۱۵ وسیله به درد نخور برای سفرهای شهری

محمد میرافشاری | دوشنبه, ۲۶ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

سفر را می‌توان به ۲ حالت سفر شهری و طبیعت‌گردی دسته‌بندی کرد. بستن کوله‌بار سفر برای هر کدام متفاوت خواهد بود. مقالات آموزشی زیادی نکات لازم برای بستن چمدان را گوشزد می‌کنند، اما با این مقاله کجارو همراه باشید تا به شما بگوییم چه اقلامی را با خود به سفرهای شهری نبرید، چون تقریباً بعید است که استفاده شوند و از این راه، وزن چمدان خود را بسیار کم می‌کنید.

 امروزه دیگر هیچ‌کس از چک‌های مسافرتی استفاده نمی‌کند، این یک حقیقت است. همین‌طور اغلب مردم احتمالا سمت نقشه‌های کاغذی و یا حلقه‌های فیلم عکاسی یدکی هم نمی‌روند. با وجود این تغییرات در اقلام موردنیاز برای سفر، هنوز لوازم بسیاری هستند که گردشگران حمل می‌کنند ولی در اصل، کاملا بیهوده هستند. این وسایل طیف مختلفی دارند و از «بند رخت پلاستیکی» گرفته تا «کمربند مخفی پول» را شامل می­‌شوند. این اقلام وسایلی هستند که بهتر است در خانه بمانند.

دوربین

دوربین

 اگر واقعا علاقه‌مند به عکاسی هستید، همراه داشتن یک دوربین DSLR سنگین (دوربین‌های حرفه‌ای که قابلیت تغییر لنز را دارند و وزن سنگین، مهم‌ترین نکته منفی آن‌ها است) یا حتی یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای قابل‌درک است، اما برای سایر افراد واقعا نیازی به همراه داشتن دوربین نیست. اکثر گوشی‌های هوشمند عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند. با استفاده از گوشی موبایل احتمال ثبت لحظه‌های جادویی، به وسیله چیزی که در جیب شما جا می‌شود و آن را با خود همه‌جا می‌برید، بسیار بیشتر خواهد بود. پس به یاد داشته باشید که به همراه داشتن دوربین در سفر غیرضروری است؛ مگر اینکه یک حرفه‌ای باشید.

سیم‌کارت مسافرتی

سیم‌کارت مسافرتی

 بسیاری از افراد از سیم‌کارت‌های مسافرتی (برخی از اپراتورها سیم­کارت‌هایی ویژه مسافرت ارائه می‌دهند که هزینه و بسته‌های پیشنهادی خاصی دارد) استفاده نمی‌­کنند. درست است که این سیم­‌کارت­‌ها سرویس‌های تماس و پیامک را با قیمت‌های کمی ارزان­تر عرضه می‌کنند، اما چیزی که اکثر ما در جاده و به ویژه در سفرهای خارجی به آن احتیاج داریم «رومینگ دیتا» (Data Roaming) است تا بتوانیم به اینترنت دسترسی داشته باشیم. شما می‌توانید در طول یک سفر تماس‌های و پیام‌های خود را به جای استفاده از تلفن همراه، از طریق اینترنت منتقل کنید. تفاوت قیمت این سرویس، یعنی اینترنت همراه، در سیم‌کارت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و هزینه اضافی در طول سفر به شما تحمیل می‌کند. بهترین کار استفاده از وای فای مجانی هاستل یا هتل محل اقامت شما است.

لباس‌های مخصوص مسافرت

لباس‌های مخصوص مسافرت

 قدم زدن در پاریس با شلوار برندهای معروفی چون «کاتماندو» (Kathmandu) و ژاکت «نورتفیس» (Northface) بسیار احمقانه به نظر می‌رسد. این یک سفر کوه‌نوردی نیست. شما می‌خواهید در خیابان قدم بزنید، از بناهای تاریخی دیدار کنید و در نهایت شام بخورید. بهتر است همان لباس‌هایی را بپوشید که در شهر خودتان می‌پوشید. بردن لباس‌های غیرضروری در شهرهای که ماهیت طبیعت‌گردی ندارند یک عادت نامناسب است که باید ترک شود.

پانچو پلاستیکی

پانچو پلاستیکی

 همه چیز با این جمله شروع می‌شود: «عالی است. با وجود داشتن این پانچو دیگر خیس نخواهم شد، جای زیادی هم که نمی‌گیرد، پس پانچو را با خودم می‌برم». اما لحظه‌ای که بسته‌بندی آن را باز می‌کنید تبدیل به یک کیسه پر سروصدا و بزرگ می‌شود که هیچ‌وقت توانایی تا کردن دوباره آن را ندارید و حتی زحمت پوشیدنش را به خود نخواهید داد. پانچو را زمانی با خود ببرید که در سفرهایتان و در هنگام باران سرپناهی برای ماندن ندارید؛ که بیشتر سفرها این‌گونه نخواهد بود.  پانچو یک وسیله غیرکاربردی در بیشتر سفرها است، از بردن آن خودداری کنید.

کمربند مخفی پول

کمربند مخفی پول

همه از وجود کمربند مخفی پول خبر دارند. هر شخص غیر قابل‌ اعتماد در هتل شما از وجودش خبر دارد. همه دزدهای شهر هم از وجودش مطلع هستند. همچنین این کمربند به شکل یک برآمدگی دور کمر شما مشخص است، انگار در حال دزدیدن مقداری «شنیسل» از فروشگاه هستید. راه‌های بهتری برای جاساز کردن اشیا ارزشمند وجود دارد. پس عمل کردن به کلیشه‌ها را فراموش کنید، چون فردی که بخواهد وسایل شما را بدزدد به خوبی از وجود کیسه پولی مخفی دور کمر شما مطلع است و تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که راهی برای دزدیدن آن‌هم یافته است، شما می­توانید به روش‌های دیگر مانند مخفی کردن پول در جیب داخلی شلوار یا داخل جوراب‌های خود بیشتر از کیسه پول مخفی اعتماد کنید.

کتاب راهنما

کتاب راهنما

هنوز هم خیلی‌ها، هنگام بستن کوله‌بار مسافرت، جایی برای «کتاب راهنما» در نظر می‌گیرند؛ کتاب‌های معروفی چون «لونلی‌ پلنت» (Lonely Planet)، «راف گاید» (Rough Guide) یا برندهای دیگر. اما چیزی که ضروری نیست همراه داشتن یک کتاب به سختی و بزرگی یک آجر است! نسخه الکترونیکی کتاب را تهیه کنید و با استفاده از وسایل الکترونیکی خود مانند موبایل یا تبلت از آن استفاده کنید. حالا شما آماده سفر هستید. حتما کتاب راهنما همراه داشته باشید، اما نه نسخه چاپی آن را، چون خیلی جا می‌گیرد.

بند رخت پلاستیکی

بند رخت پلاستیکی

فردی که مسافرت‌های بسیاری می‌رود، درباره استفاده از بند رخت پلاستیکی می‌گوید: «۱۰ سال است که بند رخت پلاستیکی را در سفرها به همراه داشته‌ام و فقط ۲ بار از آن استفاده کرده‌ام. به جز آن ۲ بار، همیشه یا لباس‌هایم را نشسته‌ام یا پول کمی داده‌ام تا شخص دیگری در محل اقامتم این کار را برایم انجام دهد یا به خشک‌شویی مراجعه کردم». پس بند رخت یک وسیله غیرضروری است، آن را به همراه نبرید.

بیش از یک وسیله هوشمند

گوشی های هوشمند

بسیاری از افراد طرفدار سرسخت استفاده از گوشی‌های هوشمند برای سفر هستند. حق هم دارند، چون این گوشی‌های هوشمند می‌توانند راهنمای سفر، نقشه یا میلیون‌ها چیز دم‌دستی دیگر و همچنین وسیله ارتباطی آن­ها باشند؛ اما واقعا نیازی به حمل یک «آی پد» (IPad) بزرگ، «کیندل» (Kindle)، «لپ‌تاپ» یا وسایل الکترونیکی حجیم دیگر نیست. سخت نگیرید و صرفاً به استفاده از گوشی هوشمند همراه خود بسنده کنید.

کفش‌های پیاده‌روی

کفش‌های پیاده‌روی

اگر واقعا در سفر پیش روی خود به پیاده‌روی طولانی و سنگین خواهید رفت، پس کفش‌های پیاده‌روی به کارتان خواهد آمد. اما اگر مانند بسیاری از مسافران فقط قرار است در پیاده‌روهای شهرهای بزرگ قدم بزنید، داشتن کفش‌های پیاده‌روی غیرضروری است و فقط باعث سنگینی بار شما می‌شود. کفش پیاده‌روی بسیار کاربردی است، اما وزن و حجم زیاد آن را هم در نظر بگیرد و این کفش­‌ها را از چمدان خود در سفرهای که به آن نیاز ندارید، کنار بگذارید.

لباس برای بیش از ۱۰ روز

لباس زیاد

چپاندن همه چیز در کیف مسافرتی یا چمدان خیلی وسوسه‌انگیز است؛ چند شلوار جین، تعدادی زیادی ژاکت و کت، ۶ جفت کفش، تمام زیرپوش‌ها و غیره. اما نیاز شما فقط به اندازه ۱۰ روز لباس است. بعد از آن می‌توانید لباس‌هایتان را به خشک‌شویی بدهید، به شکلی که همیشه لباس تمیز داشته باشید و از میزان شیک‌پوش بودن شما کاسته نشود. به اندازه ۱۰ روز لباس بردارید، آن‌وقت است که قدر چمدان سبک را خواهید دانست! اما در صورتی که این کار را نکنید، قبل از هر بار عوض کردن هتل مجبور به حمل کردن یک کیف سنگین و بی‌خاصیت خواهید شد.

لوازم‌آرایشی و بهداشتی فراوان

لوازم‌آرایشی و بهداشتی

بعضی‌ها فراموش می‌کنند که کشورها یا شهرهای دیگر هم فروشگاه دارند. فروشگاه‌هایی که صابون، شامپو یا مرطوب‌کننده می‌فروشند. نیازی نیست از ترس تمام شدن لوازم بهداشتی، مقادیر فراوانی از این‌ها را همراه خود داشته باشید، در حدی که در طول سفر جواب اولیه شما را بدهد این اقلام را با خود ببرید. بیشتر از آن را می‌توانید در شهر مقصد خریداری کنید. نگران نباشید، در بیشتر کشورها و شهرهای دنیا برند آرایشی بهداشتی دلخواه شما نیز یافت می‌شود.

کوله‌پشتی

کوله‌پشتی

کسانی که کفش‌های پیاده‌روی نیاز دارند احتمالاً همان کسانی هستند که به کوله‌پشتی هم نیاز خواهند داشت و این افراد در بیشتر مواقع طبیعت‌­گرد هستند، اما در اکثر مواقع یک کیف ساده چرخ‌دار کار بقیه را راه می‌اندازد. این بار بزرگ، یعنی کوله‌پشتی را با خود به سفر نبرید؛ چون حمل طولانی‌مدت یک کوله در شهری که برعکس طبیعت به راحتی می‌توانید به همه‌چیز دسترسی داشته باشید، چندان کار عاقلانه­‌ای نخواهد بود.

چراغ‌قوه

چراغ‌قوه

بیشتر مسافران همیشه یک چراغ‌قوه دستی کوچک همراه خود داشتند، تا وقتی که با آیکون کوچک چراغ‌قوه و کارایی‌اش در تلفن همراه خود آشنا شدند. تلفن همراه شما نقش چراغ‌قوه را هم بازی خواهد کرد، پس بردن چراغ‌قوه در سفرهای شهری چندان مناسب نیست. از چراغ گوشی همراه خود استفاده و هر وقت شارژ آن تمام شد به برق وصلش کنید.

ساعت زنگ‌دار

ساعت زنگ‌دار

بعضی‌ها دوست دارند یک ساعت زنگ‌دار واقعی کنار تختشان باشد، چیزی که بتوانند شبانه به آن نگاهی بی اندازند. این یک عادت قدیمی رو به ترک است، اما هنوز عده‌ای به آن اعتیاد دارند. این موضوع قابل‌درک است، اما الان نرم‌افزارهای زیادی هستند که همان کار را انجام می‌دهند. نیازی به همراه داشتن ساعت زنگ‌دار نیست چون این ساعت‌ها جای خود را به گوشی هوشمند که همه افراد به همراه خود دارند، داده‌اند.

کیف محافظ گذرنامه

کیف محافظ گذرنامه

هر بار که سفر می‌کنید اولین و تنها کاری که با کیف محافظ گذرنامه (پاسپورت) انجام می‌دهید چیست؟ گذرنامه خود را از داخلش بیرون می‌آورید! ماموران گمرکی و مرزی از کیف محافظ گذرنامه خوششان نمی‌آید و در هر حال استفاده از آن ضروری هم نیست. گذرنامه‌ها در حین سفر استفاده می‌شوند پس برای سفر کردن ساخته شده‌اند. اگر آن‌ها را در کیف مخصوصی حمل نکنید متلاشی نخواهند شد، به کیفیت کاغذ گذرنامه خود اطمینان داشته باشید.

منبع:Traveller

مطالب مرتبط:

دیدگاه