ثبت عکس های ازدواج فوزیه و محمدرضا پهلوی در اسناد سعدآباد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
ثبت عکس های ازدواج فوزیه و محمدرضا پهلوی در اسناد سعدآباد

دو آلبوم نفیس تاریخی اهدایی کشور مصر به ایران، با بیش از هزار و ۳۱۴ قطعه عکس سیاه و سفید، مستندنگاری و ثبت شدند.

تاج‌بخشیان، مسئول موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد با اعلام این خبر که دو آلبوم نفیس تاریخی اهدایی کشور مصر به ایران مستندنگاری و ثبت شدند، گفت:

این آلبوم‌های نفیس مربوط به مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه است که از طرف کشور مصر در سال ۱۹۳۹ به دربار ایران اهدا شده‌اند.

وی درباره مراحل مستندنگاری و ثبت آثار مذکور گفت که اوراق این آلبوم‌ها به‌وسیله پیچ‌های مخصوصی به جلد متصل شده‌اند و همین کار باعث شده تا مرحله دیجیتالی کردن تصاویر بدون کوچک‌ترین آسیبی صورت گیرد.

مسئول موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد افزود که همه‌ تصاویر با رزولوشن ۶۰۰ dpi اسکن شدند و نسخه دیجیتال این آثار به‌صورت دو فایل مجزا ذخیره‌سازی شده‌اند. فایل اول با هدف آشنایی با نوع صفحه‌آرایی، چیدمان تصاویر ، تزیینات و زیرنویس آن دوره یا کشور، حفظ برگه‌های هر آلبوم بدون کوچک‌ترین تغییر و بهره‌برداری از آن‌ها در امور مطالعاتی و در فایل دوم که با عنوان تک عکس هستند، هر عکس به‌صورت مجزا ذخیره‌سازی می‌شود.

به گفته‌ او، در حال حاضر یکی از این آلبوم‌ها در بخش مخزن و آلبوم دیگر در بخش پهلوی دوم موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

ساختمان موزه آلبوم‌ها و اسناد سلطنتی در حد فاصل کاخ وزارت دربار (موزه هنرهای زیبا) و کاخ سفید (موزه ملت) واقع شده که پیش از این محل استقرار و استفاده گارد جاویدان شاهنشاهی بوده است و در حال حاضر آلبوم‌های خاندان پهلوی، اسناد، مهرها و جلدهای این دوره از تاریخ در آن به نمایش درآمده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه