هفته نامه؛ از لغو ویزای روسیه تا آب و هوای شهرهای مهم

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ از لغو ویزای روسیه تا آب و هوای شهرهای مهم

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات لغو ویزای روسیه، بارش های شدید هفته گذشته، دلیل سرمای شدید اخیر، ثبت پرونده نوروز به‌صورت ۱۲ ملیتی در یونسکو و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

این شماره از هفته‌نامه گردشگری کجارو طبق روال قبلی در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود که به عناوینی چون جزییات لغو ویزای گردشگری روسیه برای ایران و بارش‌های شدید اخیر و خسارات وارده به استان‌های شمالی ایران می‌پردازد.

لازم به ذکر است در این شماره‌ی هفته‌نامه گردشگری کجارو، بخش وضعیت هوای کشور در هفته‌ی آینده به‌صورت آزمایشی نیز درج می‌شود. با ما همراه باشید.

جزییات لغو ویزای روسیه

روسیه

هفته گذشته خبری مبنی بر لغو ویزای گردشگری میان ایران و روسیه منتشر شد. در این بخش از هفته‌نامه کجارو به جزییات این خبر می‌پردازیم.

این روند که طبق اخبار منتشر شده از مهر ماه سال جاری آغاز شده بود، روز دوشنبه ۸ آذر به مراحل نهایی و اعلام رسید.

به گزارش همشهری، روز ۲۴ مهر سال جاری خبری مبنی بر برنامه ویژه روسیه برای لغو روادید با ایران منتشر کرد، که طی آن رئیس اداره فدرال گردشگری روسیه از آغاز کار برای لغو روادید گروه‌های گردشگری ایران و هند به این کشور خبر داد.

بیشتر گردشگران ایرانی شهرهای مسکو، سن پترزبورگ و سوچی را به‌عنوان مقاصد گردشگری خود در روسیه انتخاب می‌کنند. با این حال شمار گردشگران روس که به ایران سفر می‌کنند همچنان ناچیز است

«ولگ سافونوف»، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت:

در حال حاضر وزارت امور خارجه و اداره فدرال گردشگری روسیه برنامه ویژه‌ای را برای تسریع در عملیاتی شدن این طرح دارند تا شمار گردشگران ایرانی و هندی به روسیه افزایش یابد.

همچنین اداره فدرال گردشگری روسیه اعلام کرد، گردشگران ایرانی در جمع ۲۰ کشور اول بازدیدکننده از این کشور قرار دارند.

بیشتر گردشگران ایرانی شهرهای مسکو، سن پترزبورگ و سوچی را به‌عنوان مقاصد گردشگری خود در روسیه انتخاب می‌کنند. با این حال شمار گردشگران روس که به ایران سفر می‌کنند همچنان ناچیز است.

بیشتر بخوانید:

چند روز بعد، همشهری، روز یکم آبان خبری با عنوان روسیه آماده لغو ویزا برای شهروندان ایرانی می‌شود، منتشر شد که طبق آن رئیس آژانس دولتی توریسم روسیه اعلام کرد که روسیه کار روی مراحل لغو صدور ویزا برای ایران و هند را آغاز کرده است.

ایران یکی از امن‌ترین کشورها برای شهروندان روسیه محسوب می‌شود

بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت کشورمان در مسکو اعلام کرد که اولگ سافونوف رئیس آژانس دولتی توریسم روسیه گفت:

کشورش اقدامات فوری‌تری را در راستای لغو و تسهیل ویزا اتخاذ خواهد کرد و آماده افزایش تعداد گردشگران ایرانی و هندی به روسیه است.

سافونوف خاطرنشان کرد:

ایران یکی از امن‌ترین کشورها برای شهروندان روسیه محسوب می‌شود.

طبق داده‌های آژانس دولتی توریسم روسیه، ایران در زمره ۲۰ کشوری است که گردشگرانشان بیشتر از همه به روسیه سفر می‌کنند.

در سال جاری بیش از ۳۵ هزار ویزا برای ایرانی‌ها صادر شد و پیش‌بینی‌ها گویای این امر هستند که این شاخص در سال آینده دوبرابر افزایش خواهد داشت.

در نهایت روز دوشنبه ۸ آذر ماه، جزییات نهایی لغو ویزا میان ایران و روسیه منتشر شد که به شرح زیر است:

طبق توافق میان مقامات وزارت خارجه روسیه و ایران، صدور روادید طبق شرایط خاصی از سال ۲۰۱۷ لغو خواهد شد.

گروه‌های توریستی که حداقل پنج نفر باشند، برای سفر به روسیه و بالعکس نیازی به اخذ ویزا نخواهند داشت. البته تنها تعداد محدودی از مجریان تور در دو کشور مجاز به ارائه این تورها هستند و آژانس‌های ارائه‌دهنده این خدمات باید به تائید طرفین برسند.

طبق توافق میان مقامات وزارت خارجه روسیه و ایران، صدور روادید برای گروه‌های گردشگران ۵ تا ۵۰ نفره از سال ۲۰۱۷ لغو خواهد شد

«یوگنی ایوانف»، رئیس بخش کنسولی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد:

بر اساس توافق جدید میان تهران و مسکو که در پنجمین نشست کمیسیون همکاری کنسولی دو کشور به‌دست آمد، از این پس گروه‌های گردشگران ۵ تا ۵۰ نفره که قصد سفر بین دو کشور را داشته باشند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت.

به گفته وی، حضور گردشگران ایرانی در روسیه به لطف راه‌اندازی پروازهای مستقیم به سنت‌پترزبورگ، مسکو و سوچی ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته که این رقم حاکی از علاقه گردشگران ایرانی به روسیه دارد.

بیشتر بخوانید: لغو ویزای ایران و روسیه اجرایی می‌شود


بارش‌ها در هفته گذشته

برف در مازندران

در هفته‌های گذشته شاهد سرمای شدید و بارش‌های سنگین در سراسر کشور بودیم که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به بارش‌های استان‌های مازندران و گیلان نام برد که در برخی نقاط منجر به قطعی چند روزه‌ی آب و گاز و برق، گیر افتادن هموطنان میان برف و بسته شدن راه‌ها و خسارات شدید به باغات مرکبات این مناطق شد.

طبق آمار اعلام شده، عطاالله داداشپور، معاون مدیرکل بحران استان مازندران و درباره میزان بارش برف در استان مازندران خاطرنشان کرد:

برابر اطلاعاتی که هواشناسی به ما اعلام کرده بیشترین میزان بارش برف در منطقه آلاشت بوده که ارتفاع برف ۱۵۲ سانتی متر بوده است، اما در مناطق دشتی همچون نور، نوشهر و غیره نیز بارش برف داشتیم، در نوشهر میزان بارش در طول یک هفته ۲۸۰ میلی‌متر و در نور میزان بارش برف ۳۰ سانتی متر بوده است.

خسارات بارش در استان مازندران، هنوز به‌صورت دقیق اعلام نشده است، اما طبق گزارش‌ها، مدتی قبل مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بودند امسال بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شود که بخش عمده آن نیز در مازندران است.

برف در مازندران

حسین نیاز آذری، نماینده مردم بابل اعلام کرد:

متأسفانه ۹۰ درصد مرکبات باغداران مازندرانی برداشت‌نشده است و با این خسارت معیشت بسیاری از کشاورزان به خطر افتاده است.

در مورد بارش‌های استان گیلان هم طبق آمار ارائه شده و از زبان افشین عزیزی، مدیرکل ستاد بحران استانداری گیلان، در برخی از مناطق کوهپایه‌ای استان گیلان ۹۰ تا ۹۵ سانتی‌متر برف باریده است. وی همچنین اعلام کرد عمده بارش برف در شهرستان‌های فومن، شفت و صومعه سرا بوده است.

برف در مازندران

باشگاه خبرنگاران جوان: طبق اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان:

بارش برف در گیلان به تاسیسات و زیر ساخت های کشاورزی ، راهداری و حمل و نقل جاده ای ، آب ، برق و گاز ۸۹۳ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

حجت شعبانپور با دسته‌بندی خسارات، افزود:

۴۶۰  میلیارد ریال از این خسارت ها به بخش کشاورزی ، ۲۷۵ میلیارد ریال به بخش راهداری و حمل و نقل جاده ای ، ۱۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های آب و فاضلاب شهری، ۵۸ میلیارد ریال آن به تاسیسات شهری و ۱۰ میلیارد ریال دیگر به دیگر بخش‌ها مربوط است.

وی همچنین اعلام کرد:

فومن، صومعه سرا، شفت، احمد سر گوراب، ماکلوان، تولم شهر و گوراب زرمیخ بیشترین خسارت را در بارش برف اخیر در گیلان متحمل شدند.

امیدواریم که با تدبیر اندیشی مسئولان،‌ هموطنان کشاورز و باغدارمان بتوانند خسارات وارده را جبران کرده و برای ادامه‌ی تولید خود انگیزه داشته باشند.

برف در مازندران

در همین موضوع، «احد وظیفه» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره چرایی بیش از حد سرد بودن دمای هوا در ماه سوم فصل پاییز گفت:

مرکز ملی اقلیم‌شناسی از قبل اعلام کرده بود که فصل پاییز امسال با بارش کم و دمای نسبتا بالا در نیمه اول فصل و در انتهای آن برگشت به شرایط نرمال همراه خواهد بود. این تغییرات یک هفته‌ای اخیر ناشی از نفوذ توده هوای سرد منطقه عرض‌های شمالی یا جنب قطبی عرض‌های پایین بوده و این اتفاق طبیعی است.

وظیفه با بیان اینکه این یک جریان رفت و برگشت بین قطب و منطقه مرزهای میانی یا مرزهای حاره‌ای است، گفت:

در قطب در فصل زمستان به واسطه تابش ضعیف آفتاب، کمبود انرژی و در مناطق استوایی انباشت انرژی داریم این انرژی باید جابه‌جا شود و این چرخه طبیعی جو است که انرژی را از عرض‌های جنوبی به شمال و از شمال به جنوب منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت سرمای بیش از حد پاییز امسال چه بود؟


پیش‌بینی وضع هوا برای هفته‌ی آینده

از این شماره‌ی هفته‌نامه گردشگری کجارو به اعلام وضعیت هوای هفته‌ی آینده در برخی شهرهای مهم می‌پردازیم تا چنانچه قصد سفر به آن مناطق را دارید، با آگاهی کامل از مبدا حرکت کنید.

تهران

شیراز

رشت

استانبول

کوالالامپور

دبی

بانکوک


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه