راهنمای خرید در آنتالیا (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
راهنمای خرید در آنتالیا (قسمت اول)

خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به‌خصوص در سفرهای خارجی است. از آنجایی که در شهرهای توریستی، مراکز خرید و کالای متعددی وجود دارد، بد نیست که قبل از سفر در مورد خرید در مقصد مورد نظرمان اطلاعات کسب کنیم.

یکی از بهترین لذت‌های سفر، خرید کردن است. اما اگر ندانیم که در یک شهر بزرگ و توریستی، چی بخریم و کالاهای مورد نظرمان را از کجا تهیه کنیم، خسته و سردرگم می‌شویم و از سفر لذت نمی‌بریم.

آنتالیا علاوه بر اینکه یکی از مقاصد مشهور ترکیه است، برای خرید نیز مقصد خوبی است. بنابراین بهتر است در کنار بازدید از جاهای دیدنی آنتالیا، به مراکز خرید آن نیز سری بزنید. شما در این شهر مراکز خرید متعدد و کالاهای فراوانی را پیدا خواهید کرد. محصولاتی مانند انواع پارچه، پوشاک پنبه‌ای، سفال‌های سنتی، منبت‌کاری، فرش و جانماز، زیورآلات طلایی و مسی، محصولات چرمی و مرباهای محلی بین گردشگران بسیار پرطرفدار هستند.

فروشگاه برندهای معروفی مثل کلوین کلاین (Calvin Klein) و لاکست (Lacoste) و سایر مارک‌های شناخته‌شده هم در آنتالیا وجود دارد. چانه زدن در بازارهای پررونق و شلوغ آنتالیا، رواج دارد. بازارهای خیابانی، مراکز خرید سرپوشیده و فروشگاه‌ها تا نیمه‌شب باز هستند و از گردشگران استقبال می‌کنند. پس، در آنتالیا نگران خرید سوغات نباشید چراکه انتخاب‌های زیادی پیش روی شما است.

خرید در آنتالیا

آنتالیا یکی از شهرهای مهم و توریستی ترکیه و بهشتی برای علاقه‌مندان به خرید است.

چی بخریم؟

در سفر به هر کشوری، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما خرید سوغاتی‌ها و یادگاری‌های خوب هم برای دوستان و نزدیکان و هم برای خودمان است. برای اینکه پولتان را برای خرید کالاهای نه چندان مناسب، بیهوده خرج نکنید، بهتر است که از قبل تصمیم بگیرید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید بخرید.

آنتالیا بهشتی برای علاقه‌مندان به خرید و دور زدن در بازارها است. در این بازارها می‌توانید کالاهایی ارزان از فروشندگانی بخرید که هرکدام از گوشه‌ای از دنیا به ارائه‌ی محصولات خود مشغول هستند.

زیورآلات و جواهر

خرید در آنتالیا

یکی از چیزهایی که می‌توانید با قیمت مناسبی در آنتالیا بخرید، زیورآلات و جواهرات طلا است. تنوع این زیورآلات در کنار قیمت مناسب آن‌ها، باعث شده که بسیاری از گردشگران در سفر به آنتالیا حتما به‌عنوان سوغات یا یادگاری سفر، خرید آن‌ها را در برنامه‌ی خود قرار دهند. حتی برندهای مشهور و معتبر جهانی هم در آنتالیا محصولات خود را عرضه می‌کنند.

هنگام خرید طلا و زیورآلات، کاغذ خرید هم از فروشنده بگیرید. تمام فروشگاه‌های ارائه‌کننده‌ی زیورآلات و طلا و جواهر در آنتالیا، باید مجوزهای دولتی لازم را داشته باشند.

محصولات چرمی

خرید در آنتالیا

محصولات چرمی یکی دیگر از کالاهای موجود در بازارهای آنتالیا است که طرفداران زیادی دارد. اگر دنبال خرید یک لباس چرمی جدید هستید، هیچ جایی بهتر از آنتالیا نمی‌توانید لباس موردعلاقه‌تان را پیدا کنید.

پوشاک

صنعت پوشاک ترکیه نیاز به تعریف ندارد. تولیدکنندگان لباس در ترکیه به‌دلیل بهره‌برداری از مواد اولیه‌ی باکیفیت و داشتن تنوع در محصولات، در سراسر دنیا، شناخته‌شده هستند. علاوه بر برندهای مشهور ترک که بهترین پوشاک را عرضه می‌کنند، فروشگاه‌های برندهای مشهور مثل دیور، لاکست و کلوین کلاین هم در گوشه و کنار آنتالیا، آماده‌ی استقبال از گردشگران هستند.

روغن زیتون

خرید در آنتالیا

زیتون و روغن زیتون‌های بسیار مرغوبی را در ترکیه می‌توانید تهیه کنید. در این کشور، بیش از ۳۵۰ کارخانه‌ی تولید روغن ‌زیتون وجود دارد که محصولاتشان از نظر کیفیت، دست کمی از محصولات تولید شده در اسپانیا و یونان ندارند.

فرش دستبافت

خرید در آنتالیا

هنگام خرید فرش دستبافت باید بسیار دقت کنید چراکه احتمال تقلب در آن وجود دارد. فرشی که می‌خرید باید از مواد اولیه‌ی مرغوب تهیه شده باشد. گول قیمت‌های ارزان را نخورید و سعی کنید از یک نفر که اطلاعات کافی در این مورد دارد، راهنمایی بگیرید.

فرش دستبافت نه فقط در آنتالیا بلکه در سراسر ترکیه، مشهور است و به فروش می‌رسد. یوروک‌ها عشایر ترکیه هستند که فرش‌های دستبافت خود را با رنگ‌های طبیعی و از پشم گوسفندهایی که خودشان پرورش می‌دهند، می‌بافند.

طراحی و نقشه‌ی به کار رفته در این فرش‌ها که ترکیبی هماهنگ و دلنشین از رنگ‌های قرمز، آبی و سبز تیره است، فرهنگ عشایری این قوم را بازتاب می‌دهد. بافت گلیم‌ها و فرش‌های سنتی در روستاهای اطراف آنتالیا رواج دارد.

اگر قصد دارید گلیم یا فرشی قدیمی، خریداری کنید باید قبل از خرید، چند نکته را بدانید. طبق قانون ترکیه، خروج اشیای عتیقه و تاریخی از این کشور ممنوع است. اجازه‌ی خروج هیچ  شیء تاریخی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد را ندارید. موقع خرید فرش هم دقت کنید که از فروشنده، یک سند که نشان‌دهنده‌ی عمر کالا است را دریافت کنید تا هنگام خروج از کشور با مشکل مواجه نشوید.

شیرینی و ادویه‌جات

خرید در آنتالیا

علاوه بر ادویه‌های سنتی، در آنتالیا می‌توانید ترکیبات جدیدی از ادویه‌ها و انواع سس شامل سس انار، سس کنجد و... را پیدا کنید. برای علاقه‌مندان به شیرینی هم انواع و اقسام شیرینی‌های محلی وجود دارد.

سفال‌های دست‌ساز

خرید در آنتالیا

ظروفی که به زیبایی تمام با رنگ‌های زیبا و فریبنده و طراحی‌های گوناگون، تزیین شده‌اند، می‌توانند سوغات خوبی باشند. انواع کاسه، بشقاب، فنجان و کوزه‌های سفالی را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف، خریداری کنید.

محصولات ابریشمی

خرید در آنتالیا

یکی از بهترین هدایایی که می‌توانید در سفر به آنتالیا برای دوستان و نزدیکان خود تهیه کنید، محصولات ابریشمی با بهترین کیفیت هستند. انواع شال‌ها و روسری‌ها و کراوات در طرح‌های و رنگ‌های مختلف و جذاب، در بازارهای آنتالیا به فروش می‌رسند.

از کجا بخریم؟

مراکز خرید آنتالیا شامل فروشگاه‌های کوچک تا مراکز خرید بسیار بزرگ مثل MMM Migros هستند. در این مراکز یا در نزدیکی آن‌ها معمولا کافه‌ها و رستوران‌های متعددی هم وجود دارند که اگر هنگام خرید و گشت‌وگذار، خسته شدید یا زمان غذاخوردن رسید، بتوانید کمی استراحت کنید.

بندر تفریحی Kaleici به خاطر داشتن امکانات و تفریحات مختلف از جمله مراکز خرید متعدد، یکی از بهترین‌ تفریح‌گاه‌ها در آنتالیا است. در بازار بزرگ Dogu garaj هم می‌توانید کالاهای متنوعی را خریداری کنید. برای خریدن محصولات مدرن از برندهای مشهور و همین طور خرید مایحتاج روزانه، مراکز خرید Migros انتخاب‌ خوبی هستند. لباس‌های باکیفیت و عالی را با قیمتی مناسب می‌توانید از خیابان‌های Konyaalti و آتاتورک یا فروشگاه Migros 5M تهیه کنید.

یکی از بازارهایی که سر زدن به آن خالی از لطف نیست، بازار غذای سرپوشیده‌ی آنتالیا است که مجموعه‌ای از ۷۶۰ فروشگاه است. این مجموعه‌ی بزرگ شامل امکانات مختلفی چون تاکسی، شعبه‌های چندین بانک مختلف، اداره پست، امکانات ورزشی و انواع فروشگاه‌های میوه و سبزی و مواد غذایی است.

در قسمت بعدی مقاله با مراکز خرید آنتالیا بیشتر آشنا می‌شویم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه