از آنتالیا به سوی کاش: سفری در امتداد خط ساحلی جنوب ترکیه

فرشاد تیموری | شنبه, ۱۷ بهمن ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

اگر در پی تعطیلاتی بی‌دغدغه هستید، سفری یک‌ هفته‌ای در جاده‌های آنتالیای می‌تواند همان چیزی باشد که به دنبالش می‌شد. این منطقه غذاهایی مختص به خود، بازارهایی تمام نشدنی‌، سواحلی دلربا و مناظری تماشایی‌‌ را عرضه می‌کند که غرق در فرهنگی بی‌همتا است و تنها می‌توان آن را در ترکیه‌ با تاریخ غنی‌اش تجربه کرد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه، اواسط بهار و تابستان است. در این تجربه‌ی دل‌انگیز با کجارو همراه شوید.

آنتالیا

روز اول

این ماجراجویی را از آنتالیا شروع کنید. از فرودگاه می‌توان به‌راحتی یک تاکسی به مقصد مرکز شهر گرفت یا با پرداخت ۴ لیره‌ی ترک، همین مسافت را با اتوبوس شماره ۶۰۰ طی کرد. حتما چند شبی را در "کاه‌لچیِ" پرهیاهو، قلب مملو از تاریخ شهر آنتالیا سپری کنید. در بدو ورود، زمانی را صرف گشت‌وگذار در بازارهای بی‌کران، قهوه‌خانه‌های سنتی و تفرجگاه‌ های زیبای ساحلی آنتالیا اختصاص دهید.

قدمی به‌سمت پارک "کارالی‌اوغلو" بزنید و نظری به کوهستان خوش‌منظره‌ی "تاوروس" بیندازید و سپس تلوتلو خوران از میان گربه‌های ساکن پناهگاه حیوانات بگذرید و اگر هم دوست داشتید، مدتی به نوازش بچه گربه‌های بازیگوش بپردازید. پس از آن، در ساحل دنج "مِرمِلی" تنی به آب بزنید و از آب زلال و شفافش نهایت لذت را ببرید.

روز دوم

به کسانی که دل و جرأت بیشتری دارند، پیشنهاد می‌شود که روزشان را به قایق‌سواری و کانوسواری اطراف آنتالیا بپردازند. تورهای زیادی هستند که شما را به محل این تندآب‌های خروشان می‌برند. این فعالیت‌ها باعث می‌شود حسابی آفتاب بخورید و همچنین چشم‌انداز نابی را از جنگل‌های باشکوه سرو روییده در امتداد تنگه به شما می‌دهد.

اُلمپوس

روز سوم و چهارم

اتومبیلی اجاره کنید و مسیر جاده‌ی ساحلی به‌سمت کاش را آغاز کنید. سطح جاده از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار و علائم راهنمایی فراوانی نیز در آن به کار رفته است. البته برای کسانی که عادت به رانندگی در سمت چپ جاده دارند، رانندگی در سمت مخالف در ابتدا کمی دشوار خواهد بود. هدایت خودرو در آشفته بازار جاده‌های ترکیه هم خیلی مفرح به نظر نمی‌رسد. اگر نخواستید تن به رانندگی دهید، اتوبوس‌های عمومی شما را از همین مسیر به مقصد خواهند رساند.

" اُلمپوس" جاده‌ای آرام و طولانی و باریک که در اعماق دره‌ای قرار گرفته است. بسته به اینکه به چه مقدار زمان برای آرامش و گردش در ساحل نیاز دارید، یک تا دو شب در آنجا اتراق کنید. آنجا مکانی دل‌انگیز برای دوستداران طبیعت است و خانه‌های ییلاقی درختی‌ای دارد که می‌توان در آن‌ها نشست و چای نوشید و "گورزلِمه" نوش جان کرد. گورزلمه نوعی کلوچه است اما تُند و نمکدار و البته لذیذ، کمی شبیه به پنکیک و محتوای آن غذاهایی چون اسفناج و گوشت است و حتما باید در مدت اقامت در ترکیه امتحان شود. در المپوس، می‌توان در میان خرابه‌ها و ویرانه‌ها به کاوش پرداخت و از ساحل بکر و دیدنی آن لذت برد و تنی به آب نسبتا گرم دریایش زد.

حتما شبی را به کوهستان "چیرالی" و تماشای زبانه‌های آتش همیشه‌ فعال و البته رازآلود "چیمارا" اختصاص دهید؛ شعله‌های آتشی که به‌صورت طبیعی از دل سنگ‌ها و صخره‌های کوه بیرون می‌آید و بهترین زمان برای دیدن این پدیده‌ی سحرآمیز شب‌هنگام است. پس از پیاده‌روی نسبتا کوتاهی به‌سمت چیمارا، به محیط اردوگاه مانندی می‌رسید که گردشگران دیگر در آنجا آتشی بر پا و موقتا اتراق کرده‌اند و روی آتش خوراکی کباب و بساط چای محیا می‌کنند.

کاش

روز پنجم و ششم

در طی مسیرتان در امتداد جاده‌ی ساحلی المپوس به "کاش"، منظره‌ی دریای پرتلألو به‌گونه‌ای است که گویی شما را به‌سمت خود فرامی‌خواند. سواحل متعددی در امتداد این جاده است که ارزش توقف و هرچه بیشتر بهره‌مند شدن از آب و هوای مدیترانه‌ای را دارد. یادتان باشد که از پیش در کاش اتاق رزرو کرده باشید، زیرا که در غیر این صورت سخت گیر می‌آید. کاش دهکده‌ی ماهیگیری کوچک و دوست‌داشتنی‌ای است که مغازه‌ها و رستوران‌های فوق‌العاده‌ای برای سیاحت دارد. چند تا حوله‌ی ترک به‌عنوان سوغاتی بخرید. آمفی‌تئاتر شهر مشرف به دریا است و می‌تواند جای باصفایی برای لذت بردن از یک نوشیدنی گوارا باشد. اگر هم دلتان هوای ساحل کرد، به ساحل "کاپوتاس" بروید؛ ساحلی شنی با آبی فیروزه‌ای رنگ که با وسیله‌ی نقلیه، بیست و پنج دقیقه از کاش فاصله دارد. اگر هوا، هوای ساحل رفتن نبود، به سونا بروید و حتما حمام ترکی را امتحان کنید. مجددا، نیاز به رزرو از قبل هست.

روز هفتم

با غذاهای اغواکننده، بازارها و سواحل جنوبی ترکیه خداحافظی کنید و از طریق فرودگاه "دالامان" که دو ساعت با کاش فاصله دارد، به خانه برگردید. البته، به‌عنوان آخرین بازدیدها، در همین مسافت بین شهر تا فرودگاه هم می‌توان توقف‌هایی داشت و از سواحلی که در مسیر وجود دارند، بهره‌ی لازم را برد.

ساحل کاپوتاس ترکیه

منبع: theculturetrip.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه