صخره ی کیک عروسی، استرالیا

زهره زرشکیان | سه شنبه, ۱۱ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

بعد از انتشار تصاویر صخره‌ی کیک عروسی استرالیا در شبکه‌های مجازی، گردشگران بسیاری جذب این ناحیه شدند و به عکاسی در آنجا پرداختند. افزایش گردشگر به نظر نکته‌ی مثبتی می‌آید. اما در این مورد خاص، گردشگران تصور نمی‌کردند چه خطری آنها را تهدید می‌کند. با کجارو همراه باشید تا در مورد سرنوشت این صخره بعد از افزایش گردشگران این ناحیه بدانیم.

صخره‌ی کیک عروسی (Wedding Cake Rock)، سازه‌ی زمین‌شناسی غیرمعمولی است که در شمال ساحل مارلی در نزدیکی باندینا (Bundeena) داخل پارک ملی سلطنتی در نیو ساوت ولز (New South Wales) قرار دارد. این صخره‌ی خیره‌کننده‌ی سفید که از ماسه سنگ تشکیل شده، گوشه‌ای کاملا ۹۰ درجه و سطحی صاف دارد. به طوری که به نظر می‌رسد با چاقو برش داده شده است. برخی می‌گویند این صخره شبیه برشی از کیک عروسی است. عده‌ای هم آن را به شکل یک بسته توفو یا پنیر می‌بینند.

صخره‌ی کیک عروسی یکی از هزاران سازه‌ی آهکی در امتداد مسیر گردشگاه ساحلی سلطنتی است؛ مسیری ۲۶ کیلومتری در امتداد تخته‌سنگ‌های پارک ملی سلطنتی در باندینا به سمت روستای اتفورد (Otford). این منظره از دره‌های شیب‌دار، برآمدگی‌ها و صخره‌هایی با نمای پانوراما از اقیانوس تشکیل شده است که تا کیلومترها از هر طرف امتداد دارند. در این مسیر با نهرها، آبشارها و برکه‌های زیبایی روبرو خواهید شد. صخره‌ی کیک عروسی در فاصله‌ی ۵.۱ کیلومتری از ابتدای باندینا قرار گرفته است.

اوایل سال ۲۰۱۵، صخره‌ی کیک عروسی شاهد افزایش ناگهانی شهرت و محبوبیت خود بود. خدمات پارک ملی نیو ساوت ولز و حیات‌وحش اعلام کرد که تعداد بازدیدکنندگان ماهانه در مسیر ساحلی پارک ملی از میانگین ۲۰۰۰ نفر در ماه به بیش از ۱۰,۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

البته این افزایش بازدیدکنندگان اصلا موضوع خوبی نبود. آنها بعد از این‌که تصاویر این صخره را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دیده بودند تصمیم به بازدید گرفتند. بازدیدکنندگان با نشستن و یا آویزان شدن از صخره، عکس‌های سلفی گرفتند؛ در حالی‌که این کارها بسیار خطرناک هستند. بدتر از همه این‌که برخی افراد خرابکار، روی این سازه‌ی سراسر سفید با گچ چیزهایی نوشته بودند.

نگرانی مسوولان پارک نه تنها برای امنیت گردشگران، بلکه امنیت خود این صخره بود. ترس آنها از این موضوع بود که وزن ۳۰ یا ۴۰ نفری که روی صخره ایستادند ممکن بود باعث آسیب به صخره یا نوک آن شود.

این مکان بالاخره در ماه می ۲۰۱۵ بسته شد. ارزیابی بعدی از صخره نشان داد که، در کمال تعجب، این سازه نه تنها بی‌ثبات و ناپایدار بود، بلکه تا ده سال آینده قطعا هر لحظه امکان دارد این صخره فرو بریزد.

نتایج تحقیق نشان داد که تمام سازه به طور خطرناکی در لبه‌ی پرتگاه به تعادل رسیده و شدیدا تضعیف شده است. صخره‌ی کیک عروسی اکنون برای همیشه به روی بازدیدکنندگان بسته است.

منبع: AmusingPlanet

مطالب مرتبط:

دیدگاه