شیرینی‌های سنتی استان خوزستان

محبوبه حسنی | دوشنبه, ۱۹ بهمن ۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

استان خوزستان، یکی از مناطق جنوب غربی کشور، با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، از جمله استان‌هایی است که طوایف و اقوام مختلفی از جمله بختیاری‌ها، اعراب و بسیاری از اقوام فارس را در خود جای داده است که خود از دلایل ایجاد فرهنگ غذایی متنوع و قابل توجه در این خطه از کشور به شمار می‌آید. با کجارو همراه باشید تا با معروف‌ترین نان‌ها و شیرینی‌های سنتی این استان، آشنا شوید.

 در مقالات مربوط به غذاهای سنتی استان خوزستان، شما عزیزان را با برخی از محبوب‌ترین و در عین حال رایج‌ترین غذاهای بومی و محلی این ناحیه از کشور، آشنا کردیم. در ادامه به بررسی و معرفی شیرینی‌ها و نان‌های سنتی این منطقه از ایران، خواهیم پرداخت. خوراکی‌های لذیذ و منحصر به فردی که نه تنها در سراسر استان بلکه در کل کشور از شهرت و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

حلوا ارده

همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، تنوع جالب و اشتهاآوری از انواع شیرینی و نان، در استان خوزستان تهیه و طبخ می‌شود که بسیاری از آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر و خارق‌العاده محسوب می‌شوند. در رژیم غذایی مردم استان خوزستان، می‌توان تنوع جالب و فوق‌العاده‌ای از انواع حلوا را مشاهده کرد که علاوه بر طعم و عطری تحسین‌برانگیز، از ارزش غذایی قابل توجهی نیز برخوردار است. همین امر سبب شده تا بسیاری از مردم خوزستان، از این خوراکی لذیذ و پرطرفدار به بمب انرژی یاد ‌کنند. از معروف‌ترین ا ین خوراکی‌‌های خوشمزه می‌توان به حلوا راشی، حلوا شکری، حلوا کنجدی و حلوا ارده اشاره کرد که طرفداران بسیاری را در سراسر خوزستان، به خود اختصاص داده‌اند. البته حلوا ارده علاوه بر استان خوزستان، در برخی از مناطق دیگر کشور از جمله یزد، قم و استان مرکزی به عنوان شیرینی بومی و محلی، تهیه و مورد استفاده‌ی خانواده‌ها قرار می‌گیرد. همانگونه که اشاره شد، این خوراکی‌ مقوی به دلیل حضور کنجد، از ارزش غذایی فراوانی برخوردار بوده و همواره بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه و سلامتی، مصرف این ماده‌ی ارزشمند غذایی را به دلیل برخورداری از پروتئین، کلسیم، اسید فولیک و مقدار فراوانی آهن، توصیه می‌کنند. افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند، می‌توانند با مصرف کنجد، نقش مهمی را در بهبود وضعیت جسمی خود ایفا کنند. آشپزها و بانوان هنرمند و خوش‌سلیقه‌ی استان خوزستان، حلوا ارده‌ی معروف و دوست‌داشتنی دیار خود را با ترکیب موادی همچون دانه‌های کنجد، شکر، هل، چوبک و برخی از افزودنی‌های بومی به تهیه و طبخ آن می‌پردازند. هر چند این شیرینی بومی بسیار مغذی و مصرف آن به دفعات توصیه شده است، ولی پیشنهاد می‌کنیم افرادی که مبتلا به دیابت هستند، از مصرف آن پرهیز کنند.

نان تیری

حضور اقوام مختلف در استان خوزستان، رژیم غذایی بکر و مغذی را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورده است که می‌توان طبخ انواع نان، از جمله نان تیریِ مخصوص طوایف بختیاری را در آن مشاهده کرد. این نان شباهت بسیاری به نان لواش داشته و از ضخامتی حدود ۲ میلیمتر و قطری بین ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر برخوردار است. آشپزها و مادران خوش‌ذوق این سرزمین، این خوراکی سنتی را بدون استفاده از خمیرمایه تهیه می‌کنند. آن‌ها خمیر بدست آمده را بر صفحه‌ای دایره‌ای شکل که به خونچک شهرت دارد، پهن کرده و آن را روی صفحه‌ای کروی و فلزی به نام تُوِه قرار داده و با حرارت آتش طبخ می‌کنند. نوع مصرف این نان به صورت خشک و با ریختن مقداری آب روی نان‌های خشک شده است. از نکات مهم نان تیری، می‌توان به مدت ماندگاری آن اشاره کرد که تا ۲ الی ۳ هفته قابل استفاده خواهد بود.

کلوچه خرمایی دزفول

طبخ انواع کلوچه‌های سنتی یکی از شیرین‌ترین خاطراتی است که از دوران کودکی، در ذهن اکثر خانواده‌های ایرانی نقش بسته است. عطر و طعم مدهوش‌کننده‌ی این خوراکی‌های دوست‌داشتنی و لذیذ، حتی پس از گذشت سال‌ها، ملموس و فراموش نشدنی است. کلوچه‌های خرمایی شهرستان دزفول، یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین نوع کلوچه‌ی خانگی و بومی است که نه تنها در استان خوزستان، بلکه در سراسر ایران بسیار معروف و پرطرفدار است. طعم بی‌نظیر خرما و عطر دلنشین زیره از علل محبوبیت بی‌اندازه‌ی کلوچه‌های دزفول است. آشپزها و مادران هنرمند این شهرستان با استفاده از ترکیب موادی همچون خرما، خمیر مایه، شکر، شیر، زیره‌ی سبز، روغن (در صورت تمایل می‌توان از کره نیز استفاده کرد) و آرد، به طبخ و تهیه‌ی این شیرینی‌ محبوب می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به دزفول، این خوراکی بومی را تهیه و میل کنید.

کلوچه‌ی محلی شوشتر

کلوچه‌ی محلی شوشتر، یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌عطرترین شیرینی‌های سنتی و بومی استان خوزستان به شمار می‌آید که تنها پس از یک بار امتحان کردن طعم و مزه‌ی بی‌نظیر آن، از طرفداران همیشگی این خوراکی لذیذ بومی خواهید شد. استفاده از مواد اولیه‌ی معطر و مفید همچون زیره‌ی سبز و رازیانه، علاوه بر ایجاد طعم و عطری دلپذیر، ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای را برای کلوچه‌های محلی شوشتر به ارمغان آورده است. بسیاری از کارشناسان غذایی، مصرف گیاه رازیانه را به دلیل برخورداری از خواص ارزشمندی همچون ماده‌ای آرامبخش، ضد اسپاسم، ضد نفخ (بویژه با منشا روده‌ای)، افزایش‌دهنده‌ی شیر مادر، کاهش التهاب غشا مخاط دستگاه تنفسی و ضد میکروب پیشنهاد می‌کنند. کلوچه‌های سنتی شوشتر نیز به دلیل بهره‌مندی از این ماده‌ی فوق‌العاده، می‌تواند گزینه‌‌ای مناسب و لذیذ در بین سایر شیرینی‌های بومی و محلی محسوب شود.

حلوا خرمایی

مصرف مواد اولیه‌ی مغذی و مفید، یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های رژیم غذایی مردم سراسر ایران به شمار می‌آید. از دیرباز توجه بسیاری به طبخ و استفاده از غذاها و خوراکی‌های ارزشمند صورت می‌پذیرفته که می‌توان نمونه‌های تحسین‌برانگیزی را در بسیاری از غذاهای سنتی و بومی هر منطقه از کشور مشاهده کرد. خرما از جمله مواد اولیه‌ی غذایی است که در طبخ تنوع فراوانی از انواع غذا، شیرینی و نان مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعا خواص اعجاب‌انگیز این ماده‌ی خوراکی، از مهم‌ترین دلایل انتخاب و علاقه‌ی بشر به آن است که می‌توان به تقویت نیروی جسمی، از بین بردن سنگ مثانه، آرامش اعصاب، بسیار مفید برای از بین رفتن یبوست، بهبود فقر آهن، برطرف‌کننده‌ی کم‌خونی، کاهش درد کمر و مفاصل اشاره کرد. نوعی حلوا که به حلوای خرما معروف است، به عنوان شیرینی سنتی و محلی استان خوزستان شهرت یافته است که آشپزها و بانوان خوش‌سلیقه‌ی این استان، با ترکیب موادی همچون خرما، روغن، دارچین، پودر پسته، آرد سنگک و پودر گردو به تهیه‌ی آن می‌پردازند.

در ارائه‌ی این مقاله سعی شد تا به معرفی مشهورترین و رایج‌ترین شیرینی‌های سنتی استان خوزستان بپردازیم. منتظر حضور گرم شما دوستان کجارویی هستیم تا با نظرات سازنده‌ی خود، ما را در بهبود هرچه بهتر مقالات یاری کنید.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه