وزش باد شدید و وقوع گرد و خاک در ۶ استان کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۵
وزش باد شدید و وقوع گرد و خاک در ۶ استان کشور

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از وقوع وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در جنوب غرب و غرب کشور طی روزهای آینده خبر داد.

به گفته‌ی احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی، بر اساس تحلیل آخرین داده‌های هواشناسی، عبور موج کوتاه از نیمه شمالی کشور طی امروز (شنبه) در شمال غرب، برخی نقاط غرب، دامنه شمالی و جنوبی البرز موجب بارش باران و وزش باد و در مناطق مرتفع و کوهستانی موجب بارش برف خواهد شد و در ادامه این سامانه اواخر امشب سبب بارش پراکنده، باران و برف در شمال شرق خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد:

امروز تقویت سامانه کم‌فشار و همگرایی سطح زمین در غرب و جنوب غرب کشور موجب وزش باد شدید بر روی عراق و استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب کشور می‌شود که پیامد آن وقوع گرد و خاک در مناطق فوق خواهد بود، همچنین انتظار می‌رود که بتدریج تا اواخر وقت امروز گرد و خاک بوسیله جریان‌های جنوب غربی با غلظت کمتر استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم ، البرز و تهران را بطور موقت تحت تاثیر قرار دهد و موجب کاهش کیفیت هوا شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی معتقد است که از بعدازظهر یکشنبه، دوم اسفند، تا روز دوشنبه با نزدیکتر شدن تدریجی ناوه موج تراز میانی جو و تقویت سامانه کم‌فشار در سطح زمین، مجددا وزش باد شدید بر روی عراق و جنوب غرب و غرب کشور در استان‌های خوزستان و ایلام شروع خواهد شد و در این مدت وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در جنوب غرب و غرب پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وظیفه، از اواخر وقت دوشنبه سوم اسفند، با ورود سامانه بارشی به کشور بتدریج از سه‌شنبه تا چهارشنبه در استان‌های نیمه غربی بارش باران و در مناطق مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین درمورد وضعیت هوای استان تهران در روزهای آینده اظهار کرد:

آسمان تهران در روز یکشنبه دوم اسفند، کمی ابری، در بعدازظهر نیمه ابری، همراه با وزش باد با حداکثر و حداقل دمای ۱۷ و ۱۰ درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه سوم اسفند، نیمه ابری، همراه با وزش باد، در شهرهای جنوبی باد و گرد و خاک با حداکثر و حداقل دمای ۱۹ و ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اطلاعیه اخیر این سازمان گفت که تشدید سامانه کم فشار در غرب و جنوب غرب کشور و همگرایی قوی در سطوح پایین جو در روی عراق و جنوب غرب کشور، موجب وزش باد شدید و وقوع گرد و خاک در بعدازظهر روزهای شنبه و بعدازظهر یکشنبه تا دوشنبه خواهد شد.

وی افزود:

امروز (شنبه اول اسفند)، بتدریج طی ساعات آینده تا اواخر امروز وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در استان های خوزستان، ایلام و جنوب لرستان و جنوب کرمانشاه رخ خواهد داد که تا اواخر روز با غلظت کمتر به استان های همدان، مرکزی و در اواخر وقت بطور موقت به استان تهران گسترش می یابد.

به گفته وظیفه، در روزهای یکشنبه و دوشنبه دوم و سوم اسفند، بتدریج از بعدازظهر یکشنبه و دوشنبه، وزش باد شدید جنوبی با سرعت ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت در شمال عربستان، عراق و خوزستان، موجب خیزش گرد و خاک می شود و انتظار می رود در این مدت در غرب و جنوب غرب کشور در استان های خوزستان و ایلام سبب گرد و خاک شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی اظهار کرد:

هموطنان برای کاهش تاثیر نامطلوب گرد و خاک تا حد امکان از تردد در فضای باز اجتناب کنند و استفاده از ماسک در فضای باز توصیه می شود.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه