بهترین شرکت های هواپیمایی جهان از لحاظ خدمات در طول پرواز

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی دوشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
بهترین شرکت های هواپیمایی جهان از لحاظ خدمات در طول پرواز

شرکت‌های هواپیمایی جهان سالانه توسط سازمان‌های مختلفی از لحاظ کیفیت انواع خدمت بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند. سایت travelandleisure هم در نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ برگزار کرده‌ است، بهترین شرکت‌های هواپیمایی را از جنبه‌های مختلف با توجه به نظرات مسافران انتخاب کرده است. در مقاله‌ی زیر، بیست هواپیمایی برتر از لحاظ ارائه‌ی خدمات در طول پرواز معرفی شده‌اند. با کجارو همراه باشید.

درست است که ما مدام در مورد تأخیر پروازها و چمدان‌های گم‌شده به شرکت‌های هواپیمایی شکایت می‌کنیم، اما باید اعتراف کرد که راضی نگه داشتن مسافران در پروازهای طولانی مدت، آن هم در محیط بسته و محدود، کار بسیار سختی است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به‌خوبی از پس آن برنمی‌آیند.

هر ساله در نظرسنجی سالانه‌ی جوایز بهترین‌های جهان (World's Best Awards)، سایت تراول اند لیژر (Travel + Leisure) از خوانندگانش می‌خواهد که در دسته‌بندی‌های متفاوت، از قیمت گرفته تا کیفیت برنامه‌های مخصوص مشتریان وفادار، به شرکت‌های هواپیمایی امتیاز دهند و هر سال تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی گوی سبقت را از سایر شرکت‌ها می‌ربایند.

خوانندگان سایت تراول + لیژر عملکرد خطوط هوایی مختلف را از لحاظ خدمات در طول پرواز (همه خدماتی که در طول پرواز ارائه می‌شود، از نحوه‌ی خوشامدگویی مهمانداران گرفته تا کیفیت سیستم سرگرمی) بررسی کردند و به آن‌ها امتیاز دادند. برای مثال یک مسافر راضی از پرواز خود می‌گوید:

این همان چیزی است که پروازها باید باشند. کاتای پاسیفیک بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. سایر خطوط هوایی باید به این شرکت توجه کنند.

با وجود اینکه امروزه بیشتر خدمات خوب به مشتریانی که پول بیشتری پرداخت می‌کنند ارائه می‌شود، اما تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی به این دلیل شهرت دارند که به تمامی مشتریانشان احساس خاص بودن می‌دهند (حتی کسانی که بلیط صندلی‌های ارزان قیمت را خریداری می‌کنند). یکی از رأی‌دهندگان این نظرسنجی درباره‌ی بریتیش ایرویز می‌گوید:

حتی وقتی که من در بخش فرست کلاس نیستم، باز هم احساس می‌کنم که آنجا هستم.

تعجبی هم ندارد؛ رفتار سلطنتی هیچ‌کس را بی‌توجه باقی نمی‌گذارد. مهمانداران خوش برخورد و حرفه‌ای این قابلیت را دارند که یک پرواز طولانی، ناآرام یا ناخوشایند را به تجربه‌ای دلپذیر تبدیل کنند. در سال‌های اخیر بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا خدمات در طول پرواز خود را، از آرام کردن نوزادان در حال گریه گرفته تا سرگرم کردن مهمانان، به حد کمال رسانده‌اند.

رتبه‌ی ۲۰:‌ خطوط هوایی هاوایی، داخلی

امتیاز: ۸۰/۵۳۲

خطوط هوایی هاوایی

شرکت هواپیمایی هاوایی به‌دلیل «نشان دادن روح واقعی هاوایی» به‌محض خارج شدن از مبدا، از سوی خوانندگان سایت تی+ال شایسته‌ی تقدیر شناخته شده است. یکی از شرکت کنندگان می‌گوید:

آن‌ها باعث می‌شوند شما قبل از رسیدن به هاوایی احساس کنید آنجا هستید.

رتبه‌ی ۱۹:‌ بریتیش ایرویز، بین‌المللی

بریتیش ایرویز

خوانندگان تی+ال چیزهای مثبت زیادی درباره‌ی بریتیش ایرویز می‌گویند؛ به‌خصوص کسانی که در بخش بیزینس کلاس پرواز کرده‌اند. یکی از افرادی که از لندن به کیپ تاون رفته است می‌گوید :

آن‌ها برای جلب رضایت مسافران تمام تلاششان را به کار بستند. یک کودک هم در هواپیما بود و آن‌ها برای آرام کردنش از هیچ کاری دریغ نکردند.

در سال گذشته این شرکت برنامه‌ی «تمرکز حواس» خود را ارائه کرد که شامل ویدئو، آهنگ‌های درمانی و چیزهای دیگر است تا به مسافران عصبی کمک کند بر ترس خود غلبه کنند و در طول پرواز آرامش داشته باشند.

رتبه‌ی ۱۸: ویرجین استرالیا، بین‌المللی

امتیاز: ۸۱/۵۰۰

هواپیمایی ویرجین استرالیا

شرکت هواپیمایی ویرجین به‌علت رفتار خوب با مسافران شهرت دارد و شاخه‌ی استرالیای این شرکت نیز از این قاعده مستثنا نیست. در کنار صندلی‌های راحت و نورپردازی مناسب، یکی از خوانندگان تی+ال می‌گوید:

آن‌ها به شما یک بطری آب می‌دهند که می‌توانید ‌‌آن را با یک شیر آب پر کنید.

با این کار مسافران می‌توانند تولید زباله را کاهش دهند و نیازی به منتظر ماندن برای مهماندار هم نیست. گاهی اوقات سلف‌سرویس بهترین نوع ارائه‌ی خدمات است.

رتبه‌ی ۱۷: لوفت‌هانزا

امتیاز: ۸۱/۵۴۷

لوفت‌هانزا

این شرکت هواپیمایی آلمانی به خاطر کارایی‌اش شهرت دارد و این تنها نقطه‌ی قوتش نیست. یکی از خوانندگان تی+ال با اشاره به این موضوع که این شرکت خانواده‌ها و بچه‌های کوچکشان را کنار هم می‌نشاند و برای آن‌ها گهواره و بسته‌‌های سفری تدارک می‌بیند، می‌گوید:

آن‌ها در مشتریان حس در اولویت بودن را به وجود می‌آورند.

یک مسافر دیگر می‌گوید:

آن‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا شما در پروازهای طولانی مشغول باشید؛ فیلم، بازی و خوردن تمام وقت.

رتبه ۱۶: آسیانا ایرلاینز، بین‌المللی

امتیاز:۸۲/۵۹۳

آسیانا ایرلاینز

این شرکت هواپیمایی کره‌ای به خاطر مهمانداران بسیار مودب شهرت دارد. یکی از خوانندگان T+L «مهمانداران بسیار مهربان» این شرکت را تحسین می‌کند، در حالی که فرد دیگری آن‌ها را «بهترین مهمانداران جهان» می‌داند. این شرکت هواپیمایی مزایای اضافه‌ای نیز در طول پرواز تدارک دیده است؛ مثل طراحی روی قهوه و اسپرسو،‌ مسئول نوشیدنی و انواع نوشیدنی‌ها برای هر دو بخش فرست کلاس و بیزینس کلاس.

رتبه‌ی ۱۵: ایر تاهیتی نوی، بین‌المللی

امتیاز: ۸۷/۷۱۲

ایر تاهیتی نوی

ایر تاهیتی نوی با اینکه یک شرکت هواپیمایی کوچک است، اما در وصل کردن مردم جهان به جزایر دوردست بخش جنوبی اقیانوس آرام مثل پلی‌نزی فرانسه و بورا بورا نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از خوانندگان T+L می‌گوید:

همه چیزهای این پرواز فراتر از انتظار من بود.

سیستم جدید سرگرمی در طول پرواز این شرکت شامل مواردی مثل نمایشگرهای لمسی اچ‌دی با دسترسی به ۱۶ فیلم جدید، آلبوم‌های موسیقی، بازی‌های کامپیوتری و یک فیلم مستند درباره‌ی پلی‌نزی فرانسه است.

رتبه‌ی ۱۴: سوئیس، بین‌المللی

امتیاز:۸۳/۶۰۹

سوئیس ایرلاینز

این شرکت با ارائه‌ی ۱۴۰ فیلم، سریال و مستند قصد دارد که مهمانان سفر راحتی داشته باشند و سرگرم بمانند. مسافران شرکت هواپیمایی سوئیس علاوه بر غذا و نوشیدنی باکیفیت، از شکلات‌های کم‌نظیر سوئیسی هم بهره‌مند می‌شوند. همچنین این شرکت در سنتی جالب، اقداماتی مخصوص به مناسبت‌های خاص هم انجام می‌دهد. یکی از رأی‌دهندگان می‌گوید:

شرکت هواپیمایی سوئیس کار فوق‌العاد‌ه‌ای در پرواز ما انجام داد. آن روز، روز تولد من بود و یک هدیه‌ی بسیار خوب در زوریخ انتظار مرا می‌کشید.

رتبه‌ی ۱۳: ترکیش ایرلاینز، بین‌المللی

ترکیش ایرلاینز

خوانندگان T+L چیزهای خوب زیادی درباره‌ی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز می‌گویند و مزایایی مثل فضای اضافی پاها، خدمات به‌موقع و غذای فوق‌العاده را تحسین می‌کنند. بسیاری از مردم از این موضوع بسیار خرسند بودند که یک آشپز در هواپیما حضور دارد و غذاها را در آسمان آماده می‌کند. یکی از رأی‌دهندگان می‌گوید:

غذا به‌تنهایی باعث می‌شود که من ترکیش ایرلاینز را به امریکن ایرلاینز ترجیح بدهم.

رتبه‌ی ۱۲: ژاپن ایرلاینز، بین‌المللی

امتیاز: ۸۴/۹۴۱

ژاپن ایرلاینز

مسئولان سایت می‌گویند که در مورد ژاپن ایرلاینز با انبوه نظرات مثبت خوانندگان مواجه شده‌اند و حتی یک مورد شکایت هم نداشته‌اند. یکی از خوانندگان T+L این شرکت را «بهترین بهترین‌ها» می‌داند و می‌گوید که از تمام ساعات هر پرواز خود لذت می‌برد. این شرکت هواپیمایی به خاطر مهمانداران مودب و خون‌گرم و خدمات مشتری فوق‌العاده‌اش شهرت دارد.

رتبه‌ی ۱۱: ویرجین آمریکا، داخلی

امتیاز: ۸۵/۸۱۲

هواپیمایی ویرجین امریکا

با اینکه این شرکت هواپیمایی تنها به تعداد محدودی از فرودگاه‌های آمریکا خدمات‌رسانی می‌کند، اما تعداد زیادی از خوانندگان T+L مجذوب این شرکت شده و امیدوار هستند که مسیرهای جدیدی افتتاح شود. یکی از خوانندگان با هیجان می‌گوید:

پرواز با ویرجین آمریکا خوشی مطلق است، و با خدمه‌ی پرواز بروز و کابین آرامش‌بخش، مناسب‌ترین‌ها را به شما ارائه می‌دهد. آن‌ها نگرشی دوستدار محیط زیست و آگاه نسبت به آن دارند. اینجا در بین تمام شرکت‌های هواپیمایی که تابه‌حال با آن پرواز کرده‌ام، تنها موردی است که خلبان برای خوشامدگویی به مسافران به راهرو می‌آید.

مسافران ویرجین آمریکا می‌توانند به‌راحتی از طریق نمایشگری که جلویشان قرار دارد غذا سفارش دهند و نیاز نیست منتظر مهماندار و گاری‌اش بمانند. یک خواننده‌ی دیگر اضافه می‌کند:

آن‌ها باعث می‌شوند که کوتاهترین پرواز هم مثل یک مهمانی به نظر برسد.

رتبه‌ی ۱۰: کانتاس ایرویز، بین‌المللی

امتیاز: ۸۶/۴۹۰

کانتاس ایرویز

هواپیمایی کانتاس به‌دلیل تعداد زیاد پروازهای طولانی، توجه زیادی به خدمات در طول پرواز دارد. علاوه بر کابین‌های راحت و خدمات غذایی گسترده (بستنی و شکلات)‌ به گفته‌ی یکی از خوانندگان، خدمه‌ی کانتاس «هر چیزی را ممکن می‌کنند تا مشتریانشان آسوده باشند.»

رتبه‌ی ۹: قطر ایرویز، بین‌المللی

امتیاز: ۸۷/۰۰۰

قطر ایرویز

یکی از رأی‌دهندگان که هواپیمایی قطر را شرکت موردعلاقه‌اش می‌داند، گفت:

مهمانداران واقعاْ سعی می‌کنند که پرواز را به بهترین پرواز ممکن تبدیل کنند.

بقیه هم با این موضوع موافق بودند و اشاره کردند که خدمات این شرکت حرفه‌ای، به‌موقع و مودبانه است. بالاخره قطر ایرویز همان شرکتی است که مسئول نوشیدنی‌هایش یعنی جیمز کلوئر را به قله‌ی اورست فرستاده تا طعم نوشیدنی‌های مختلف را در ارتفاعات بالا بررسی کند.

رتبه‌ی ۸: آل نیپون ایرویز، بین‌المللی

امتیاز: ۸۷/۱۰۵

آل نیپون ایرویز

مسافرانی که با این شرکت هواپیمایی ژاپنی پرواز می‌کنند، معتقدند که مهمانداران گونه‌ای ویژه از مهمان‌نوازی ژاپنی را ارائه می‌دهند و تجربه‌ای کاملا بومی و لذت‌بخش را در طول پرواز رقم می‌زنند. تعدادی از پیشنهادها برجسته‌ای که در طول پرواز ارائه می‌شوند، شامل نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مشهور ژاپنی است که حتی در کلاس اکونومی نیز ارائه می‌شود.

رتبه‌ی ۷: هواپیمایی ویرجین آتلانتیک، بین‌المللی

امتیاز: ۸۷/۱۳۶

ویرجین آتلانتیک ایرویز

لی برنت، یکی از رأی‌دهندگان، می‌گوید:

همیشه، همیشه، همیشه ویرجین آتلانتیک را انتخاب کنید. تمام کلاس‌های این هواپیمایی بهترین‌هایی است که من تجربه کرده‌ام... این شرکتی است که اساس رشدش بر مراقبت همراه با ارائه‌ی خدمات قرار دارد و همیشه در حال خدمت‌رسانی‌ است. انتخاب همیشگی من از میان خطوط هوایی، ویرجین آتلانتیک است.

بسیاری از رأی‌دهندگان گفتند که این شرکت به لطف مهمانداران دلسوز و بادقتش، تنها شرکتی است که آن‌ها برای سفر به لندن انتخاب می‌کنند.

رتبه‌ی ۶: تای ایرویز اینترنشنال

امتیاز: ۸۷/۷۱۴

تای ایرویز

تایلند به سرزمین لبخندها مشهور است و این روحیه‌ی دوستانه به‌خوبی توسط مهماندارانی که رأی‌دهندگان آنان را «بسیار خون‌گرم» و «دلپذیر» توصیف می‌کنند، ارائه می‌شود. این شرکت هواپیمایی همچنین برنامه‌ی گسترده‌ای برای سرگرمی‌های در طول پرواز دارد که شامل فیلم، سریال و آلبوم‌های موسیقی می‌شود و همه از طریق صفحه‌نمایش لمسی که برای هر صندلی وجود دارد، قابل دسترسی است.

رتبه‌ی شماره ۵: ایر نیوزیلند، بین‌المللی

امتیاز: ۸۸/۶۸۲

ایر نویزیلند

ریا بوجوانی، یکی از اعضای سایت T+L، ایر نیوزیلند را یکی ار خطوط هوایی محبوب خود معرفی می‌کند. او می‌گوید:

خدمه‌ی کابین خون‌گرم‌ترین کسانی هستند که شما تابه‌حال دیده‌اید. آن‌ها دلسوزانه از مردم مراقبت می‌کنند و نهایت تلاششان را می‌کنند تا شما راحت باشید.

این موضوع با توجه به اینکه اکثر پروازهای آن طولانی‌مدت است، بسیار تحسین‌برانگیز است.

رتبه‌ی ۴: خطوط هوایی کاتای پاسیفیک، بین‌المللی

امتیاز: ۸۸/۸۵۴

کاتای پاسیفیک ایرویز

کاتای پاسیفیک در تمام بخش‌های تجربه‌ی در طول پرواز، امتیاز بالایی کسب کرده است، اما هنگامی که بحث به سرگرمی می‌رسد، این ایرلاین کاملا خودنمایی می‌کند. یکی از رأی‌دهندگان می‌گوید:

مهماندار برای شما تعداد زیادی بازی می‌آورد و همچنین می‌توانید فیلم‌های بسیار خوبی را روی نمایشگرتان تماشا کنید.

یکی دیگر از رأی‌دهندگان نیز تجربه‌ی مشابهی دارد. او می‌گوید:

اگر چیزی را که نیاز دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از مهماندار بخواهید.

رتبه‌ی ۳: کرین ایر، بین‌المللی

امتیاز: ۸۸/۹۱۱

کرین ایر

کرین ایر به لطف مهمانداران مرتب و با توجه‌اش، افراد بدبین را هم تبدیل به مسافرانی وفادار کرده است. یکی از مسافرانی که با کرین ایر پرواز کرده است می‌گوید:

خدمه فوق‌العاده‌اند. آن‌ها همیشه در حال لبخند زدن و آماده برای کمک هستند.

بسیاری از مسافران پیشنهاد می‌کنند که مردم از کلاس بیزینس استفاده کنند که دارای صندلی‌هایی است که یا کاملاْ می‌خوابند یا ساختار مناسب و راحتی دارند.

رتبه ی ۲: امارات، بین‌المللی

امتیاز: ۹۰/۵۹۵

هواپیمایی امارات

یکی از رأی‌دهندگان این جوایز می‌گوید:

امارات در یک کلام خارق‌العاده است. همان چیزی که سفرهای هوایی باید باشند.

خدمه‌ی کابین حرفه‌ای و مهربان، موجب تقویت شهرت این هواپیمایی و کمک به کسب رتبه‌ی دوم آن از لحاظ خدمات مشتری و خدمات در طول پرواز شده است. بسیاری اتفاق‌نظر دارند که مهم نیست شما کجا نشسته باشید، در صندلی‌های ارزان یا کلاس بیزینس، کارمندان شرکت امارات با نگرشی مثبت و با صبوری از مهمانان مراقبت می‌کنند.

رتبه‌ی ۱: سنگاپور ایرلاینز

امتیاز: ۹۵/۰۰۰

سنگاپور ایرلاینز

امسال سال بسیار خوبی برای سنگاپور بوده و توانسته است در تمام دسته‌بندی‌های این نظرسنجی از سایرین پیشی بگیرد. به لطف مهمانداران فوق‌العاده‌ی این شرکت که تبدیل به نماد آن شده‌اند، خدمات در طول پرواز این شرکت تبدیل به درمانی واقعی برای مسافران شده است. خدمه‌ی بسیار آموزش دیده و همواره‌ آماده‌ هم دور از توجه نبوده‌اند و مورد تقدیر قرار گرفته‌اند. یکی از مسافران از صمیم قلب با این موضوع موافق است که:

آن‌ها هر کاری می‌کنند تا مطمئن شوند که خواسته‌های تمام مسافران، فارغ از کلاسی که با آن سفر می‌کنند، برآورده شده است. توجه آن‌ها به جزئیات، دیوانه‌کننده است و منجر به تجربه‌ای فوق‌العاده می‌شود.

کیم واتکینسون، یکی از مشترکین سایت T+L می‌گوید:

حتی با اینکه من در بخش اکونومی سفر می‌کردم، اما کادر سنگاپور ایرلاینز با من مثل یک مسافر فرست کلاس رفتار کردند.

آیا شما تابه‌حال با هیچ‌کدام از این خطوط هوایی سفر کرده‌اید؟ نظر شما در این مورد چیست؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه