اجرای بیش از ۹۵۰ پروژه گردشگری در کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
اجرای بیش از ۹۵۰ پروژه گردشگری در کشور

به گفته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیش از ۹۵۰ پروژه شامل هتل، اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری با اعتباری بالغ بر۳۰۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال اجراست.

مسعود سلطانی‌فر شامگاه سه‌شنبه در آیین جشن انقلاب و ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند در خانه شهر کرمان افزود:

امروز در شرایطی که بخش‌هایی از اقتصاد در رکود است، خوشبختانه بخش گردشگری کشور رونق دارد و امیدواریم در بخش گردشگری ایران به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله برسیم.

 

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به کشور فرانسه و دیدار با مدیرکل سازمان یونسکو ادامه داد:

در این دیدار ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف فرهنگی و آموزشی و اجرای مسئولیت های ایران و یونسکو در منطقه، چهار لوح از طرف یونسکو تقدیم رئیس‌جمهوری شد و لوح اول، لوح ثبت جهانی روستای میمند به مردم کرمان بود.

به گفته سلطانی‌فر منظر فرهنگی میمند در جلسه‌ای در تیرماه سال جاری به‌عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسید و مدیرکل سازمان یونسکو تمایل داشت تا لوح ثبت جهانی تقدیم رئیس‌جمهوری ایران شود.

وی با اشاره به مشکلات پرونده ثبت جهانی میمند گفت:

ثبت جهانی میمند در شرایط استثنایی انجام شد، زیرا هر کشوری برای ثبت آثار سالانه یک سهمیه دارد و سال گذشته با تمهیدات مسئولان در یک سال دو اثر به ثبت میراث جهانی رسید و این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت کرمان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور، گفت:

در حال حاضر در استان کرمان بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۳ اثر ثبت جهانی وجود دارد و برای سال آینده پیشنهاد ثبت جهانی کویر لوت و قنات ها را داریم و امیدواریم با ثبت جهانی این دو اثر، آثار ثبت جهانی کرمان به پنج اثر افزایش پیدا کند.

به عقیده سلطانی‌فر زمانی دو کویر لوت و مرکزی در فرایند توسعه کشور به‌عنوان مانعی بزرگ قلمداد می‌شدند، اما امروز در بخش گردشگری این کویرها یکی از عوامل توسعه و حضور گردشگران داخلی و خارجی است که با حضور خود باعث توسعه و رونق فرهنگی و اقتصادی بخش‌های وسیعی از کشورمان خواهند شد.

وی گفت:

گردشگری خارجی در ایران به دو دسته تقسیم می‌شود که یک دسته گردشگران عرب و مسلمان که مقصد اول آن‌ها مکان‌های زیارتی است و در بخش دیگر گردشگران فرهنگی و تاریخی عمدتا از کشورهای غربی و آسیای جنوب شرقی هستند که اماکن تاریخی و طبیعت کویری را بازدید می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد:

طی دو سال گذشته روند ورود گردشگران خارجی به کشور با تدابیر دولت و تعامل با دنیا رشد سه برابری داشته و سالانه هزاران گردشگر از کویر بازدید و در صورت امکان یک یا دو شب در مناطق کویری اسکان می‌کنند.

لوح ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، نماینده دائم ایران در یونسکو و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در این روستای صخره‌ای و تاریخی رونمایی شد.

چشم‌انداز فرهنگی میمند به‌عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران و سومین اثر تاریخی استان کرمان ۱۳ تیر امسال در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

چشم‌انداز فرهنگی میمند در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر بن آلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

پرونده میمند دو سال قبل نیز مطرح شد اما به‌دلیل برخی نواقص نتوانست به ثبت برسد که در اجلاس بن آلمان با همت مسئولان سازمان میراث فرهنگی، استاندار کرمان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص آن رفع و ملاک‌های یونسکو محقق شد.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاه‌های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان واقع است.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین امروز از روند بازسازی و مرمت خانه حاج آقا علی در شهرستان رفسنجان و بازار بزرگ کرمان بازدید کرد.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه