چگونه در مسافرت با گوشی خود عکس های حرفه ای بگیرید؟

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی چهار شنبه، ۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۰
چگونه در مسافرت با گوشی خود عکس های حرفه ای بگیرید؟

بدون ‌شک اکثر ما در تعطیلات نوروزی پیش رو عکس‌هایی با گوشی‌هایمان خواهیم گرفت و در پیج اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی‌مان به نمایش می‌گذاریم. اما چطور مانند اینستاگرامرهای حرفه‌ای و مشهور عکاسی کنیم؟ با کجارو همراه باشید و نکاتی را که کول رایس، عکاس مشهور در این باب ذکر کرده با هم مرور کنیم.

یکی از عکاسان مشهور اینستاگرام رازهای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده با گوشی موبایل را برای ما بازگو می‌کند.

چگونه در تعطیلات پیش رو عکس‌های حرفه‌ای بگیرید؟

کول رایس (Cole Rise)، عکاس سفری است که در اینستاگرام شهرت بسیاری دارد. وی مبدع فیلتر رایس است و بیش از ۹۲۸۰۰۰ نفر او را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. کول پس از گذاشتن اولین عکس‌هایش در اینستاگرام، مفهوم جدیدی برای عبارت «ویرایش‌شده‌ ویرایش‌نشده» به وجود آورد و آن را ارتقا داد، یک اپلیکیشن عکاسی مخصوص فیلترهای دقیق و خاص برای موبایل و کامپیوتر به اسم لایتلی (Litely) طراحی و اخیرا نیز در کمپین عکاسی با آیفون ۶ اپل شرکت کرده است. نیازی نیست که بگوییم این مرد کارش را خوب بلد است. کول در مصاحبه با بازفیدلایف (BuzzFeed Life) رازهای فیلترهای ظریفش را فاش می‌کند و توضیح می‌دهد که چطور با موبایل عکس‌های DSLR بگیرید.

هنر ویرایش ظریف

۱- برای حفظ یکدستی سایه‌ها را روشن‌تر و سایه‌روشن را کمتر کنید.

اغلب اپلیکیشن‌های ویرایش عکس، ابزارهایی برای تنظیم سایه‌روشن‌‌ها و سایه‌ها دارند. از آن‌ها استفاده کنید.

کول برای بهبود عکس‌های چشم‌انداز، سایه‌ها را روشن‌تر و سایه‌روشن‌ها را تیره‌تر می‌کند تا نور متعادل شود. وی همچنین برای گرم‌تر کردن رنگ‌های تصویر یک لایه از فیلتر وینسی (Winsy) مربوط به اپلیکیشن لایتلی را اضافه می‌کند. نتیجه‌ این کار، عکسی روشن‌تر و با رنگ‌های گرم‌تر است.

۲- از هاله استفاده و سایه‌ها را شدیدتر کنید تا روشنایی افزایش باید.

عکاسی با موبایل

در زمان تردید حتما از افکت وینیت (vignette) استفاده کنید. وینیت‌ها، که بسیار موردعلاقه‌ کول هستند، حاشیه‌ تیره‌ ظریفی به عکستان اضافه و مرکز عکس را روشن‌تر می‌کنند. مثلا در مورد این عکس که در دره‌ ناپا در کالیفرنیا گرفته شده است، باعث برجسته‌تر شدن بالون وسط عکس می‌شود. به‌دلیل تیره بودن عکس اصلی، وی طراوت عکس را افزایش داده و برندگی عکس را بیشتر کرده تا شکل بالن و منظره متمایزتر شوند، بدون اینکه عکس ویرایش شده به نظر بیاید. سپس از فیلتر محو کم‌رنگ لایتلی (Litely's Lunar Faded)‌ استفاده کرده است.

۳- ادیت کنید و سپس برگردید و تنظیماتتان را تا ۵۰درصد کاهش دهید.

عکاسی با گوشی

این نکته بسیار کلیدی است.

راه حفظ طبیعی بودن عکس شما این است که آن را خیلی فیلتر و ادیت نکنید. مثل همیشه عکستان را ادیت کنید، سپس همه چیز را تا ۵۰درصد پایین بیاورید. سال گذشته، بالاخره اینستاگرام امکان ویرایش شدت فیلترها را ارائه داد. کافی است وقتی فیلتری را انتخاب کردید، دوباره رویش بزنید تا شدتش کاهش یابد.

این قانونی است که کول همیشه از آن پیروی کرده و همچنین دلیل راه‌اندازی  اپلیکیشن خودش است. او می‌گوید:

« من فیلترهایی با امکان استفاده‌ صددرصدی می‌خواستم که همچنان جلوه‌ خوبی داشته باشند.»

او توصیه‌ دیگری هم دارد:

« از روشنایی دوری کنید! یا همانی که در اینستاگرام به آن لاکس (Lux) می‌گویند.»

روشنایی و لاکس قصد دارند نور کم و عدم وجود کنتراست را جبران کنند، اما این ابزارهای معمولا باعث می‌شوند عکس فتوشاپ شده به نظر بیاید.

ترفندهای عکاسی

۴- تا می‌توانید از اشخاص استفاده کنید! مناظر با وجود آدم‌ها جلوه‌ بهتری می‌یابند.

عکاسی در اینستاگرام

رایس می‌گوید:

«گویی سوژه به نیابت از شما زندگی می‌کند... افراد باعث ایجاد احساسات می‌شوند.»

بهترین مثال این موضوع صفحه‌ اینستاگرام مراد عثمان است. در تمام عکس‌های او از سراسر جهان دست خودش را می‌بینیم که دست نامزدش را گرفته است.

در واقع، در بسیاری از عکس‌های کول هم، مانند عثمان، نامزدش، کیت، حضور دارد.

۵- افراد باعث درک بهتر مقیاس می‌شوند.

عکاسی با موبایل

کول درباره‌ این عکس که از شهر ۲۰۰۰ ساله‌ جراش گرفته شده، می‌گوید:

« این ویرانه‌ها عظیم هستند. شما به این عکس نگاه و احساس کوچک بودن می‌کنید.»

مردی که روی پله‌ها ایستاده به بیننده درکی از میزان بزرگی ستون‌ها می‌دهد!

۶- در حالت عکاسی پشت سر هم (Burst Mode) از پنجره‌ ماشین عکاسی کنید.

عکاسی با گوشی

در این روش نمی‌توانید حدس بزنید، چه نتیجه‌ای گرفته‌اید.

در گوشی‌های آیفون به‌سادگی دکمه‌ شاتر را فشار دهید و نگه دارید تا در حالت پشت سر هم عکس بگیرید. در گوشی‌های آندروید کیت‌کت ۴.۴ یا بالاتر می‌توانید با باز کردن دروبین، کلیک روی تنظیمات> گزینه‌های بیشتر> حالت عکاسی پشت سر هم، عکس‌های سریع و پی‌درپی بگیرید. در گوشی‌های سامسونگ به آن Burst Shot می‌گویند. کول برای عکس‌های تار، مثل نمونه‌ای که می‌بینید از اپلیکیشن اسلو شاتر کم (Slow Shutter Cam) استفاده کرده که به قیمت یک دلار در اپ استور موجود است.

۷- قرار دادن گوشی روی سقف ماشین به عکس جذابیت بصری می‌دهد.

عکاسی با گوشی

اگر در آسمان، ابرهایی با شکل جالب وجود دارد، انعکاسشان روی سقف ماشین به عکستان چیزهای بسیاری اضافه می‌کند.

۸- قرار دادن دوربینتان در سطح آب آثار بازتابی زیبایی را می‌آفریند.

عکاسی با گوشی

۹- اگر برای اینستاگرامتان عکس می‌گیرید در حالت پرتره عکاسی کنید، نه مربع از پیش تنظیم شده.

عکاسی در اینستاگرام

وقتی در حالت پرتره عکس می‌گیرید، می‌توانید بهتر عکستان را به‌شکل مربع کراپ کنید. تنظیم تلفنتان برای عکاسی در قالب مربع به این معناست که نمی‌توانید مربع کراپ شده را به‌شکل قبل دربیاورید، اما گرفتن عکس در حالت فول‌سایز باعث می‌شود همیشه بتوانید آن را تنظیم کنید!

۱۰- در حالت چشم‌انداز (landscape) عکاسی کنید تا بتوانید از دکمه‌ صدا به‌عنوان شاتر استفاده کنید.

عکاسی با موبایل

آیا می‌دانستید به‌طور پیش‌فرض کافی‌ است، دوربین گوشی‌ آیفونتان را روشن کنید و دکمه‌ صدا را فشار دهید تا عکس بگیرید؟ در مورد تعدادی از گوشی‌های آندرویدی هم این موضوع صحت دارد. در گوشی سامسونگ گالکسی اس۴، باید به تنظیمات بروید و دکمه‌های صدا را به‌عنوان دکمه‌ دوربین (به‌جای دکمه‌ زوم) فعال کنید.

استفاده از دکمه‌ صدا به‌معنای عکاسی با لرزش کمتر است، زیرا شما تسلط بیشتری به گوشی‌تان دارید. کول برای عکاسی کاملا بدون لرزش، پایه‌ گوشی هوشمند گریپ‌تایت را پیشنهاد می‌کند که ۳۰ دلار قیمت دارد.

۱۱- برای یک پیش‌زمینه‌ بهتر گوشی را روی زمین بگذارید.

عکاسی با موبایل

گوشی‌ها معمولا عمق میدان کمی دارند، پس لنزتان را تا سطح زمین پایین بیاورید. این چشم‌انداز پایین به بالا، به سوژه‌ شما ارتفاع می‌دهد.

این نکات را در طول سفر به خاطر بسپارید

۱۲- نامریی باشید،‌ قاطی مردم شوید و کوله‌پشتی حمل نکنید.

عکاسی برای اینستاگرام

توریستی که گجت‌های مختلف با خودش حمل می‌کند، یک هدف در حال حرکت آسان برای دزدهاست. کول در سفرهایش لباس پرزرق و برق نمی‌پوشد، دوربین و گوشی‌اش را نزدیک خود نگه می‌دارد و کوله‌پشتی‌اش را در خانه می‌گذارد. 

همیشه قبل از عکس گرفتن از فروشنده‌‌های محلی یا رهگذران خیابان اجازه بگیرید. او می‌گوید :

متعجب می‌شوید اگر بدانید مردم چقدر در برابر لبخند زدن، خوب واکنش نشان می‌دهند.

۱۳- آب و هوای بد مساوی است با عکس عالی.

عکاسی در باران

رایس می‌گوید:

« وقتی که در ساحل باران می‌گیرد، هر کاری می‌کنید آنجا را ترک نکنید.»

همان طور که در این عکس می‌بینید، باران و تگرگ شرایط خوبی برای عکاسی هستند. اگر با باران و برف در شب مواجه شدید، فلشتان را روشن کنید و از اسلو شاتر کم (Slow Shutter Cam) برای ایجاد خطوط استفاده کنید.

هوای ابری هم می‌تواند به‌معنای وجود شکل‌های جالب ابر در آسمان باشد، پس اگر هوا عالی هم نبود در خانه نمانید.

۱۴- کیس ضدآب بخرید و گوشی‌تان را بیمه کنید.

از خیس شدن گوشیتان نترسید. فقط مطمئن باشید که کیس ضدآب دارید. کول از کیس لایف‌پروف (Lifeproof) استفاده می‌کند که ۸۰ دلار قیمت دارد. این کیس عمق دو متری را به‌مدت یک ساعت تحمل می‌کند. اگر اهل خطر بیشتر هستید، می‌توانید از بیمه‌ گوشی هم استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ بیمه‌ مالک و شخص ثالث می‌توانید راهنمای سایت تامزگاید را بررسی کنید.

۱۵- با آگاهی از میانبرهای گوشیتان، لحظه‌های حساس زودگذر را از دست ندهید.

عکاسی با موبایل

عکس این هواپیما که به‌طرز شگفت‌آوری نزدیک زمین پرواز می‌کند با گوشی آیفون گرفته شده است. کول فورا قفل صفحه‌اش را بالا کشیده تا از این هواپیمای در حال پرواز عکس بگیرد. قبل از سفر مطمئن باشید میانبرهای گوشیتان را می‌شناسید.

برای گوشی موتو ایکس (Moto X) از بخش تنظیمات می‌توانید حرکت دست چرخشی را برای باز کردن سریع گوشی فعال کنید. برای گوشی‌های سامسونگ، «دسترسی سریع به دوربین (Camera Quick Access)» را در تنظیمات پیدا خواهید کرد. جدیدترین گوشی گالکسی اس۶ هم در دکمه‌ هوم‌ یک میانبر دارد: کافی‌است دو بار روی آن کلیلک کنید.

۱۶- مهم‌ترین چیز «جلوتر رفتن از همه‌ افراد دیگر» است.

«راهپیمایی را ادامه دهید. دیوانه‌ جمع باشید.»

تنهاترین و ساده‌ترین راه یافتن جاهای زیبا و خیره‌کننده، جستجو است. اگر از یک اثر تاریخی بازدید می‌کنید، از جایی که همه عکس می‌گیرند پیش‌تر بروید و از توریست‌‌ها دور شوید. خودتان را مجبور کنید که جلوتر بروید. کول اغلب به مردم می‌گوید:

 «عالی زندگی کنید و مطمئن باشید عکس‌ها خودشان به سراغ شما می‌آیند.»

شما در سفرهای خود از کدام از این نکته‌ها استفاده کرده‌اید یا خواهید کرد؟ تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع BuzzFeed

دیدگاه