راهنمای سفر به ایلام

شهر ایلام، که در غرب کشور قرار گرفته، علاوه بر طبیعتی بکر و زیبا، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. در ادامه، می‌توانید چگونگی سفر به این شهر سبز و زیبا را بررسی کنید.

درباره ایلام بیشتر بخوانید:

معرفی ایلام

موقعیت جغرافیایی ایلام

بهترین زمان سفر به ایلام

اطلاعات ضروری ایلام

راهنمای سفر به ایلام

اقامت در ایلام

حمل‌ و‌ نقل عمومی در ایلام

جاهای دیدنی ایلام

مراکز خرید ایلام

رستوران‌ های ایلام

سوغات ایلام

معرفی ایلام

ایلام، مرکز استان ایلام و بزرگ‌ترین شهر این استان و همچنین سومین شهر بزرگ کردنشین ایران است. این شهر از نظر اقلیمی جزء مناطق گرم محسوب می‌شود؛ اما ارتفاعات نقش مهمی در تنظیم وضعیت اقلیم و درجه‎ حرارت منطقه دارد. دیواره‌های سنگی و دامنه‌های جنگلی کوه‌های اطراف، به‌شکل دژی بزرگ شهر ایلام و اطراف آن را در بر گرفته‌اند.

ویژگی‌‌های خاص طبیعت منطقه‎ رشته‌کوه زاگرس و آب‌و‌هوای کوهستانی، این شهر را به یکی از مقاصد بکر گردشگری به‌خصوص برای دوست‎داران طبیعت‌گردی تبدیل کرده ‎است. همچنین، شهر ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار برای دوستداران تاریخ و فرهنگ است. در ایلام، می‌توان تاریخ و فرهنگ را در آغوش طبیعتی سبز، شاهد بود.

موقعیت جغرافیایی ایلام

شهر ایلام در شمال غربی استان قرار گرفته و با شهرستان‌های ایوان، شیروان، چرداول، دره شهر، مهران، و کشور عراق، همسایه است. شهر ایلام به دو منطقه‎ شهرداری تقسیم شده ‎است.

بهترین زمان سفر به ایلام

استان ایلام از معدود استان‌هایی است که می‌توان در آن اقلیم‌‌های متفاوت در طول فصول مختلف سال را شاهد بود. گردشگران با مشاهده‎ آب‌و‌هوای متفاوت این منطقه، به وجد خواهند‎ آمد. قرارگیری شهر ایلام در بین حصار جنگل‌ها و کوه‌ها، باعث به وجود آمدن آب و هوایی معتدل شده ‎است.

فصل بهار و اوایل فصل پاییز بهترین زمان برای سفر به شهر ایلام است

میانگین بارش سالانه ۶۱۹٫۵ میلی‌متر و میانگین دمای مطلق آن بین ۱۳- تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد است. دی ماه، سردترین و تیر ماه، گر‌م‌ترین ماه سال در ایلام است. فصل بهار و اوایل فصل پاییز، بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

بهار ایلام

اطلاعات ضروری ایلام

کد ایلام: ۰۸۴

فاصله از تهران: ۶۷۰ کیلومتر

مدت زمان سفر زمینی: بین ۸ تا ۱۰ ساعت

مدت زمان سفر هوایی: حدود ۱ ساعت

شهر ایلام

راهنمای سفر به ایلام

سفر به ایلام با خودروی شخصی، از راه‌های بسیاری ممکن است. بهترین مسیر ورود از سمت کرمانشاه است که از شمال شرق انجام می‌شود و دو راه دارد. اولین راه، ورود از شهر حمیل و کمربندی شرقی شهر است که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز محسوب می‌شود. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر از پیچ‌وخم است. دومی، از شهر اسلام‌آباد غرب و ارتفاعات قلاجه است. این مسیر نسبت به حمیل خلوت‌تر و بازتر و مسیر قدیمی ایلام به کرمانشاه است.

برای سفر هوایی، شهر ایلام دارای فرودگاهی برای پروازهای داخلی است. شرکت هواپیمایی ماهان، هر روزه از تهران به ایلام و برعکس، پرواز دارد. از پایانه جنوب و پایانه غرب، اتوبوس‌هایی برای مسیر تهران به ایلام وجود دارد.

استان ایلام، فاقد ریل و ایستگاه‎های قطار است.

طبیعت ایلام

اقامت در ایلام

هتل های ایلام بسیار محدود، ولی قابل قبول هستند که شما می‌توانید با توجه به بودجه، سلیقه و انتظارتان از اقامتگاه، یکی از آن‌‎‌ها را انتخاب کنید.

هتل سه ستاره زاگرس، هتلی میان‌رده و بهترین هتل شهر ایلام است.

هتل زاگرس ایلام

هتل خلاش، هتلی دو ستاره و اقتصادی است. هتل دالاهو نیز دو ستاره و اقتصادی محسوب می‌شود و مناسب‌ترین و قدیمی‌ترین هتل شهر ایلام است.

هتل دالاهو

برای رزرو این هتل‌ها می‌ توانید از طریق سایت‌های رزرو آنلاین هتل، اقدام کنید.

حمل‌ و‌ نقل عمومی در ایلام

حمل‌و‌نقل با خودروی شخصی در ایلام بسیار آسان است و معمولا در بیشتر نقاط شهر به‌جز مناطق پرتردد، ترافیک وجود ندارد. شهر ایلام دارای تاکسی‌های خطی، گردشی و بی‌سیم است و نرخ کرایه تاکسی، ارزان‌تر از بسیاری از شهرهای دیگر است.

در ایلام سامانه اتوبوسرانی نیز وجود دارد؛ ولی تعداد خط‎‌‌های آن بسیار محدود است. به همین علت، رفت‌و‌آمد با اتوبوس کمتر انجام می‌شود. در ایلام متروی شهری وجود ندارد.

نمای شهر ایلام

جاهای دیدنی ایلام

شهر ایلام دارای جاذبه‌های تاریخی و آثار باستانی بسیاری است که پیشینه فرهنگی غنی منطقه را نشان می‌دهد. در ادامه به معرفی تعدادی از این آثار، می‎پردازیم.

موزه مردم شناسی ایلام

قلعه والی ایلام

از موزه‌های ایلام می‌توان موزه‌های تاریخ طبیعی، مردم‌شناسی، و موزه کشاورزی را نام برد. قلعه والی یا موزه مردم‌شناسی ایلام، در مرکز شهر ایلام قرار گرفته و منتصب به خوانین دوران قاجار است. کاخ فلاحتی، در دوره معاصر ساخته شده و موزه کشاورزی، در آن قرار دارد.

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی ایلام

از مساجد تاریخی شهر ایلام می‌توان به مسجد والی اشاره کرد؛ که پیشینه آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و توسط والی بنا شده است.

سنگ نوشته قوچعلی، در میدان ارغوان شهر ایلام قرار گرفته و قدمت آن، دوران قاجار است. سنگ نوشته‌ای آشوری نیز بر بالای کوهی در ۲۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

قلعه قیران، بالای کوه قیران مشرف به منطقه‌ای جنگلی قرار دارد و دسترسی به آن آسان نیست. پیشینه این قلعه به دوران اشکانیان بازمی‌گردد و نماد شهر ایلام است. قلعه اسماعیل خان نیز بر بلندای آب‌انباری مشرف به شهر ایلام، قرار گرفته است.

قلعه قیران ایلام

قلعه قیران

 علاوه بر این‎ها، شهر ایلام دارای مناطق تفریحی طبیعی بسیاری است که در بین آن‌ها می‌توان به منطقه تفریحی پارک جنگلی چقاسبز، منطقه تنگه ارغوان ، منطقه تخت خان ، تالاب چکر ، تپه ورکبود ، دریاچه سد ایلام ، و تفرجگاه جنگلی ششدار اشاره کرد.

طبیعت ایلام

پیشنهاد می‌کنیم فهرست کاملی از جاهای دیدنی ایلام را در کجارو ببینید تا آشنایی بیشتری نسبت به آن‌ها پیدا کنید.

مراکز خرید ایلام

اگر اهل خرید کردن و شیرینی خوردن باشید، در ایلام حسابی به شما خوش می‌گذرد

 شهر ایلام دارای مراکز خرید بسیاری برای تهیه یادگاری و سوغات است. پاساژهای مرکزی، ملت، رضا، باغ اسلامی، مجتمع آفتاب و بازارهای فردوسی، سیدالشهدا و میوه‌فروشان، مکان‌های مناسبی برای بازارگردی و خرید هستند.

مجتمع آفتاب ایلام

عکس از  گوگل‌مپ (عکاس: مرتضی برزویی)

رستوران‌ های ایلام

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین رستوران‌ های ایلام، می‌توان رستوران لاله، رستوران خلاش، رستوران قبایل، رستوران پدیده و برای غذاهای فست فودی نیز برگر تایم، پیتزا آنیش و پیتزا شب را نام برد. در سطح شهر ایلام برای صرف میان‌وعده و نوشیدنی‌های گرم و سرد، چند کافی شاپ و قهوه‌خانه وجود دارد که تعداد آن‌ها اندک و هزینه آن‌ها به نسبت پایین است.

شله قلمکار

سوغات ایلام

شهر ایلام، شیرینی‌های سنتی خوشمزه و صنایع دستی بسیار فاخری دارد. اگر اهل خرید کردن و شیرینی خوردن باشید، در ایلام حسابی به شما خوش می‌گذرد.

از خوراکی‌های سوغات ایلام، می‌توان بژی برساق، کله کنجی، شله کینه، ترخینه و برنج عنبربو را نام برد.

برساق کردستان

همچنین، ایلام به شهر گلیم‌های نقش برجسته معروف است و می‌توانید بهترین گلیم‌ها را در این شهر پیدا کنید.

گلیم شیریکی پیچ

مطمئن باشید به‌هیچ‌وجه از ایلام دست خالی باز نمی‌گردید.

نویسنده: غزل اميرى

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا، گوگل مپ و Unsplash؛ عکاسان: mostafa world، مهرداد جمالی فیروزآبادی، ND-ILCHI ،Iran-98

از کجا شروع کنیم

در سفر به ایلام از کجا دیدن کنیم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map