نیوکمپ: بزرگترین استادیوم پنج ستاره‌ی یوفا

هانیه احمدی | شنبه, ۱۳ آذر ۹۵ ساعت ۱۸:۱۵

در  بارسلونا بزرگ‌ترین ورزشگاه پنج ستاره دنیا یعنی نیوکمپ قرار دارد که در این مقاله از کجارو به‌صورت اختصاصی به آن پرداخته‌ایم.

نیوکمپ یا کمپ نو 

شهر بارسلون، پرطرفدارترین مقصد فوتبالی در آخر هفته‌ها، همه امکانات را در خود دارد. پایتخت منطقه‌ی خود مختار کاتالونیا دارای انواع غذاخوری‌های مدرن، مراکزخرید فوق‌العاده، جاذبه‌های توریستی بسیار زیبا و البته یکی از قابل احترام‌ترین تیم‌های فوتبال جهان یعنی بارسلونا است.

نیو کمپ

شاید به‌اندازه‌ی تمام کارشناسان اروپا و نه فقط اسپانیا، بارسلونا کارشناسانی در زمین و استادانی برای رسیدن به اهدافش دارد و همان طور که شعار آن‌ها می‌گوید" بیشتر از یک باشگاه" هستند. با داشتن اعضای رسمی بسیار زیاد(بیش از ۱۰۰ هزار نفر) و  نفوذ سیاسی خوب، تمام آخر هفته‌ها افراد بسیاری را از سراسر دنیا به استادیوم نیوکمپ خود می‌کشانند و علاوه بر تماشاچیانی که دورتا دور زمین به تماشای بازی‌های آن می‌نشینند، میلیون‌ها بیننده نیز از طریق گیرنده‌های خود مسابقات آن‌ها را دنبال می‌کنند خصوصا در ال کلاسیکو (مسابقه بین رئال مادرید و بارسلونا).

ورزشگاه نیو کمپ

نیوکمپ در ۲۴ سپتامبر سال ۱۹۵۷ و در دوران پررونق  پس از جنگ جهانی دوم  در فوتبال اسپانیا افتتاح شد.

ورزشگاه نیو کمپ

با وجود ستاره‌ای مانند کوبالا (kubala) و دیگر ستاره‌های آن زمان که به‌طور معمول حدود ۶۰ هزار طرفدار را به کمپ لس کورتس (ورزشگاه سابق بارسلونا) می‌کشاندند مدیریت نیاز به یک مکان جدید را احساس کرد و بدین ترتیب اولین سنگ این بنا در سال ۱۹۵۴ در مقابل دیدگان ۶۰ هزار طرفدار و دعای اسقف اعظم اسپانیا گذاشته شد و سه سال بعد یکی از بزرگترین معابد فوتبالی دنیا به همگان معرفی شد.

نیوکمپ

امروزه همگام با درخشش آبی و اناری‌ها، طرفدارانشان نیز در سراسر این ورزشگاه زیبا پرچم‌های زرد و قرمز کاتالان‌ها را به اهتزار درمی‌آورند و با شعار بارسا بارسا از تیمشان حمایت می‌کنند. 

ورزشگاه نیو کمپ

 زمانی با حمایت‌های دیکتاتور سابق اسپانیا، ژنرال فرانکو، رئال مادرید تنها قدرت مطلق اسپانیا  به شمار می‌رفت و طرفداران بارسلونا مجبور بودند از دیدن شکست ۳-۱ تیمشان  در نیمه نهایی جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۶۰ رنج ببرند. اما در همان دوران هم دیری نپایید که انتقام این شکست را مقابل دیدگان ۱۲۰ هزار طرفدار با برد ۲-۱ مقابل رئال مادرید گرفتند و بدین ترتیب بود که  نوار پیشتازی ۵ ساله‌ی رئال مادرید در اروپا از هم گسست. جنگ میان بارسلونا و رئال مادرید برای همیشه باقی ماند و نیوکمپ تبدیل شد به پناهگاهی برای کاتالان‌هایی که به‌دنبال نشان دادن اقتدار خود و مخالفتشان با رژیم دیکتاتوری فرانکو بودند. بزرگترین جشن پیروزی بارسلونا مقابل رقیب دیرینه‌اش به سال ۱۹۷۴ و برد ۵-۰ مقابل رئال در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو (ورزشگاه رئال مادرید)  باز می‌گردد.

ورزشگاه نیو کمپ

به‌منظور آماده‌سازی برای جام جهانی ۱۹۸۲، ظرفیت استادیوم با افزودن طبقه‌ی سوم به جایگاه تماشاچیان  به ۱۱۵هزار نفرافزایش یافت. به‌علاوه جایگاه ویژه‌ی جدید و جایگاه خبرنگاران و رسانه‌ها نیز قرارداد شد تا با  اسکوربوردهای الکترونیکی که در دهه‌ی ۱۹۷۰  نصب شده بودند، امکانات را تکمیل کنند. ورزشگاه نیوکمپ که میزبان جام جهانی ۱۹۸۲ بود، یک ماه قبل از مسابقات، میزبانی فینال جام در جام اروپا را عهده دار بود که با پیروزی ۲-۱ بارسلونا مقابل استانداردلیژ بلژیک به پایان رسید. نیوکمپ همچنین میزبان افتتاحیه جام جهانی ۱۹۸۲ بود که در میان ناباوری همگان بلژیک آرژانتین را که آن زمان مارادونا را در اختیار داشت شکست داد. ۱۰ سال بعد، نیوکمپ بازهم در نقش میزبان یک تورنمنت بزرگ قرار گرفت، مسابقات فوتبال المپیک ۱۹۹۲، که در پایان با گل دیرهنگام کیکو (kiko)  اسپانیا مقابل لهستان پیروز شد و  به قهرمانی رسید.

در سال ۱۹۹۸، برای  جایگاه‌های تماشاگران صندلی گذاشتند که همین امر سبب کاهش ظرفیت آن به زیر ۱۰۰ هزار نفر شد. بسیاری از این صندلی‌ها برای فینال به‌یادماندنی جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۹۹ پر شدند. یک فینال جذاب و البته دراماتیک که در آن با گل‌های تدی شرینگهام و اولگونار سوسلشر در وقت‌های اضافه بازی، منچستر یونایتد بایرن مونیخ را شکست داد و قهرمان شد.

اکنون در عصرشکوفایی و دریافت جوایز متعدد  توسط لیونل مسی، نیوکمپ یک رکورد در جذب بازدیدکنندگان موزه و تورهای استادیوم دارد و در حال حاضر بزرگترین استادیوم پنج ستاره‌‌ی یوفا است.

طبق یک اطلاع‌رسانی در سال ۲۰۱۴، برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت استادیوم به ۱۰۵،۰۵۰ نفر همراه با نوسازی طبقه‌ی اول و تکمیل طبقه‌ی سوم و سقف بسیار بزرگ استادیوم وجود دارد، طرح نوسازی استادیوم قرار است در می سال ۲۰۱۷ آغاز شود و در فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان برسد. در واقع فرایند ساخت‌وساز به‌اندازه‌ی سه فصل و نیم مسابقات فوتبال ادامه دارد. البته بدون اینکه در میزبانی بارسلونا در مسابقات خللی ایجاد شود.

در مستطیل سبز

استادیوم نیوکمپ یا کمپ نو در شمال شرقی ایستگاه قطار سنتز(Sants ) و سه ایستگاه مترو اطراف آن وجود دارد. ایستگاه collblanc (خط ۵ آبی)، لس کورتس ، ماریا کریستینا ( خط ۳ سبز).

نیوکمپ

بلیط‌های تماشای بازی  از ۱۰ روز قبل از هر مسابقه در باجه فروش بلیط (oficina de Taquillatage) در ورودی۱۴ (Acces ۱۴ ) به فروش می‌رسند(دوشنبه تا پنچشنبه ۹ صبح تا ۱:۳۰ بعدازظهر؛ جمعه ۹ صبح تا ۲:۳۰ بعدازظهر؛ شنبه ۹ صبح تا ۱:۳۰ بعدازظهر؛ روزهای بازی از ۱۱ صبح). به‌علاوه مردم محلی در همان حوالی ورودی ۱۴ هستند که بلیط‌ های اضافه‌ی خود را بفروشند. بلیط‌ها در سایت باشگاه نیز موجود هستند.

قیمت بلیط‌ها با توجه به جایگاه صندلی برای تماشاگران حریف متفاوت است، یک صندلی در بهترین نقطه(۱a/۲a گرادا) که در جایگاه اصلی (یا همان تریبونا) در امتداد خط میانی زمین بازی است قیمتی بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ یورو دارد. کمی بالاتر ( جایگاه ۳a ) کمی ارزان‌‌تر است. به همین ترتیب هرچه صندلی‌ها در طبقات بالاتر قرارمی‌گیرند یا از میانه زمین دور می‌شوند، قیمت آن‌ها کمتر می‌شود( بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو). پشت دروازه‌‌ها جایگاه‌‌ها به سه دسته  ۷۰ تا ۹۰ یورویی تقسیم می‌‌شوند. ارزان‌ترین جایگاه نیز gol no numerat نام دارد که ۵۹ یورو است.

از ورودی شماره ( Accès 7) به فروشگاه دو طبقه‌ی FC Botiga Megastore می‌‌رسیم که هرآنچه مربوط به باشگاه است، می‌‌توانید از آن خریداری کنید. شما می‌‌توانید فروشگاه‌های دیگری را نیز در ایستگاه سنتز (sants)، در Maremàgnum در بندر قدیمی بارسلون ( port vell ) و در Gran Via de les Corts Catalanes 418 در Eixample پیدا کنید.

تور و موزه‌ی اف سی بارسلونا(FCB) که هر ۱۵-۳۰ دقیقه  یکبار شروع می‌شود( قیمت ۲۳ یورو به‌همراه راهنمای تور، برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال ۱۷ یورو، برای کودکان زیر ۶ سال رایگان) ساعت‌ها و روزهایی که می‌توانید به بازدید بروید ۸ اکتبر تا ۱ آوریل دوشنبه تا پنچشنبه ۱۰ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر و یکشنبه ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر؛ از ۲ آوریل تا ۷ اکتبر دوشنبه تا شنبه ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر و یکشنبه ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر؛ روزهای مسابقات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر و البته امکان بازدید از زمین وجود ندارد . راهنمای صوتی به انگلیسی هم وجود دارد.

بازدید از موزه‌ی باشگاه بخشی از یک پیج کامل است که بازدید از رختکن میهمان، اتاق کنفرانس، کلیسای کوچک استادیوم و البته خود استادیوم را هم شامل می‌‌شود. اما در موزه‌ی بارسلونا باید بگوییم که علاوه بر کاپ‌ها، افتخارات متعدد باشگاه و آثاری از بازیکنان مشهور آن از گذشته تا به امروز، یک صفحه نمایش لمسی بسیار بزرگ برای تاریخ باشگاه نیز دارد.

موزه بارسلونا

کافه‌‌هایی نیز برای قبل از مسابقه در دو طرف خیابان Riera Blanca، در جنوب Travessera de les Corts بین نیوکمپ و مترو Collblanc وجود دارند.  البته در برخی از آن‌ها تلویزیون نیز وجود دارد که اگر موفق به رفتن به استادیوم نشدید، در نزدیک‌ترین محل نسبت به آن مسابقه را تماشا کنید.

موزه بارسلونا

از دیگر کافه‌‌های نزدیک به زمین هم می‌توان به تعدادی کافه‌‌ی پیش از بازی در  Travessera de les Corts اشاره کرد که بین هتل NH Rallye و استادیوم کمپ نو قرار دارند مانند BaYo، Granja El Gol و Casa Pin .

نقشه ورزشگاه نیوکمپ

مطالب مرتبط:

دیدگاه