۲۴ مارس: جشنواره رنگ هولی در هند و تصاویر خیره کننده آن

راضیه شاهوردی | پنجشنبه, ۵ فروردین ۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

مردم کشورهای مختلف جهان، هرکدام به‌گونه‌ای آمدن بهار را جشن می‌گیرند. مردم هندوستان نیز از دیرباز با برپایی جشنواره‌ی رنگارنگ و پرنشاط هولی علاوه بر شادمانی از آغاز بهار، پیام‌هایی مثل برابری و حاصلخیزی را پاس می‌دارند. با کجارو همراه باشید تا تصاویر روزهای اخیر این مراسم را تماشا کنیم.

هند هر ساله در فصل بهار میزبان بزرگترین جشن پرتاب رنگ جهان است، مراسمی که در آن مردم از سراسر کشور جمع می‌شوند، به‌دنبال هم می‌دوند و همدیگر را رنگی می‌کنند. جشن هولی امروزه تبدیل به پدیده‌ای جهانی شده است.

دین، طبقه، سن و جنسیت که در سایر اوقات در جامعه‌ی سلسله مراتبی هند از اهمیت بالایی برخوردا هستند، در ایام جشنواره کوچک‌ترین اهمیتی ندارند.

فقرا و ثروتمندان در کنار هم در خیابان‌ها به آوازخوانی و پایکوبی می‌پردازند و پودرهای رنگی و آبرنگ به‌سمت هم می‌پاشند. همه، ظاهر رنگی یکسانی پیدا می‌کنند که باعث نامرئی شدن نابرابری‌های اجتماعی می‌شود. رنگ‌ها نماد باروری، حاصلخیزی و آغازی نو هستند. این مراسم را می‌توان جشن پیروزی خیر بر شر و پایان دادن به اختلافات قدیمی دانست.

جشنواره‌ی هولی که ریشه‌اش به آیین هندو بازمی‌گردد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های محلی جهان است. این مراسم حداقل دو روز ادامه دارد و مقارن با اولین ماه کامل در مارس (۲۳ و ۲۴ مارس در سال جاری) برگزار می‌شود.

جشنواره رنگ هولی هند

مطالب مرتبط:

دیدگاه