ماز یخی عظیم زاکوپانه لهستان، بزرگ‌ترین هزارتو دنیا

زهره زرشکیان | چهار شنبه, ۱۴ بهمن ۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

هزارتو یا ماز سرگرمی جالبی است که حتما تاکنون با انواع مختلفی از آن برخورد کرده‌اید. حل مازهای ساده‌ای که در روزنامه‌ها و مجلات گوناگون دیده‌اید، بسیار آسان است. اما مازهایی که در دنیای واقعی وجود دارند، بسیار پیچیده‌تر هستند و خارج شدن از درون این مسیرهای پر پیچ و خم ذهن‌تان را به چالشی واقعی دعوت می‌کند. قطعا دوست ندارید در یکی از بزرگ‌ترین مازها مسیرتان را گم کنید؛ اما دانستن اطلاعات بیشتری از این ماز می‌تواند جالب باشد. کجارو را همراهی کنید.

 این ماز یخی بزرگ که از ۶۰.۰۰۰ بلوک یخی تشکیل شده، بزرگ‌ترین ماز یخی دنیا است.

  • ماز یخی عظیم در زاکوپانه لهستان، در پایان ساخت مساحتی بیش از ۲۵۰۰ مترمربع را دربرخواهد گرفت. ۴۰ کارگر مشغول ساخت این ماز هستند.
  •  این ماز قرار است عنوان بزرگ‌ترین ماز یخی را از آن خود کند. ماز یخی یخچال شمالی در حال حاضر بزرگ‌ترین ماز است و ماز یخی زاکوپانه دوبرابر آن خواهد بود.
  • تونل‌های یخی این ماز که در کنار Great Krokiew قرار دارند، بزرگ‌ترین تونل در نوع خود هستند.

مطمئنا هرگز دوست ندارید بدون کت در این ماز یخی راه را گم کنید.

این ماز عظیم در لهستان، به طور کامل از بلوک‌های یخی ساخته شده و قرار است رکورد فعلی بزرگ‌ترین لابیرنت یخی دنیا را بشکند.

ماز یخی زاکوپانه که در ناحیه‌ای به مساحت بیش از ۲۵۰۰ مترمربع و در کنار Great Krokiew قرار دارد، با استفاده از ۶۰.۰۰۰ مکعب برفی و به صورت دستی ساخته می‌شود.

ماز یخی

این ماز که به طور کامل از بلوک‌های یخی ساخته شده است، رکورد فعلی را خواهد شکست و عنوان بزرگ‌ترین لابیرنت دنیا را از آن خود می‌کند.

این ماز یخی واقع در زاکوپانه لهستان که مساحتی بیش از ۲۵۰۰ متر مربع را می‌پوشاند، با ۶۰.۰۰۰ مکعب برفی ساخته می‌شود.

این لابیرنت حقیقتا و به‌درستی عنوان بزرگ‌ترین ماز یخی دنیا را از ماز یخی یخچال شمالی خواهد گرفت و در کتاب رکوردهای گینس ثبت می‌شود.

 این ساخته‌ی دست بشر، در پایان ساخت، بزرگ‌تر از ده زمین تنیس خواهد بود.

پایگاه خبری ماشابل در مورد این پروژه که در ماه نوامبر آغاز شده گزارشی را منتشر کرده است. آرتور هابر طراح این پروژه می‌گوید:

با وجود اینکه در ماه دسامبر به دلیل آب شدن یخ‌ها مجبور بودیم پروژه را متوقف کنیم، اکنون ساخت ماز به‌خوبی پیش می‌رود.

ماز یخی

رکورد دارنده‌ی فعلی عنوان بزرگ‌ترین ماز در جشنواره Powder Keg در شهر بوفالو نیویورک بعد از پایان ساخت ماز لهستان شکسته خواهد شد. اندازه این ماز دو برابر دارنده‌ی رکورد قبلی است.

 در فرایندساخت،  دیواری با دسترسی تونلی به ماز عظیم دیده می‌شود. مساحت  این ماز بعد از ساخت، بزرگ‌تر از ده زمین تنیس است.

کارگرهایی که حین ساخت ماز، در حال شکستن مکعب‌های یخی بزرگ هستند.

طبق گفته‌ی آرتور هابر، فرایند ساخت ماز خوب پیش می‌رود. این در حالی است که آنها مجبور بودند در ماه دسامبر به دلیل آب شدن یخ‌ها پروژه را متوقف کنند.

او می‌گوید:

ما در مکان بسیار بزرگی هستیم. ۴۰ کوهنورد در حال برش ۶۰ هزار مکعب برفی هستند و تنها به کمک دست‌شان آنها را می‌چینند.

متاسفانه در ماه دسامبر شاهد آب شدن یخ‌ها بودیم و همه چیز متوقف شد. خوشبختانه بعد از کریسمس مجددا یخبندان شد. بلافاصله تولید برف را آغاز کردیم و اکنون مراحل ساخت به‌خوبی پیش می‌رود.

ممکن است داخل این ماز گم شوید، اما جاذبه‌های زیادی دارد. در اینجا می‌توانید بلوک‌های یخی بزرگ با آیتم‌های مختلفی داخل آنها پیدا کنید. این بازدیدکنندگان هستند که باید کشف کنند آیتم‌ها چه هستند. لابیرنت کاملا امن خواهد بود.

بیش از ۴۰ کوهنورد در حال برش ۶۰ هزار مکعب یخی هستند و به صورت دستی آنها را می‌چینند تا لابیرنت را بسازند.

شهر زاکوپانه در پشت ماز عظیم که ساخت آن از اوایل نوامبر سال گذشته آغاز شده، قابل مشاهده است.

جستجو در سرما: این تصویر نشان‌دهنده‌ی گذرگاه‌های در حال ساخت زیر آسمان زمستانی است. بازدیدکنندگان در هنگام تلاش برای فتح ماز لازم است لباس گرم بپوشند.

 منبع: Daily Mail

مطالب مرتبط:

دیدگاه