با جزایر پرنس در استانبول آشنا شوید

زهره ملکی | دوشنبه, ۲ فروردین ۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

جزایر پرنس، مجموعه جزایری متشکل از ۹ جزیره در دریای مرمره هستند. در کشور ترکیه این مجموعه جزایر صرفا با نام آدالار شناخته می‌شوند و مقصد مناسبی برای گردشگران به حساب می‌آیند. با کجارو همراه باشید تا با این جزایر بیشتر آشنا شویم.

مجموعه جزایر آرام، سرسبز و عاری از اتومبیل پرنس تفاوت بسیار زیادی با شهرهای بزرگ دارند، به‌طوری که برای استراحت، آرامش یافتن و فرار از هیاهو و ترافیک شهرهای بزرگ مکان بسیار مناسبی هستند. در سفر به استانبول، بعد از دیدار از شهر، فرصتی را کنار بگذارید و با لنج‌های مسافربر به این جزایر زیبای ترکیه بروید. به‌محض ورود تفاوت را احساس خواهید کرد. اگرچه در تعطیلات آخر هفته و مخصوصا در فصل تابستان این جزایر بسیار شلوغ و پرازدحام می‌شوند، اما درمجموع فضا و حال و هوای این جزایر بسیار آرامش‌بخش است. به‌علت محدودیت‌های ساخت‌ و‌ ساز و ممنوعیت ورود اتومبیل به این جزایر، حال و هوای قدیمی و پر از آرامش آن هنوز حفظ شده است. در این جزیره اتومبیل وجود ندارد و حمل و نقل عمومی با دوچرخه یا درشکه‌های اسبی صورت می‌گیرد. محیط آرام، خلوت و همچنین زیبایی‌های طبیعی از جمله جاذبه‌های اصلی این جزایر محسوب می‌شوند. مناطقی پوشیده از درخت و جنگل و تپه ماهور با نسیمی تازه و پرطراوت که رایحه‌ای ملایم از عطر کاج را به مشام می‌رساند، افسون و جادویی است که هر گردشگری را به‌سمت خود می‌کشاند. به خاطر وجود لنج‌های مسافربر که دائما در منطقه رفت‌وآمد می‌کنند، می‌توانید با سفری کوتاه، این جزایر زیبا را نیز ببینید. بنابراین اگر در تعطیلات بعدی به استانبول سفر کردید، تجربه بکر و بی‌نظیر گشت‌و‌گذار در این منطقه را از دست ندهید. 

پرنس

طی ادوار گذشته، این جزایر کاربردهای متفاوتی داشته‌اند. در دوران امپراتوری بیزانس، افرادی از خانواده سلطنتی که به هر دلیلی مورد غضب و نفرت امپراطور واقع می‌شدند، برای نجات جان خود به این جزایر پناه می‌بردند. در دوران سلطنت عثمانی نیز همین روال ادامه داشت به‌طوری که شاهزادگان دردسرآفرین و مشکل‌ساز به این جزایر تبعید می‌شدند، به همین دلیل این جزایر، پرنس نام گرفته‌اند. سپس در اواسط قرن نوزدهم، بازرگانان و تجار ثروتمند استانبول توجه خاصی به این منطقه نشان دادند و بخش‌هایی از این جزایر را به تملک خود درآوردند و خانه‌های بسیاری به سبک دوران ویکتوریا در این منطقه ساختند. با ساخت این خانه‌ها، زیبایی و جذابیت منطقه چندین برابر شد. بعد از گذشت مدتی این جزایر اقامتگاه‌های تابستانی بسیار مشهور و محبوبی شدند و عمدتا اقلیت‌های غیرمسلمان استانبول شامل یونانی‌ها و آمریکایی‌ها در آنجا سکنی گزیدند. بویوک‌آدا (Buyukada) بزرگ‌ترین جزیره از بین این جزایر، در دهه‌ ۱۹۳۰ چندین سال محل اقامت لئون تروتسکی، متفکر مارکسیست روس بود که از کشور خود به این جزیره تبعید شده بود.

از بین این ۹ جزیره، رفت‌ و آمد مسافران فقط به چهار جزیره به‌طور مداوم صورت می‌گیرد و سرویس‌دهی منظم وجود دارد. دو جزیره‌ بویوک‌آدا و هیِبِلی‌آدا (Heybeliada) از نظر وسعت از بقیه جزایر بزرگ‌تر هستند و بیشتر مورد توجه مسافران و توریست‌ها قرار گرفته‌اند. در این دو جزیره رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری وجود دارد. اگر برای گردش یک روزه به این منطقه آمده باشید، می‌توانید طی گردش در جزایر در رستوران‌های ساحلی غذای دریایی میل کنید و در صورت اقامت چند روزه، می‌توانید در هتل‌های جزیره اقامت کنید. دو جزیره کینالی‌آدا (Kinaliada) و بورگاز‌آدا (Burgazada) نیز مسکونی و توریستی هستند. بورگازآدا از گذشته و به‌طور سنتی بیشتر مورد توجه یونانی‌های شهر استانبول بوده در حالی که جزیره کینالی‌آدا مورد توجه‌ ارامنه شهر قرار گرفته است. سایر جزایر پرنس غیر مسکونی هستند که البته با لنج‌های مسافربر می‌توانید این جزایر را از نزدیک ببینید.

رستوران Kiyi

kiyi

کلمه‌ Kiyi در ترکی استانبولی به‌معنای ساحل است و نام رستوران محبوبی در جزیره بویوک‌آدا است. در بین رستوران‌هایی که در ساحل جزیره در کنار هم ردیف شده‌اند، رستوران Kiyi یکی از رستوان‌هایی است که غذاهای لذیذ دریایی سرو می‌کند. این رستوران کوچک و قدیمی، ظاهری شیک ندارد اما ماهی و سایر غذاهای دریایی را با طعم و مزه‌ای عالی ارائه می‌کند، البته در مقایسه با سایر رستوران‌ها، قیمت‌ها در این رستوران پایین‌تر است. علاوه بر انواع نوشیدنی‌ها، غذاهای مختصری مانند گریک پاستری (Greek pastry) سرو می‌شود که با استفاده از بادمجان سرخ شده، پنیر لور و شوید تهیه می‌شود. در فصل زمستان و بهار چند نوع غذا از گیاهان جنگلی جزیره تهیه و سرو می‌شود که مالک رستوران، شخصا این گیاهان جنگلی را جمع‌آوری کرده و در طبخ غذا به کار می‌برد. غذای اصلی این رستوران، ماهی و سایر غذاهای دریایی است. گلچینی از این غذاهای دریایی مقابل رستوران در یخچال ویترینی به نمایش گذاشته شده که بسیار متنوع است.

هتل آدا پالاس (Ada palas)

هتل آدا پالاس

ساختمان قدیمی این هتل به اواخر قرن نوزدهم تعلق دارد که بازسازی و مرمت شده است. دکوراسیون داخلی و اتاق‌های هتل به سبک دوران ویکتوریا طراحی و با چراغ‌های مدرن و شیک تزیین شده‌اند. حمام‌ها و سایر تجهیرات این هتل، همگی مدرن و امروزی هستند. پشت این هتل باغی قرار دارد که در آن میز و صندلی‌های مخصوص باغ و فضاهای آزاد چیده شده است. در این باغ دل‌انگیز کافه و قطعه زمین سبزی‌کاری شده‌ای نیز وجود دارد که مواد لازم برای صبحانه‌ هتل در این قسمت پرورش داده می‌شود. این هتل ۱۲ اتاق دارد و صبحانه جزو سرویس‌دهی هتل محسوب می‌شود و هزینه‌ اضافی ندارد.

هتل قصر باشکوه (Splendid palace)

هتل قصر باشکوه

این هتل زیبا که در اوایل قرن بیستم در سال ۱۹۰۸ ساخته شده، در جزیره‌ بویوک‌آدا جایگاه خوبی به دست آورده و در بین هتل‌های دیگر محبوب‌تر و شناخته‌شده‌تر است. مبلمان و دکوراسیون داخلی هتل به سبک قدیمی و آمیزه‌ای از معماری عثمانی و سبک art nouveau در بنای این هتل به کار رفته است. بالای این هتل زیبا دو گنبد سفید وجود دارد که به تقلید از هتل نگرسکو (Negresco) ساخته شده‌اند؛ این هتل یکی از مجلل‌ترین هتل‌های شهر نیس در فرانسه (Nice) است. تمام اتاق‌ها بالکن کوچک و مجزایی دارند که بعضی از آن‌ها رو به ساحل و بعضی دیگر رو به خیابان هستند، البته پشت هتل برکه‌ای وجود دارد که بعضی از بالکن‌ها نیز رو به برکه قرار دارند. به خاطر سقف‌های چوبی هتل که در حال تاب برداشتن و خراب شدن و همچنین رنگ‌های دیوارها که در حال ورقه ورقه شدن و ور آمدن هستند، این هتل دیگر شکوه و زیبایی سابق را ندارد. با تمام این اوصاف، در تعطیلات تابستان پیدا کردن اتاق خالی در این هتل بسیار دشوار است و باید از قبل جا رزرو کرده باشید. این هتل ۶۶ اتاق و ۴ سوئیت دارد و صبحانه جزو سرویس‌دهی هتل محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه