آنفیلد، خانه‌ قرمزهای لیورپول

بهداد خسور | جمعه, ۶ فروردین ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

در ادامه‌ مجموعه مقالات آشنایی با استادیوم‌ها به سراغ ورزشگاه خانگی تیم لیورپول، یکی از مطرح‌ترین و باسابقه‌ترین تیم‌های اروپایی، می‌رویم. با کجارو همراه باشید تا اطلاعات جالبی از استادیوم آنفیلد در اختیار شما قرار دهیم.

اطلاعات کلیدی

  • باشگاه: لیورپول اف.سی (Liverpool FC)
  • سال تاسیس: ۱۸۸۴
  • گنجایش: ۴۵.۵۲۲ صندلی

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استادیوم آنفیلد در سال ۱۸۸۴ تاسیس شد، اما همان در سال‌های ابتدایی تاسیس، باشگاه اورتون (Everton FC) این استادیوم را اجاره کرد. بنابراین در تاریخ ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۸۴ تیم اورتون بود که در اولین بازی انجام گرفته در آنفیلد، تیم ارلزتاون (Earlstown) را با نتیجه‌ ۵ بر صفر شکست داد.

anfield-past

در سال ۱۸۹۱ بحث‌هایی بین مالک باشگاه اورتون و مسئولان وقت ورزشگاه بر سر اجاره‌ آنفیلد اتفاق افتاد که موجب خروج اورتون از این ورزشگاه شد و پس از آن تیم تازه تاسیس لیورپول به این ورزشگاه نقل مکان کرد. آن‌ها موفق شدند اولین بازی خود را در آنفیلد با پیروزی ۷ بر ۱ برابر تیم روترهام به پایان برسانند.

liverpool-past

آنفیلد طی سال‌های آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دستخوش تغییرات و بهسازی‌های بسیاری شد که برجسته‌ترین آن‌ها ساخت جایگاه اصلی تماشاگران جدید با طراحی آرچیبال لیچ، طراح معروف اسکاتلندی، در سال ۱۸۹۵ بود. همچنین یک دهه بعد جایگاه معروف اسپیون کوپ (Spion Kop) در ورزشگاه ساخته شد.

پس از انجام این تغییرات به‌مدت دو دهه تقریبا هیچ تغییر اساسی در استادیوم صورت نگرفت تا اینکه در سال ۱۹۲۸ جایگاه کوپ بزرگ‌تر شد که گنجایش حدود ۳۰.۰۰۰ نفر تماشاچی را داشت.

رکورد حضور تماشاچی در استادیوم آنفیلد به بازی لیورپول برابر وولورهمپتون وندررز (Wolverhampton Wanderers) در سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد که ۶۱.۹۰۵ نفر در این استادیوم حضور داشتند. بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۳ تغییرات و بهسا‌زی‌های دیگری در ورزشگاه آنفیلد رخ داد و جایگاه اصلی تماشاچیان تخریب و با جایگاه جدیدی جایگزین شد.

هیچ‌کدام از بازی‌های جام جهانی ۱۹۶۶ در ورزشگاه آنفیلد برگزار نشد و به‌جای آن استادیوم گودیسون پارک (Goodison Park)، در همسایگی آنفیلد، میزبان این بازی‌های بود.

در دهه‌ ۱۹۸۰ هیئت مدیره‌ باشگاه تصمیم گرفتند، تمام جایگاه‌های تماشاچیان در ورزشگاه را با صندلی تجهیز کنند. همچنین در سال ۱۹۸۲ دروازه‌‌های معروف شنکلی (Shankly Gates) برافراشته شدند. این دروازه‌ها به یادبود یکی از مربیان محبوب لیورپول به نام بیل شنکلی (Bill Shankly) ساخته و برای اولین بار از سوی همسر آن مرحوم گشوده شدند.

shankly-gates-anfield

liverpool-legend

آخرین تغییرات قابل‌توجه در آنفیلد مربوط به دهه‌ ۱۹۹۰ است. طی این تغییرات در ابتدا جایگاه دو ردیفه‌ ویژه‌ استادیوم به نام «جایگاه سده» (Centenary Stand) بازسازی و پس از آن هم جایگاه اسپیون کوپ کاملا با صندلی تجهیز شد. این تغییرات بالاخره در سال ۱۹۸۸ و با ساخت ردیف دوم جایگاه تماشاچیان آنفیلد رود (Anfield Road) به پایان رسیدند.

ورزشگاه آنفیلد از ورزشگاه‌های منتخب برای برگزاری بازی‌های یورو ۱۹۹۶ بود که طی آن میزبان سه بازی گروهی و بازی یک‌چهارم نهایی بین فرانسه و هلند بود که دو تیم در پایان وقت قانونی به تساوی بدون گل رسیدند و فرانسه موفق شد در ضربات پنالتی پیروز شود و به مرحله‌ بعد راه یابد.

در اواخر دهه‌ اول قرن ۲۱ میلادی باشگاه لیورپول تصمیم گرفت تا به استادیومی بزرگ و پیشرفته‌تر نقل مکان کند و تمام برنامه‌ریزی‌های برای این کار صورت گرفت و حتی مجوز ساخت ورزشگاه ۶۰.۰۰۰ نفری جدید باشگاه در نزدیکی استنلی پارک صادر شده بود، اما ساخت این ورزشگاه به‌دلیل کسری بودجه به تعویق افتاد و بالاخره در سال ۲۰۱۲ مالکان جدید باشگاه آن را منتفی کردند.

anfield-seats

مالکان جدید باشگاه تصمیم گرفتند به‌جای ساخت ورزشگاه جدید تغییرات اساسی در ورزشگاه آنفیلد انجام بدهند. اولین فاز این برنامه در سال ۲۰۱۵ با افزایش ۸.۵۰۰ نفری ظرفیت جایگاه اصلی (Main Stand) آغاز شده و قرار است در فصل ۱۷-۲۰۱۶ به پایان برسد. با اتمام این پروژه گنجایش کل ورزشگاه به ۵۴.۰۰۰ نفر می‌رسد.

anfield-construction

همچنین قرار است در صورت نیاز پس از اتمام فاز اول تغییراتی هم روی جایگاه آنفیلد رود انجام شود که در این صورت گنجایش آنفیلد به ۵۹.۰۰۰ نفر خواهد رسید.

راه‌های دسترسی به ورزشگاه

anfield-entrance

استادیوم آنفیلد در حدود ۳ کیلومتری شمال مرکز شهر لیورپول و در مرکز منطقه‌ آنفیلد قرار گرفته است. ورزشگاه تیم رقیب همشهری لیورپول، اورتون، هم تنها یک کیلومتر آن‌طرف‌تر قرار گرفته است و فقط منطقه‌ استنلی پارک بین آن‌ها قرار دارد.

اگر با استفاده از ماشین شخصی و از جهت شمالی اتوبان M57 به‌سمت آنفیلد در حرکت هستید، از خروجی شماره‌ ۴ به‌سمت لیورپول (جاده‌ A580) از این جاده خارج شوید و حدود ۶ کیلومتر در همان مسیر رانندگی کنید. پس از اینکه از پارک والتون هال (Walton Hall Park)، در سمت راست خوپ، عبور کردید به چپ بپیچید و وارد جاده‌ کویینز درایو (Queens Drive) یا A5058 بشوید. در همین مسیر ادامه بدهید تا به استادیوم آنفیلد برسید که در سمت راست شما خواهد بود.

anfield-aerial

اگر از سمت شرق یا جنوب به‌سمت آنفیلد در حرکت هستید از طریق جاده‌ M62 وارد شهر شوید و در همان جاده به‌دنبال خروجی کویینز درایو بگردید، سپس حدود ۵ کیلومتر در همان جاده‌ A5058 رانندگی کنید و در تقاطع خیابان اوتینگ (Utting Avenue) به‌سمت چپ بپیچید. اگر در همین مسیر به حرکت خود ادامه بدهید استادیوم را در سمت راست خود می‌بینید.

اگر می‌خواهید برای رفتن به استادیوم از اتوبوس استفاده کنید باید از ایستگاه میدان کویینز (Queens Square) که تقریبا‌ رو‌به‌روی ایستگاه قطار مرکزی لیورپول قرار دارد، سوار اتوبوس شماره‌ ۱۷ شوید. همچنین شما می‌توانید از خیابان پارادیز (Paradise) سوار اتوبوس‌های ۲۶ یا ۲۷ شوید. تمام این اتوبوس‌ها شما را مستقیم به‌سمت استادیوم می‌برند.

october-2015

آدرس استادیوم به زبان انگلیسی به این صورت است: Anfield Road, Liverpool, L40 0TH

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به آنفیلد

استادیوم آنفیلد در منطقه‌ آنفیلد شهر لیورپول واقع شده که تا حدودی متروکه بود، اما در سال‌های اخیر وضعیت آن اندکی بهبود یافته است. این منطقه از یک طرف به پارک استنفیلد و از سمت دیگر به یک سری خانه‌های مسکونی می‌رسد. چیزهای زیادی برای سرگرمی و دیدن در اطراف استادیوم نیست و فقط چند کافه برای صرف یک نوشیدنی پیش از رفتن به استادیوم وجود دارد. البته باید انتظار داشته باشید که پیش از شروع بازی این کافه‌ها حسابی شلوغ باشند.

livepool-stadium

البته انتخاب‌های زیادی در مرکز شهر لیورپول برای صرف غذا یا نوشیدنی در اختیار شما هستند. اکثر امکانات تفریحات شبانه مثل میدان کنسرت (Concert Square) و خیابان متیو (Mathew Street) در سمت جنوبی و غربی شهر لیورپول و حوالی آلبرت داک (Albert Dock) واقع شده‌اند.

برای کسانی که دوست دارند نزدیک آنفیلد اقامت داشته باشند هم چند هتل در اطراف استادیوم وجود دارد. هتل سوییت ساکر (Soccer Suite)، هتل کبیج هال (Cabbage Hall) و هتل آنفیلد (Hotelanfield) همگی در فاصله‌ بسیار کمی از ورزشگاه قرار دارند و افرادی که در آن‌ها اقامت داشته‌اند نظرات خوبی درباره‌‌ اقامتشان نوشته‌اند. همچنین شما می‌توانید برای اقامت در برخی از کافه‌ها یا خانه‌های شخصی هم اتاق اجاره کنید. برای اینکه نظر مردم درباره‌ تمام هتل‌های اطراف آنفیلد را بخوانید روی این لینک کلیک کنید.

اگر قصد دارید وقت بیشتری در شهر لیورپول بگذرانید توصیه‌ ما به شما این است که در یک هتل اطراف مرکز شهر اقامت داشته باشید. در این صورت می‌توانید از این لینک استفاده کنید و هتل مورد نظر خود را پیدا کنید.

بلیط بازی‌های باشگاه لیورپول

بلیط بازی‌های لیورپول را فقط می‌توانید آنلاین تهیه کنید. بلیط تمام بازی‌های لیگ برتر این تیم کاملا به فروش می‌رسند. بلیط بازی‌های لیورپول در مقابل تیم‌های ضعیف‌تر هم معمولا به فروش گذاشته می‌شوند که به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل حداقل ۶ هفته پیش از تاریخ بازی نسبت به خرید بلیط اقدام کنید.

اعضای باشگاه هوادارن لیورپول زودتر از افراد عادی به بلیط‌ بازی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. ارزان‌ترین حق عضویت سالانه در حال حاضر از ۲۷ پوند (۱۳۵.۰۰۰ تومان) آغاز می‌شود و در صورت خرید حق عضویت‌های گران‌تر دسترسی راحت‌تری به بلیط بازی‌ها خواهید داشت.

liverpool-match-ticket

باشگاه لیورپول بازی‌های خانگی خود را به سه دسته‌‌ قیمتی تقسیم کرده است. دسته‌ اول تحت عنوان بازی‌های دسته‌ A گران‌ترین دسته است و ارزان‌ترین بلیط آن ۴۶ پوند (۲۳۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارد که برای صندلی در یکی از گوشه‌های جایگاه کوپ است و در صورت تمایل به خرید بلیط در یکی از جایگاه‌های کناری ورزشگاه باید ۵۹ پوند (۲۹۵.۰۰۰ تومان) پرداخت کنید. بلیط بازی‌های دسته‌ C هم ارزان‌ترین بلیط‌ها هستند که بین ۳۷ (۱۸۵.۰۰۰ تومان) تا ۴۹ پوند (۲۴۵.۰۰۰ تومان) قیمت دارند.

در صورت تمایل می‌توانید نقشه‌ جایگاه‌ها و صندلی‌های استادیوم آنفیلد به‌همراه قیمت هرکدام را از اینجا بررسی کنید.

تورهای استادیوم آنفیلد

تورهای استادیوم آنفیلد با همراهی یک راهنما صورت می‌گیرند و شامل بازدید از موزه‌ باشگاه هم می‌شود. هر تور عادی حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌برد. تور گران‌تری هم تحت عنوان تور افسانه‌ها (Legends Tour) به بازدیدکنندگان مشتاق ارائه می‌شود.

liverpool-tours

توجه داشته باشید که در حال حاضر به‌دلیل بازسازی جایگاه اصلی ورزشگاه، تورها فقط شامل بازدید از جایگاه سده (Centenary) هستند و خبری از بازدید رختکن‌های واقعی، تونل ورود بازیکنان به زمین و نیمکت ذخیره‌ها نیست.

در تمام روزهای هفته تورها از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر برقرار هستند. همچنین می‌توانید برای اطلاع از آخرین وضعیت تورها به این لینک مراجعه کنید.

steven-gerard

می‌توانید تور مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنید تا هنگام رفتن به ورزشگاه با پر شدن ظرفیت تور مواجه نشوید. قیمت بلیط تور برای هر نفر ۱۷ پوند (۸۵.۰۰۰ تومان) است.

مطالب مرتبط:

منبع Stadiumguide

دیدگاه