درخت های وارونه بائوباب را بهتر بشناسید

محمد اخلاقی
محمد اخلاقی شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
درخت های وارونه بائوباب را بهتر بشناسید

درختان بلند قامت آفریقایی، همیشه توجه گردشگران و دوستداران طبیعت را به خودشان جلب کرده‌اند. با کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی درختان بائوباب به دست بیاورید.

ادانسونیا دیجیتاتا (Adansonia digitata) یا بائوباب (Baobab) درخت عجیب و غریبی است که در مناطق محدودی از آفریقا و استرالیا رشد می‌کند. این درخت تنها در مناطق کم ارتفاع می‌روید. درخت بائوباب را با نام درخت وارونه نیز می‌شناسند، زیرا هنگامی که برگ این درختان می‌ریزد، نمای جالبی ایجاد می‌شود، گویی درخت وارونه روی زمین قرار گرفته است و ریشه‌های آن رو به آسمان است.

baobab

baobab

افسانه‌ی بومی بین مردم آفریقا رواج دارد که در آن داستان درختان بائوباب نقل می‌شود. مردم بومی معتقدند خدای تورا (Thora) از کاشته شدن درخت بائوباب در باغش خشنود نشد؛ بنابراین درخت را از بهشت به‌سمت زمین پرت کرد و درخت هم به‌صورت وارونه در زمین فرو رفت و ریشه‌هایش رو به آسمان باقی ماندند. داستان دیگری نیز برای این درختان نقل شده است؛ پس از کاشته شدن درخت بائوباب توسط خداوند در زمین، این درخت مدام حرکت می‌کرد و از جایی به‌جای دیگر  تغییر مکان می‌داد. خداوند برای متوقف کردن درخت، آن را به‌صورت وارونه روی زمین قرار داد تا از جابه‌جایی آن جلوگیری کند.

درختان بائوباب می‌توانند بسیار عظیم‌الجثه شوند. ارتفاع آن‌ها بین ۵ تا ۳۰ متر خواهد بود و قطر تنه‌ی آن‌ها نیز حدود ۷ تا ۱۱ متر می‌شود. بزرگ‌ترین درخت زنده‌ی بائوباب دنیا، در استان لیمپوپو (Limpopo) آفریقای جنوبی قرار دارد. در آخرین اندازهگیری انجام شده، محیط پیرامون این درخت ۴۷ متر بود. قطر درونی آن نیز به‌صورت تخمینی ۱۵/۹ متر است. اخیرا تنه‌ی این درخت به دو بخش تقسیم شده و ممکن است لقب تنومندترین درخت بائوباب به درختی در سان لند (Sunland) آفریقای جنوبی تعلق بگیرد. درخت یاد شده ۱۰/۶۴ متر قطر دارد و محیطش ۳۳/۴ متر است. مشهور است درختان بائوباب هزاران سال قدمت دارند.

baobab

baobab

baobab

درختان بائوباب به‌شدت مورد توجه مردم آفریقا هستند، زیرا تمامی قسمت‌های این درخت برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود. علاوه بر اینکه درختان بائوباب منبع مهمی برای تولید الوار محسوب می‌شوند، گاهی تنه‌ی این درختان را بومیان خالی کرده و درون درخت را به‌عنوان انبار بذر و دانه‌ها، پناهگاه یا محل ذخیره‌ی آب مورد استفاده قرار می‌دهند. گاهی تنه‌ی توخالی درخت به‌عنوان تابوت مردگان نیز به‌کار می‌رود.

از پوست درخت نیز محصولات ارزشمندی تولید می‌شود. محصولاتی نظیر تور صیادی، کیسه، طناب و لباس همگی از پوست درخت بائوباب ساخته می‌شوند. همچنین نوعی ادویه‌ی خاص نیز از پوست درخت به دست می‌آید. برگ درخت به‌عنوان سبزی خوراکی استفاده می‌شود یا از خشک شده‌ی آن به‌عنوان آرد برای خمیر نان استفاده می‌کنند. میوه‌ی درخت نیز خوردنی است و محلی‌ها برای مصرف خودشان یا حیوانات از آن استفاده می‌کنند. مردمان بومی از ترکیب پالپ میوه‌ها و آب، نوشیدنی خوشمزه‌ای درست می‌کنند که طعمی شبیه به لیموناد دارد. دانه‌های گیاه منبعی غنی از ویتامین C است. معمولا محلی‌ها این دانه‌ها را درون غذا مصرف می‌کنند. از بخش‌های مختلف درخت بائوباب می‌توان محصولاتی نظیر صابون، چسب، گردنبند و پارچه تولید کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه