هفته‌نامه؛ از امکان خرید بین المللی با کارت‌های شتاب تا گزارش اختصاصی کجارو از نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران

عماد جعفری | یکشنبه, ۲ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

 

در هفته‌ای که گذشت برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران، اخبار حوزه گردشگری کشور را تحت شعاع خود قرار داد. این مراسم که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، با مشارکت ۱۶ کشور دنیا، تا روز جمعه سی‌ام بهمن ماه به کار خود ادامه داد. در حاشیه این مراسم، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی کشور از تصویب طرحی مبنی بر معافیت مالیاتی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری که در سال ۹۵از آنها بهره برداری می‌شود خبر داد، ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری دریای خزر تفاهم‌نامه امضا کردند و ژاپن و کشورهای اروپایی از آمادگی خود برای مشارکت در ساخت هتل‌های ایران خبر دادند. فرانسوی‌ها که در شرایط پساتحریم به موقعیت ویژه اقتصادی ایران چشم دوخته‌اند، پس از امضای قراردادهای پژو و ایرباس، در حال رایزنی برای مشارکت در توسعه صنعت گردشگری کشورمان هستند. انتشار خبر امکان خرید بین‌المللی با کارت‌های شتاب یکی از مسرت‌بخش‌ترین خبرهای این هفته بود، طرحی که با اجرایی شدن آن بسیاری از موانع پیش‌روی صنعت گردشگری کشور برداشته خواهد شد. با این شماره از هفته نامه کجارو همراه باشید تا علاوه بر تفصیل این اخبار، با گزارش‌های اختصاصی کجارو به سراغ نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران برویم، از خواهرخواندگی قشم و ویمودرون بشنویم و سایر اخبار مهم این هفته را مرور کنیم.

امکان خرید بین المللی با کارت های شتاب میسر می شود

 

شبکه شتاب

 

عدم اتصال شبکه بانکی کشور به سیستم بانکی بین‌اللملی از موانعی بود که راه را برای ارتباط اقتصادی با دنیا با مشکل مواجه ساخته بود. در روزهای ابتدایی پساتحریم، خبر خوش اتصال شبکه بانکی کشور به سویفت منتشر شد. در هفته‌ای که گذشت، خبر مسرت بخش دیگری مبنی بر امکان خرید بین‌المللی با کارت‌های عضو شتاب منتشر شد. بر این اساس، با قرارداد شرکت پرداخت ترکیه‌ای- آلمانی ایزیکو با ایران به زودی خرید آنلاین بین‌المللی با کارت‌های عضو شتاب محقق خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، یک شرکت پرداخت مستقر در استانبول اعلام کرد که قراردادی را به امضا رسانده که راه را برای شرکت‌هایی که به دنبال حضور در اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران هستند، هموار می‌کند.

بارباروس اوزبوگوتو، مدیرعامل شرکت آلمانی- ترکیه‌ای ایزیکو گفت:

قرارداد این شرکت با شرکت پرداخت الکترونیکی PECCO به مشتریانش این امکان را می‌دهد که با حدود ۲۳۰ میلیون کارت بانکی در ایران که تا همین اواخر به هیچ سیستم مالی در خارج از ایران متصل نبودند، تراکنش انجام دهند.

به گفته اوزبوگوتو، ایزیکو قرارداد ورود به ایران را پس از لغو تحریم سیستم بانکی سوئیفت امضا کرده است. در ایران تمام بانک‌ها به یک سیستم واحد موسوم به شتاب متصل هستند و این به معنای این است که مشتریان ایزیکو می‌توانند محصولات خود را به دارندگان کارت‌های عضو شتاب بفروشند؛ بدون اینکه لازم باشد این شرکت با تک‌تک بانک‌ها ارتباط داشته باشد.

 

نخستین ایرباس ۳۵۰ در فرودگاه مهرآباد فرود آمد

 

ایرباس ۳۵۰

 

در هفته‌های اخیر خبر خرید هواپیماهای ایرباس یکی سوژه‌های مورد توجه رسانه‌های داخلی و بین‌المللی بود. خریدی که با سفر حسن روحانی به فرانسه قرارداد آن نهایی شد. این هفته اما، خبر تازه‌ای در تیتر رسانه‌ها قرار گرفت، نخستین فروند از مدل ایرباس‌های خریداری شده از سوی ایران در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

بر اساس توافق انجام گرفته میان ایران‌ایر و شرکت هواپیمایی ایرباس یک مدل ایرباس ۳۵۰ برای ارزیابی‌های ابتدایی و گسترش همکاری‌های دو طرف در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

این ایرباس که بناست ۱۶ فروند از آن در آینده تحویل ایران شود هفته گذشته در نمایشگاه سنگاپور به نمایش گذاشته شده بود که با هماهنگی‌های انجام گرفته در مسیر بازگشت خود به فرانسه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

گزارش اختصاصی کجارو از برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران

 

نهمین نمایشگاه گردشگری ایران

نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

 

در شماره پیشین هفته‌نامه کجارو به اهمیت حضور پررنگ کشورمان در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری در شناساندن هرچه بیشتر میراث کهن این مرزوبوم به جهانیان اشاره کردیم. در یک ماه گذشته شاهد برگزاری دو نمایشگاه بین‌المللی مهم فیتور اسپانیا و نمایشگاه بین اللملی گردشگری ایتالیا در شهر میلان بودیم. این هفته اما، نوبت به برگزاری این نمایشگاه در کشورمان رسید. 27ام بهمن ماه بود که نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزیر گردشگری یونان، نماینده یونسکو در ایران و رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه‌ای که امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد و برخلاف سال‌های گذشته بدون آنکه با سخنرانی مقامات مسوول همراه باشد، با نوای موسیقی محلی برگزار شد.

در این مراسم که در سالن ویژه نمایشگاه با طراحی خانه ایرانی برگزار شد، جمعی از سفرا و کارداران مقیم در ایران، نمایندگان لشکری و کشوری و جمعی از فعالان گردشگری کشور حضور داشتند.

در این نمایشگاه ۱۶ کشور از جمله اسپانیا، ترکیه، ویتنام، ایتالیا، سری‌لانکا، فرانسه، کره جنوبی و جمهوری آذربایجان شرکت کرده‌اند و در مجموع ۴۱۴ شرکت گردشگری غرفه دارند که ۴۴ شرکت از کشورهای خارجی هستند. گزارش اختصاصی خبری و تصویری کجارو از این نمایشگاه را می‌توانید در این صفحه از کجارو دنبال کنید.

کجارو در گزارش دیگری حاشیه‌ها و برنامه‌های روز آخر این نمایشگاه را پوشش داد. بخشی از این گزارش به توصیف حال و هوای اختصاص داشت:

طراحی سالن ۳۸ با بقیه سالن‌ها که در اختیار آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و صنایع وابسته آنها هستند، متفاوت است. دور تا دور این سالن برای هر استان غرفه‌ای در نظر گرفته شده و وسط سالن یک سن برای برگزاری مراسم ویژه استان‌ها در نظر گرفته شده است. طبق زمان‌بندی، هر استان این فرصت را دارد تا موسیقی و رقص‌های محلی‌اش را برای بازدیدکنندگان اجرا کند. این مراسم غالبا مفرح و شاد هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند به رایگان از این مراسم استفاده کرده و با فرهنگ غنی اقوام ایرانی آشنا شوند. مشروح کامل این گزارش را می توانید در این صفحه از کجارو بخوانید.

 

 

حواشی و دستاوردهای نمایشگاه؛ از معافیت مالیاتی تاسیسات گردشگری تا همکاری در حوزه دریای خزر

 

سلطانی‌فر

 

در حاشیه نمایشگاه بینالمللی گردشگری امسال شاهد دستاوردهای گردشگری مهمی بودیم. مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تصویت طرح معافیت مالیاتی برای تاسیسات گردشگری، تشریح کرد:

در جلسه اخیر هیئت دولت ماده ۳۱ آئین‌نامه رفع موانع تولید که اصلاح ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم است، تصویب شد.

بر اساس این ماده قانونی تمام هتل‌ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری که از ابتدای سال ۹۵ پروانه بهره برداری دریافت کنند مشمول صد درصد معافیت مالیاتی می شوند. این معافیت به مدت ۵ سال در شهرهای توسعه‌‌یافته و ۱۰ سال در شهرهای کمتر توسعه‌یافته اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت:

در یک ماه گذشته برای تکمیل ۳۱ هتل ۴ و ۵ ستاره نیمه‌کاره، ۵۸۰ میلیارد تومان از محل این صندوق اختصاص یافته است.

در این نمایشگاه همچنین تفاهم‌نامه و نشست مشترک فعالان گردشگری ایران و روسیه درباره اقدام مشترک گردشگری دو کشور بین معاونت گردشگری ایران و آژانس فدرال گردشگری روسیه امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین برای بهبود تبادل گردشگر و گسترش همکاری در حوزه گردشگری دریای خزر همکاری می کنند.

رئیس جامعه تورگردانان ایرانی نیز، از آمادگی کشورهای اروپایی و ژاپن برای ساخت هتل در ایران خبر داد.

ابراهیم پورفرج در حاشیه نهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تصریح کرد که پس از برداشته شدن تحریم‌های ایران، برندهایی همانند هتل جمیرا و کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، انگلیس و ژاپن در حال بررسی برای ساخت هتل در ایران هستند.

وی ادامه داد:

در صورتی که شرایط و امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم باشد قطعا این کشورها به ساخت هتل در کشور اقدام می کنند.

پورفرج با اشاره به این که ایران در دو سال گذشته با رشد قابل توجهی در تعداد گردشگر ورودی مواجه بوده است، گفت:

در سال آینده گردشگری ایران ۵ تا ۶ درصد رشد کرده و آمار رو به افزایش گردشگری در دو سال گذشته به ثبات می رسد زیرا نیاز به توسعه زیر‌ساخت‌های گردشگری داریم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل و تعداد هتل های درجه یک برای پذیرش بیشتر تعداد گردشگران گفت:

در این صورت می توان در سال ۹۵ با رشد بیش از ۵ درصد در گردشگری مواجه بود.

وی اظهار امیدواری کرد:

پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری عدد نهایی تعداد گردشگر ورودی به کشور به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد.

اقتتاح دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری روسیه در ایران

 

 

ایران روسیه

 

روابط رو به توسعه گردشگری ایران و روسیه در ماهای اخیر وارد فاز جدیدی شده است. هر هفته خبرهای متفاوتی از اظهار امیدواری، تسهیل شرایط و رفع موانع برای توسعه گردشگری دوجانبه میان دو کشور منتشر می‌شود. این هفته نیز علاوه بر امضای تفاهم همکاری میان دو کشور، خبر دیگری مبنی بر افتتاح دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری روسیه در کشورمان منتشر شد. در مراسم افتتاحیه این دفتر، رییس آژانس گردشگری فدرال روسیه که در رأس هیاتی بزرگ متشکل از آژانس‌های گردشگری این کشور به ایران سفر کرده است و معاون گردشگری ایران و همچنین سفیر روسیه حضور داشتند.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور در مراسم راه اندازی این دفتر اطلاع رسانی با ابراز خوشحالی از برداشتن گام هایی برای توسعه همکاری ها گفت:

لازمه گسترش روابط کشورها در زمینه اقتصادی و سیاسی برقراری تعاملات قوی مردمی است. گردشگری به واسطه داشتن این تعاملات بستری برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشورها فراهم می کند.

او دفاتر اطلاع رسانی را از مهم ترین ابزارهای توسعه گردشگری، سیاسی و اقتصادی دانست و ادامه داد: روسیه به دنبال بازارهای جدید گردشگری است. ما در تلاشیم سهم قابل توجهی از این بازار را برای خود داشته باشیم.

معاون گردشگری سپس به تمایل دو کشور برای لغو روادید اشاره کرد و افزود: لغو روادید یکی از شئون بالا در سطح دو کشور است. مواضع ایران در این زمینه کاملا متقابل با روسیه است.

رحمانی موحد با اشاره به تسهیلات ایران در زمینه ویزای فرودگاهی گفت: راه‌اندازی ویزای الکترونیک نیز در دستور کار است و لغو روادید با روسیه نیز در برنامه قرار گرفته است.

اولگ سافانوف، رییس آژانس گردشگری فدرال روسیه نیز درباره لغو روادید دو کشور اظهار کرد: ما برای لغو روادید گردشگری با ایران در بخش خصوصی و دولتی به توافق رسیده‌ایم ولی اجرای این تصمیم گیری به بخش سیاسی سپرده شده است.

در پایان این مراسم، یکی از شرکت‌های گردشگری روسیه به مسئول دفتر اطلاع‌رسانی این کشور گواهی نامه Halal friendly اعطا کرد که بر این اساس مقرر شد این دفتر بسته گردشگری حلال را برای ایرانی‌های مسافر به روسیه تهیه کند.

 

فرانسوی‌ها علاوه بر حمل و نقل به مشارکت در توسعه گردشگری ایران چشم دوخته‌اند

 فرانسوی‌ها که در روزهای پساتحریم نگاه ویژه به موقعیت اقتصادی ایران دارند، پس از امضای قرداد همکاری با صنایع خودروسازی و هوایی ایران، حالا به مشارکت در توسعه گردشگری کشور چشم دوخته‌اند.

در همین راستا هیأتی متشکل از شرکت‌های فعال فرانسوی در در سفر به ایران با تعدادی از آژانس‌های فعال در زمینه گردشگری ورزش و طبیعت دیدار و برای توسعه همکاری‌ها با یکدیگر مذاکره کردند.

اسکی در ایران

 

این هیأت شامل نمایندگانی از شرکت‌های زیربنایی و سازنده‌های دستگاه‌های مکانیکی و بالابرهای کوهستانی هستند که یک مستندساز فرانسوی از شرکت «آناند پیکچر» آنها را همراهی می‌کند که قرار است در مدت زمان اقامت خود در ایران از مناطق کوهستانی «دربندسر»، «توچال‌» و «دیزین‌» بازدید و زمینه سرمایه‌گذاری را بررسی کنند.

 

 تمجید شهردار میلان از تهران

شهرداد میلان و قالیباف

جولیانو پیزاپیا، شهردار میلان هفته گذشته در سفری سه‌ روزه به ایران، مهمان شهرداری تهران بود. از نگاه شهردار میلان، تهران شهری پویا و سرزنده است. او نیز همانند همه خارجی‌هایی که برای نخستین بار از تهران بازدید کرده‌اند، گفت که انتظار نداشته تهران چنین شرایط مناسبی داشته باشد.

روزنامه‌ «همشهری» در گفت‌وگویی با شهردار میلان تلاش کرد تا تهران را از نگاه این شهردار ایتالیایی دنبال کند.

شما به دعوت شهردار تهران و با هدف امضای توافقنامه بین شهر خود و تهران به ایران سفر کرده‌اید. سابقه‌ای از روابط تهران و میلان در اختیار دارید؟

بله، روابط بین میلان و تهران به‌ خصوص حتی زمانی که تفاهمنامه هسته‌ای اخیر نیز به مرحله نهایی نرسیده بود، وجود داشته است. ایران در اکسپوی میلان به‌ صورت فعال و شاخص حضور داشته و دارد. همچنین در عرصه همکاری‌های دانشگاهی میان دو طرف همواره ارتباطات وجود داشته، به‌ خصوص بین دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و دانشگاه‌های ایرانی. همان طور که می‌دانید پیش از آغاز اکسپوی میلان یک نمایشگاه فرهنگی و هنری نیز در میلان برگزار شد که ایران در آن حضور داشت و موزه جدیدی نیز به همین مناسبت افتتاح شد. همچنین ظرفیت‌های بالایی وجود داند که مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا در آینده مورد توجه بیشتر قرار خواهند گرفت.

اما درباره این سفر باید بگویم، به‌ طور حتم دعوتی که از سوی شهردار تهران برای انجام این سفر صورت گرفت نقطه عطفی در روابط تهران و میلان بود. در این سفر موفق شدیم گروه شاخصی از کارشناسان مدیریت شهری میلان را همراه داشته باشیم. نمایندگان این شرکت‌ها و کارشناسان جزو متخصصان رشته‌های خود هستند که یا ارتباط مستقیم کاری با ما دارند یا این که به‌ عنوان شرکت‌های تابعه شهرداری میلان فعالیت می‌کنند. حوزه‌های کاری آنها هم حمل‌ونقل عمومی، محیط‌ زیست، بهره‌برداری از فرودگاه‌ها و غیره است. همچنین در زمینه مدیریت و تفکیک پسماند شرکت‌های شاخصی ما را همراهی می‌کنند.

یعنی در این سفر فقط به مسائل شهری پرداخته شد؟

البته نکته حائز اهمیت تبادل فرهنگی و ایجاد شناخت متقابل میان ملل و به‌ ویژه شهرهای بزرگ جهان است. تهران و میلان از این ظرفیت بالای فرهنگی برخوردار هستند و می‌توانند این ارتباط را شکل ببخشند. به‌ عنوان نمونه یکی از کارهایی که قرار است با عنایت به امضای تفاهمنامه بین دو طرف برگزار شود، برپایی هفته‌های فرهنگی شهرهای تهران و میلان در ایتالیا و ایران است. همچنین در سال‌ جاری سه سالانه معماری و طراحی را داریم که برگزار خواهد شد.

در تفاهمنامه‌ای که با شهردار تهران امضا کردید، ۲ نکته همکاری‌های زیست‌محیطی و مسئله تفکیک پسماند مورد تأکید قرار گرفته است. دقیقا در این زمینه‌ها قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

باید بگویم که در این زمینه شرکت‌های تابعه شهرداری میلان ما را همراهی می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها «A2A» است. تهران شهر تمیزی است اما آلودگی هوا مشکل بزرگ این شهر است. البته میلان هم با چنین مشکلی روبه‌رو بود که آن را از سر گذرانده است. در زمینه تفکیک پسماند شهری هم میلان قدم‌های بزرگی را برداشته است و هم‌ اکنون ۶۰ درصد زباله میلان از مبدا تفکیک می‌شوند.

البته قدم‌های مهمی هم برای محیط‌ زیست تهران برداشته شده است. یکی از این موارد که به‌نظرم نمود بیشتری داشت، مناطقی است که به‌صورت پیاده‌راه درست شده‌اند. مورد دیگری که در تهران توجهم را به‌ خود جلب کرد و در حال پیشرفت است مربوط به مدیریت نوع استفاده از خودرو است. محدودتر کردن استفاده از خودروهای شخصی، افزایش، تجهیز و تسهیل امکانات حمل‌ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از این شبکه بسیار می‌تواند کارساز و مؤثر باشد.

همچنین در زمینه کاهش آلودگی هوا بهبود کیفیت خودروها می‌تواند بسیار کارساز باشد. البته باید فرهنگ‌سازی هم صورت بگیرد؛ چرا که نمی‌توان مردم را نسبت به پذیرش فرهنگی در مورد رفتار شهروندی استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی مجبور کرد. این مدیریت خاص خود را نیاز دارد که البته می‌بینم در تهران این امر مورد توجه واقع شده و کارهایی صورت گرفته است. به‌ طور حتم در زمینه استفاده از خودروهای عمومی نیز می‌توانیم همکاری‌های لازم را با تهران داشته باشیم. در زمینه ارتقای سطح استفاده از حمل‌ونقل درون شهری می‌توانیم به‌صورت کارسازی برنامه‌ریزی کنیم. با توجه به اراده و آمادگی دو طرف راه نیز هموار است تا بتوانیم در محیط‌های بهتری زندگی کنیم.

مشروح این گزارش را می توانید در این صفحه از کجارو بخوانید.

معرفی مسیرها و جاذبه‌های مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده مرکز ایران

 این معرفی با عنوان منطقه یک گردشگری ایران در قالب کتاب "رویای سرزمین پارسی" صورت گرفته که در نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران به صورت رایگان توزیع شد.

این مسیرها به منظور توزیع مناسب سفر در استان های همسایه فارس و اصفهان که همواره جزو مقاصد گردشگران به شمار می آید، تعریف و معرفی شده است، همسایه‌هایی که از چشم گردشگران پنهان مانده‌اند و قرار است با ارائه مسیرها و مقاصد آن‌ها، سهمی از گردشگران فارس و اصفهان نیز به دست آورند.

محتویات این کتاب بیشتر تصویری است و نقشه اولیه‌ای را از مسیری که برای تورهای یک تا پنج روزه تعریف کرده، نمایش داده است. اطلاعات پایه‌ای این دفتر راهنما از مقاصد و مسیرهای جدید که برای مجریان تور و عامه مردم کاربرد دارد، نیازمند تکمیل است، چرا که درباره مراکز اقامتی، خدماتی و پذیرایی بین مسیرها، مساجد، پمپ بنزین‌ها و نقشه راه های فرعی جزییات بیشتری منتشر نشده و حتما لازم است پیش از دل سپردن به این مسیرهای جدید، اطلاعات را کامل کرد.

معرفی صنایع دستی، سوغات و گیاهان دارویی هر استان به تفکیک، بخش دیگری از داده‌های دفتر راهنمای منطه یک گردشگری ایران است. همچنین درباره نحوه برخورد با جامعه محلی توصیه هایی به مسافران شده تا از ناهنجاری ها جلوگیری شود و گردشگری در تقابل با باورها و اعتقادات جامعه محلی قرار نگیرد، هرچند لازم است در این بخش به جزییات بیشتری از سلیقه و اعتقادات جامعه محلی هر مقصد پرداخته شود.

 

 انفجار در آنکار، وضعیت فوق‌العاده در استانبول

انفجار آنکارا

هفته گذشته در ادامه روند نا آرامی‌های اخیر ترکیه، سه انفجار در آنکارا، پایتخت این کشور رخ داد که منجر به کشته شدن ۲۸ نفر شد. در پی این ماجرا، مقامات امنیتی ترکیه، در استانبول، شهر توریستی این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

در پی انفجار چهارشنبه شب هفته گذشته در آنکارا که منجر به کشته شدن ۲۸ نفر و زخمی شدن حدود ۶۱ نفر شد، مقامات امنیتی ترکیه در استانبول، مهم‌ترین شهر توریستی و یکی از مهمترین شهرهای اقتصادی این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کردند.

امروز هم در حمله به کاروان نظامیان ترکیه در جنوب شرق این کشور، ۷ نظامی ترکیه‌ای کشته شدند.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سفر خود به جمهوری آذربایجان را لغو کرده است. یک سخنگوی رهبر حزب حاکم ترکیه این انفجار را یک «اقدام تروریستی» خوانده است.

۲۲ دی ماه سال جاری نیز یک انفجار انتحاری در منطقه توریستی سلطان احمد استانبول رخ داد که باعث کشته شدن ۱۰ نفر در این شهر شد.

تایلند میزبان ۳ میلیون گردشگر در ژانویه ۲۰۱۶

بانکوک تایلند

میزان ورود گردشگران خارجی به کشور آسیایی تایلند در ماه اول سال ۲۰۱۶ با رشد ۱۵ درصدی همراه بوده است.

 

براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی دولت تایلند،‌ این کشور با وجود رکود اقتصادی همچنان به روند رو به رشد خود در عرصه گردشگری ادامه می‌دهد و در ژانویه سال جدید میلادی میزان ورود گردشگران بین‌المللی به این کشور آسیایی در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۵ حاکی از رشد ۱۵ درصدی است.

افزایش تعداد گردشگران در تایلند از معدود نقاط درخشان دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرقی آسیاست‌، کشوری که از زمان اعتراضات گسترده خیابانی در سال ۲۰۱۴ با رکود اقتصادی دست به گریبان است.

صنعت گردشگری تایلند در حالی در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲.۸ درصد رشد داشت که در سال ۲۰۱۴ این رقم ۰.۸ درصد بود، اما با این وجود نرخ رشد گردشگری در این کشور همچنان از کشورهای همسایه کمتر است.

تنها در ژانویه امسال‌، سه میلیون گردشگر خارجی وارد تایلند شده‌اند که چینی‌ها با ۸۰۰ هزار نفر گردشگر در صدر قرار دارند و دولت فیلپین پیش‌بینی می‌کند امسال رکورد ۳۲ میلیون گردشگر وارد این کشور شوند که در این صورت با ۷.۱ درصد رشد در مقایسه با رکورد ۲۹.۸۸ میلیون نفر سال گذشته همراه خواهد بود.

به گزارش رویترز، هدف صنعت گردشگری تایلند کسب درآمد بیش از ۶۷ میلیارد دلار در سال جاری است که این رقم ۹.۱ درصد بیشتر درآمد سال ۲۰۱۵ است.

دو شهر از ایران و ایتالیا خواهرخوانده شدند

دفترچه خواهری

مراسم شب ایرانی، آدینه شب در حالی با حضور کنسول ایران و جمعی از فعالان و متخصصان گردشگری دو کشور و ایرانیان مقیم ایتالیا در میلان برگزار شد که لوح خواهرخواندگی دو شهر قشم و "ویمودرون" (Vimodrone) نیز رونمایی شد.

همزمان با پایان دومین روز برپایی نمایشگاه BIT میلان، سالن "ویمودرون" شاهد برپایی مراسمی به شیوه‌ای ایرانی همراه با نوایی سنتی از مشرق زمین بود.

در این مراسم "آنتونیو برچیانینی"، شهردار "ویمودرون" ( ۱۴ کیلومتری شمال‌شرق میلان)، ضمن تعریف مشاهدات خود از سفر به ایران، جاذبه‌ها و غذای ایران را یک تجربه منحصر به فرد دانست و گفت: به همه پیشنهاد می‌دهم فرصت دیدن ایران را از دست ندهند.

محمد جوزی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در میلان نیز طراحی غرفه کشورمان در سی‌ و ششمین نمایشگاه گردشگری ایتالیا را باشکوه و درخور شخصیت و نام ایران دانست و در ادامه سخنانش هم برنامه‌ریزی‌های پسابرجام را برای گسترش فعالیت‌های دو کشور برای حاضران ایتالیایی و ایرانی تشریح کرد.

در ادامه این مراسم، لوح خواهرخواندگی شهرهای قشم در ایران و "ویمودرون" در ایتالیا از سوی سرکنسول ایران اهدا شد.

پایان این شب با اجرای قطعاتی از موسیقی محلی ایران توسط گروه آدینه و پذیرایی با غذای ایرانی همراه شد.

امروز (شنبه ۲۵ بهمن) آخرین روز کاری نمایشگاه گردشگری BIT میلان است که روز بازدید عمومی نمایشگاه محسوب می‌شود. غرفه ایران با طراحی باغ ایرانی تاکنون با استقبال زیاد ایتالیایی‌ها همراه شده است.

نمایشگاه گردشگری ایتالیا که از سال ۱۹۸۰ در شهر میلان برپا شده، یکی از پنج نمایشگاه مهم گردشگری دنیا به حساب می‌آید.

 تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه