نقشه بهترین و بدترین کشورها از نظر خدمات پزشکی

حمیدرضا آقازاده | یکشنبه, ۲۷ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

کشوری که به آن سفر می‌کنید از نظر مراقبت‌های پزشکی چگونه است؟ در بعضی از کشورها، در هر شهری که باشید، می‌توانید به‌راحتی روی سیستم پزشکی آن‌ها حساب کنید؛ اما در بعضی دیگر دسترسی به مراقبت‌‌های خوب پزشکی فقط در شهر‌های بزرگ امکان‌پذیر است.

 

 

برای مشاهده تصویر با اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

نقشه سلامت کشور

 نقشه بالا که توسط اس.او.اس جهانی (International S.O.S) تهیه شده است، کشورهای مختلف را از نظر خدمات و سیستم پزشکی مقایسه می‌کند. این شرکت خدمات اضطراری پزشکی برای شرکت‌ها و افراد دیگر فراهم می‌کند، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که در صورت بروز حادثه شما را از آن کشور خارج یا به یک بیمارستان محلی منتقل کنند. در هر صورت می‌توانید از این نقشه برای یک برنامه‌ریزی مطمئن استفاده کنید: بروز مریضی دردناک یا آسیب‌دیدگی جدی در مسافرت چقدر می‌تواند عذاب‌آور باشد؟

بعضی کشورها به‌راحتی در یک دسته‌بندی جای نمی‌گیرند؛ این کشورها با رنگ قهوه‌ای در نقشه نشان داده شده‌اند. در این کشورها وجود تفاوت در سیستم پزشکی شهری و روستایی یا تفاوت بین بیمارستان‌های خصوصی و دولتی احتمال دارد. همچنین از طریق این لینک می‌توانید نقشه را با کیفیت خوب و فرمت پی دی اف دانلود کنید.

راهنمای نقشه

رتبه‌بندی مخاطرات پزشکی

اس.او.اس جهانی با نظر گرفتن عوامل مختلف از جمله استانداردهای پزشکی و دندانپزشکی، دسترسی به داروهای تجویز شده، وجود بیماری‌های عفونی و مخاطرات فرهنگی، موانع زبانی یا اداری این رتبه‌ها را لحاظ می‌کند. کارکنان این مؤسسه در ۲۷ مرکز کمکی اس.او.اس جهانی، ۵۳ کلینیک و همچنین ۸۵۰ مرکز راه دور و ساحلی اطلاعات خوبی درباره استانداردهای پزشکی و  از جمله امکانات فردی در منطقه خودشان دارند. این دانش تلفیقی توسط پزشکان این مؤسسه برای مشاوره در رابطه با کمک‌های پزشکی مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشورهای بزرگ در حال توسعه (رنگ قهوه‌ای)

در کشورهای قرار گرفته در این گروه تفاوت زیادی بین کیفیت بالای پزشکی در شهرهای بزرگ و امکانات سطح پایین در بقیه شهرها وجود دارد. در شهرهای بزرگ: استانداردهای پزشکی بالا است یا در استاندارد جهانی از جانب ارائه‌دهندگان انتخاب شده، دیگر ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی پایین‌تری ارائه می‌دهند. مناطق دیگر: خدمات پزشکی، اورژانسی و دندان پزشکی ابتدایی وجود دارد. دسترسی به داروهای تجویز شده ممکن است محدود یا غیر قابل‌اطمینان باشد، همچنین نبود ذخیره کافی یک مشکل به حساب می‌آيد. بیماری‌های خطرناک مانند دنگ (Dengue)، مالاریا، وبا و حصبه در بعضی مناطق یا تمام کشور می‌توانند تهدید به حساب بیایند. کمک‌های پزشکی: در شهرهای بزرگ: ارائه دهندگان خدمات پزشکی با کیفیت خوب، گاهی اوقات خروج از منطقه لازم است. دیگر مناطق: منتخب خدمات پزشکی با کیفیت در دسترس، انتقال به مراکز با کیفیت بیشتر، درصورت بروز بیماری‌ها و صدمات متوسط یا شدید خروج از منطقه ممکن است ضروری باشد.

کشورها با مخاطرات کم (رنگ سبز)

استاندارهای جهانی در تمام کشور وجود دارد. همچنین متخصصان پزشکی به‌طور گسترده در دسترس هستند. اورژانس و خدمات دندانپزشکی  با کیفیت  بالا و همچنین دسترسی به داروهای تجویز شده وجود دارد. کمک‌های پزشکی: ارجاع پزشکی، راهنمایی زبانی و تفاوت فرهنگی و پرداخت موجود است. تخلیه منطقه به‌ندرت لازم می‌شود.

 کشورها با مخاطرات متوسط (رنگ زرد)

استانداردهای جهانی‌ یا بالا توسط ارائه دهندگان منتخب خدمات پزشکی در دسترس است، دیگر مراکز درمانی دارای استانداردهای پایین‌تری هستند. خدمات اورژانسی و دنداپزشکی به‌صورت کافی یافت می‌شود. احتمال وجود بیماری‌های مسری از راه آب یا غذا وجود دارد. همچنین ابتلا به بیماری مالاریا یا تب دنگ امکان دارد. کمک‌های پزشکی: منتخب خدمات پزشکی با کیفیت در دسترس، در صورت بروز بیماری‌ها یا صدمات شدید خروج از منطقه ممکن است لازم باشد.

کشورها با مخاطرات بالا (رنگ نارنجی)

کشورهایی با قابلیت های محدود درمانی، خدمات اورژانسی و دندانپزشکی ممکن است به‌صورت ابتدایی باشد. دسترسی به داروهای تجویز شده محدود است و وجود داروهای تقلبی و ذخیره سازی نامناسب داروها امکان دارد مشکل ساز شود. بیماری‌های خطرناک مانند دنگ، مالاریا، وبا و حصبه می‌توانند تهدید به حساب بیایند. کمک‌های پزشکی: منتخب خدمات پزشکی خوب در دسترس، انتقال به مراکز با کیفیت بیشتر، در صورت نیاز به بستری خروج از کشور ممکن است لازم باشد.

کشورها با مخاطرات شدید (رنگ قرمز)

کشورهایی که در آن‌ها خدمات پزشکی تقریباً وجود ندارد یا به‌شدت گران است. ممکن است خدمات اورژانسی یا دندانپزشکی وجود نداشته باشد. داروهای تجویز شده با کیفیت معمولا دردسترس نیست. خطر شدید مبتلا شدن به بیماری‌های مسری از طریق آب و غذا وجود دارد. بیماری‌های خطرناک مانند دنگ، مالاریا، وبا و حصبه رایج هستند. کمک‌های پزشکی: منتخب خدمات پزشکی خوب در دسترس، انتقال به مراکز با کیفیت بیشتر، تمام بیماری‌ها به‌جز مشکلات جزئی نیاز به خروج از کشور دارد.

مراکز کمکی اس.او.اس جهانی 

مجهز به پزشکان و پرستاران، هماهنگ کنندگان چند زبانه، متخصصان امنیت، پرسنل لجستیک هوایی و زمینی. ۲۷ مرکز کمکی ما به‌صورت شبانه روزی در طول هفته در تمام جهان با بیش از ۹۹ زبان رایج مشغول به سرویس‌دهی درمانی و کمک‌های امنیتی هستند.

مرکز پاسخ گویی 

اس.او.اس جهانی  ۶ مرکز پاسخ‌‌گویی برای صنایع ساحلی نفت و گاز ایجاد کرده است. خدمات تخصصی در جراحات کاری، مدیریت موارد بیماری و مشاوره برای تناسب اندام بیماران برای ماندن در محل کارشان یا بازگشت به آنجا طبق آیین نامه صنایع یا استانداردهای اچ.اس .ای (HSE) ارائه می‌شود. 

کلینیک 

اس.او.اس جهانی به‌همراه شرکایش ۵۳ کلینیک درمانی در سراسر دنیا دایر کرده‌اند. ۴۰ مرکز از این مراکز،‌ متمرکز بر خدمات درمانی اولیه هستند که در مناطقی که نبود کیفیت درمانی در آن مشهود است یا موانع فرهنگی یا زبانی وجود دارد، دایر شده‌اند. ۱۲ مرکز حرفه‌ای درمانی دیگر اکثرا در مناطقی که قوانین حرفه‌ای درمانی به‌خوبی تنظیم شده است و مدیریت آن پیچیده است، دایر شد‌ه‌اند.

مراکز خدمات درمانی 

برای حمایت از نیازهای پزشکی مشتریان‌مان در مناطق کنترل از راه دور، پرسنل خدمات درمانی، مشاوره، تمرینات، تدارکات، عملیات بهبود کیفتی و حرفه‌ای سلامت را به بیش از ۸۵۰ نقطه کنترل از راه دور و ساحلی در بیش از ۸۹ کشور توسط ۳۷ مرکز خدمات درمانی به‌صورت یک‌پارچه و هماهنگ ارسال می‌کنیم. 

آمبولانس هوایی اس.او.اس جهانی

اس.او.اس جهانی ۸ ناوگان آمبولانس هوایی را برای مراقبت‌های شدید هوایی که توسط سیستم‌های کنترل پرواز منطقه‌ای کنترل می‌شوند، اختصاص داده است. این هواپیما‌ها به جدیدترین و بروزترین تجهیزات پزشکی و پرسنل متخصص پزشکی هوای (aero-medical) تجهیز شده‌اند. اس.او.اس جهانی به‌صورت شبانه روزی در تمام طول هفته به هواپیماهای بیشتر دسترسی دارد.

منبع :‌ lifehacker

مطالب مرتبط:

دیدگاه