تهرانگردی: تماشای ظروف تاریخی و سلطنتی در کاخ موزه های پایتخت

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا جمعه، ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
تهرانگردی: تماشای ظروف تاریخی و سلطنتی در کاخ موزه های پایتخت

کاخ‌ها و موزه‌های تهران هرکدام شامل بخش‌های مختلفی هستند که جاذبه خاص خود را دارند. امروز به چند موزه تهران که در آن می‌توانید به تماشای ظروف تاریخی و سلطنتی بروید سری زده‌ایم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شویم. با کجارو همراه باشید.

موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه تهران در یکی از خانه‌های تاریخی تهران واقع شده است و به‌طور تخصصی به نمایش ظروف و اشیای آبگینه و سفالینه از گذشته‌های بسیار دور تا قرون گذشته می‌پردازد. این موزه از نظر ارزش آثار گرانبهای نگهداری شده در آن، معماری بسیار زیبای دوران قاجار، میزبانی سفارتخانه‌ها مصر و افغانستان پس از انقلاب و همین طور طراحی موزه بسیار قابل‌توجه و ارزشمند است. 

ظروف سلطنتی و تاریخی

آدرس

موزه آبگینه در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان سی‌تیر، پلاک ۵۵ قرار دارد.

موقعیت موزه آبگینه روی نقشه

ظروف سلطنتی و تاریخی

ظروف سلطنتی و تاریخی

دسترسی

برای رفتن به موزه آبگینه می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در خط یک مترو تهران در ایستگاه سعدی از قطار پیاده شده و پس  از خروج از ایستگاه با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان جمهوری به‌سمت غرب به خیابان سی تیر و موزه آبگینه برسید یا از اتوبوس‌هایی که از خیابان جمهوری می‌گذرند، مثل اتوبوس‌های میدان بهارستان - میدان جمهوری استفاده کنید و در ایستگاه پل حافظ پیاده شده و در خیابان جمهوری به‌سمت شرق بروید و پس از پنج دقیقه با خیابان سی‌تیر برسید. در این لیست ‌می‌توانید با انتخاب خط ۱ مترو و ایستگاه سعدی، از فهرست اتوبوس‌هایی که در خیابان جمهوری تردد می‌کنند باخبر شوید. این منطقه در طرح ترافیک تهران قرار دارد، پس اگر قصد بازدید از موزه در ایام غیر تعطیل را دارید باید مجوز تردد در طرح ترافیک تهران را خریداری کنید. اما برای یافتن جای پارک در اطراف این موزه باید بسیار خوش‌شانس باشید.

ظروف سلطنتی و تاریخی

ظروف سلطنتی و تاریخی

کاخ نیاوران

در مجموعه کاخ نیاوران هم یکی از جاهایی است که ظروف تاریخی و البته بیشتر ظروف سلطنتی مربوط به دوران پهلوی دوم در آن به نمایش در آمده است. بیشتر این ظروف در کاخ اصلی نیاوران قابل‌مشاهده هستند. 

ظروف سلطنتی و تاریخی

ظروف سلطنتی و تاریخی

آدرس

کاخ نیاوران در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرار دارد.

موقعیت کاخ نیاوران روی نقشه

ظروف سلطنتی و تاریخی

دسترسی

برای رسیدن به کاخ نیاوران، می‌توانید از خط یک مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه تجریش پیاده شوید یا با BRTهای مسیر راه‌آهن - تجریش و سایر اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش می‌روند یا از تاکسی‌هایی که به این مقصد تردد می‌کنند، استفاده کنید. در این لیست با انتخاب ایستگاه میدان تجریش از خط یک مترو، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که به این مقصد می‌روند باخبر شوید. سپس با پنج دقیقه پیاده‌روی به میدان قدس رفته و از آنجا با تاکسی‌های نیاوران به کاخ نیاوران  برسید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های خط میدان تجریش - دارآباد و بلوار صبا ازگل و میدان رسالت - میدان قدس (دقت کنید که فقط اتوبوس‌هایی که از طرف میدان رسالت به میدان قدس می‌روند از میدان نیاوران می‌گذرند و در مسیر برگشت مسیر متفاوتی دارند) استفاده کنید و در میدان نیاوران پیاده شده و به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بروید.

ظروف سلطنتی و تاریخی

کاخ سعدآباد

موزه ظروف کاخ سعدآباد علاوه بر ظروف با ارزشی که در آن قرار دارند معماری بسیار زیبایی هم دارد. ظروف سلطنتی و تاریخی در کاخ سعد آباد برخلاف کاخ نیاوران که ظروف در کاخ اصلی آن به نمایش در آمده است، در یک موزه اختصاصی که در گذشته یکی از کاخ‌های خانواده پهلوی دوم بوده است، به نمایش در آمده‌اند. در این موزه علاوه بر ظروف سلطنتی، ظرف‌هایی که از طرف مقامات کشورهای دیگر به خاندان پهلوی هدیه داده شده‌اند هم به نمایش در آمده است.

ظروف سلطنتی و تاریخی

آدرس

کاخ‌موزه سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

موقعیت کاخ سعدآباد روی نقشه

ظروف سلطنتی و تاریخی

دسترسی

برای رسیدن به مجموعه سعدآباد می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید یا با انتخاب ایستگاه مترو تجریش دراین لیست از اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش می‌روند باخبر شوید و از آن‌ها استفاده کنید. سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد و اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌های تاریخی با معماری دوران پهلوی است، اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

ظروف سلطنتی و تاریخی

شما تاکنون از کدام‌یک از این موزه‌ها دیدن کرده‌اید؟ نظرات خود را درباره آن‌ها با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه