به ثبت رسیدن پل هوایی و ریلی قطور شهرستان خوی در فهرست آثار ملی

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
به ثبت رسیدن پل هوایی و ریلی قطور شهرستان خوی در فهرست آثار ملی

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی، پل هوایی و ریلی قطور تنها پل ارتباطی ریلی ایران به اروپا در این شهرستان در فهرست آثار ملی و میراث مدرن به ثبت رسید.

«مهندس عزیز میرزایی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی، گفت که این پل با نزدیک به نیم قرن قدمت در آخرین نشست ثبتی سازمان میراث فرهنگی کشور به‌عنوان اولین اثر میراث مدرن آذربایجان غربی به شماره ۳۱۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی ارتفاع این پل فلزی را ۱۲۷ متر از کف رودخانه و طول آن را ۴۵۰ متر و عرض آن را هشت متر با ۱۰عدد پایه بتنی و ۷ تونل در داخل کوه‌ها عنوان کرد و افزود:

برخورداری از بزرگ‌ترین طاق فلزی خاورمیانه، نادر بودن سازه و تکنیک ساخت پل نسبت به زمان احداث و بهره‌مندی از جاذبه های طبیعی و گردشگری از جمله عوامل و شاخص‌های ثبت این پل در فهرست آثار ملی و میراث مدرن است.

پل هوایی و ریلی قطور در دره زیبا و عمیق قطور در ۲۰ کیلومتری شهر خوی که رودخانه قطور از آن می‌گذرد، احداث شده و این پل تنها پل ارتباطی راه آهن ایران به ترکیه و اروپاست که نقش بسیار موثری در توسعه روابط تجاری و تردد مسافر با قطار در این محور دارد و از پل‌های زیبا و منحصربه‌فرد خاورمیانه به شمار می‌رود.

این پل نزدیک به نیم قرن پیش به همت متخصصان ایرانی و خارجی ساخته شد.

پل هوایی قطور در هشت سال دفاع مقدس نیز چندین بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت که در این حملات بخشی از پایه‌های پل آسیب دید اما این پل با دلاوری پدافند هوایی پادگان ارتش خوی و رشادت شش شهید سرافراز ایستاد و مقاومت کرد.

این پل به سبب عظمت و شکوهش و قرار گرفتن در دره زیبا و خوش آب و هوا، قابل‌توجه گردشگران بوده و روزانه ده‌ها نفر از گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

شهرستان خوی با بیش از ۳۷۵ هزار نفر جمعیت در شمال مرکز آذربایجان غربی بیش از ۲۰۰ بنا و اثر و محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی را در دل خود جای داده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه