آیا سفر به اروپا امن است؟

سعیده خلیلی‌صفا | یکشنبه, ۱۵ فروردین ۹۵ ساعت ۰۸:۰۰

 بیشتر افرادی که قصد سفر به قاره سبز را دارند، به دلیل وقوع پی در پی حوادث ناگوار در کشورهای مختلف اروپایی، در خصوص امنیت سفر در این منطقه دچار تردید شده‌اند. با کجارو همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

حوادث ناگوار اخیر اروپا و نیز هشدارهای مقام‌های بلندپایه، امنیت سفر به قاره سبز را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

طی چند ماه گذشته چند حادثه ناخوشایند در برخی کشورهای اروپایی به وقوع پیوست و همین مسئله باعث تردید افرادی شد که قصد سفر به این قاره را داشتند. البته نگرانی‌ها زمانی بیشتر شد که وزارت امور خارجه آمریکا طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۲۲ ماه مارس به شهروندان خود هشدار داد تا در صورت سفر به کشورهای اروپایی، در مکان‌‌های شلوغ نظیر جشنواره‌ها، مراسم مذهبی یا ورزشی و نیز به هنگام استفاده از وسائط نقلیه عمومی مراقب خود باشند. البته بدیهی است که سفر با کارت یوریل (Eurail)  نیز مشمول این مقوله است. حتی در پی حادثه انفجار بروکسل، فعالیت فرودگاه بروکسل به حالت تعلیق درآمده و بنا به اظهارات مقام‌های ارشد، دامنه حضور مظنون‌های این حادثه بسیار وسیع‌تر است؛ از این رو، دامنه تحقیقات در این مورد در کشورهای دیگر از جمله فرانسه، آلمان و هلند نیز ادامه دارد. با وجود چنین شرایطی، آیا باید سفر به اروپا را لغو کرد؟ در صورتی که برنامه سفر به سایر کشورها نظیر انگلیس، اسپانیا یا هر کشور دیگری در این منطقه را دارید، چه باید کرد؟ در صورت ضرورت انجام سفر چه باید کرد؟ در ادامه با کجارو همراه باشید تا با توصیه‌های Leslie Overton، مجری تورهای آژانس Absolute Travel، با اقدامات لازم برای داشتن سفری ایمن در شرایط کنونی اروپا آشنا شوید! 

۱. کنترل بیمه‌نامه سفر

داشتن بیمه برای سفر یکی از ضرورت‌ها به شمار می‌رود و بخش وسیعی از حوادث سفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. البته بخشی از بیمه‌ها ماده‌ای درباره حوادث تروریستی نیز دارند. اگر شما در مورد بیمه سفر اقدامی نکرده‌اید، خطوط هوائی، هتل‌ها و حتی رستوران‌ها نهایت تلاش خود را برای پوشش مشتریان خود انجام می‌دهند، زیرا هیچ‌کس خواهان نابودی صنعت گردشگری به دلیل چنین حوادثی نیست. حتی خطوط هوائی در این زمینه پیشرو بوده و با خدماتی نظیر ارائه بلیط جدید یا رزرو مجدد، سعی در جلب رضایت مشتریان دارند.

۲. چنانچه بیمه سفر تهیه کرده‌اید ...

بنا به گفته خانم اورتون بیمه سفر بسیار مهم است، زیرا کلیه حوادث احتمالی در سفر را پوشش داده و بازگشت امن و سالم شما را به خانه تضمین می‌کند. از این رو، وی همواره با Global Resuce همکاری می‌کند که در خصوص امنیت و مدیریت بحران گردشگران خدمات پشتیبانی ارائه می‌کند. وظیفه اصلی آن‌ها بررسی شرایط، نظارت بر موقعیت و نیز کمک به گردشگران در مواقع اضطراری است.

۳. ثبت سفر

وزارت امور خارجه دارای وب‌سایتی برای ثبت سفرهای خارجی است. همچنین، از طریق این وب‌سایت می‌توان از آخرین وضعیت و شرایط امنیتی در سایر کشورها آگاه شد. حتی از این طریق این امکان فراهم می‌شود تا در صورت وقوع هرگونه مشکلی در مقصد مورد نظر، مسئولان وزارت از محل شما آگاه بوده و وضعیت را پیگیری نمایند.

۴. داشتن رومینگ بین‌الملل

قبل از سفر باید از کارکرد تلفن‌ همراه خود در خارج از کشور اطمینان حاصل کنید. خانم اورتون، استفاده از T-Mobileرا توصیه می‌کند، زیرا در بیش از ۱۰۰ کشور قابل استفاده و فعال است. علاوه بر این، استفاده از آن نیز بسیار آسان است. ولی اگر در مورد هزینه‌ها دچار تردید هستید، بهتر است به محض ورود به کشور مقصد حتما سیم‌کارتی را از اپراتورهای بومی خریداری کنید. در این صورت، در تمام طول سفر شماره تلفنی را به همراه خواهید داشت و بهتر است تا برای سهولت دسترسی به شما در مواقع اضطراری این شماره را در اختیار دیگران نیز قرار دهید.   

۵. اعلام برنامه سفر

همیشه پیش از سفر، نزدیکان را از برنامه خود مطلع کنید. برای این کار بهتر است تا یک کپی از برنامه سفر و گذرنامه خود را به آن‌ها داده و حتما هرگونه تغییر در برنامه سفر را به دوستان و نزدیکان خود اطلاع دهید. در صورت مفقودی گذرنامه، نسخه کپی موجود نزد نزدیکان بسیار مفید خواهد بود. حتی در صورت وقوع هرگونه اتفاق ناگواری آن‌ها می‌توانند کپی مدارک را به مقامات مسئول ارائه کرده و وضعیت شما را به راحتی پیگیری کنند.

۶. حفظ هوشیاری و خونسردی

 بنا به گفته خانم اورتون، هشدار وزارت امورخارجه به منزله ممنوعیت سفر به کشورهای اروپایی نیست، بلکه پیشنهادی برای داشتن سفری امن است. وی در ادامه افزود این کار رویه‌ای معمول برای کلیه گردشگران محسوب می‌شود. ولی اگر در وضعیت فعلی قصد سفر به بروکسل را دارید، بهتر است تا در برنامه خود تجدیدنظر کنید، زیرا کلیه پروازهای فرودگاه بروکسل تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است و همانند وضعیت کشور نپال پس از وقوع زلزله، آن‌ها در پی حل بحران پیش آمده هستند و برای حل کلیه مسائل، تمام نیروی انسانی خود را به خدمت گرفته‌اند. ولی در مورد سایر مناطق اروپا می‌توان اظهار کرد که همانند سایر نقاط جهان امنیت و آرامش برقرار است.

۷. پرجرات باشید!

سفر و به ویژه سفر برای گذران تعطیلات، باید توام با خوشی و ماجراجوئی باشد؛ بنابراین، چنانچه به دلیل شرایط حاضر احساس راحتی و آرامش نمی‌کنید، بهتر است آن را انجام ندهید. زیرا مدام نگران شرایط و حواشی بوده و تجربه چندان دلپذیری نخواهید داشت. برای مثال، اگر برای بازدید از کلیسا یا تماشای مسابقه فوتبال به ایتالیا سفر می‌کنید، به جای لذت بردن از جاذبه‌ها، مدام نگران حوادث احتمالی خواهید بود. در پایان خانم اورتون اشاره کرد که دورکردن مردم امری امکان‌ناپذیر است! پس تنها راه‌حل موجود این است که کاملا هوشیار باشیم.

مطالب مرتبط:

منبع elledecor

دیدگاه