کناره گیری بلژیک و نخستین محدودیت ها بر آزادی سفر و گردشگری در اروپا

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
کناره گیری بلژیک و نخستین محدودیت ها بر آزادی سفر و گردشگری در اروپا

با کناره‌گیری بلژیک هرچند به طور موقت از توافق شنگن، ناظران جهانی از این پس آینده سفر و گردشگری را دراروپا با محدودیت و خسارت‌های مالی هنگفتی مواجه می‌بینند.

 با کناره‌گیری بلژیک هرچند به طور موقت از توافق شنگن،مراکز مطالعاتی اروپا خسارتی بالغ بر ۱/۴ تریلیون یورو برای اتحادیه اروپا طی دهه آینده برآورد کرده‌اند.

به گزارش رویترز بنیاد تحقیقاتی«برتلزمن» درآلمان نیز برآورد کرده است که فروپاشی ویزای شنگن دراروپا برای کل اتحادیه اروپا خسارتی بالغ بر۱/۴ تریلیون یورو طی دهه آینده درپی خواهد داشت.

طبق همین بررسی‌ها برآورد شده که درصورت وقوع بدترین سناریو که به معنی احیای کنترل مرزی و مسدود شدن تردد وسفر آزاد میان کشورهای اروپایی است، قیمت تحمیل شده بر کالاهای وارداتی تا سه درصد افزایش خواهد یافت. این هزینه‌ها تنها برای بزرگترین بخش‌های اقتصاد آلمان می‌تواند به میزان ۲۳۵ میلیارد یورو حدفاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ به بار آورد. درحالی که این هزینه برای کشور فرانسه نیز بالغ بر ۲۴۴ میلیارد یورو خواهد بود.

ناظران جهانی با توجه به اقدام بلژیک در لغو پیمان شنگن از این پس هرگونه فعالیت و حرکت درنواحی مرزی کشورها و مرزهای آزاد مسافرتی و نیزتمامی اشکال سفر و گردشگری آزاد در اروپا را که تحت این توافقنامه درسراسر اتحادیه اروپا درجریان داشت، با خطر جدی مواجه می‌بینند.

این اقدام دولت بروکسل که از بیم هرج‌ و‌ مرج احتمالی ناشی از ورود پناهجویان از «کاله» فرانسه به این کشور، برای کنترل مرزها خود، صورت گرفته، گامی درجهت فروپاشی این توافق‌نامه مهم تلقی شده است.

با توجه به بحران پناهجویان که از شمال آفریقا و از منطقه خاورمیانه رو به سوی قاره اروپا نهاده‌اند، کشورهای اروپایی بخصوص ۲۸ عضو اتحادیه اروپا با مشکلات جدی ناشی از عبور غیر قانونی از مرزها مواجه شده‌اند.

پیمان شنگن از سال ۱۹۹۵ میلادی اجرایی شد که به موجب آن اتباع ۲۶ کشور اروپایی عضو بدون اخذ روادید، بین کشورهای یکدیگر بطور آزاد رفت و آمد دارند.

این درحالی است که از ماه مه سال گذشته – ۲۰۱۵ موافقتنامه شنگن در گامی فراتر از مرزهای اروپا به شهروندان امارات نیز اجازه داده بود که بدون نیاز به دریافت ویزای شنگن، به اروپا سفر کنند. این اقدام بلژیک احتمالات را برای پایان رویای اروپای واحد قوت داده است.

 منبع: CHN

مطالب مرتبط:

دیدگاه