۵ مدل دیگر عکس که همه‌ی عکاس‌ها باید بدانند

بهداد خسور
بهداد خسور شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰
۵ مدل دیگر عکس که همه‌ی عکاس‌ها باید بدانند

هفته‌ی گذشته در مقاله‌ی «??? ??? ???? ?? ???‌? ????‌?? ???? ????? ??‌?? ?? ??? ?????» به بررسی ۵ مدل عکس پایه‌ای پرداختیم. این هفته هم در ????? با «جیسون دی لیتل» (Jason D. Little) همراه می‌شویم تا ۵ مدل عکس دیگر، که از نظر او به خلاقیت شما در عکاسی کمک می‌کنند، با هم بررسی کنیم. 

 اگر عکاسی می‌کنید، نگاهی به آرشیو عکس‌های خود بیاندازید. آرشیو عکاسی شما تا چه اندازه متنوع است؟ مجموعه‌ی مهارت‌های عکاسیتان چطور؟ فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی دارید؟ مسلماً برای یک عکاس مهم‌ترین چیز، حرفه‌ای شدن در یک سبک خاص از عکاسی است، اما توانایی در ایجاد طیف گسترده‌ای از عکس‌های مختلف هم برای یک عکاس از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر یک عکاس روش‌های مختلف برای ایجاد عکس‌های متنوع را بداند، دریچه‌های جدید خلاقیت به روی او باز می‌شوند و درست هنگامی که عکس‌های شما تکراری به نظر می‌رسند یا عکس‌های جدیدی که می‌گیرید دیگر با عکس‌های مجموعه‌ی پیشین شما تفاوتی ندارند، این خلاقیت به کمک شما می‌آید.

امروز در ????? ۵ مدل عکس دیگری که لازم است هر عکاسی نحوه‌ی ایجاد کردن آن‌ها را بداند به شما معرفی خواهیم کرد.

ماکرو

best-macro-shots

عکاسی ماکرو مدل بسیار جذابی است، این مدل عکاسی به شما این امکان را می‌دهد که کوچک‌ترین اجسام را با ریزترین جزئیات عکاسی کنید. البته برای عکاسی ماکرو باید ابزار مناسب آن را در اختیار داشته باشید، اما با این وجود خیالتان راحت باشد، زیرا برای تهیه‌ی امکانات آن حتماً لازم نیست حساب بانکی خود را خالی کنید. برای عکاسی ماکرو می‌توانید به جای لنزهای مخصوص ماکرو، از تکنیک‌ لنز وارونه یا لوله‌های تعمیم دهنده لنز استفاده کنید. اگر دوست دارید با این دو روش برای عکاسی ماکرو آشنا شوید، مقاله‌های عکاسی بعدی ????? را از دست ندهید تا این دو روش را برای شما توضیح بدهیم.

insects-shot

هر مسیری را که در عکاسی دنبال می‌کنید به زودی متوجه می‌شوید که تمرین صبر و البته کنترل لرزش دستانتان مهمترین دستاوردهایی هستند که با گرفتن یک عکس ماکرو خوب به دست می‌آورید. عکاسی ماکرو به شما یاد می‌دهد که جهان اطرافتان را به گونه‌ای دیگر ببینید.

طلوع و غروب خورشید

sunrise

عکاسی از غروب یا طلوع خورشید تکراری و کلیشه‌ای به نظر می‌رسد؛ خوب شاید واقعاً همینطور باشد. اما این دلیل نمی‌شود که شما سراغ آن نروید. به نظر من همه‌ی مردم از دیدن یک تصویر زیبای غروب یا طلوع خورشید لذت می‌برند. البته ایجاد چنین عکس‌هایی به همین سادگی نیست، خصوصاً وقتی به بحث تنظیم نوردهی مناسب برسیم. یه یاد داشته باشید که عکاسی از طلوع و غروب خورشید به شما این فرصت را می‌دهد که استفاده درست از فیلترهای کاهنده‌ی نور را یاد بگیرید و با این کار تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از ویژگی‌های نور در عکاسی به دست می‌آورید.

منظره

colorful-landscape

طبق گفته‌ی کارلو در ????? ???، عکاسی از منظره به شما این توانایی را می‌دهد که به عکاسی با عمق میدان بیشتر عادت کنید و از فاصله‌ی ابر کانونی استفاده کنید، اما این تمام خاصیت‌های تمرین عکاسی منظره نیست. برای گرفتن یک عکس منظره‌ی خوب بیش از هر چیز لازم است که «مکان مناسبی» هم برای عکاسی پیدا کنید. البته اشتباه نکنید، در اینجا منظور از «مکان مناسب» معنی گسترده و همه جانبه‌ی آن، یا به عبارت بهتر انتخاب محل جغرافیایی عکاسی نیست و فقط جنبه‌ی خاص آن برای ما اهمیت دارد. همانطور که آنزل آدامز (Ansel Adams) می‌گوید: «یک عکس خوب با ایستادن (قرار گرفتن) در جای خوب ایجاد می‌شود». و این حرف آدامز دقیقاً درباره‌ی گرفتن یک عکس منظره‌ی خوب صادق است. پس گرفتن عکس منظره‌ی خوب تمرین مناسبی است برای اینکه بدانید دوربین خود را در چه موقعیتی از محیطی که در آن قرار دارید، مستقر کنید.

راه شیری (Milky Way)

starry-skies

خوب حتماً هم لازم نیست عکس راه شیری باشد، هر عکسی که از آسمان پرستاره گرفته شود تمرین خوبی است. اما عکاسی راه شیری تعداد زیادی از مهارت‌های عکاسی را در کنار هم لازم دارد. دقیقاً مثل عکاسی منظره پیش از هر چیز لازم است که مکان (موقعیت) مناسبی پیدا کنید؛ همچنین به دانشی سطحی اما کارآمد درباره‌ی نحوه چیدمان اجزای آسمان نسبت به موقعیتی که در آن هستید نیاز دارید. برای عکاسی راه شیری شما به نوردهی بسیار طولانی نیاز دارید بنابراین یادتان نرود که سه پایه‌ی خود را همراه داشته باشید. همین چیزهایی که تا اینجا به آن‌ها اشاره شد آنقدر چالش برانگیز و البته جالب هستند که بهتر است نکات نوردهی و ترکیب‌بندی را یادآوری نکنم. اگر همه‌ی مراحل را با دقت انجام دهید، مسلماً نتیجه‌ی کار به اندازه‌ای چشمگیر می‌شود که شما را عمیقاً عاشق عکاسی از ستاره‌های آسمان خواهد کرد.

نقاشی با نور (Light Painting)

lightpainting-photography

این نمونه از عکاسی می‌تواند تمرین خوبی برای عکاسی با «نوردهی طولانی» (Long Exposure) باشد، اما خود نقاشی با نور بسیار خاص است، زیرا به شما این فرصت را می‌دهد که اتفاقات هر دو طرف دوربین را کنترل کنید. نقاشی با نور دقیقاً همان چیزی است که از اسمش پیدا است، شما یک منبع نور را در دست می‌گیرید و از آن به عنوان قلم مویی برای نقاشی کردن هر چیزی که دلتان بخواهد، استفاده می‌کنید. تمام چیزی که برای این کار نیاز دارید محیطی کاملاً تاریک، یک سه پایه و دوربینی با امکان ایجاد نوردهی طولانی است (عکاسی به شیوه‌ی نقاشی با نور فرصت خوبی است که از حالت بالب (Bulb) دوربین خود، که با حرف B روی حالت‌های دوربین مشخص شده، استفاده کنید). این مدل عکاسی را امتحان کنید تا متوجه شوید چرا حتی پابلو پیکاسو بزرگ هم عاشق «نقاشی با نور» بوده است.

حتی اگر از تمام این مدل‌های عکاسی به صورت مداوم استفاده نمی‌کنید، تلاش برای ایجاد چنین عکس‌هایی حتی به صورت تفریحی هم می‌تواند چشمه‌های خلاقیت شما را به جوش آورد و به عکاسی شما پویایی ببخشد. پس سعی کنید هر زمان اندکی وقت آزاد داشتید، حتماً گرفتن چند مدل از این عکس‌ها را امتحان کنید.

منبع:Lightstalking

مطالب مرتبط:

دیدگاه