با لرزشگیر لنز دوربین‌ها بیشتر آشنا شوید

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور دوشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰
با لرزشگیر لنز دوربین‌ها بیشتر آشنا شوید

دست بسیاری از عکاسان کمی لرزش دارد و ثابت نیست. اگر دستان‌تان لرزش بسیار کمی داشته باشد یا حتی اصلا نلرزد، بازهم هنگام عکاسی در نور کم و زمانی که فرآیند عکاسی حدود نیم‌ثانیه طول بکشد، امکان تار شدن تصویر وجود خواهد داشت. در حقیقت ثبت تصویری واضح و عالی در شرایط نوری ضعیف و در حالتی که دوربین را در دست گرفته‌اید، اصلا کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل لرزشگیر دوربین اهمیت ویژه‌ای در عکاسی دارد. با کجارو همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

 در حال حاضر لنز‌هایی در بازار وجود دارند که از طریق آن‌ها تصویر لرزش کمتری را دریافت می‌کنند و در حقیقت خود لنز دارای لرزش‌گیر است. با این اوصاف پی بردن به‌این که چنین لنز‌ها و لرزشگیر‌هایی چگونه کار می‌کنند باعث خواهد شد تا بتوانید عملکرد بسیار خوبی را از خودتان نشان دهید و حتی در زمانی که شاتر نیم ثانیه باز باشد نیز تصویر واضحی را ثبت کنید. در ادامه همراه کجارو باشید.

لرزشگیر تصویر چگونه کار می‌کند؟

زمانی که لنز دوربین دارای قابلیت لرزشگیر باشد بخش فیزیکی لنز به‌صورت شناور درون لنز حرکت می‌کند. دلیل این شناور بودن انرژی الکتریکی موجود در اطراف آن است. زمانی که حرکت یا لرزشی وارد شود، بخش الکتریکی با کمک سنسور‌های ژیروسکوپ این لرزش را با انجام حرکتی معکوس جبران می‌کند. این کار باعث می‌شود که لرزش‌های دست عکاس به‌اندازه بسیار زیادی توسط لنز کنترل شود و نتیجه حاصل شده نیز تصویری واضح خواهد بود. البته لرزشگیر اپتیکال همیشه درون لنز قرار نمی‌گیرد و برخی سنسور‌های تصویر دوربین‌ها نیز دارای لرزشگیر هستند که در این صورت به‌جای حرکت بخش داخلی لنز، خود سنسور دوربین متحرک است تا لرزش‌ها را دفع کند.

بسیاری از لنز‌هایی که دارای لرزشگیر اپتیکال هستند، از چهار نقطه لرزش را کنترل می‌کنند و تصویر ثبت شده با لرزش دست عکاس را واضح‌تر ثبت کنند. البته این موضوع زمانی صادق است که عکاس بخواهد از سوژه‌ای ثابت عکاسی کند. زمانی که سوژه مورد نظر متحرک باشد قوانین قدیمی صادق هستند، یعنی با افزایش سرعت شاتر تصویر ثبت شده نیز واضح‌تر خواهد بود و در غیر این صورت تصویری بلور شده نصیبتان می‌شود.

چه زمانی باید از لرزشگیر استفاده کرد؟

در حالت Panning

Panning به‌ حالتی در عکاسی گفته می‌شود که عکاس دوربین را در محور افقی بچرخاند تا پس‌زمینه سوژه تار و خود آن واضح شود. برخی از لنز‌ها دارای ویژگی هستند که با کمک آن می‌توان لرزشگیر را تنها برای محور عمودی فعال کرد که در این صورت تصاویر ثبت شده بوکه مناسبی خواهند داشت و سوژه نیز به‌خوبی ثبت خواهد شد. با استفاده از این قابلیت بخش‌های بیشتری از سوژه اصلی به‌طور واضح ثبت خواهد شد و در صورتی هم که دست کاربر به‌بالا لرزش داشته باشد، لرزشگیر دوربین می‌تواند آن را خنثی کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که قابلیت مذکور در تمام مدل‌ها وجود ندارد و تنها برخی از آن‌ها اجازه فعال کردن لرزشگیر روی یک محور خاص را می‌دهند. در تصویر زیر می‌توانید نتیجه به‌عمل آمده را که دارای سطح بلور مناسب و نرمی است مشاهده کنید.

دوربین عکاسی

تصویر زیر نیز مثالی برای بلور بیشتر است که در این مورد سطح تاری بیشتری را شاهد هستیم.

دوربین عکاسی

توجه داشته باشید که زمانی تصاویر همانند تصویر فوق ثبت می‌شود که نور موجود در محیط سوسو بزند و چندان زیاد نباشد. در چنین شرایطی اغلب نور دارای ۵۰ یا ۶۰ گیگاهرتز توان است و باید نوردهی بیشتر در دوربین اعمال کنیم که در این صورت ثبت تصویر حدود نیم‌ثانیه طول خواهد کشید. در این صورت نتیجه به‌دست آمده مانند زمانی خواهد بود که از لرزشگیر استفاده می‌کنید و این اتفاق زمانی می‌افتد که نور خورشید در محل وجود داشته باشد و شرایط نوری ضعیف حاکم نباشد.

در حالت حرکت

یکی دیگر از بخش‌هایی که در آن عکاس می‌تواند از قابلیت لرزشگیر لنز یا سنسور استفاده کند زمانی است که وی در حال حرکت باشد. برای مثال ممکن است عکاس درون خودرو در حالت حرکت باشد و تصویری را ثبت کند. در این صورت چاله‌های موجود در مسیر به‌دلیل استفاده از لرزشگیر چندان تاثیر منفی روی تصویر نخواهند گذاشت. این قابلیت برای عکاسانی که در زمینه ورزشی فعال می‌کنند نیز کاربردی خواهد بود.

در شرایط نوری ضعیف

شرایط نوری ضعیف

یکی از زمان‌هایی که می‌توان به‌توانایی و ارزش لرزشگیر‌ها پی برد، عکاسی در شرایط نوری ضعیف است. در شرایط نوری ضعیف استفاده از فلش اقدام مناسبی است و باعث می‌شود که محیط روشنایی بیشتری داشته باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که عکاسان با استفاده از لرزشگیر‌های اپتیکال می‌توانند سرعت شاتر را کاهش دهند تا نور بیشتری ثبت شود و در مقابل به‌دلیل استفاده از لرزشگیر، تصویر ثبت شده تار نخواهد بود.

چه‌زمانی از لرزشگیر اپتیکال استفاده نکنیم؟

زمانی که می‌‌خواهید تصویری با سرعت شاتر پایین ثبت کنید و البته دوربین نیز روی سه‌پایه قرار دارد، بهتر است که لرزشگیر دوربین را غیرفعال کنید. با وجود اینکه لرزشگیر اپتیکال ویژگی‌های خوب بسیار زیادی دارد، اما گاهی می‌تواند مضر باشد. لرزشگیر برخی از حرکات را کاهش می‌دهد در حالی که نیاز به‌چنین کاری نیست، اما این اقدام تنها برخی اوقات اتفاق می‌افتد و عکاسان بیشتر چنین موضوعی را در مدل‌های قدیمی شاهد هستند. دلیل آن نیز این است که لرزشگیر اپتیکال از لحظه فشار دادن دکمه تا فوکوس و اتمام فرآيند که یک یا دو ثانیه طول می‌کشد، فعال می‌ماند.

جنبه‌های منفی لرزشگیر

یکی از اصلی‌ترین نکات منفی لرزشگیر‌های دوربین مربوط به‌مصرف باتری آن‌ها است. البته این مصرف چندان زیاد نیست ولی ممکن است این میزان برای برخی از افراد مهم باشد. البته میزان مصرف باتری بین مدل‌های مختلف متفاوت است.

حقیقت دیگر در خصوص لرزشگیر تصاویر این است که لرزشگیر‌های فیزیکی موجود در لنز‌ها، لرزش تصویر نمایش داده شده در منظره‌یاب (Viewfinder) را نیز کنترل می‌کند. گفتنی است که حدود ۱۰ درصد از عکاسان زمانی که بیش از یک ساعت عکاسی کنند به‌دلیل خستگی چشم سر درد می‌گیرند و با این قابلیت لرزشگیر‌ها، مشکل مذکور تاحدودی رفع خواهد شد.

در ادامه از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش در برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

نظر شما در خصوص لرزشگیر دوربین‌ها چیست و از آن در چه‌زمینه‌هایی استفاده می‌کنید؟

منبع: lightstalking

مطالب مرتبط:

دیدگاه