باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر؛ نمایشگاهی مدرن در فضای باز

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد سه شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر؛ نمایشگاهی مدرن در فضای باز

موزه هنرهای معاصر تهران از زیباترین و مدرن‌ترین موزه های خاورمیانه بودهو دارنده مجموعه آثار نفیسی از بهترین هنر های مدرن دنیا است .

موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۸٬۵۰۰ مترمربع (با احتساب باغ‌ها) بنا شد. علاوه بر برتیرن آثار مدرن در این موزه در مساحتی تعیین شده در فضای بیرونی موزه ، مجسمه‌هایی مدرن از بزرگترین هنرمندان دنیا گذاشته شده است.

کسانی که به تهران سفر می‌کنند و علاقه‌مند به هنر و معماری مدرن هستند از این موزه بسیار زیبا بازدید می‌کنند. تورهای بسیاری نیز وجود دارد که بازدید از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی به معرفی برترین تورهای داخلی و خارجی نیز پرداخته است .

شما می‌توانید برای سفر به تهران تور تهرانگردی را در کجارو جستجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نقشه موزه هنرها

موزه هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه۱۹۸۰ میلادی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است که شامل کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم،مفهومی و فوتورئالیسم است. این موزه و البته محوطه‌ی آن و باغ مجسمه‌ها، نمایشگر هنر مدرن در سطح بسیار ارزنده‌ای است و بازدیدکنندگان ارتباط بسیار نزدیکی با این مجسمه‌ها که از آثار هنرمندان برجسته‌ی جهانی است، خواهند داشت. آثاری این‌چنینی در فضایی که هر بیننده‌ای بی هیچ دشواریی می‌تواند با آن‌ها ارتباط  داشته باشد، برای هنرمندان و علاقه‌مندان هنر مدرن  بسیار ارزشمند و افتخار آمیز است. در ادامه به معرفی مجسمه‌های این باغ می‌پردازیم.

مرد در حال قدم زدن ۱ (Walking Man 1)

مدر درحال قدم زدن

نام هنرمند: آلبرتو جاکومتی (Alberto Giacometti)

ابعاد اثر: ارتفاع ۱۸۲.۵ سانتی متر

جنس اثر: برنز (Bronze)

ملیت هنرمند: سوییسی

سال تولد: ۱۰ اکتبر ۱۹۰۱

درگذشت هنرمند: ۱۱ ژاویه ۱۹۶۶

آلبرتو جاکومتی در ۱۹۰۱ در گریزون سوئیس به دنیا آمد. او بزرگترین فرزند از چهار فرزند آنت استامپا و جوانی جاکومتی، نقاش معروف اکسپرسیونیست بود. چنین خانواده‌ای برای شکوفایی استعدادهای آلبرتو که خیلی زود هم مورد توجه و تشویق قرار گرفت، محیط بسیار مناسبی بود. او فردی بود که پشتکار بالایی داشت. 

نقش جدی (Capricorn)

نقش جدی

هنرمند: مکس ارنست (Max Ernst)

ابعاد اثر: ارتفاع ۲۴۰سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۴۴

جنس اثر: برنز (Bronze)

ملیت هنرمند: آلمانی

سال تولد: ۲ آوریل ۱۸۹۱

درگذشت هنرمند: ۱ آوریل ۱۹۷۶

ماکس ارنست در ۲ آوریل ۱۸۹۱ در کلن آلمان متولد شد. وی طی سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۲ در دانشگاه بن به تحصیل فلسفه، روانپزشکی و تاریخ هنر پرداخت و بعد از آن عمیقا تحت‌تاثیر جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸) قرار گرفت. بعد از جنگ، در ۱۹۱۹ رهبری گروه دادای کلن را بر عهده گرفت. او کسی بود که در جهت گسترش نظریه سوررئالیستی خودکاری (اتوماتیسم) گام بر می‌داشت و هنر را وسیله ابراز حالات خیالی و رویایی معرفی می‌کرد. ارنست رفته رفته به یکی از چهره‌های برجسته و پر اثر جنبش سوررئالیسم تبدیل شد. این، هنرمند پر بار، ولی فرار و ناگرفتنی، در سال ۱۹۴۰ عازم آمریکا شد. از پایان جنگ جهانی دوم به این سو، ارنست و آثارآفریده اش به جهان تعلق گرفت و به‌ویژه در فرانسه، آمریکا، و زادگاهش آلمان، با استقبال فراوانی روبه‌رو شد. 

نقش جدی

 هنری اسپنسر مور هنرمند مجسمه ساز انگلیسی در ۳۰ ژوئیه سال ۱۸۹۸ در انگلستان متولد شد. وی مشهورترین مجسمه‎ساز بریتانیا محسوب می‎شود. مور شهرت خود را مدیون مجسمه‎های آبستره غول پیكر مرمر و برنز ریخته‌گری ‌شده می‎داند که معمولا در اندازه‌های بزرگ، با موضوعات انتزاعی ساخته شده‌اند. مور در ایجاد روند نوگرایی در هنر بریتانیا فرد مؤثری بوده است. از وی به‌عنوان بنیانگذار نوع جدیدی از مجسمه‎سازی مدرن یاد می‎شود.

پیکر لمیده دو قطعه‌ای (Two Pieces Reclining Figure: Arched leg)

هنری مور

نام هنرمند: هنری مور(Henry Moore)

ابعاد اثر: ارتفاع ۲۵۴ سانتی متر

سال خلق اثر: ۷۰-۱۹۶۹

جنس اثر: برنز (Bronze)

ملیت هنرمند: انگلیسی

سال تولد: ۳۰ ژوئیه ۱۸۹۸

درگذشت هنرمند: ۳۱  اگوست ۱۹۸۶

پیکر لمیده سه قطعه‌ای (Three –Pieces Reclining Figure)

هنری مور

نام هنرمند: هنری مور (Henry Moore)

ابعاد اثر: ارتفاع ۲۶۵ سانتی متر

سال خلق اثر: ۶۹-۱۹۶۸

جنس اثر: برنز(Bronze)

بدون عنوان/Untitled
کارل اشلامینگر

نام هنرمند: کارل اشلامینگر (Karl Schlamminger)

سال خلق اثر: ۱۹۷۷

جنس اثر: برنز

ملیت هنرمند: آلمانی

کارل اشلامینگر یکی از هنرمندان معاصر مسلمان آلمانی است که در زمینه های مختلف مجسمه سازی، طراحی، گرافیک، معماری، نقاشی و خوشنویسی فعالیت دارد. او در ۲۶ نوامبر ۱۹۳۵ درKempten آلمان متولد شد. از سال ۱۹۵۶ در آکادمی هنرهای زیبای مونیخ به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۶۵ از آن آکادمی فارغ التحصیل شد.

اشلامینگراز سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ درآکادمی هنرهای زیبای استانبول به تدریس پرداخت و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۹ به‌عنوان مدرس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار شد. او روش آموزشی مدرسه باوهاوس Bauhaus (مهد طراحی صنعتی مدرن) آلمان را برای تدریس به دانشجویان ایرانی به کار می‌گرفت.

اشلامینگر از شاگردان هانری کوربن (Henry Corbin، ۱۹۰۳ - ۱۹۷۸: شرق شناس-اسلام شناس فرانسوی و استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن) و آشنا با اندیشه و عرفان اسلامی بود. ازاین‌رو با خط و خوشنویسی ایرانی الفت داشت. اشلامینگر شاگردان بسیاری را پرورش داد که از نمونه‌های آن می‌توان از مصطفی دشتی (۱۳۳۹ - نقاش) و محمد احصایی (۱۳۱۸–- خوشنویس و از پایه گذاران هنر نقاشی خط در ایران) نام برد. او با پرویز تناولی دوستی داشت و از این طریق، محمد احصایی نیز با او آشنا شد.

اسب و سوارکار (Horse and Rider)

اسب سوار

نام هنرمند: مارینو مارینی (Marino Marini)

ابعاد اثر: ارتفاع ۱۳۸ سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۵۳

جنس اثر: برنز (Bronze)

ملیت هنرمند: ایتالیایی

سال تولد: ۲ آوریل ۱۸۹۱

درگذشت هنرمند: ۱۹۸۰

مارینو مارینی ۲۷ فوریه ۱۹۰۱ در شهر پیستویا در ایتالیا متولد شد. او در سال ۱۹۱۷ در آکادمی هنرهای زیبای فلورانس برای تحصیل رشته نقاشی ثبت نام کرد و در سال ۱۹۲۲ به مجسمه‌سازی تحت آموزش دومینکو ترنتا کوسته تغییر رشته داد. مارینی در سال ۱۹۲۹ برای احراز کرسی استادی مجسمه‌سازی در مدرسه هنر ویلارئال در مونزای ایتالیا به دستیاری آرتورو مارتینی منصوب شد و در سال ۱۹۳۵ جایزه اول مجسمه‌سازی در دومین چهارسالانه رم را کسب کرد. در دهه ۱۹۲۰ و بعدها در دهه ۱۹۳۰ او با پیکاسو، براک، لیپشیتز و مایلول در پاریس ملاقات کرد. از دیگر فعالیت‌ها و افتخارات مارینو مارینی می‌توان به یک سال تدریس در آکادمی تورین و احراز کرسی استادی مجسمه‌سازی در آکادمی بررا، میلان (۱۹۴۶)، شرکت در بیست و چهارمین دوسالانه ونیز (۱۹۴۸)، ملاقات با هنری مور و کرت والنتین (۱۹۵۰)، کسب جایزه مجسمه‌سازی در بیست و ششمین دوسالانه ونیز(۱۹۵۲) و کسب جایزه بزرگ فلترینلی از سوی آکادمی لیچی (۱۹۵۴) اشاره کرد.

اسب سوار

 درمانگر (Le Thérapeute)

درمانگر

توضیحات حک شده بروی اثر: ESEMPLARE ؛FUORI؛ SERIE

نام هنرمند: رنه ماگریت (René Magritte)

ابعاد اثر: ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۷۶

جنس اثر: برنز/Bronze

ملیت هنرمند: بلژیک

سال تولد: ۲۱ نوامبر ۱۸۹۸

درگذشت هنرمند: ۱۵ اگوست ۱۹۶۷

رنه ماگریت، نقاش فرا واقعگرای بلژیکی، هنرمند راوی رازهایی چند مجهولی و نویدبخش زبان بصری جدید در قرن بیستم است. او در میان هنرمندان فرا واقعگرا به «انسان نامرئی» شهرت داشت. هنرمندان معاصر تاثیر زیادی از آثار ماگریت گرفته‌اند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از جان بالدساری، اندی وارهال، جاسپر جانز و مارتین کیپنبرگر. استفاده از شکل‌های گرافیکی ساده و تصاویر روزمره توسط ماگریت با کارهای پاپ آرتیست‌ها مقایسه شده است. تاثیر ماگریت در توسعه پاپ آرت به وضوح قابل تشخیص است؛ اگرچه خود او این ارتباط را تکذیب می‌کرد.

ریتم در فضا (Rhythmus in Raum)

 ریتم در فضا

توضیحات حک شده روی اثر: ۵.۵

نام هنرمند: ماکس بیل (Max Bill)

ابعاد اثر: ارتفاع ۳۲۵ سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۶۴

جنس اثر: سنگ گرانیت قرمز (Granite)

ملیت هنرمند: سوئیس

سال تولد: ۲۲ دسامبر ۱۹۰۸

درگذشت هنرمند: ۸ دسامبر ۱۹۹۴

ماکس بیل نقاش، معمار، طراح و نظریه‌پرداز از موسسان آكادمی طراحی اولم (ulm) و تا سال ۱۹۵۶ نخستین مدیر آن بود. او آكادمی اولم را جانشین باوهاوس می‌دانست. ماکس بیل به‌همراه هانس گوگلوت و پل هلدینگر، ساختمان (۱۹۵۴) و نیز چهار پایه معروف اولم را كه به نماد درک منطقی اولم تبدیل شد، طراحی كرد. او در سال ۱۹۵۷  آكادمی را به‌علت اختلاف نظر درباره خط مشی آن ترک كرد. بدنبال آن به‌عنوان طراحی مستقل برای شركت های ساعت‌سازی یونگ هانس (junghans) و امگا به كار مشغول شد. او از برترین طراحان صنعتی جهان بود.

در ستایش پابلو نرودا (Homage to Pablo Neruda)

در ستایش

نام هنرمند: ادواردو چیلیدا (Eduardo Chillida)

ابعاد اثر: ارتفاع ۱۶۸  سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۷۴

جنس اثر: فولاد (Steel)

ملیت هنرمند: اسپانیا

سال تولد: ۱۹۲۴

درگذشت هنرمند: ۲۰۰۲

ادواردو چیلیدا در شهر سن سباستین اسپانیا به دنیا آمد. پس از طی تحصیلات ابتدایی، به تحصیل در رشته معماری پرداخت، اما این هنر چندان به مذاقش خوش نیامد و عاقبت در سال ۱۹۴۷ معماری را رها كرد و سال بعد به پاریس مهاجرت كرد تا زندگی اش را وقف هنر مجسمه سازی كند. در سال‌های اول اقامتش در فرانسه كارش را با خلق آثار سفالی شروع كرد، اما خیلی زود فهمید كه گل رس وسیله كار مناسبی برای وی نیست و نمی‌تواند این راه را ادامه دهد. او پس از جریانی  تصمیم گرفت كه هیچگاه دوباره به پشت سرش نگاه نكند و این تصمیم تا آخرین روزهای حیاتش تغییر نکرد. پس از آن چیلیدا کار با آهن را شروع كرد كه عنصری فراوان و طبیعی در منطقه باسک بود. با استفاده از همین عنصر طبیعی بود كه هنرمند اسپانیایی به پی ریزی سبک منحصربه‌فردش پرداخت. یكی از مهم‌ترین مولفه‌های مهم آثار هنری چیلیدا «افق» است؛ عاملی پر اهمیت که همیشه در آثار وی حضور داشته است. زندگی چیلیدا سراسر افتخار و احترام است و آثاری كه وی در طول عمر خلق كرد همواره وی را در صدر هنر مجسمه سازی نگه داشت.

بدون عنوان (Untitled)

پومودورو

نام هنرمند: آرنولدو پومودورو (Arnoldo Pomodoro)

ابعاد اثر: ارتفاع۱۵۶ سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۷۵ -۱۹۶۷

جنس اثر: برنز با پتینه طلا (Bronze with gold patina)

ملیت هنرمند: ایتالیا

سال تولد: ۲۳ ژوئن ۱۹۲۶

 آرنولدو پومودورو در سال ۱۹۲۶ در منطقه روماگنا (Romagna) شهر میلان در ایتالیا به دنیا آمد. بیشترین شهرت پومودورو مدیون آثار مجسمه کروی‌شکل با سایزهای بزرگ است که اطراف آن شکافته شده و داخل آن کره‌ای دیگر نمایان است. داخل این کره نیز عناصر معماری و فرم‌های منظم با ساختاری به هم پیوسته قرار دارد. این نوع مجموعه مجسمه‌های پومودورو چنان در میان هنردوستان و هنرمندان مورد استقبال قرار گرفت که امروزه در بیشتر شهرهای کشورهای جهان، در میادین و ورودی مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تجاری نصب شده است.

بدون عنوان (Untitled)

کارل اشلامینگر

نام هنرمند: کارل اشلامینگر (Karl Schlamminger)

سال خلق اثر: ۱۹۷۷

جنس اثر: برنز

ملیت هنرمند: آلمانی

گلابی خاردار (Prickly Pear)

گلابی خاردار

نام هنرمند: الکساندر کالدر (Alexander Calder)

ابعاد اثر: ۴۰۰×۳۵۰×۲۵۰سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۹۶۴

جنس اثر: فولاد (Steel)

ملیت هنرمند: آمریکا

سال تولد: ۲۲ ژوئیه ۱۸۹۸

درگذشت هنرمند: ۱۱ نوامبر ۱۹۷۶

الکساندر کالدر مجسمه‌ساز و هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بیشتر برای اختراع مجسمه متحرک به شهرت رسید. علاوه بر مجسمه‌های متحرک و مجسمه‌های پایدار، الکساندر کالدر نقاشی، چاپ سنگی، اسباب‌بازی، کوبلن و جواهر و صدها چیز دیگر را نیز ایجاد کرده‌ است. در سایه کلمات یا از لابه‌لای کارهایش می‌توان دریافت که -نسبت به سایر هنرمندان قرن بیستم- در نهایت سادگی، به حقیقت مطلق زیبایی پرداخته است. او همچنین اولین مجسمه‌سازی است که در طی تاریخ طولانی هنر، بعد چهارمی را به وجود آورده و زمان به‌عنوان سیری در فضادرآثار او نمایان است.

 تقدیس ۱ (Sanctified 1)

تناولی

نام هنرمند: پرویز تناولی (Parviz Tanavoli)

ابعاد اثر: ۱۰۰×۲۲۷×۲۸۵سانتی متر

سال خلق اثر: ۱۳۵۵/۱۹۷۶

جنس اثر: برنز (Bronze)

ملیت هنرمند: ایرانی

سال تولد: ۱۳۱۶

پرویز تناولی (متولد ۱۳۱۶ در تهران) تندیسگر، نقاش، پژوهشگر و مجموعه دار معروف ایرانی است. از وی به‌عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. مجموعه‌های «هیچ»، «دست‌ها»، «قفل و قفس» و «شاعر» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند که در این میان «هیچ» شهرتی جهانی دارد. لازم به ذکر است که مجسمه‌ی پرسپولیس تناولی در سال ۱۳۸۷ با رکورد بی‌سابقه‌ی بیش از دو میلیون و پانصد هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت.

زن و مرد کشاورز

مرد و زن کشاورز

نام هنرمند: داریوش صنیع زاده

ملیت: ایرانی

موضوع اثر: نماد کشاورزی و آبیاری

این مجسمه در دوران پهلوی، در جلوی ساختمان وزارت کشاورزی در خیابان بلوار کشاورز قرار داشت . بعد از سال ۱۳۵۷ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییراتی در کلیت اثر مخصوصا زن کشاورز اعمال شد، که شامل پوشاندن لچکی روی سر زن کشاورز (که برهنه بود) و پوشاندن پای زن از جنس برزنت بودند. از دید برخی‌ها، پس از این اقدامات،  مجسمه بکلی از ریخت افتاده بود، در همین راستا، این مجسمه مورد تمسخر مردم قرار گرفت و تا مدت‌ها سوژه مردم و مطبوعات بود. تا اینکه مسئولا تصمیم گرفتند تا این مجسمه را از جلوی وزارت کشاورزی برداشته و به موزه هنرهای معاصر منتقل کنند.

زن ومرد کشاورز

فراموش نکیند که برای تهیه بلیط ارزان هواپیما کجارو به شما کمک می‌کند. شما همواره می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.    

منابع: arti|htnews|wikipedia|niavaranmu|tebyan|forum|iransculpture|aghelisculptor|wikipedia|honargardi|wikipedia|art-directory

مطالب مرتبط:

دیدگاه