حقایق جالب در مورد دیوار برلین

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
حقایق جالب در مورد دیوار برلین

دیوار برلین تاریخچه‌ای تلخ پشت خود دارد و نام آن با جنگ و جدایی مردم برلین و جنگ سرد گره خورده است. این دیوار تلفات زیادی گرفت.

دیوار برلین بعد از شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم بنا شد و برلین را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد. این دیوار در دهه‌ی ۸۰ فروپاشید و مردم این شهر دوباره توانستند کنار یکدیگر و بدون هیچ دیواری که میانشان جدایی بیندازد، زندگی کنند. در این مقاله به معرفی چند حقیقت جالب در مورد آن می‌پردازیم:

۱. طول دیوار برلین بیش از ۱۴۰ کیلومتر بود.

دیوار برلین

۲. بیش از ۵ هزار نفر وسوسه شدند تا از دیوار برلین فرار کنند که گفته می‌شود ۱۳۶ الی بیش از ۲۰۰ نفر آن‌ها تاوان آن را با از دست دادن جانشان پرداخت کردند.

۳. در سال ۱۹۶۳ یک سربازی از آلمان شرقی یک تانک دزدید و از طریق دیوار برلین با آن تانک فرار کرد.

۴. آخرین کسی که در دیوار برلین مرد، سعی داشت با یک بالن فرار کند اما بالن سقوط کرد و به مرگ او انجامید.

۵. دیوار برلین پس از سخنرانی سخنگوی آلمان شرقی در یک کنفرانس مطبوعاتی توسط شهروندانی فرو پاشید که گمان می‌کردند سخنگو در این در این سخنرانی اعلام کرده است که عبور از مرز امتیازی بدیهی برای هر شهروند است.

دیوار برلین

۶. «دیوید بووی» خواننده، در سال ۱۹۸۷ در دیوار برلین موسیقی اجرا می‌کرد و این در حالی بود که مردم آلمان شرقی پشت دیوار برای شنیدن صدای او جمع شده بودند. می‌توانستید صدای تشویق‌ها و همراهی کردن مردم را با آواز خواننده از پشت دیوار بشنوید.

۷. «اوسین بولت» که رکورددار کسب مدال طلا در مسابقات دوی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر است، مالک ۳ تن از قسمتی از دیوار برلین است. شهردار این شهر، دستور داده بود تا تصویری از این قهرمان را روی یک بخش از دیوار بکشند و آن را به اوسین بولت تقدیم کرد.

دیوار برلین

۸. در سال ۱۹۸۹ مارگارت تاچر از میخائیل گورباچف درخواست کرد تا دیوار برلین را حفظ کند و از تخریب آن جلوگیری شود.

۹. روز ۹ نوامبر روز خاصی در آلمان است. در این روز در ۱۹۱۸ آلمان به دولت جمهوری تبدیل شد، در سال ۱۹۲۳ کودتای مونیخ به‌ وقوع پیوست، در ۱۹۳۸ شب بلورین (یا همان شب شیشه‌های شکسته) اتفاق افتاد و در همین روز در سال ۱۹۸۹ دیوار برلین فرو پاشید.

۱۰. تخریب واقعی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ اتفاق نیفتاد؛ تخریب آن از تابستان سال ۱۹۹۰ شروع شد و این کار تا سال ۱۹۹۲ به طول انجامید.

دیوار برلین

۱۱. قبل از ساخت دیوار برلین، ۳/۵ میلیون از اهالی آلمان شرقی از کشور خود فرار کردند.

۱۲. در ۱۵ آگوست سال ۱۹۶۱، «کنراد شومان» اولین مرزبان آلمان شرقی بود که با پریدن از سیم‌خاردارها به برلین غربی فرار کرد.

۱۳. دولت آلمان شرقی ادعا کرد که دیوار برلین «یک حصار محافظ ضد فاشیستی» است تا از تجاوز غرب جلوگیری شود اما در این دیوار بیشتر برای جلوگیری از فرار شهروندان آلمان شرقی به آلمان غربی استفاده می‌شد!

۱۴. کلیسایی به نام «کلیسای آشتی» در کنار دیوار برلین قرار داشت که مقامات جمهوری دموکراتیک آلمان دستور دادند در سال ۱۹۸۵ با دینامیت تخریب کنند.

مطالب مرتبط:

منبع factslides

دیدگاه