نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال ۹۵

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال ۹۵

شورای اسلامی شهر تهران لایحه افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری در سال ۹۵ را تصویب کرد.

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه انواع تاکسی های درون شهری تهران در تمامی خطوط و سرویس‌ها برای سال آینده ۱۵ درصد نسبت به نرخ مصوب سال جاری افزایش خواهد یافت.

پیش از این کمیسیون عمران شورای شهر تهران با افزایش ۱۵ درصدی کرایه های تاکسی موافقت کرده بود.

«اقبال شاکری» رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص مصوبه داخلی این کمیسیون در خصوص نرخ کرایه‌های تاکسی گفته بود:‌

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه از جمله قطع مقطعی بیمه تاکسیرانان و تک نرخی شدن قیمت سوخت، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

او با اشاره به این که با توجه به هزینه‌های تاکسی برای تاکسیرانان، نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها، موضوع افزایش کرایه تاکسی در کمیسیون عمران بررسی شد، گفت که در نهایت به نرخی رسیدیم که با نرخ تورم همخوانی دارد و اعتراض کمتری را به دنبال دارد.

شاکری با بیان این که باید به این نکته دقت کنیم که هزینه‌های تاکسی هر سال افزایش پیدا می‌کند و تاکسیرانان فقط از طریق کار با تاکسی امرار معاش می کنند، تأکید کرد:

به همین دلیل، در اعلام نرخ کرایه تاکسی باید وضعیت رانندگان تاکسی را در نظر بگیریم.

او تاکید کرد که ما باید قبل از سال ۹۵ این مصوبه را به فرمانداری تهران ارائه کنیم تا آنها روی این مصوبه نظر بدهند و در نهایت، برای قانونی شدن به استانداری تهران برود.

شاکری با بیان این که استانداری تهران در چه تاریخی این مصوبه را اجرایی و عملیاتی می‌کند مشخص نیست، تأکید کرد:

چون معمولاً مسئولان مربوطه برای خودشان ملاحظاتی را در نظر می گیرند تا بر اساس آن، نظر نهایی خود را اعلام کنند.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تاکید بر این که افزایش کرایه تاکسی تا زمانی که استانداری تهران نرخ‌های جدید را اعلام نکند، کاملاً غیرقانونی است، گفت که تا قبل از اجرای رسمی مصوبه جدید، کسی حق افزایش کرایه تاکسی را ندارد.

نرخ‌های مصوب شورای شهر تا زمان تایید فرمانداری تهران نهایی نیست.

همچنین نرخ بلیت اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی تا ۱۰ کیلومتر ۵۰ تومان و از ۱۰ کیلومتر به بالا ۱۰۰ تومان اضافه شد. همچنین نرخ بلیت مترو تک سفره ۷۰۰ تومان و ۲ سفره هزار و ۱۰۰ تومان به تصویب رسید. همچنین قیمت بلیت متروی کرج و حومه ۱۲۰۰ تومان به تصویب رسید.

«سید جعفر تشکری هاشمی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این جلسه گفت که وضع بدی را در بخش اتوبوسرانی تجربه می‌کنیم. اتوبوسرانی باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد که ۳۴۰۰ دستگاه آن عمر مفیدشان به اتمام رسیده و با زحمت در خطوط ادامه مسیر می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه