دانشمندان از پاهای یک مومیایی رمزگشایی کردند

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
دانشمندان از پاهای یک مومیایی رمزگشایی کردند

محققان با رمزگشایی از یک جفت پای مومیایی شده که در سال ۱۹۰۴ در دره ملکه‌های مصر کشف کردند، معتقدند این پاها متعلق به ملکه نفرتی تی است.

باستان‌شناسان ایتالیایی در سال ۱۹۰۴ مقبره ملکه نفرتی تی را در دره ملکه‌های مصر کشف کردند و میان بازمانده‌های آن یک جفت زانوی مومیایی شده نیز وجود داشت که به موزه مصر در تورین منتقل شد.

اکنون برای نخستین مرتبه گروهی از محققان سراسر دنیا طیف وسیعی از تحقیقات را روی این زانوها انجام داده‌اند و با اعتماد اعلام کرده اند این پاها به ملکه مشهور مصر تعلق دارد. در همین راستا آنها آزمایش های مختلفی را شامل تاریخ نگاری رادیو کربن، مطالعات ژنتیکی و آزمایشات شیمیایی را انجام داده اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که زانوها متعلق به زنی است که هنگام مرگ حدود ۴۰ سال داشته است. تخمین زده می‌شود نفرتی تی هم تقریبا در این سن فوت کرده است. همچنین آزمایشات نشان داد قد صاحب این پاها حدود ۱۶۰ سانتی متر بیشتر بوده که بیش از متوسط قد در آن دوره تاریخی است. در مقبره نفرتی تی نیز یک جفت صندل وجود داشت که به نظر می‌رسید به طور مخصوص برای فردی با این قد ساخته شده باشد. دانشمندان معتقدند دزدانی که سعی داشته‌اند طلا و نقره‌های مقبره را بدزدند احتمالا مسئول تکه تکه شدن مومیایی هستند.

نفرتی تی نقش مهمی در مصر باستان داشته است و به دلیل روابط دوستانه با ملکه کشورهای دیگر در دوران باستان و همین‌طور زیبایی‌اش مشهور بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه