ووژن؛ شهر آبی باستانی چین

کاجیک صافاریان
کاجیک صافاریان چهار شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰
ووژن؛ شهر آبی باستانی چین

شهر آبی باستانی ووژن که در جنوب رود یانگ‌تسه قرار دارد، در اواخر قرن نهم بنا شد و بیش از هزار سال است که سیستم آب‌رسانی و سبک زندگی ساکنین شهر تغییر زیادی نکرده است. پل‌های سنگی و سنگفرش‌های ووژن، قدمت و زیبایی این شهر را به نمایش می‌گذارد. برای آشنایی بیشتر با این شهر با کجارو همراه باشید.

شهر ووژن (Wuzhen) در مرکز ۶ شهر آبی در جنوب رود یانگ‌تسه (Yangtze) و در استان ژجیانگ (Zhejiang) چین قرار دارد. این شهر آبی زیبا بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارد. در پل‌های سنگی باستانی، سنگفرش‌ها و کنده‌کاری‌های ظریف روی چوب مشاهده می‌شود. این شهر در دشت آبرفتی هانگ‌ژو-ژیازینگ-هوژو (Hangzho-Jiaxing-Huzhou) و در کناره‌های کانال بزرگ پکن-هانگ‌ژو (Beijing-Hangzhou) قرار دارد؛ کانالی که به صورت استادانه ساخته شده و سپس طی هزاران سال گسترش یافته است و پیش از ساخت راه‌آهن، از آن برای تسهیل تبادل کالا و فرهنگ بین مناطق شمالی و جنوبی شرق چین استفاده می‌شد. رودخانه و کانال‌هایی که داخل شهر یکدیگر را قطع می‌کنند با خانه‌های مسکونی، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تاریخی ساخته شده از ستون‌های چوبی و سنگی، احاطه شده‌اند. اکثر خانه‌های کنار رودخانه در قرن ۱۴ میلادی و در زمان حکومت سلسله مینگ (Ming) ساخته شده است.

شهر آبی ووژن

ووژن که جزئی از میراث جهانی یونسکو است، در اواخر قرن نهم بنا شد؛ اگرچه اولین ساکنین این شهر از عصر نوسنگی یعنی ۷۰۰۰ سال پیش آن‌جا بودند. بیش از هزار سال است که نام، سیستم آب‌رسانی و سبک زندگی ووژن تغییری نکرده است. ساختمان‌های قدیمی، راه‌آهن، پل‌های قوسی، دروازه‌های قوسی در خیابان‌ها، خانه‌های با ابهت و حیاط‌های بزرگ، ساحل رودخانه و ایوان‌ها، همگی به خوبی حفظ شده‌اند. درون شهر حدود ۴۰ هکتار ساختمان از اواخر قرن نوزدهم و حدود ۱۰۰ پل سنگی باستانی با اشکال مختلف به جا مانده است.

کانال‌های متعددی که از میان ووژن عبور می‌کند، شهر را به ۴ بخش دیدنی تقسیم می‌کند. این ۴ بخش در میان ساکنین محلی به دونگ‌ژا (Dongzha)، نان‌ژا (Nanzha)، زی‌ژا (Xizha) و بی‌ژا (Beizha) معروف است. توریست‌ها معمولا ترجیح می‌دهند از دونگ‌ژا و زی‌ژا بازدید کنند، چون این ۲ بخش نسبتا توسعه یافته است. دونگ‌ژا چیدمان اولیه و اصلی خود را حفظ کرده در حالی که زی‌ژا برای بازگشت به ظاهر باستانی شهر آبی، بازسازی شده است. زی‌ژا ساکنین محلی کمی دارد و بیشتر به محل اسکان توریست‌ها تبدیل شده است.

ووژن به تازگی و پس از انتخاب شدن به عنوان میزبان کنفرانس جهانی اینترنت (World Internet Conference) به مرکز توجه عموم تبدیل شد. بخش دوم این کنفرانس هم در همین شهر و در تاریخ ۱۶ دسامبر برگزار شد.

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

شهر آبی ووژن

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه