راهنمای سفر به توکیو

توکیو، پایتخت ژاپن، یکی از بزرگترین پایتخت‌های صنعتی دنیا است. اما صنعتی شدن و قرار گرفتن جزو برترین شهرهای مدرن دنیا، عطر و رنگ سنت‌های کهن این سرزمین را از بین نبرده است. راهنمای سفر به توکیو، شما را برای به‌یادماندنی‌ترین سفر زندگیتان آماده می‌کند.

با توکیو آشنا شوید:

درباره توکیو

اطلاعات ضروری توکیو

آب‌ و‌ هوای توکیو

بهترین زمان سفر به توکیو

هزینه‌ های سفر به توکیو

جاهای دیدنی توکیو

رژیم غذایی توکیو

درباره توکیو

توکیو، پایتخت ژاپن، سرزمینی هزار رنگ و زیبا از فرهنگ‌های سنتی و بومی و جدیدترین پیشرفت‌های دنیای مدرن است. خیابان‌های شلوغ و پرازدحام با تبلیغات خیره‌کننده‌ نئونی، انگار از دل یک فیلم علمی تخیلی بیرون آمده‌اند. این شهر با وجود زلزله‌خیز بودن، آسمان‌خراش‌های بلندی دارد. برنامه‌ریزی‌های کلانی برای ایمن‌سازی شهر و کنترل جمعیت زیاد آن صورت گرفته است.

برای دیدن مگامال‌ها و مراکز تجاری بسیار بزرگ، بوتیک‌های مدرن و شیک که نشان‌دهنده‌ معماری بی‌نظیر مدرن ژاپنی است و دیدن یکی از بلندترین برج‌های دنیا یعنی توکیو اسکای تری، باید به این شهر دیدنی سفر کنید.

بالای یکی از آسمان‌خراش‌های شهر بایستید و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر چشمک زن را زیر پایتان تماشا کنید که انگار تا افق‌های بی‌نهایت ادامه دارد. این شهر با وجود اینکه با سرعتی خیره‌کننده به سوی آینده و زندگی مدرن پیش‌ می‌رود، هنوز هم سنت‌های دیرینه و رنگارنگش را حفظ کرده است؛ مثلا کشتی سومو زیر درختان پرشکوفه‌ گیلاس که هر دو از نمادهای ژاپن است. در کنار آسمان‌خراش‌های مدرن، کافه‌های چوبی قدیمی در سراسر شهر پیدا می‌شود. کوچه‌های خلوت و آرام و خیابان‌های قدیمی که در آن‌ها فستیوال‌های ستی برگزار می‌شود و با فانوس‌های سنتی تزیین می‌شوند. در محله‌های قدیمی‌تر می‌توانید سوغات و صنایع دستی بخرید که قدمت بعضی از این هنرهای دستی به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.

چشم‌اندازی معروف از توکیو

عکس از ESB Professional/Shutterstock

توکیو بیش از هر شهر دیگر، رستوران ستاره‌دار دارد. اشپزی ژاپن یکی از میراث ناملموس ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است. اما این دو دلیل، تنها دلایلی نیستند که غذا خوردن در ژاپن را به تجربه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل می‌کنند. یکی از دلایل جذابیت رستوران‌ها و غذاهای ژاپنی این است که هرکدام مانند یک اثر هنری جذاب هستند و برای تهیه و تزیین آن‌ها نهایت سلیقه و دقت به کار بسته می‌شود. در بازارها می‌توانید تازه‌ترین و بهترین مواد غذایی و غذاهای دریایی را بخرید. رستوران‌های توکیو نیز همواره از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد برای تهیه‌ غذاهای سنتی و سایر غذاهای بومی و بین‌المللی خود استفاده می‌کنند.

فرهنگ عامه در ژاپن، بسیار منحصربه‌فرد و برای اکثر مردم دنیا جذاب است و به‌تنهایی یک جاذبه‌ گردشگری قابل‌توجه است. علاوه بر این، مد و فشن بخش مهمی از فرهنگ عامه‌ اهالی توکیو را تشکیل می‌دهد. توکیو جایی است که مدهای جدید و بهترین محصولات طراحان برتر، عرضه می‌شود.

اطلاعات ضروری توکیو

اختلاف ساعت با تهران

توکیو در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +9 واقع شده و ۵ ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

ژاپنی

واحد پول

ین

نوع برق شهری

برق شهری در ژاپن ۱۰۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع A و B است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریزهای برق a b

عکس از وب‌سایت powerplugsocket.com

کد کشور

+۸۱

شماره‌های اضطراری

پلیس با اپراتور انگلیسی زبان: ۱۱۰

آتش‌نشانی و اورژانس با اپراتور انگلیسی زبان: ۱۱۹

جهت رانندگی

چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه هانه‌دا

فرودگاه بین‌المللی ناریتا

آب‌ و‌ هوای توکیو

زیبایی فصول در توکیو

عکس از وب‌سایت traveldailymedia.com (عکاس: نامشخص)

توکیو دارای آب و هوای نیمه استوایی مرطوب است. از ویژگی‌های آب و هوای آن می‌توان به تابستان‌های گرم و مرطوب با زمستان‌های خنک اشاره کرد. گرم‌ترین ماه سال در توکیو ماه اوت است که میانگین دمای هوا به ۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سردترین ماه سال ماه ژانویه با میانگین دمای ۵ درجه‌ سانتی‌گراد است. میانگین بارش سالانه‌ باران در حدود ۱۵۳۰ میلی‌متر است. توکیو تابستان‌های مرطوب و زمستان‌های خشک دارد.  بارش برف در توکیو پراکنده و اندک است ولی معمولا هر سال اتفاق می‌افتد. این شهر گاهی با طوفان هم مواجه می‌شود که البته تعداد کمی از آن‌ها شدید و مخرب است.

بهترین زمان سفر به توکیو

بهار در توکیو

عکس از وب‌سایت ana.co.jp (عکاس: نامشخص)

اگر قصد دارید از این شهر بازدید کنید، بهترین زمان برای سفر به توکیو بین ماه‌های مارس تا آوریل و سپتامبر تا نوامبر است. از مزایای سفر در فصل پاییز، تماشای مناظر بی‌نظیر پاییزی با هزاران رنگ زیبا و آب و هوای ملایم و مطبوع است. بهار هم تقریبا آب و هوای مشابهی دارد با این تفاوت که به‌جای برگ‌های هزار رنگ پاییزی، درختان گیلاس را می‌بینید که به زیبایی تمام شکوفه کرده‌اند. از طرف دیگر، فصل تابستان، فصل اوج گردشگری در توکیو است. به این معنا که باید در صف‌های طولانی موزه‌ها بایستید و سوار متروهای شلوغ شوید. اگر می‌توانید از سفر در این فصل سال اجتناب کنید. گرما و رطوبت زیاد و قیمت‌های بالای اتاق‌های هتل‌ها، باعث می‌شود که نتوانید به‌خوبی و در کمال آرامش، از سفرتان لذت ببرید. آب و هوای فصل زمستان، سرد است ولی غیرقابل تحمل نیست ولی در این فصل نمی‌توانید بخشی از زیبایی‌های توکیو مثل پارک‌های دیدنی آن را تجربه کنید.

هزینه‌ های سفر به توکیو

هزینه‌ اقامت در هاستل‌ها

GrapeHouse Koenji

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

بیشتر خوابگاه‌های هاستل‌ها شبی ۲ هزار تا ۵ هزار ین ژاپن قیمت دارند. تعداد هاستل‌های نامناسب شهر بسیار محدود است و بیشتر آن‌ها تمیز هستند و به‌خوبی مدیریت می‌شوند. وای‌فای رایگان از امکانات استاندارد هاستل‌ها است و بعضی از آن‌ها امکانات آشپزی هم دارند. برای اینکه با قیمت کمی در توکیو اقامت کنید می‌توانید هتل‌های کپسولی را امتحان کنید. با انتخاب این هتل‌ها، یک کپسول کوچک برای خوابیدن به شما اختصاص داده می‌شود و حمام خصوصی ندارد. معمولا برای مردان است و تعداد کمی از آن‌ها به زنان هم کرایه داده می‌شود. اقامت در آن‌ها، تجربه‌ جالبی است که هزینه‌های سفرتان را کاهش می‌دهد البته برای زمانی مناسب است که تنها سفر می‌کنید.

هزینه اقامت در هتل‌های ارزان

APA Hotel Asakusabashi-Ekikita

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

اتاق‌های خصوصی هتل‌ های توکیو بین ۷ هزار تا ۱۱ هزار ین هزینه دارند که این هزینه برای اتاق دو تخته است و معمولا شامل صبحانه‌ نیز می‌شود. توکیو شهری گران است بنابراین هتل ارزان به‌معنای واقعی کلمه در این شهر پیدا نمی‌شود. سایت Airbnb به‌تازگی در این شهر رواج پیدا کرده با وجود این باز هم می‌توانید اماکن اقامتی با قیمت‌های مناسب در آن پیدا کنید. هزینه اتاق اشتراکی در آپارتمان حدود ۴ هزار ین است و یک آپارتمان یا خانه‌ کامل حدودا ۸۷۰۰ ین می‌شود. از آنجایی که انتخاب‌های زیادی ندارید بهتر است که از قبل اقامتگاه مورد نظرتان را در این سایت رزرو کنید.

میانگین هزینه‌ غذا

هزینه‌ خرید غذاهای ساده و سریع ژاپنی از غرفه‌های خیابانی مثل انواع رامن و نودل، حدودا ۲۵۰ تا ۱۲۴۰ ین است که به‌راحتی همه‌جا پیدا می‌شود. در بسیاری از این فروشگاه‌ها غذای خود را با ماشین‌های سفارش اتوماتیک می‌توانید بخرید. این غذاخوری‌ها ممکن است خیلی شیک نباشند و توجهتان را جلب نکنند ولی ارزان هستند. بیشتر غذاهای رستوران‌ها حدود ۱۸۵۰ ین هزینه دارند و غذای رستوران‌های میان‌رده حدود ۴۳۵۰ ین است. انواع سوشی قیمت‌ها متفاوتی دارند و بین ۱۲۰ تا ۶۲۰ ین هستند.

غذای ارزان در توکیو

عکس از وب‌سایت byfood.com/Unsplash (عکاس: نامشخص)

غذاهای فست فودی ۸۷۰ ین قیمت دارند و در فست فودها می‌توانید غذاهای ارزانی مثل رامن را با کمتر از ۴۰۰ ین بخرید. در فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانید غذاهای نیمه‌آماده یا کنسروی را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. اگر دنبال رستوران‌های ارزان هستید، غذاخوری‌های سنتی را امتحان کنید. همه‌ ایستگاه‌های بزرگ قطار و اتوبوس، رستوران‌های سریع و ارزان دارند. اگر قصد دارید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی اولیه برای یک هفته بین ۳۷۰۰ تا ۵۶۰۰ ین است.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

متروی توکیو

عکس از وب‌سایت japanistry.com (عکاس: نامشخص)

توکیو سیستم قطار بسیار کامل و مدرنی دارد. خطوط قطار از سراسر شهر و از همه‌ منطقه‌ها می‌گذرند و در بیشتر نقاط مهم و توریستی ایستگاه دارند. بلیط‌های یک روزه‌ قطار را می‌توانید با پرداخت ۷۵۰ ین بخرید. اتوبوس یکی دیگر از روش‌های عالی برای جابه‌جایی در شهر توکیو است و ایستگاه‌های اتوبوس به‌خوبی مشخص شده‌اند و دسترسی به آن‌ها راحت است. هزینه‌ بلیط‌های یک روزه‌ اتوبوس ۵۰۰ ین و بلیط‌های یک روزه‌ اتوبوس و مترو با هم، ۱۶۰۰ ین است. برای بیشتر شهرهای کشور، پرواز از فرودگاه‌های مختلف توکیو وجود دارد در نتیجه از این شهر به‌راحتی می‌توانید به مناطق دیگر ژاپن سفر کنید.

میانگین هزینه‌ پیشنهادی روزانه: ۵۵۰۰ تا ۷ هزار ین

این هزینه در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، خودتان آشپزی کنید یا غذاهای ارزان محلی بخورید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکات زیر می‌توانید هزینه‌ سفرتان را از این مقدار هم کاهش دهید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تاکسی سوار نشوید: هزینه‌ تاکسی‌ها در ژاپن بسیار بالا است. از آن‌جایی که توکیو سیستم حمل و نقل عومی بسیار گسترده و کارآمدی دارد و شب‌ها تا دیروقت کار می‌کند، معمولا نیازی به استفاده از تاکسی ندارید.

از فروشگاه‌های صد ینی خرید کنید: فروشگاه‌های متعدد موسوم به صد ینی در ژاپن وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید مواد غذایی، آب، لوازم بهداشتی و وسایل منزل را با قیمت مناسبی بخرید. در اینجا هرآنچه که نیاز داشته باشید پیدا می‌شود و می‌توانید غذای ارزان بخورید و خریدی ارزان را تجربه کنید.

کارت‌های حمل و نقل عمومی بگیرید: اگر می‌خواهید برای رفت و آمد در شهر، زیاد از مترو اتوبوس استفاده کنید و قصد دارید به بیشتر جاذبه‌ها سر بزنید، بهتر است که کارت بلیط‌های چند ساعته یا چند روزه بخرید. بلیط‌های روزانه‌ای که هم در مترو و هم برای اتوبوس‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید ۱۶۰۰ ین قیمت دارند.

کارت حمل و نقل عمومی در توکیو

عکس از وب‌سایت en.japantravel.com (عکاس: نامشخص)

کوچ سرفینگ را امتحان کنید: با استفاده از سایت‌هایی مثل کوچ سرفینگ می‌توانید کسی را در توکیو پیدا کنید که به رایگان از شما در منزل خود پذیرایی می‌کند. این میزبانان محلی معمولا راهنمایان بسیار خوبی هستند که در مورد راه و رسم زندگی در ژاپن اطلاعات خوبی به شما می‌دهند. استفاده از این روش علاوه بر کاهش هزینه‌ سفر، فرصت خوبی برای نزدیک شدن به اهالی شهر و آشنایی با فرهنگ بومی آن‌ها است.

از سرویس‌های اشتراک خودرو استفاده کنید: اگر دوست ندارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و تاکسی هم برایتان گران تمام می‌شود می‌توانید از سرویس‌های اشتراک خودرو مثل اوبر استفاده کنید. در این شرایط هزینه‌ کمتری نسبت به تاکسی می‌پردازید و همان مسیر را با افراد دیگری هم‌سفر می‌شوید که به کاهش کرایه‌ شما و در نهایت کاهش قابل‌توجه هزینه‌های سفر منجر می‌شود.

اقامتگاه ارزان پیدا کنید: چندین ماه زودتر از سفر، در سایت‌های آنلاین دنبال اقامت‌گاه‌های ارزان بگردید. این سایت‌ها گاهی تخفیف‌های بسیار خوبی برای هتل‌ها در نظر می‌گیرند. در نواحی شرقی توکیو، هتل‌های ارزان‌تری پیدا می‌شود. در فصل‌های سفر داخلی توکیو سفر نکنید. این زمان شامل تعطیلات سال نو، هفته‌ طلایی از اواخر آوریل تا اوایل مه و Obon در اواسط اوت است.

هتل‌های تجاری با وجود اینکه مثل سایر هتل‌های توریستی امکانات کاملی ندارند معمولا اتاق‌های انها کوچک‌تر است و امکانات کاربردی دارند در بعضی از موارد بسیار ارزان‌تر هستند. حتی قیمت بعضی از آن‌ها از اتاق‌های خصوصی هاستل‌ها هم ارزان‌تر است.

ریوکان‌های توکیو

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

وقتی بودجه‌ محدودی دارید، می‌توانید در مهمان‌خانه‌های سنتی ژاپنی به اسم ریوکان اقامت کنید. البته هاستل‌های توکیو بسیار تمیز و مناسب هستند و با قیمت کم امکانات خوبی مثل اتاق‌های خصوصی و خوابگاه‌های متعددی دارند. هتل‌های کپسولی، اتاق‌هایی کوچک به‌اندازه‌ یک تختخواب دارند و برای کسانی مناسب است که تنها سفر می‌کنند و می‌خواهند در هزینه‌های سفرشان به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی کنند. این اتاق‌ها حمام اختصاصی ندارند.

جاهای دیدنی توکیو

جاهای دیدنی توکیو

عکس از Phattana Stock/Shutterstock

توکیو پایتخت ژاپن، علاوه بر همه‌ جاذبه‌های مدرن و پیشرفته میزبان بناهای تاریخی متعددی است که از میان آن‌ها می‌توان به کاخ‌های سلطنتی اشاره کرد. این شهر پرجمعیت، از نظر طراحی و زیرساخت‌های شهری یکی از مدرن‌ترین شهرهای دنیا و البته یکی از گران‌ترین‌ها است. حوادث تلخ زیادی را پشت سر گذاشته است از جمله جنگ جهانی دوم و زلزله‌ شدید سال ۱۹۲۳. این شهر به خاطر سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و پیشرفته‌ای که دارد، یکی از راحت‌ترین شهرهای دنیا برای گشت و گذار است. در توکیو به‌راحتی با اتوبوس یا مترو می‌توانید خودتان را به گوشه و کنار شهر برسانید.

شهر فرهنگی توکیو، به خاطر موزه‌های زیادی که دارد، مشهور است. علاوه بر موزه، انواع جاذبه‌های فرهنگی در این شهر وجود دارد که دوستداران فرهنگ و هنر می‌توانند از آن لذت ببرند مثلا فستیوال‌های مختلف، تئاتر و... تفریحاتی چون امتحان کردن بهترین غذاهای لذیذ سنتی، انجام ورزش‌های پرهیجان و تماشای کشتی سنتی سومو، شرکت در رویدادهای موسیقی، ارکستر سمفونیک و کنسرت‌های پاپ و راک در توکیو لحظات خوشی برای شما رقم می‌زند.

در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی توکیو آشنا می‌شویم.

کاخ امپراتوری توکیو

جاذبه های توکیو

مهم‌ترین جاذبه‌ منطقه‌ مارونوچی توکیو، کاخ امپراتوری است که با وجود باغ‌های زیبای قرن هفدهمی که با دیوارها و خندق‌های قدیمی احاطه شده، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهر است. این کاخ هنوز هم توسط خانواده‌ امپراتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاخ در مکانی قرار دارد که در سال ۱۴۵۷، لرد فئودال اوتا دوکان، اولین قلعه‌ شهر را ساخت که نقطه‌ مرکزی شهر توکیو بود و بعدها این شهر از مکان همین قلعه به مرور زمان گسترش یافت.

پل نیجوباشی که به فضای داخلی کاخ منتهی می‌شود، به‌اندازه‌ خود کاخ شهرت دارد. نام این پل به‌معنای پل دوتایی است و اشاره به این دارد که تصویر پل همواره روی آب انعکاس می‌یابد و گویی یک پل دوطرفه را تشکیل می‌دهد. از دیگر جاذبه‌های این مجموعه‌ تاریخی می‌توان به دیوارهای اطراف آن اشاره کرد که دو متر ضخامت دارند و دروازه‌هایی که در جای‌جای آن دیوار قرار گرفته‌اند. یکی از این دروازه‌ها به باغ شرقی Higashi-Gyoen منتهی می‌شود؛ یکی از معدود باغ‌هایی که به روی عموم باز است. باغ اصلی کاخ امپراتوری فقط دو بار در سال باز می‌شود یکی روز دوم ژانویه و دیگری ۲۹ آوریل. در این دو تاریخ، گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی به باغ می‌آیند تا زیبایی و شکوه باغ و کاخ را تماشا کنند. یکی از قلعه‌هایی که می‌توانید از آن بازدید کنید، قلعه‌ ادو است که در سال ۱۴۵۷ ساخته شده و در منطقه‌ چیودای توکیو قرار دارد.

منطقه‌ گینزا، جایی برای عاشقان خرید

جاذبه های توکیو

گینزا، شلوغ‌ترین منطقه‌ خرید توکیو است و به‌اندازه‌ میدان‌های بزرگ شهرهای بزرگ دنیا، شهرت دارد و حتی از بسیاری از آن‌ها قدیمی‌تر است. این منطقه، مرکز تجاری شهر از قرن‌ها پیش بوده است و جایی است که پنج جاده‌ باستانی که بزرگترین شهرهای ژاپن را به هم متصل می‌کنند، در اینجا به هم می‌‌رسند.

در کنار این منطقه فروشگاه‌های بزرگ و اختصاصی با بناهای مدرن و مجلل قرار دارند. حتی اکر قصد خرید نداشته باشید، این منطقه بهترین جای شهر برای گشت و گذار و نشستن در کافه‌ها و تماشای رفت و آمد و سبک زندگی مردم است. همچنین در رستوران‌های بی‌شمار این منطقه می‌توانید بهترین غذاهای ژاپنی را نوش جان کنید. روزهای آخر هفته که همه‌ مغازه‌ها و کافه‌ها باز است، این منطقه به بهشتی برای عاشقان خرید تبدیل می‌شود و رفت و آمد ماشین‌ها ممنوع می‌شود در نتیجه گردشگران و اهالی شهر از رفت و آمد و خرید در یکی از بزرگترین مناطق پیاده‌روی جهان لذت می‌برند. شب‌ها این منطقه حال و هوای دیگری پیدا می‌کند و پر از شور و هیجان است؛ تابلوهای بزرگ تبلیغاتی از همه طرف می‌درخشند. تئاتر مشهور کابوکی زا در این منطقه قرار دارد و در آن می‌توانید از اجراهای سنتی تئاتر کابوکی لذت ببرید.

آکیهابارا

آکیهابارا

عکس از وب‌سایت tsunagujapan.com (عکاس: نامشخص)

آکیهابارا یک مرکز تجاری مهم و مرکز خریدوفروش وسایل الکترونیکی و کامپیوتر در توکیو است. با وجود اینکه بسیاری از اهالی شهر به‌دلایل متعدد برای گشت و گذار به این منطقه می‌آیند، بیشتر از آن‌ها گردشگران برای دیدن این منطقه علاقه نشان می‌دهند. اگر دوست دارید جنبه‌ دیگری از فرهنگ ژاپن را ببینید حتما سری به این منطقه بزنید. این منطقه را بیشتر از همه به خاطر دو ویژگی می‌شناسند یکی فروشگاه‌های وسایل الکترونیکی و کالای دیجیتال و دیگری فرهنگ اوتاکو. اگر از علاقه‌مندان به فناوری‌های ژاپنی و لوازم الکترونیکی آن‌ها هستید حتما به این منطقه سر بزنید. اگر علاقه‌مند به انیمه و مانگا هستید، از فروشگاه‌های اختصاصی این منطقه لذت می‌برید. در کافه‌های بی‌شمار این منطقه می‌توانید استراحت کنید و از تماشای شور و هیجان حاکم بر آکیهابارا لذت ببرید.

آساکوسا و معبد سنسوجی

جاذبه های توکیو

در منطقه‌ مشهور آساکوسا، معبد دیدنی و ارزشمند سنسوجی قرار دارد که مشهورترین جاذبه‌ مذهبی شهر است. این معبد در انتهای یک خیابان بلند قرار دارد که در آن فروشگاه‌های زیادی به ارائه‌ محصولات مختلفی مثل کیمونو، صنایع دستی و اسباب‌بازی‌های چوبی، آثار منبت کاری و محصولات کاغذی می‌پردازند. این معبد به یکی از الهه‌های بودایی به نام Kannon تقدیم شده و در سال ۶۴۵ میلادی ساخته شده است. با وجود اینکه این معبد چندین بار بازسازی شده، هنوز ظاهر و زیبایی اصلی خود را حفظ کرده است. از دیدنی‌های این مجموعه‌ تاریخی می‌توان به دروازه‌ کامیناری‌-مون اشاره کرد که یک فانوس کاغذی قرمز رنگ و ۳/۳ متری دارد. یکی از چیزهایی که در این معبد توجه گردشگران را جلب می‌کند، کبوترهای معبد است که عده‌ای معتقدند این کبوترها پیام‌آوران مقدس Kannon هستند.

بازار تسوکیجی

بازار تسوکیجی

عکس از وب‌سایت boutiquejapan.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای دریایی و سوشی مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی ژاپن را تشکیل می‌دهند. در بازار تسوکیجی می‌توانید تازه‌ترین محصولات را خریداری کنید و این بازار دقیقا همان‌جایی است که سرآشپزان رستوران‌های بزرگ محصولات مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. این بازار ماهی و غذای دریایی یکی از بزرگترین بازارهای ماهی در سراسر دنیا است. در بخش‌های داخلی بزرگ، محصولات غذایی در مقادیر بسیار زیاد خریدوفروش می‌شوند و بخش‌های بیرونی بازار برای خرده‌فروشی است. در رستوران‌های اطراف بازار می‌توانید تازه‌ترین سوشی‌ها و ماهی‌های شهر را سفارش دهید. برای اینکه بازار را در بهترین زمان بازدید کنید بهتر است زودتر به آن سر بزنید. بیشتر خریداران قبل از سپیده‌دم به بازار می‌روند.

موزه‌ ملی علوم و طبیعت

جاذبه های توکیو

در پارک Ueno موزه‌ای فوق‌العاده به نام پارک علوم و طبیعت وجود دارد که در سال ۱۸۷۱ افتتاح شده است و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ژاپن است. این موزه کاملا مدرن و بازسازی شده و میزبان مجموعه‌های ارزشمندی از متریال‌های مرتبط با تاریخ طبیعت و علوم است. مثلا از میان جذاب‌ترین بخش‌های موزه می‌توان به نمایشگاه‌های تعاملی مرتبط با پیشرفت‌های فضایی، انرژی هسته‌ای، حمل و نقل و... اشاره کرد. در این موزه، بازدیدکنندگان با جدیدترین پیشرفت‌های علمی و فناوری آشنا می‌شوند. از دیدنی‌های موزه می‌توان به گالری ژاپن اشاره کرد که شامل نمایشگاه‌های متعددی از مخلوقات پیش از تاریخ و فرهنگ ساکنان قدیمی ژاپن است که شامل لباس‌ها و پوشش‌های محلی و سایر موارد مشابه است. گلوبال گالری، نمایشگاه‌های ارزشمندی در زمینه‌ علوم و فناوری دارد که از میان آن‌ها می‌توان پیشرفت‌های صنعت رباتیک و ماشین‌های قدیمی را نام برد.

پارک و باغ وحش اونئو

پارک‌های توکیو

عکس از وب‌سایت jw-webmagazine.com (عکاس: نامشخص)

این مجموعه، با فضای سبز بی‌نظیرش، مانند واحه‌ای در دل شهر شلوغ و مدرن توکیو قرار دارد. پارک اونئو بزرگترین فضای سبز شهر است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری توکیو که تقریبا همه‌ گردشگران برای دیدن آن وقت می‌گذارند. این پارک به غیر از فضاهای سبز دوست‌داشتنی، بخش‌های مختلفی از قبیل باغ وحش، آکواریوم و چندین معبد و موزه دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

مسیرهای پیاده‌روی جذاب در سراسر پارک قرار دارد علاوه بر گشت و گذار در فضای سبز می‌توانید قایق‌سواری در برکه‌ شینوبازو را تجربه کنید. در این برکه جزیره‌ای قرار دارد که یک معبد به نام معبد بنتندو دارد. بازدید از آرامگاه قرن هفدهمی توشوگو با ۲۵۶ لوستر سنگی و برنزی یا گشت و گذار در باغ وحش، از دیگر جذابیت‌های این مجموعه‌ تفریحی است.

باغ وحش این مجموعه، قدیمی‌ترین باغ وحش ژاپن است که در سال ۱۸۸۲ افتتاح شده و به خاطر پانداهایش شهرت دارد. آکوازو، یکی از بزرگترین آکواریوم‌های آسیا است و ارزش بازدید دارد به‌خصوص وقتی که با بچه‌ها سفر می‌کنید.

گذرگاه عابر پیاده‌ شیبویا

این منطقه را به خاطر شلوغی و هیجانش و به خاطر رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی می‌شناسند. منطقه‌ای که ۳۶۵ روز سال، ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز پر از گردشگران و اهالی شهر است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های منطقه‌ شیبویا، منطقه‌ مخصوص عابر پیاده است که درست در مقابل ایستگاه شیبویا خروجی هاچیکو قرار دارد. تابلوهای بزرگ نئونی تبلیغاتی با هزاران چراغ چشمک زن و رنگارنگ در سراسر این منطقه دیده می‌شوند. احتمالا این منطقه را بارها در تلویزیون و در مستندهای مختلف دیده‌اید چون بهترین مکان برای نشان دادن تراکم جمعیت شهر توکیو است.

موزه‌ ملی توکیو

جاذبه های توکیو

موزه‌ ملی توکیو، میزبان بیش از ۱۰۰ هزار اثر هنری از هنر ژاپن، چین و هند است که شامل بیش از ۱۰۰ گنجینه‌ ملی می‌شود. این مجموعه در سال ۱۹۳۸ افتتاح شده و شامل آثار بسیار ارزشمندی است که از میان آن‌ها می‌توان به تندیس‌هایی از بودا اشاره کرد که به قرون ششم تا قرن حاضر میلادی اختصاص دارند. مجموعه‌ای از منسوجات و لباس‌های قدیمی، سلاح و جنگ‌افزارهای تاریخی و تجهیزات نظامی، لباس‌های سنتی و تاریخی ژاپنی و همچنین سفال و سرامیک آسیایی در این موزه نگهداری می‌شود. آثار هنری مهم این موزه عبارت‌اند از نقاشی‌های ژاپنی از قرن هفتم تا قرن چهاردهم، آثار هنری لاکی از قرون مختلف و نمونه‌های بی‌نظیری از آثار خوشنویسی. از دیگر دیدنی‌های این موزه می‌توان به باغ‌های سنتی ژاپنی اشاره کرد که سه عمارت قدیمی دارد. در نزدیکی این موزه، موزه‌ دیگری به نام موزه‌ هنرهای آسیای شرقی وجود دارد که دارای ۱۵ نمایشگاه و گالری دیدنی است.

باغ ملی Shinjuku Gyoen

باغ ملی توکیو

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Carsten Otto)

بسیاری از افراد وقتی به ژاپن فکر می‌کنند، بیش از همه به یاد آسمان‌خراش‌های بلند، خیابان‌های شلوغ و مراکز خرید توکیو با ابعادی بزرگ می‌افتند ولی این شهر به غیر از جاذبه‌های مدرن، باغ‌های زیبایی هم دارد که نباید دیدن آن‌ها را از دست بدهید. در این باغ ملی که در دوران ادو به خاندان نایتو تعلق داشته می‌توانید به گشت و گذار بپردازید چون این باغ‌ها در حال حاضر برای عموم باز است. در این باغ سه بخش زیبا وجود دارد که با زیباترین تکنیک‌های مختلف باغ‌داری و طراحی منظره، طراحی شده‌اند. در این باغ می‌توانید برای یک پیک نیک عالی برنامه‌ریزی کنید، از مسیرهای پیاده‌روی عبور کنید، گلخانه‌های بزرگ را تحسین کنید یا فقط بایستید و به بیش از ۲۰ هزار درخت گیلاسی نگاه کنید که سراسر باغ را در بر گرفته‌اند.

موزه‌ ملی هنر غربی

جاذبه های توکیو

در پارک اوئنو، بعد از سه دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه اوئنو، به موزه‌ ملی هنرهای غربی می‌رسید که در سال ۱۹۵۹ ساخته شده و معمار آن، معماری مشهور و سوئیسی به نام لوکوربوسیه است. نمایشگاه‌های این موزه غالبا شامل آثار هنری هنمندان مشهور فرانسوی است که بیشتر آن‌ها به مجموعه‌ شخصی تاجر ژاپنی کوجیرو ماتسوکاتا تعلق داشتند که در قرن بیستم وی در سفرهایش به اروپا این آثار را خریداری کرده است. در محوطه‌ موزه، آثاری از مجسمه‌ساز مشهور اوگوست رودن قرار دارد. از مشهورترین آثار به نمایش درآمده در موزه می‌توان به آثاری از پل سزان، کلود مونه، ادوارد منه و ادگار دگا اشاره کرد. این موزه یک رستوان عالی با چشم‌اندازهایی دیدنی از محوطه‌ موزه دارد.

معبد میجی

جاذبه های توکیو

این معبد به امپراتور میجی و همسرش تقدیم شده است. ساخت‌وساز این معبد باشکوه در سال ۱۹۱۵ آغاز شد و در سال ۱۹۲۶ به پایان رسید. بنای اصلی این مجموعه در جریان جنگ جهانی دوم ویران شد ولی در سال ۱۹۵۸ بازسازی شد و یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی توکیو باقی ماند. این معبد با باغی همیشه سبز احاطه شده است که میزبان ۱۲۰ هزار درخت از گونه‌های مختلف گیاهی موجود در ژاپن است. بخش داخلی این معبد، موزه‌ای دارد که گنجینه‌های سلطنتی در آن نگهداری می‌شود و بخش بیرونی میزبان گالری عکس یادبود میجی است که دیوارنماهای زیبایی از زندگی امپراتور و ملکه دارد.

تندیس هاچیکو

تندیس هاچیکو در توکیو

عکس از وب‌سایت gotokyo.org (عکاس: نامشخص)

داستان هاچیکو یکی از تاثیرگذار ترین داستان‌ها نیا است که شاید فیلم آن را دیده باشید. شابرو اوئنو استاد دانشگاه توکیو، سگی را به نام هاچیکو که از نژاد آکیتا بود نگه می‌داشت. در طول زندگی این استاد دانشگاه، هاچیکو هر روز به ایستگاه قطار می‌رفت و از صاحبش در نزدیکی ایستگاه شیبویا استقبال می‌کرد. این ماجرا تا ماه مه سال ۱۹۲۵ ادامه داشت تا روزی که استاد اوئنو دیگر به خانه برنگشت. او در هنگام بازگشت دچار خونریزی مغزی شده بود و جان خود را از دست داده بود و هرگز به ایستگاهی که هاچیکو منتظرش بود برنگشت. از آن زمان به بعد، به‌مدت ۹ سال، هاچیکو هر روز به ایستگاه قطار می‌رفت و منتظر صاحبش می‌نشست. هاچیکو در سال ۱۹۳۵ در خیابانی در شیبویا در حالی که مرده بود، پیدا شد. وفاداری افسانه‌ای هاچیکو، به یک سمبل ملی تبدیل شد.

موزه‌ میرائیکان و موزه‌ ادو توکیو

جاذبه های توکیو

یکی از جدیدترین موزه‌های توکیو، موزه‌ دیدنی نوآوری و علوم در حال ظهور است. این موزه را معمولا به‌طور خلاصه با نام موزه‌ میرائیکان می‌شناسند. در این موزه می‌توانید با پیشرفت‌های چشمگیر ژاپن در علوم مختلف و در زمینه‌ فناوری آشنا شوید. این موزه را سازمان علوم و فناوری ژاپن ساخته است. بنای فوق مدرن موزه شامل نمایشگاه‌های جذاب و تعاملی است که موضوعات مختلف را در بر می‌گیرد از زلزله گرفته تا آب و هوا، رباتیک و انرژی‌های تجدیدپذیر. نمایشگاه‌هایی در این موزه به حمل و نقل مدرن اختصاص یافته است. از دگر موزه‌های دیدنی توکیو می‌توان موزه‌ ادو توکیو را نام برد که در سال ۱۹۹۳ تکمیل شده است و نمایشگاه‌هایی برای معرفی گذشته، حال و آینده‌ غنی این شهر دارد.

برج اسکای تری توکیو

جاذبه های توکیو

یکی از جاذبه‌هایی که در توکیو نباید از دست بدهید برج ۶۳۴ متری مخابراتی و توریستی اسکای‌تری است. این برج بر فراز منطقه‌ سومیدا قرار دارد و بلندترین سازه‌ ژاپن است. برج اسکای‌تری توکیو در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و به سرعت به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شد. از بالای این برج و از رستوران و سکوی بازدید آن می‌توانید چشم‌اندازهای پانوراما و بسیار زیبایی از شهر را ببینید. پایه‌ برج به‌شکل یک سه‌پایه‌ عظیم طراحی شده و برج دارای چند سکوی بازدید استوانه‌ای در طبقات مختلف است. یکی در ارتفاع ۳۵۰ متری و یکی در ارتفاع ۴۵۰ متری. یکی از بلندترین سکوهای این برج، راهروی کف شیشه‌ای دارد برای کسانی که عاشق هیجان هستند و دوست دارند روی یک کف شیشه‌ای در حالی که شهر پرجنب و جوش توکیو زیر پایشان است، قدم بزنند.

دیزنی لند و دیزنی سی

دیزنی لند توکیو

عکس از وب‌سایت japaninsider.com (عکاس: نامشخص)

دیزنی لند توکیو، یک پارک موضوعی بسیار بزرگ است که بر اساس شخصیت‌های کارتونی والت دیزنی ساخته شده است. این مجموعه در سال ۱۹۸۳ افتتاح شد و اولین دیزنی‌لند در خارج از خاک آمریکا بود.

دیزنی سی توکیو، چهارمین پارک موضوعی پربازدید دنیا بر اساس افسانه‌ها و اساطیر دریایی ساخته شده است. این مجموعه از هفت بخش با موضوعات مختلف تشکیل شده که هرکدام حال و هوای گوشه‌ای از دنیا را به نمایش می‌گذارد. ساعت کار مجموعه‌ دیزنی‌لند و دیزنی‌ سی از ۸ و نیم صبح تا ۱۰ شب است.

مرکز ملی هنر

جاذبه های توکیو

یکی از برترین موزه‌های توکیو که شهرت جهانی دارد، مرکز ملی هنر است. این مرکز در بنایی دیدنی در منطقه‌ Roppongi قرار دارد. مرکز ملی هنر در سال ۲۰۰۷ افتتاح شده و از همان زمان آغاز به کارش به خاطر نمایشگاه‌های دائمی بیش از ۶۰۰ نقاشی که بیشتر آن‌ها مربوط به قرن بیستم است، شهرت فراوانی به دست آورده است. در این موزه، آثار ارزشمندی از هنر مدرن نگهداری می‌شود. امکاناتی مثل رستوران و فروشگاه به این مرکز اضافه شده است. از دیگر موزه‌های هنری جذاب توکیو که ارزش وقت گذاشتن دارد، موزه‌ هنر موری، در بالاترین طبقه‌ برج Roppongi Hills Mori است. در این موزه مرتبا نمایشگاه‌های هنر معاصر از سراسر دنیا برگزار می‌شود.

سانیرو پورولند

سانیرو پورولند

عکس از وب‌سایت travelcaffeine.com (عکاس: نامشخص)

سانیرو پورولند، دومین پارک موضوعی ژاپن بعد از دیزنی لند، با الهام از کاراکترهای هلو کیتی و مای ملودی ساخته شده است. در این پارک سرپوشیده جاذبه‌های متعدد و اجراهای فراوانی وجود دارد که بازدیدکنندگان را سرگرم می‌کند. بهتر است که بلیط این پارک را از قبل و آنلاین رزرو کنید. ساعت کار این مجموعه معمولا از ۹ و نیم صبح تا ۵ بعدازظهر است. برای اطلاع از ساعت دقیق و روزهای تعطیلی پارک، وب‌سایت آن را چک کنید.

تئاتر کابوکی-زا

جاذبه های توکیو

توکیو میزبان چندین تئاتر عالی است که البته هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه‌ تئاتر کابوکی زا مشهور نیستند. این تئاتر در منطقه‌ شلوغ و مشهور گینزا قرار دارد و نمایش‌های سنتی کابوکی در آن برگزار می‌شود. این تئاتر ترکیبی از موسیقی و رقص محلی است و با وجود اینکه به زبان ژاپنی اجرا می‌شود، بین گردشگران خارجی بسیار محبوب است. البته این نمایش‌های درام و کمدی را به‌راحتی می‌توانید دنبال کنید چون از لحاظ بصری بسیار قوی هستند. فضای داخلی تئاتر، برای ۲۵۰۰ نفر ظرفیت دارد و محیطی دوستانه و خانواگی دارد. بسیاری از خانواده‌ها غذای خود را از رستوران‌های اطراف می‌خرند و همین جا حین دیدن تئاتر در کنار هم از خوردن آن لذت می‌برند. نمایش‌ها ممکن است چند ساعت طول بکشند بنابراین بسیاری از افراد ممکن است در بین نمایش تئاتر را ترک کنند یا بسیاری از افراد وسط نمایش به تالار برسند.

ساختمان دولتی متروپولیتن توکیو

ساختمان دولتی متروپولیتن توکیو

عکس از وب‌سایت architectuul.com (عکاس: نامشخص)

این بنا که اهالی شهر آن را به‌طور خلاصه، Tochō می‌نامند، مجموعه‌ای از سه سازه‌ مختلف است. این بناها محل کار اعضای دولت است. بنای این مجموعه را معماری به نام کنزو تانجی ساخته است. این بنا ۴۸ طبقه دارد. ویژگی‌های معماری بنا به آن ظاهری شبیه کلیساهای جامع گوتیک داده است ولی یکی از سازه‌های مدرن شهر است. این بنا یک سکوی بازدید دارد که از آن می‌توانید مناظر زیبایی از توکیو را تماشا کنید. در روزهایی که هوا صاف و تمیز باشد، می‌توانید کوه فیجی را در سمت غرب تماشا کنید. دسترسی به این سکوی بازدید، رایگان است.

نکته‌های گشت و گذار در شهر و تورهای توکیو

خرید و گشت و گذار در توکیو

توکیو شهری بسیار بزرگ است در نتیجه برای اینکه در زمان کم بتوانید از بیشتر جاذبه‌های آن دیدن کنید، بهترین راه استفاده از تورهای مختلف است. این تورهای محلی معمولا چندین جاذبه‌ مهم شهر را در بر می‌گیرند و اطلاعات خوبی در مورد این جاذبه‌ها به گردشگران می‌دهند.

سفر روزانه از توکیو به کوه فوجی

یکی از بهترین روش‌ها برای بازدید از مهم‌ترین جاذبه‌ طبیعی ژاپن، استفاده از تورهای یک روزه‌ سفر به کوه فوجی است که علاوه بر این کوه، شامل بازدید از جاذبه‌های مختلف مثل دریاچه‌ آشی می‌شود.

رژیم غذایی توکیو

رژیم غذایی در توکیو

عکس از آگودا (عکاس: نامشخص)

آشپزی، بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ بومی هر منطقه است و سفر به توکیو بدون امتحان کردن غذاهای اصیل و سنتی ژاپنی، کامل نمی‌شود. برای اینکه در رستوران‌ های توکیو بهتر بتوانید غذای مناسب ذائقه‌ خود را پیدا کنید و امتحان کنید، بهتر است که از قبل در مورد تعدادی از مهم‌ترین غذاها و مواد تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها اطلاع داشته باشید. در ادامه با چند غذای سنتی و اصیل ژاپنی آشنا می‌شویم.

سوشی

سوشی در توکیو

عکس از وب‌سایت jw-webmagazine.com (عکاس: نامشخص)

سوشی مشهورترین غذای ژاپنی است که در سراسر دنیا همه آن را می‌شناسند و حتی در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا، در رستوران‌های مختلف ژاپنی و غیر ژاپنی، این غذا سرو می‌شود. با وجود اینکه سوشی همه جای دنیا به‌راحتی پیدا می‌شود، سفر به توکیو بدون خوردن سوشی کامل نمی‌شود. بدون شک سوشی‌های توکیو از هر سوشی که در وطن خود امتحان کنید، لذیذتر و بومی‌تر است. سوشی تنوع قابل توجهی دارد و به‌شکل‌های مختلف و با مواد مختلف تهیه می‌شود. مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ سوشی عبارت است از برنج، انواع غذاهای دریایی به‌خصوص ماهی خام.

ریشه‌ این غذا به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. در اصل این غذا نارزوشی نام داشته است. اسم سوشی از یک فرم گرامی گرفته شده که در ژاپنی مدرن استفاده نمی‌شود و معنای تحت اللفظی آن ترش‌مزه است. سرو کردن این غذا با شیوه‌های ساده‌ی ژاپنی در بشقاب‌های چوبی یا لاکی انجام می‌شود و آن را معمولا همراه با سس سویا سرو می‌کنند.

رامن

رامن در توکیو

عکس از وب‌سایت jw-webmagazine.com (عکاس: نامشخص)

رامن در اصل یک غذای چینی است که ژاپنی‌ها با تغییراتی مناسب با ذائقه‌ خود آن را به سبک خودشان تهیه می‌کنند. امروزه این غذا به یکی از مهم‌ترین غذاهای اهالی ژاپن تبدیل شده و در سراسر این کشور با دستورها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. در توکیو رامن با نودل‌های باریک و موج دار تهیه می‌شود که آن را با سسی متشکل از آب مرغ و طعم‌دار شده با سس سویا نوش جان می‌کنند. تاپینگ این غذا معمولا قطعات گوشت، تخم‌مرغ، اسفناج و... است. رامن در واقع یک نوع فست فود بسیار محبوب است که اگر می‌خواهید غذای ارزانی در توکیو بخورید، انتخاب خوبی است. رستوران‌های رامن در سراسر شهر وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید انواع آن را امتحان کنید.

تمپورا

یکی دیگر از غذاهای ژاپنی، تمپورا نام دارد که توسط میسیونرهای پرتغالی در قرن شانزدهم به اهالی ژاپن معرفی شد. این غذا شامل انواع سبزیجات، غذاهای دریایی و سایر موادی است که به دلخواه انتخاب می‌شود. این مواد را در تخم‌مرغ و آرد می‌زنند و در روغن سرخ می‌کنند تا جایی که ترد و طلایی شود. برای اینکه این غذای لذیذ را با بهترین طعم و کیفیت امتحان کنید، حتما به رستوران‌های مخصوص تمپورا سر بزنید.

ساشیمی

ساشیمی در توکیو

عکس از وب‌سایت jw-webmagazine.com (عکاس: نامشخص)

ساشیمی یکی دیگر از غذاهای مهم رژیم غذایی ژاپنی است که از طرف سرآشپزها معمولا به‌عنوان بهترین نمونه‌ غذاهای ژاپنی به گردشگران معرفی می‌شود. این غذا با انواع گوشت یا غذاهای دریایی تازه و خام تهیه می‌شود که آن‌ها را باریک می‌برند و با سس سویا و سایر مواد سرو می‌کنند. این غذا به‌طور سنتی به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. ساشیمی اغلب با سس سویا یا واسابی خورده می‌شود. ریشه واسابی مزه‌ای بسیار تند از نوع خردل دارد و سسی که از آن تهیه می‌شود با غذاهای ژاپنی سوشی و ساشی‌می (ماهی خام) خورده می‌شود.

سوکی‌یاکی

این غذا یکی از غذاهای محبوب برای علاقه‌مندان به گوشت گوساله است. غذایی که در ظرف‌های مخصوص ژاپنی تهیه می‌شود و مثل بسیاری از غذاهای ژاپنی، روش‌های طبخ متفاوتی دارد. مهم‌ترین ماده‌ تشکیل‌دهنده‌ این غذا، انواع سبزیجات، توفو و... است که به گوشت اضافه می‌شود. شکر، سس سویا و میرین و قارچ شیتاکه از دیگر موادی است که به این خوراک اضافه می‌شود. این غذا معمولا به‌عنوان یک غذای زمستانی در نظر گرفته می‌شود ولی در سایر ایام سال هم می‌توانید آن را امتحان کنید.

سوبا

سوبا نوعی نودل است که با آرد گندم سیاه یا چاودار تهیه می‌شود. این غذا یکی از غذاهای سنتی ژاپن از دوران ادو است. روش‌های مختلفی برای تهیه‌ سوبا وجود دارد ولی بیشتر آن را در نوعی سوپ به کار می‌برند. معمولا غذاهایی را که با سوبا تهیه می‌شود با سس سویا سرو می‌کنند. از غرفه‌های خیابانی گرفته تا بازارها و رستوران‌های مخصوص سوبا، در توکیو می‌توانید این نودل را امتحان کنید. سوبا در واقع هم نام نودل است و هم نام غذاهایی که با آن تهیه می‌شود به‌طور کلی سوبا است.

اودون

نودل ژاپنی اودون

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Alexander Klink)

اودون هم مثل سوبا، نوعی نودل ژاپنی است ولی این نوع نودل با آرد گندم تهیه می‌شود. این نودل را هم مثل سوبا ممکن است سرد یا گرم سرو کنند. ساده‌ترین غذای گرمی که می‌توان با این نودل درست کرد ترکیب آن با سسی تهیه شده از آب گوشت است که کاکجیرو نام دارد. از انواع مختلف تاپینگ برای سرو این غذا استفاده می‌کنند مثلا پیازچه و میگو از مشهورترین تاپینگ‌های این غذا است. این سوپ خاص تهیه شده با اودون، کاکه اودون نام دارد. انواع مختلف سوپ و غذای تهیه شده با این نودل را می‌توانید در رستوران‌های توکیو امتحان کنید.

اوکونومی‌یامی

این غذای کاملا ژاپنی و راحت، نوعی پنکیک است که با انواع مواد پر می‌شود. معمولا برای پر کردن آن از گوشت، میگو و کلم استفاده می‌کنند و روی آن مایونز، جلبک دریایی خشک یا انواع سس می‌ریزند. البته مواد مورد استفاده برای تهیه‌ این غذا، تنوع زیادی دارد و هیچ محدودیتی ندارد. اوکونومی یاکی در واقع یک غذای سریع ژاپنی است. در بسیاری از غرفه‌های خیابانی می‌توانید آن را پیدا کنید ضمن اینکه در رستوران‌ها هم سرو می‌شود. در غرفه‌های غذا و در بعضی از رستوران‌ها، غذا را جلوی خودتان طبخ می‌کنند حتی بعضی از سرآشپزان به شما اجازه می‌دهند که خودتان هم دست به‌کار شوید و در تهیه‌ غذا مشارکت کنید.

خوراک Chankonabe

غذاهای ژاپنی

عکس از وب‌سایت timeout.com (عکاس: Keisuke Tanigawa)

این غذا به‌طور سنتی برای کشتی‌گیران سومو تهیه می‌شد تا برای رژیم افزایش وزن‌شان مناسب باشد. امروزه این غذا در بین همه‌ اهالی ژاپن در سراسر کشور و در توکیو رواج و محبوبیت دارد. این غذای گرم، نوعی خوراک است که با عصاره‌ مرغ، سبزیجات، توفو و ماهی تهیه می‌شود. این غذا سرشار از پروتئین است و در رستوران‌های خاصی سرو می‌شود که اداره‌کنندگان آن‌ها معمولا کشتی‌گیران سابق سومو بودند. گاهی اوقات این غذا همراه با برنج سرو می‌شود تا میزان کالری آن افزایش پیدا کند.

سوپ میسو

سوپ میسو یک غذای سنتی ژاپنی است. در این نوع سوپ خوراک دریایی و سبزیجات یا دیگر مواد پخته شده و به‌عنوان چاشنی، سس میسو بکار می‌رود. در فرهنگ غذایی کشور ژاپن این سوپ معمولا به‌همراه غذای اصلی گوهان (برنج پخته‌ ژاپنی) صرف می‌شود و نقش بسیار مهمی به‌عنوان یک غذای مکمل بر عهده دارد. سوپ میسو امروزه در بازار به‌طور آماده در بسته‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسد و برای تهیه‌ آن تنها لازم است به مواد آماده شده، آب جوش افزوده شود. سس میسو که برای تهیه‌ این سوپ به کار می‌رود بسیار اهمیت دارد  طعم و بافت آن تاثیر بسیار زیادی بر طعم نهایی سوپ دارد. این سوپ یکی از غذاهایی است که در سفر به توکیو حتما باید امتحان کنید.

اوناگی

اوناگی در توکیو

عکس از وب‌سایت 8days.sg (عکاس: نامشخص)

اوناگی کلمه‌ ژاپنی به‌معنای مارماهی تازه است. این غذای دریایی به‌شکل‌های مختلف و با غذاهای مختلف سرو می‌شود مثلا همراه با برنج یا در قالب سوشی. این نوع ماهی نقش مهمی در اشپزی ژاپنی دارد و منبع غنی ویتامین آ و پروتئین است. چندین رستوران در توکیو وجود دارند که تخصص اصلی آن‌ها در طبخ انواع غذا با اوناگی است. حتی در ژاپن یک روز خاص برای خوردن اوناگی وجود دارد که روز وسط تابستان است.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به توکیو؛ پایتخت شکوفه‌های گیلاس ژاپن

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map