گذرگاه ریلی هیندنبورگدام

موسی معتمدی | سه شنبه, ۱۰ فروردین ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

گذر‌گاه ۱۱ کیلومتری هیندنبورگدام، جزیره زیلت از جزایر فریزین شمالی را به ایالت اشلسویگ-هولشتاین، در سواحل کشور آلمان متصل می‌کند. این گذر‌گاه در سال ۱۹۲۷ به‌طور انحصاری برای حمل و نقل ریلی افتتاح شد. در این مقاله کوتاه از کجارو شما را با این گذر‌گاه تاریخی آشنا می‌کنیم.

پیش از ساخته شدن گذر‌گاه، اتصال به جزیره به لطف جزر و مد میسر شده بود و در فصل زمستان، تشکیل یخ در دریای وادن، سد غیر قابل نفوذی را ایجاد کرده بود. عبور از این گذر‌گاه در شرایط جوی نا‌مساعد حدود ۶ ساعت زمان می‌برد. تفریح‌گاه ساحلی وستر‌لند در جزیره زیلت، به‌طور فزاینده‌ای محبوب شد و به همین خاطر مقامات محلی برنامه‌ریزی برای ساخت خط آهن گذر‌گاه را آغاز کردند. طرح اولیه ساخت یک خط آهن از بندری در Hoyerschleuse به جزیره بود، اما پس از جنگ جهانی اول، آلمان متعهد به واگذاری Hoyerschleuse به دانمارک شد، در حالی که جزیره زیلت همچنان به‌عنوان بخشی از خاک کشور آلمان باقی ماند.

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام1

کار ساخت گذر‌گاه در سال ۱۹۲۳ آغاز شد و در طول ۴ سال که ساخت آن به طول انجامید، بیش از ۳ میلیون متر مکعب شن و ماسه و خاک رس، و همچنین ۱۲۰،۰۰۰ تن سنگ از سرزمین اصلی به موقعیت و محل ساخت‌وساز منتقل شده بود. دومین رئیس‌جمهوری آلمان، پاول فون هیندنبورگ، در تاریخ ۱ ژوئن سال ۱۹۲۷ خط آهن را افتتاح کرد و به همین نام، نام‌گذاری شد. در ۴۵ سال اول، گذر‌گاه هیندنبورگدام، یک مسیر واحد بود. در سال ۱۹۷۲ گذر‌گاه گسترده‌تر و یک مسیر دوم به آن اضافه شد. امروزه و با توجه به اینکه هیچ راه جاده‌ای به جزیره زیلت وجود ندارد، بیش از ۱۰۰ قطار حمل خودرو هرروز از این گذر‌گاه عبور می‌کند.

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام2

نمای هوایی از گذر‌گاه ریلی هیندنبورگدام

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام3

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام4

گذر‌گاه ریلی هیندنبورگدام5

قطار در حال عبور از اتاقک کنترل در میانه‌ی هیندنبورگدام

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام6

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام7

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام8

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام9

تصویر ویرایش شده از قطار حمل ماشین در حال عبور از گذر‌گاه ریلی هیندنبورگدام که در دهه 1970 روی کارت پستال‌ها منتشر می‌شد.

گذرگاه ریلی هیندنبورگدام10

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه