پوسترهای سفر بین سیاره‌ای ناسا، رویای تعطیلات در فضا

محمد میرافشاری | پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

سفر به فضا همیشه یکی از رویاهای دیرینه انسان بوده، به شکلی که در فیلم‌های معروفی چون «جنگ ستارگان» دنیای فرازمینی و زندگی در سیاره‌های دیگر به تصویر کشیده شده است. حالا ناسا تصمیم دارد با توجه به این موضوع پوسترهای تخیلی از سفر به سیاره‌های دیگر با توجه به اکتشافات علمی، طراحی کند. با کجارو همراه باشید.

با اینکه سفر بین ستاره‌ای هنوز به واقعیت مبدل نشده است، ناسا با انتشار ۳ پوستر سفر بین سیاره‌ای زیبا و با کیفیت در اندازه‌های بزرگ که از اکتشافات هیجان‌انگیز اخیر تلسکوپ «کپر» (Kepler) استفاده کرده است، تلاش می‌کند امید و آرزوهای ما را برای رسیدن به این رؤیا زنده نگه دارد. تلسکوپ «کپلر» ناسا از زمانی که در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) به فضا پرتاب شد تاکنون بیش از ۱۰۰۰ جهان بیگانه را کشف و از آن‌ها تصویربرداری کرده است.

این ۳ پوستر که به سبک سنتی تصویرگری رایج در بیلبوردهای سیاحتی دهه ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ ساخته شده‌اند، ۳ جهان دورافتاده را به عنوان مقصدهایی تفریحی به تصویر می‌کشند. عناوین پوسترها به گونه‌ای نوشته شده که گویا از طرف «اداره‌ی سفرهای بین سیاره‌ای» خیالی ناسا منتشر شده‌اند. این پوسترها که می‌توانید آن‌ها را با کیفیت تصویر بالا از وب‌سایت «جی.پی.آل» (JPL) دانلود کنید، کار تصویرگران معروف دفتر بصری هوافضای ناسا یعنی «جابی هریس» (Joby Harris)، «دیوید دلگادو» (David Delgado) و «دن گودز» (Dan Goods) است. «دیوید دلگادو» در این باره به «سی.ان.ان» می‌گوید:

 من در این فکر بودم که شاید ما تنها نباشیم. ما به مقطع جدیدی از تاریخ بشریت وارد شده‌ایم و یکی از طبیعی‌ترین چیزهایی که به ذهن می‌رسد این است که سفر به دنیای فرازمینی چگونه خواهد بود. همچنین این موضوع که ساختن پوسترهای سفرهای سیاحتی بین سیاره‌ای چقدر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و مورد استقبال قرار بگیرد هم برای ما جالب بود.

 

پوستر سفر فضایی ناسا

 «جابی هریس» هنرمند ارشد این پروژه، از ظاهر ماندگار پوسترهای سبک «دکو» (deco-style posters) الهام گرفته بود. او در این به راه می‌گوید:

به یاد دارم در جلساتی با دانشمندان، این موضوع در ذهنم بود که وای خدای من، آنچه زمانی صرفا در ژانر علمی-تخیلی قابل‌مشاهده بود، اکنون تبدیل به واقعیت علمی شده است و مردم جذب آن پوسترهای قدیمی می‌شوند. حتی امروز هم آن‌ها را به دیوار اتاق خود آویزان می‌کنند و دوست دارند به آنجا سفر کنند و در پی سیر در این مکان‌ها هستند. ما به این فکر افتادیم که پوسترهای اختصاصی خود را درست کنیم و جمله‌های خلاصه و سرگرم‌کننده‌ای سرهم کنیم که باعث شوند مردم شروع کنند به خیال‌پردازی درباره‌ی تجربه‌ی سفر به آن مناطق.

بنا به گفته‌ی «دلگادو»، ۳ پوستر دیگر نیز در دست طراحی هستند، اما پیشرفت کار کند است چون تئوری‌های مربوط به ظاهر این سیارات جدید گاهی روزانه تغییر می‌کنند. اولین سیاره‌ی اکتشافی که هم‌اندازه‌ی زمین است و در «منطقه‌ی قابل سکونت» حول یک ستاره‌ی دیگر در گردش است، یعنی در جایی که آب به صورت مایع می‌تواند روی سطح سیاره وجود داشته باشد، «کلپر-۱۸۶ اف» (Kepler-186f) نام دارد که ستاره‌اش خیلی سردتر و سرخ‌تر از خورشید ما است. اگر حیات گیاهی روی سیاره‌ای مانند «کلپر-۱۸۶ اف» وجود داشته باشد، فتوسنتز آن ممکن است تحت تأثیر طول موج قرمز رنگ فوتون‌های ستاره باشد که یعنی الگوی رنگی آن گیاهان کاملاً متفاوت با الگوی سبز رنگی است که ما روی کره‌ی زمین مشاهده می‌کنیم. این اکتشاف توسط کپلر انجام شد، تلسکوپی که به شکاری سیارات ناسا معروف است.

پوستر سفر فضایی ناسا

 

مانند سیاره‌ی شخصی شخصیت «لوک اسکای واکر» (Luke Skywalker) یعنی «تاتوین» (Tatooine) در فیلم «جنگ ستارگان» (Star Wars)، سیاره‌ی «کپلر-۱۶ بی» (Kepler-16b) نیز در مدار یک جفت ستاره گردش می‌کند. گرچه در این پوسترها به عنوان سیاره‌ای زمینی و دارای سطح مشخص تصویر شده، اما ممکن است «کپلر-۱۶ بی» مانند سیاره‌ی زحل، غولی از جنس گاز باشد. چشم‌انداز وجود حیات در چنین جهانی چندان خوش‌بینانه نیست، چراکه دمایی مانند «یخ خشک» دارد؛ اما این اکتشاف ثابت می‌کند غروب ۲ خورشید به شکل همزمان که یکی از صحنه‌های ماندگار این فیلم است، به هیچ عنوان خیال‌پردازی صرف نیست.

پوستر سفر فضایی ناسا

 سیاره‌ی «اچ دی ۴۰۳۰۷ جی» (HD 40307) که حجمش ۲ برابر زمین است، روی مرز بین «ابر-زمین» (Super-Earth) و «مینی-نپتون» (Mini-Neptune) قرار دارد و دانشمندان مطمئن نیستند سطحش سخت و سنگی است یا اینکه زیر لایه‌هایی ضخیم از گاز و یخ چنین سطحی دارد؛ اما یک چیز مشخص است که با جرمی ۸ برابر کره‌ی زمین، کشش گرانشی آن فوق‌العاده بیشتر از سیاره مادری ما دارد.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه