فیلمسازان بومی، مستندهای گردشگری می‌سازند

مینا داودی
مینا داودی سه شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
فیلمسازان بومی، مستندهای گردشگری می‌سازند

مجموعه مستندهایی با مضامین گردشگری و فرهنگ بومی مناطق سراسر کشور، توسط فیلم‌سازان بومی استان‌های مختلف تولید می‌شود.

 در نشستی که روز ۲۶ بهمن‌ماه برگزار شد، مجموعه‌ای از تولیدات مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند رونمایی شدند و فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، گفت:

طی تفاهم‌نامه‌ها و توافقاتی که با شبکه مستند سیما داشتیم، قرار بر این شد که مجموعه مستندهایی با مضامین گردشگری و فرهنگ بومی مناطق سراسر کشور توسط فیلم‌سازان بومی استان‌های مختلف تولید شود.

وی ضمن تشریح توافقات صورت گرفته در یک سال اخیر بین شبکه مستند و انجمن، در زمینه تولید مشترک آثار ادامه داد:

حمایتی که شبکه مستند از این تولیدات به عمل آورد، در واقع جای خالی حضور تلویزیون در حوزه تولید و نمایش فیلم کوتاه را در کشورمان پر کرده است. چرا که در تمام دنیا شبکه‌های تلویزیونی به‌ نوعی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حامیان فیلم‌ها و فیلم‌سازان عرصه فیلم کوتاه هستند. همچنین در بازارهای فیلمی که در کنار جشنواره‌های فیلم کوتاه برگزار می‌شوند، تلویزیون‌ها عمده خریداران این تولیدات هستند.

در این نشست که در محل ستاد مرکزی انجمن برگزار شد، امیر تاجیک، مدیر شبکه مستند نیز با اشاره به این نکته که تفاهم صورت گرفته با انجمن سینمای جوانان ایران از جمله نخستین تفاهمات صورت گرفته در دوره مدیریت حال حاضر شبکه مستند بود، گفت:

با دیدن نخستین محصولات حاضر شده در پی این همکاری مشترک به‌ وضوح می‌توان خلاقیت و نگاه متفاوت و متنوع فرهنگی در مجموعه آثار تولید شده را تشخیص داد. از دیگر مواردی که در این آثار مشاهده می‌شود، متمایز بودن این فیلم‌ها از تولیدات متداول تلویزیونی است.

وی افزود: در واقع در شبکه مستند سیما تلاش کردیم به‌ جای تولید برنامه با مجموعه تهیه‌کننده‌های تلویزیونی که عمدتاً ساکن تهران هستند، از خلاقیت و نگاه تازه فیلمسازان جوان در سراسر کشور بهره ببریم. اولین و به‌ نوعی تنها نهادی هم که می‌توانستیم طی همکاری با آن به چنین تنوع و تازگی دست پیدا کنیم، انجمن سینمای جوانان ایران بود. در واقع انجمن، با سابقه، گستردگی و پویایی که دارد، محفلی برای دور هم جمع شدن فیلمسازان جوان و باسابقه در سراسر ایران است. پتانسیلی که با تنوع و خلاقیت جاری در آثار تولید شده باعث خرسندی و خوشحالی شخصی من است.

مدیر شبکه مستند اعلام کرد که نخستین بخش از مجموعه ۱۰۰ مستند تولید شده، طی همکاری مشترک انجمن، روز ۳ اسفندماه ساعت ۲۱ با نمایش مستند «کنده هنوز دیگر دود نمی‌کند» به کارگردانی محمدباقر حنطوش زاده فیلم‌ساز دزفولی آغاز و در قالب برنامه‌های ۳۰ دقیقه‌ای هر هفته ادامه خواهد داشت. همچنین مجموعه برنامه سینمای جوان نیز که طی آن به معرفی ویژگی‌های فرهنگی استان‌ها، هنرمندان و سوابق دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران خواهد پرداخت، به‌ زودی در قالب برنامه‌هایی احتمالا ۵۲ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

در ادامه این نشست فرید فرخنده‌کیش ضمن تقدیر از این نگاه پویا که در مدیریت شبکه مستند سیما جریان دارد، افزود:

همکاری‌های صورت گرفته که محصول آن مجموعه ۱۰۰ مستند کوتاه و برنامه تلویزیونی سینمای جوان است، با مجموعه همکاری‌های گسترده‌تر ادامه خواهد داشت. چرا که برعکس سایر شبکه‌های تلویزیونی که عموماً در مقاطع کوتاه و موارد خاص و در آینده انجمن همکاری داشته‌اند، شبکه مستند همکاری مستمری را شکل داده است که در واقع به نفع هر دو مجموعه تمام شده است. همچنین برای نمایش مجموعه مستندهایی که پیش‌ از این در انجمن تولید شده است، صحبت‌هایی انجام شد که به‌ زودی شاهد عملی شدن آن‌ها نیز خواهیم بود.

همچنین آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن نیز در توضیح ساختار تولیدات مشترک صورت گرفته گفت: برنامه سینمای جوان طی یک ساختار کلی تنظیم شده که در تلفیق با نگاه متنوع و ویژگی‌های خلاقانه فیلم‌سازان هر استان تولید شده است با معرفی ویژگی‌های هر استان آغاز و با متمرکزتر شدن روی سوابق و توانمندی‌های دفاتر انجمن به معرفی هنرمندان فیلمسازی و عکاسی دفاتر خواهد پرداخت.

به گفته او، مجموعه مستندهای گردشگری نیز توسط فیلمسازان جوان و خلاق فعال در سراسر کشور با موضوعاتی متنوع تولید شده است که علاوه بر نمایش از طریق شبکه مستند مانند سایر تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران با آن‌ها، در خصوص عرضه خارج از تلویزیون آن‌ها اقدام خواهد شد.

این نشست با نمایش تیزر تولیدات صورت گرفته و همچنین مستند «هوادار» به کارگردانی مصطفی امامی از مجموعه مستندهای تولید شده در پی همکاری مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند سیما به پایان رسید.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه