پالمیرا آزاد شد: اولین عکس‌ها از آثار باستانی آزاد شده از دست تروریست‌های داعش

مینا رهبری | جمعه, ۱۳ فروردین ۹۵ ساعت ۱۰:۰۰

روز یکشنبه شهر باستانی پالمیرا از دست تروریست‌های تکفیری داعش آزاد شد. تروریست‌ها طی اشغال ۱۰ ماهه‌ی این منطقه به آثار تاریخی آن که در یونسکو ثبت شده است، آسیب‌های جدی رساندند. اما مقامات این کشور و سازمان میراث جهانی به مرمت این ویرانی‌ها امید دارند. با کجارو همراه باشید.

اولین عکس‌های منتشر شده‌ی سازمان میراث جهانی یونسکو از آثار باستانی پالمیرا به‌محض آزادی این شهر از دست تروریست‌های تکفیری داعش، این امید را برانگیخته است که می‌توان معماری منحصربه‌فرد شهر باستانی سوریه را مرمت کرد.

آزادسازی پالمیرا سوریه ۱

پالمیرا یا «شهر نخل‌ها» که اثری تاریخی در استان حمص سوریه است و از پایتخت آن، دمشق، ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد، سرانجام روز یکشنبه بعد از آزادسازی از دست تروریست‌های داعش به دست ارتش سوریه و با حمایت‌های هوایی روسیه، رنگ آرامش به خود دید.

آزادسازی پالمیرا سوریه۲

یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگی جهان باستان، شهری که به «آبادی بیابان سوریه» شهرت دارد، از ماه می گذشته به تصرف نیروهای تروریستی داعش درآمده و در این ۱۰ ماه شاهد جنایات تروریستی وحشتناک بود.

تروریست‌ها طی اشغال این منطقه، چندین سازه‌ی پالمیرا را ویران کردند. یکی از بهترین آثار باستانی حفاظت شده‌ی شهر، معبد ۲۰۰۰ ساله‌ی بل است و به «مروارید بیابان» شهرت دارد. این اثر که قبلا به‌عنوان بزرگترین اثر تاریخی مقدس جهان در نظر گرفته می‌شد، توسط تروریست‌های داعش با مواد منفجره تخریب شده است. گوهر ویرانه‌های باستانی، طاق نمادین پیروزی نیز توسط تروریست‌های داعش که به مقبره‌های بی‌نظیر دیگری هم بی‌حرمتی کرده‌اند، منفجر و تخریب شده است.

آزادسازی پالمیرا سوریه ۳

به نظر می‌رسد که اردوگاه دیوکلسین نیز که یک مجموعه‌ی نظامی است و در اواخر قرن سوم میلادی به دستور امپراتوری روم ساخته شده بود و از قرن‌ها پیش به‌عنوان مقر نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت، با خاک یکسان شده است. با این حال قلعه‌ی باستانی فخرالدین آل مانی هنوز هم با افتخار بالای تپه‌ها پا بر جاست. بخش عظیمی از ستون‌های بزرگ تاریخی این شهر که صدها متر امتداد دارند، هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند.

آزادسازی پالمیرا سوریه ۴

آمفی تئاتر رومی پالمیرا که در گذشته به‌عنوان محلی برای اعدام در ملا عام استفاده می‌شد، به صحنه‌ی جنایات وحشتناک تروریست‌های داعش تبدیل شده بود. تکفیری‌ها فیلم کشتار ده‌ها تن از زندانیان خود را در این مکان منتشر کردند. رییس سابق میراث تاریخی پالمیرا، خالد السد، که قصد داشت راجع به گنجینه‌های این مکان تاریخی اطلاعاتی منتشر کند، به دست تروریست‌های تکفیری شکنجه و سر بریده شد.

آزادسازی پالمیرا سوریه ۵

موزه‌ی پالمیرا توسط تروریست‌های داعش که تعداد زیادی از آثار آن را غارت کرده‌اند، ویران شده است. با این حال برای بازسازی این موزه امیدی وجود دارد چون مسئولان سوری قبل از اشغال این منطقه توسط نیروهای داعش، برخی از آثار را به‌منظور حفاظت از آن‌ها از این موزه خارج کرده و به دمشق انتقال داده بودند. روز یکشنبه مامون عبدالکریم، رییس اداره کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه گفت:

در حال حاضر بعد از آزادسازی پالمیرا به به فکر چگونگی بازسازی شهر هستیم.

این مقام مسئول افزود:

چشم‌اندازی از اقداماتی که برای این شهر می‌توان انجام داد، وجود دارد. قلب‌های ما پر از امید است.

آزادسازی پالمیرا سوریه ۶

کریم به این نتیجه رسید که:

دورنمای پالمیرا خوب است.

این در حالی است که ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو، می‌گوید که سازمان ملل متحد در حال بررسی کردن گزینه‌های ممکن برای حفاظت و مرمت این میراث جهانی است. همچنین اعلام شده که قرار است موزه‌ی ارمیتاژ روسیه طی همکاری نزدیک با یونسکو برای بازگرداندن این شهر باستانی به شکوه سابق تلاش کند. متخصصان روسی بسیار مشتاق هستند که در این زمینه فعال باشند و تجربیات خود را به اشتراک بگذرانند.

آزادسازی پالمیرا سوریه ۷

به‌علاوه شهر سن‌پترزبورگ روسیه که موزه‌ی مشهوری دارد، به «پالمیرای شمالی» تشبیه شده است و این امر همکاری‌های سوری-روسی را برای برخی از دانشمندان نمادین کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع rt

دیدگاه