کشوری که گرانترین پاسپورت را در دنیا دارد

هانیه احمدی
هانیه احمدی پنجشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کشوری که گرانترین پاسپورت را در دنیا دارد

پاسپورت یا گذرنامه یکی از مهم‌ترین مدارک هویتی است که از جانب دولت‌ها برای تعیین هویت‌ شهروندان در عرصه بین المللی صادر می‌شود و در این بین گذرنامه برخی کشورها نسبت دیگران از هزینه صدور بیشتری برخوردار است.

گذرنامه مدرک شناسایی بین المللی است که اطلاعات مشخصی مانند نام، محل تولد و... درج می‌شود. البته تهیه گذرنامه یکی از مراحل اولیه سفرهای خارجی است و هیچ فردی بدون تهیه ویزا نمی‌تواند به کشور دیگری سفر کند. گذرنامه‌ها بخشی از اموال دولتی هستند و امکان ابطال آن‌ها در هر زمانی وجود دارد. همچنین، هر کشور دارای شرایط و ضوابط خاصی از جمله پرداخت هزینه صدور برای شهروندان و اتباع خود است. در این رابطه، هزینه صدور گذرنامه در برخی کشورها نسبت به دیگران بالاتر است.

شاید زمانی که صحبت از گران‌ترین گذرنامه‌ها به میان می‌آید اغلب یاد کشورهای ثروتمند با هزینه‌های بالای زندگی مانند سوییس و نروژ می‌افتیم، اما واقعیت برخلاف انتظار است.

ترکیه

پاسپورت

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی گران‌ترین گذرنامه جهان متعلق به کشور همسایه خودمان یعنی ترکیه است. این گذرنامه توسط پلیس یا سفارتخانه‌های ترکیه صادر می‌شود. البته این جایگاه به دلیل افزایش تقاضای دریافت گذرنامه ترکیه به وجود آمده است. تهیه این گذرنامه برای متقاضیان آن ۲۵۱ دلار آمریکا هزینه دارد که برابر با ۹۵ ساعت کار برای یک شخصی با حداقل دستمزد فدرال است. علاوه بر این، دولت ترکیه مبلغ ۴ دلار از دارندگان گذرنامه ترکیه عوارض خروج از کشور دریافت می‌کند. البته شهروندان دو ملیتی از پرداخت این وجه اضافی معاف هستند.

استرالیا

پاسپورت

دومین گذرنامه گران جهان متعلق به کشور استرالیا است. گذرنامه‌های استرالیا توسط وزارت امور خارجه این کشور صادر می‌شوند و دارای اعتبار ده ساله هستند. هزینه دریافت آن نیز برای افراد بالای ۱۶ سال ۲۰۶ دلار و مسافران مکرر ۳۰۵ دلار است. علاوه بر این، هزینه‌های اضافی برای کودکان نیز دریافت می‌شود. دارندگان گذرنامه استرالیا ملزم به دریافت ویزا پیش از سفر به سایر کشورها هستند.

سوئیس

پاسپورت

گذرنامه سوئیس برای تسهیل سفر‌های بین المللی شهروندان صادر می‌شود. در این راستا، گذرنامه‌های جدید دارای ۴۰ صفحه هستند، در حالی‌که قبلا ۳۲ صفحه برای ثبت ویزا داشتند. از آن‌جایی‌که برای صدور ویزای سوئیس اطلاعات بیومتریک متقاضی نیز دریافت می‌شود، از اینرو، دارندگان این گذرنامه می‌توانند بدون ویزا به آمریکا نیز سفر کنند. هزینه دریافت گذرنامه سوئیس ۱۵۹ دلار است و در طول ۱۰ سال گذشته جایگاه خود را میان گران‌ترین گذرنامه‌‌های جهان حفظ کرده است. از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد این گذرنامه درج اطلاعات آن به چند زبان دنیا شامل آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، رومانیایی و انگلیسی است.

سایر گذرنامه‌های گران‌قیمت جهان

رتبهکشورهزینه صدور ویزا
۴مکزیک۱۵۵ دلار
۵آمریکا ۱۳۵ دلار
۶ایتالیا۱۳۵ دلار
۷کانادا۱۳۳ دلار
۸ژاپن۱۱۵ دلار
۹نیوزلند۱۱۵ دلار
۱۰انگلیس۱۱۰ دلار

مطالب مرتبط:

دیدگاه