

عکس‌ از وب‌سایت شاه عباسی (عکاس: نامشخص)

دهکده ورزشی چهارباغ

برای افرادی که از شلوغی شهر و هوای آلوده خسته شده‌اند، چه جایی بهتر از یک مجموعه‌ ورزشی لوکس خارج از شهر؟ دهکده ورزشی چهارباغ دارای استخر و سونا،‌ سالن‌ سرپوشیده چند منظوره، امکانات فوتبال‌دستی، دارت، بیلیارد و اسنوکر، زمین تنیس، رستوران و سوئیت اقامتی است. دهکده‌ ورزشی در اتوبان کرج - قزوین، پل کردان، چهارباغ قرار گرفته است.

استخر دهکده ورزشی

عکس از وب‌سایت دهکده ورزشی (عکاس: نامشخص)

باغ پرندگان چهارباغ

باغ پرندگان برای کسانی که به طبیعت و تماشای گونه‌های مختلف پرندگان علاقه دارند، مکان بسیار جذابی است. در این باغ که حدود ۱۰ هزار متر مربع در چند طبقه مساحت دارد، از گونه‌های در حال انقراض تا پرندگان آبزی، کنار آبزی، شکاری، طوطی و کبوترها به نمایش گذاشته شده‌اند. باغ پرندگان البرز از نظر تعداد پرنده و محیط در خاورمیانه رتبه‌ اول را دارد.

نشانی باغ پرندگان، اتوبان کرج - قزوین، خروجی کردان، شهر چهارباغ، نبش گلستان پنجم است.

باغ پرندگان چهارباغ

عکس از خبرگزاری مهر  (عکاس: نامشخص)

باغ فاتح

باغ فاتح واقع در جهانشهر کرج از بهترین مکان‌های تفریحی اهالی کرج است. درختان تنومند باشکوه و گل‌کاری‌های چشم‌نواز در همه‌ فصل‌ها چشم‌نواز هستند. اینجا از پردرخت‌ترین محله‌های کرج بوده که اکنون بخش زیادی از درختان آن از بین رفته است. باغ فاتحِ کنونی بخشی از دارایی حاج محمد صادق فاتح یزدی است که به شهرداری کرج سپرده شده است.

باغ جهانشهر که به پارک تنیس هم معروف است، مجموعه‌ بین‌المللی تنیس را در خود جا داده که دارای ۷ زمین تمرین و یک زمین مسابقه است. جاده‌ تندرستی و زمین بازی کودک از امکانات باغ فاتح است. باغ فاتح یا پارک تنیس کرج که در بلوار جمهوری قرار گرفته، در روزهای تعطیل میزبان خانواده‌هایی است که از منظره‌ دل‌انگیز درختان تنومند و فضای طبیعی باغ لذت می‌برند. 

باغ فاتح کرج

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: arsen lt) 

باغ گلها

باغ گلها همان طور که از اسمش پیدا است، پر است از انواع گل که می‌توانید ببینید و بخرید. باغ گلهای کرج در مرکز شهر، در بوستان شهید چمران، میدان امام حسین واقع شده است. 

پارک گلها کرج

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: یونس خانی)

۳۰۰ گونه‌ گیاهی کنار پرچین‌های تو در تو، قفس پرندگان، آبشار، رستوران و کافی‌شاپ، مجموعه‌ای را به‌وجود آورده که هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگ‌ترها تماشایی است.

پارک گلها کرج

عکس از خبرگزاری مهر (عکاس: یونس خانی)

بام کرج

بام کرج واقع در عظیمیه، در واقع بالاترین جایی در کرج است که با ماشین می‌توانید بروید. خیابان در جایی به پایان می‌رسد که دامنه‌ کوه عظیمیه آغاز می‌شود. با این‌که امکانات ویژه‌ای ندارد، خیلی‌ها برای لذت بردن از هوای خوب و منظره‌ چشم‌نواز آن، راهی بام کرج می‌شوند. از میدان آزادگان می‌توانید با تاکسی مستقیم به بام کرج بروید. آنجا دیگر همه‌ شهر زیر پای شما است. بام کرج بهترین گزینه برای افرادی است که به‌دنبال آرامش و سکوت هستند.

بام کرج کوه عظیمیه

پارک ایران‌زمین

حالا که تا عظیمیه آمده‌اید، سری به پارک ایران‌زمین مقابل میدان اسبی بزنید. گذشته از زمین بازی که بچه‌دارها را سرگرم می‌کند، طراحی زیبای پارک برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت عالی است. دریاچه‌ پارک برای سلفی گرفتن عالی است و کافی‌شاپ دنجش برای رفع خستگی با یک فنجان قهوه خوب است.
پارک ایران زمین عظیمیه

امامزاده طاهر

در مسیر بزرگراه تهران - کرج به‌سمت مهر‌شهر، گنبد آبی امامزاده طاهر را از شیشه‌ ماشین می‌بینید. امامزاده طاهر که در شمال باغ سیب معروف مهر‌شهر قرار گرفته، در دوره‌ صفویه ساخته شده و در سال‌های اخیر نوسازی شده است. گذشته از آرامگاه با صفا و آرام امامزاده طاهر، قبرستانِ محوطه، مزار افراد مشهوری را در خود جا داده است. احمد شاملو، شاعر، نویسنده و مترجم معروف معاصر، غزاله علیزاده، ‌نویسنده‌ کتاب خانه‌ ادریسی‌ها، جلال ذوالفنون، نوازنده‌ سه‌تار، حسن کامکار،‌ بنیان‌گذار گروه موسیقی کامکارها و غلامحسین بنان از جمله نام‌های معروفی هستند که پیکرشان در آرامستان امامزاده طاهر آرام گرفته است.

امامزاده طاهر کرج

عکس از تابناک (عکاس: علی علیزاده)

بازینو

مجموعه بازینو، پیشرفته‌ترین شهربازی کشور است

اگر اهل بازی و هیجان هستید، مجموعه‌ «بازینو» که عنوان پیشرفته‌ترین شهربازی کشور را یدک می‌کشد، انتخاب مناسبی برای گذراندن یک بعدازظهر پر از هیجان است.

بازینو خارج از کرج، در جاده‌ ملارد، انتهای بلوار الغدیر قرار گرفته و ۵ طبقه شهر بازی، ۱ طبقه رستوران و فست‌فود و ۲ طبقه مرکز خرید دارد. این شهربازی که برای افراد بزرگ‌تر از ۳ سال مکان سرگرم‌کننده‌ای است،‌ از ساعت ۵ عصر تا نیمه‌شب و در روزهای تعطیل از ۱۱ صبح تا نیمه‌شب پذیرای شما است.

دهکده آبی پارس

دهکده آبی پارس بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده‌ خاورمیانه است که علاوه بر کافی‌شاپ و رستوران، دارای سونا، استخر کودک، ۱۵ سرسره مهیج، دریاچه‌ موج و خیلی امکانات جالب دیگر است. نشانی این دهکده‌ آبی، کیلومتر ۲۲ اتوبان تهران – کرج، رو‌به‌روی ایستگاه گرمدره، خیابان شهدا است.

دهکده آبی پارس

عکس از نگاه مدیا (عکاس: نامشخص)

اقامت در کرج

هتل های کرج با گستره متنوعی از کیفیت و قیمت از متدوال‌ترین گزینه‌های اقامتی در کرج هستند. اگر اصراری ندارید در کرج اقامت کنید، هتل‌های جاده چالوس پیشنهاد بعدی ما است. در جاده کرج - چالوس دو هتل سه ستاره با حال‌وهوای کوهستانی وجود دارد. هتل‌ گاجره در فضایی بسیار آرام و قشنگ قرار گرفته و هتل جهانگردی دیزین مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دارد. 

یکی از گزینه‌های اقامت در طالقان هتل صدف است که در میدان معلم شهرک قرار دارد.  هتل ستاره آبی طالقان در شهرک، روستای جزن واقع شده است. مجتمع اقامتی عزیز و نگار نیز در ابتدای روستای اردکان قرار دارد. همچنین هتل ساحل که یک ستاره است، در خیابان ساحل واقع شده است. 

هتل دیزین

حمل و نقل عمومی کرج

راه‌های زمینی و هوایی برای دسترسی به کرج موجود است. اگر با هواپیما سفر می‌کنید، مقصد پرواز شما فرودگاه مهرآباد تهران است و از اتوبان تهران – کرج راهی کرج می‌شوید. با اتوبوس می‌توانید از شهرهای مختلف به کرج سفر کنید و در ترمینال مسافری شهید کلانتری پیاده شوید.

از تهران می‌توانید با تاکسی یا مترو به کرج بروید. تاکسی گزینه‌ گران‌تری است. اگر با مترو تندرو از ایستگاه صادقیه تهران به کرج بروید، می‌توانید در دو ایستگاه فردیس یا گلشهر از مترو پیاده شوید.

متروی درون شهری کرج تا امروز (نیمه سال ۱۴۰۰) هنوز راه‌اندازی نشده است و باید با اتوبوس یا تاکسی رفت‌ و آمد کنید. برای رفت و آمد در مسیرهای اصلی شهر می‌توانید اتوبوس سوار شوید. برای همه‌ مسیرهای اصلی، تاکسی خطی و برای مسیرهای دیگر تاکسی گردشی وجود دارد. 

خرید در کرج

گشت و گذار در بازار و خرید هم بخشی از سفر است. اگر بازار قدیمی می‌پسندید، سری به بازار انقلاب کرج در خیابان شهید بهشتی بزنید. در این بازار از ترمه تا ادویه و از پوشاک تا خوراک پیدا می‌کنید.

بازار کرج

برای رفتن به مرکز خرید گزینه‌ها فراوان است. مرکز خرید «یادمان» در میدان آزادگان، «ایران زمین» یا شام سابق واقع در عظیمیه، «مجموعه زندگی» در مهرویلا، میدان عطار چند گزینه‌ خوب هستند. مرکز خرید «مهرشهر» در بلوار شهرداری، «برج میلاد کرج» واقع در ضلع شمال شرقی میدان آزادگان و «مهستان» نزدیک پارک نبوت از پوشاک خانم‌ها و آقایان تا کیف و کفش و زیور‌آلات می‌فروشند.

چچلاس گوهردشت

در خیابان اصلی گوهردشت می‌توانید از پاساژ‌های گوهران، چچلاس، گلستان، گوهر و فروشگاه‌های ریز و درشت دیدن کنید. بولوار مولانا در جهانشهر چندین فروشگاه برند لوکس زنانه و مردانه در خود جای داده است.

سوغات کرج

البرز برخلاف نام استانش که هنوز تازه است، قدمتی به‌اندازه‌ اوستا و دوره هخامنشیان دارد. نام کرج در کنار ری و قزوین در کتاب‌های تاریخ کهن دیده می‌شود. برای دیدن صنایع دستی کرج می‌توانید به موزه کاروانسرای شاه عباسی سر بزنید.

کندوی عسل طالقان

عکاس: مصطفی لطفی

با وجود درختان کهن و آب و هوای خوش این حوالی، چه سوغاتی بهتر از انواع میوه؟ میوه‌ البرز تر و تازه و خوش‌طعم است. توت، انگور، خرمالو و سنجد از میوه‌های مرغوب کرج است و سیب طالقان معروف است. آلو برغان یا گوجه برغان هم نظیر ندارد. در طالقان و برغان، عسل و لبنیات محلی بخرید.

سیب

رستوران‌ های کرج

در جاده چالوس غذاخوری فراوان است؛ خواه برای صرف صبحانه بروید یا هنگام ناهار یا شام از راه برسید. رستوران البرز در کیلومتر ۱۲ محیط خلوت و غذای باکیفیتی دارد. اگر حوصله‌ محیط کمی شلوغ را دارید، به ارکیده بروید که درختان بلند چنار و تبریزی فضای آن را زیبا کرده است. کمی گران‌تر، رستوران میرزایی نرسیده به سد کرج را در نظر داشته باشید. پیشنهاد بعدی ما، باغ رستوران نوروزی وینه در کیلومتر ۱۲ است.

رستوران

صبحانه‌خورها به رستوران توچال در کیلومتر ۳۸ جاده چالوس بروند که سرشیر و عسل عالی دارد. قیمت رستوران‌ها اختلاف‌ چندانی با هم ندارد. اما اگر در جستجوی غذای ارزان‌تر و کمی خانگی‌تر باشید، نرسیده به تونل کندوان چند رستوران کنار هم پیدا می‌کنید که آش هیزمی معروفی دارند. این رستوران‌ها و آش‌کده‌ها علاوه بر انواع آش، لوبیا چیتی، میرزاقاسمی، املت، نیمرو و سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌فروشند.

رستوران ارکیده

اگر به‌دنبال گزینه‌های لوکسی در میان رستوران های کرج هستید، پیشنهاد کجارو رستوان روما واقع در بلوار موذن، رو‌به‌روی دانشگاه آزاد کرج و رستوران دامون در میدان نبوت است.

در گوهردشت می‌توانید به رستوران فرشته ابتدای خیابان نهم غربی گوهردشت و رستوران رضایی بین ۱۲ و ۱۳ شرقی سر بزنید که دومی ماهی خوشمزه‌ای سرو می‌کند.

برگرلند در عظیمیه و برگر ویل در بلوار گلستان برگر خوشمزه‌ای سرو می‌کنند.

در چهارباندی مهرشهر و در خیابان طالقانی شمالی، خیابان بهار شعبه‌های فست‌فود پاپیلو و در میدان نبوت فست‌فود کی‌اف‌سی انتخاب خوبی است.

جوجه‌فراری واقع در خیابان مطهری کیفیت قابل‌قبولی دارد؛ حجم غذا کافی است و برخوردها دلچسب.

در محدوده‌ جهانشهر فست‌فود ارگانو در میدان گلها، کباب‌خانه میرزایی در میدان هلال احمر و رستوران رابو واقع در بولوار مولانا هر گرسنه‌ای را راضی می‌کنند. .


رستوران

در طالقان رستوران هتل صدف در میدان اصلی شهرک گزینه‌ خوبی است. رستوران نیکاس غذای باکیفیتی دارد. رستوران عزیز و نگار که نام یک افسانه‌ محلی طالقان هم است، غذای خوبی برای شما سرو خواهد کرد. رستوران صادقیه هم در خیابان اصلی شهرک قرار گرفته است.

نویسنده: مهتاب خسروشاهی

عکس‌های گالری از Unsplash، ویکی‌مدیا و گوگل مپ؛ عکاسان: مجید بشیری، mediumaxwiki، رضا، سعید اسکندری

از کجا شروع کنیم

اطراف کرج کجا بریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map