گردشگری ترکیه و راهکار عجیب «اردوغان»

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
 گردشگری ترکیه و راهکار عجیب «اردوغان»

رئیس جمهور ترکیه در آخرین تلاش برای تسکین اوضاع وخیم صنعت گردشگری این کشور، از شهروندان ترکیه‌ای درخواست کرد تعطیلات را در کشور خود سپری کنند.

 «رجب طیب اردوغان» با توجه به شرایط بسیار نگران‌کننده و تیره‌روزگی‌های روزافزون صنعت گردشگری ترکیه، شخصا از مردم کشورش درخواست کرد برای کاهش ضررهای ناشی از عدم حضور گردشگران روس‌، تعطیلات را در ترکیه بگذرانند.

صنعت گردشگری ترکیه پس از چالش سیاسی با روسیه‌، درگیری‌های مستمر در جنوب شرق و همچنین انفجارها در آنکارا و استانبول با تهدید بسیار جدی روبه رو شده و چهار میلیون گردشگر روس که هر ساله پای ثابت گردشگری ترکیه بودند، امسال به این کشور سفر نخواهند کرد.

آمار و ارقام جدید منتشر شده ازسوی اداره آمار ترکیه حاکی از آن است که درآمدهای گردشگری این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی با ۸/۳ درصد کاهش مواجه شده و از ۳۴/۴ میلیارد دلار به ۳۱/۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

در این میان، تعداد شهروندان ترکیه‌ که کشورهای خارجی را برای سفر انتخاب می‌کنند از ۷ میلیون و ۹۸۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ به ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده و هزینه‌ای که گردشگران ترکیه‌ای در خارج از کشورشان می‌کنند، نیز از ۵/۵ میلیارد دلار به ۵/۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش المانیتور، ترکیه جدی‌ترین روند نزولی در گردشگری را در ماه نوامبر ۲۰۱۵ تجربه کرد‌، زمانی که ارتش ترکیه یک فروند هواپیمای جنگی روس را در مرز مشترک با سوریه منهدم کردند و روابط مسکو و آنکارا رو به تیرگی رفت.

هتل‌داران در ترکیه نیز که با ورشکستگی مواجه شده‌اند، در انتظار راه حلی از سوی دولت هستند و در این میان «اردوغان» که ظاهرا از شرایط کنونی مستاصل شده، تنها راه‌حل را درخواست از مردم ترکیه برای سپری کردن تعطیلات در کشور خودشان دیده و همچنین از مردم کشورش خواسته از محصولات داخلی به جای محصولات خارجی استفاده کنند.

برخی از نمایندگان بخش گردشگری در ترکیه از پیشنهاد ممنوعیت کامل سفرهای خارجی و همچنین مجازات شهروندان ترکیه‌ای در صورت انجام این کار حمایت کرده‌اند، اما اغلب رسانه‌ها اقدام افراط گرایانه «اردوغان» برای ممنوعیت سفرهای خارجی را در تضاد با درک و منطق معرفی کردند.

«کمیل اغورلو»، نایب رئیس اتحادیه سرمایه‌گذاران گردشگری ترکیه نیز خواستار اقداماتی در جهت غیر جذاب کردن مقاصد خارجی برای ترکیه‌ای‌ها شده و عنوان کرده باید محدودیت‌ها و مالیات‌های اضافی برای خروج از کشور وضع شود تا مردم به گذراندن تعطیلات در کشور خودشان تشویق شوند.

«معصوم تورکر» که سال ۲۰۰۲ برای مدتی وزیر اقتصاد ترکیه بود نیز در واکنش به این اقدامات گفته است:

اگرچه این تصمیمات غیرمنطقی به نظر می‌رسند، اما می‌توان مالیات‌های جدیدی برای افرادی که از کشور خارج می‌شوند تعیین کرد و این درخواست رئیس جمهور انگیزه‌ای برای دیگران جهت اقدامات مشابه خواهد بود‌. دولت می‌داند چه کسانی مرتبا به خارج از کشور سفر می‌کنند و اگر این افراد توانایی هزینه‌های سفر خارجی را دارند، می‌توانند مالیات اضافه را هم پرداخت کنند. چهار میلیون ترکیه‌ای هدف این طرح هستند.

از سویی دیگر«احمد تن»، وزیر سابق گردشگری ترکیه در دهه ۱۹۹۰ با مخالفت با طرح «اردوغان» آن را ایجاد محدودیت برای آزادی سفر شهروندان ترک دانست و اظهار کرد: ایجاد دلسردی در سفر خارجی موجب افزایش گردشگران داخلی نخواهد شد. مردم ما با ارز خارجی هزینه نخواهند کرد، در حالی که ما نیازمند ارز خارجی گردشگران خارجی هستیم. به هر حال بسیاری از مردم از درخواست «اردوغان» اطاعت نخواهند کرد.

از سوی دیگر، «داوود اوغلو»، نخست‌وزیر ترکیه در تلاش جداگانه و با رویکردی متفاوت در مواجه با گرداب مشکلات صنعت گردشگری عنوان کرده که دولت انتظار دارد گردشگران روس علیرغم تنش میان آنکارا و مسکو دوباره به ترکیه بازگردند.

«داوود اوغلو» در یک نشست خبری در روز دوشنبه از طرح حمایتی ۸۷ میلیون دلاری دولت از صنعت گردشگری خبر داد و گفت:

ما معتقدیم گردشگران روس دوباره به ترکیه بازخواهند گشت و مسائل سیاسی نباید میهمانان روس ما را که از کشور بازدید می‌کنند، تحت تاثیر قرار دهد.

روسیه پس از انهدام جت جنگی خود توسط ارتش ترکیه در ماه نوامبر، تحریم‌های اقتصادی را علیه ترکیه اعمال و تمامی پروازهای چارتر به مقصد ترکیه را لغو کرد و به یک‌باره صنعت گردشگری ترکیه که وابستگی فراوانی به گردشگران روس دارد را با چالشی بی‌سابقه مواجه کرد، بحرانی که امروز تا حدی سخت و زیان‌آور شده که مقامات عالی‌رتبه ترکیه را مستاصل در پی یافتن راه برون‌رفتی از این شرایط قرار داده است.

ترکیه سال‌هاست اولین انتخاب گردشگران خوش‌گذران روس است و روس‌ها علاقه فراوانی به ویژه به آنتالیا و آنالیا دارند که خدمات کامل و با قیمت مناسب به آنها ارائه می‌دهد.

رکود گردشگری در حال حاضر دلیل بیش از نیمی از کسری بودجه ترکیه است که این موضوع یکی از ضعف‌های اساسی اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود.

«TUI» که بزرگترین مجری تور در جهان است، اخیرا اعلام کرده در حال حاضر رزرو تورهای گردشگری تابستانه ترکیه با ۴۰ درصد کاهش رو به رو است و بسیاری از گردشگران نگران مسائل امنیتی ترکیه هستند.

صنعت گرشگری ترکیه باید منتظر ضرر و زیان از سوی سایز بازارهای خارجی خود نیز باشد، بویژه پس از انفجار ۱۲ ژانویه امسال در یکی از مقاصد اصلی گردشگری استانبول که منجر به کشته‌شدن ۱۱ نفر آلمانی و کاهش حضور گردشگران آلمانی در آنتالیا شد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه