برداشت گل نرگس در خوزستان

زهره صمیمی | پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۵۰

 در این فصل وقتی در چهار راه در انتظار سبز شدن چراغ ایستاده ایدT به کرات کودکان گل فروشی را که گلهای زیبای نرگس به دست دارندT مشاهده می‌کنید. آیا از خواص این گل زیبا و خوشبو چیزی می‌دانید؟ آیا می‌دانید این گل در کجای کشور عزیزمان ایران کشت می‌شود. آیا تا به حال مزارع گل نرگس را دیده اید؟ با کجارو همراه باشید تا جواب همه این سوالات را در این مقاله بیابید.

گل نرگس

 گیاه نرگس از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) می‌باشد. نرگس گیاهی دائمی و پیازدار است. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت‌تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. گل‌دهی نرگس از شش هفته تا شش ماه طول می‌کشد که این بستگی به مکانی که در آن پرورش می‌یابد، دارد.

گل نرگس

گل نرگس از جمله گل‌هایی است که علاوه بر طراوت و خاصیت زیبایی‌بخشی به محیط، خواص درمانی شگفت‌انگیزی نیز دارد. از امام رضا (علیه‌السلام) روایت شده است که از بوییدن گل نرگس غفلت نکنید. بوی گل نرگس از بین برنده و درمان افسردگی است. بوییدن گل نرگس از ابتلا به زکام جلوگیری کرده و در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است.

گل نرگس

گل نرگس به دلیل خاصیت جاذب خود در درمان عفونت زخم‌های عمیق بسیار کاربرد دارد و روش استفاده بدین صورت است که مخل زخم را با مخلوط روغن گل نرگس و پیاز و عسل آغشته کنند. این مخلوط باعث بیرون کشیدن چرک و عفونت و درمان زخم‌های عمیق می‌شود. طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می‌کنند.

نرگس زار

نکته: با وجود همه مزایای بوی گل نرگس باید توجه داشته باشیم که افراد گرم مزاج در بوییدن این گل زیاده‌روی نکنند زیرا سبب بروز سر درد خواهد شد.

قدیمی‌ترین نرگس‌زارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و در حال حاضر برای حفظ بقای خود به توجه ویژه مسئولان نیاز دارد و هم اکنون در فصل گل‌دهی چشم انتظار گردشگران است. در متون باستانی از نرگس با عنوان نارسیسوس یا نارسیس نام برده شده و در یکی از سروده‌های بسیار باستانی هومری قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد درباره آفرینش همین نام، سخن به میان آمده است.

گل نرگس

گفته‌ها حکایت از آن دارد که انبوه گل‌ نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می‌رسیده است.

گل نرگس

این گل در سال ۱۹۹۲ میلادی در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است. گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد.

گل نرگس

در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است. از انواع دیگر گل نرگس هم می‌توان به « پُرپر یا شصت پر»، «پنجه گربه‌ای» و «مسکین» اشاره کرد که با وجود همه مزیت‌هایی که گل نرگس دارد، این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

نرگس زار

 در حال حاضر به دلیل کم توجهی به اهمیت گل نرگس، این گل در بیشتر نقاط کشور به نام نرگس شیراز عرضه می‌شود و به همین دلیل خریداران جذب باغات گل نرگس استان فارس می‌شوند.

گل نرگس

در هر هکتار مزرعه گل نرگس از ۲هزار تا یک میلیون پیاز گل نرگس قابلیت کشت وجود دارد، این گل علاوه بر تولید سالانه با تکثیر طبیعی پیاز هم به تولید می‌رسد که با یک بار کاشت پیاز گل، برای برداشت در فصل‌های بعد دیگر نیازی به کاشت پیاز نیست. در صورت توجه به این چرخه اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌توان به گردشگری گل نیز دست یافت.

 منبع: ?????

مطالب مرتبط:

دیدگاه