سافاری آفریقا، بخش اول: از برنامه ریزی تا انتخاب نوع سفر

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
سافاری آفریقا، بخش اول: از برنامه ریزی تا انتخاب نوع سفر

آفریقا، سرزمینی عجیب، غنی، متفاوت و خارق‌العاد است. خیلی از ما آرزوی سفری سیاحتی در قلب آفریقا را در سر می‌پرورانیم. با کجارو همراه باشید تا برای این نوع سفر که به سافاری آفریقا مشهور است، برنامه‌ریزی کنیم.

گشت‌‌وگذار (سافاری) آفریقا یک ماجراجویی واقعی است. سفری به سبک و سنت تجار ثروتمند قرن ۱۳ میلادی که برای شکار حیوانات بزرگ و نصب آن‌ها روی دیوار‌هایشان، دشت‌های آفریقا را در می‌نوردیدند. امروزه مسافران برای شکار موقعیت‌ عکاسی به اینجا می‌آیند نه اشتیاق کشتن اما با همان صحنه‌ها رو‌به رو شده و جذب اعماق تاریخ می‌شوند: هزاران گورخر که بر پهنه‌ی دشت‌های سبز و زمردین مهاجرت می‌کنند، دسته‌های براق و فلئورسنتی فلامینگو‌ها که صحنه‌ای رنگین را بر دریاچه‌های درخشان به وجود می‌آورند و شیر‌هایی که پس از شکاری سخت، بر ضیافت غذا نشسته‌اند.

سافاری آفریقا

بسیاری از مسافران برای یافتن گروه «۵ بزرگ» به سفر آفریقا می‌روند: بوفالو، شیر، پلنگ، فیل و کرگدن. دیدن این حیوانات در محیط طبیعیشان شاید تجربه‌ای باشد که فقط یک بار در زندگی شانسش را داشته باشیم اما سفر به آفریقا ممکن است شبیه هر چیزی باشد به‌جز دیدن حیوانات در باغ وحش. سافاری می‌تواند از نظر فیزیکی سخت و خسته‌کننده باشد و همه حیواناتی را که انتظار داشتید نبینید.

از جایی که بیشتر مقاصد سافاری در کشور‌های بیابانی و در حال توسعه قرار دارند، مسافران باید یک سری از پیش‌گیری‌های ایمنی و سلامت را رعایت کنند. اگر قصد برنامه‌ریزی یک سافاری را دارید، ت احد ممکن خود را آماده کنید. چند کتاب راهنمای خوب بگیرید، با دوستانی که در آفریقا بوده‌اند صحبت کنید، تحقیق کنید، تحقیق کنید و تحقیق کنید. ما در اینجا چند نکته‌ی مهم را برای برنامه‌ریزی سافاری آفریقا برای شما آماده کرده‌ایم: از انتخاب مقصد گرفته تا راهنمای واکسینه شدن. امیدواریم به شما در داشتن یک ماجراجویی موفق کمک کنیم.

انواع سافاری

در بیشتر موارد، سافاری‌ها یکی از تفریحات پرهزینه هستند. اما مثل دیگر انواع سفر، می‌توانید آن را نسبت به بودجه‌ خود تنظیم کنید. طول سافاری می‌تواند روی هزینه اثر گذارد. از طرفی ممکن است بخواهید طول سفر را کم کرده تا مقداری پول صرفه‌جویی شود، از طرف دیگر در سفر‌های کوتاه‌تر نرخ‌های اقامت شبانه حساب می‌شوند که کمی گران‌تر است. اگر در سفرتان به‌دنبال بخش‌های مجلل هستید (هرچیزی بیشتر از آب تمیز و تخت راحت)، آماده‌ی پرداخت هزینه‌های اضافه باشید.

مسافرینی با بودجه‌ی محدود باید به فکر سفرهای خودران (بدون راننده و راهنما) یا سفر گروهی در کمپ‌ها (Overland) که شرحش را خواهیم داشت باشید. این نوع سفر دقیقا برعکس سفر اختصاصی است و باید خود را برای خوابیدن در کمپ‌هایی با چادر‌های کوچک در میان بوته‌های صحرای آفریقا آماده کنید. اگر تنها سفر می‌کنید احتمالا باید کمی پول بیشتر به‌عنوان هزینه‌ی الحاقی پرداخت کنید چراکه بیشتر بسته‌های پیشنهادی بر طبق اقامت در اتاق‌های دونفره یا بیشتر قیمت‌گذاری شده‌اند.

سافاری‌های مجلل

سافاری آفریقا

سافاری‌های مجللی که توسط پیمان‌کاران مشهور برنامه‌ریزی می‌شوند، معمولا چند هزار دلار برای هر نفر در هفته هزینه دارند. این هزینه‌ها شامل برنامه‌های تماما اختصاصی و کامل هستند، از تور و غذا گرفته تا گردش‌های بیرون شهری. بسته‌های مجلل برنامه‌ریزی شده به مسافران راحتی خانه را در قلب آفریقا می‌‌دهند.

سافاری آفریقا

شرایط اقامتی شامل سوییت‌های کولردار و چادر‌های لوکس و شیکی می‌شوند که به شما حس بودن در اردو را می‌دهند البته یک اردو با آب گرم، ملحفه‌ی گران‌قیمت و البته خدمات درجه یک. سافاری‌های فوق مجلل ممکن است تا شبی ۴ میلیون تومان قیمت داشته باشند.

سافاری زمینی یا متحرک (Overland)

سافاری آفریقا

سافاری‌های زمینی یا متحرک معمولا ارزان‌ترین نوع سافاری سازماندهی شده در تور هستند. این نوع سافاری معمولا در اردوگاه‌ها و به‌صورت گروهی انجام می‌شود. سافاری‌های زمینی یا Overland معمولا به‌صورت شراکتی هستند، به این معنی که شما در برخی از فعالیت‌ها مثل پخت‌وپز و برپاکردن چادر کمک می‌دهید.

سافاری خود‌ران (Self-Drive)

آیا شما نیز از افراد ماجراجو هستید؟ یکی از پارک‌های عمومی تفریحی در آفریقا را انتخاب کرده، یک ماشین کرایه کنید و به‌تنهایی و مستقل در بین بوته‌های آفریقایی به سیاحت و گشت‌وگذار بپردازید. از جایی که این نوع سافاری فقط در پارک‌های تفریحی عمومی امکان‌پذیر هستند که معمولا هم مسیر‌های صاف، علامت‌گذاری شده و سنگ‌فرش شده دارند، پس نیازی نیست نگران گم شدن در صحرای آفریقا یا بدل شدن به غذای شیر‌های گرسنه باشید! برای ارزان‌ترین سافاری ممکن، سافاری خود‌ران بهترین شانس شما است. شما می‌توانید برای تور‌، غذا یا اقامت‌گاه به‌صورت جداگانه هزینه بپردازید. با این روش می‌توانید در ارزان‌ترین لژ‌ها اقامت کرده یا به‌جای استخدام یک راهنما، خودتان به گشت‌وگذار بپردازید.

سافاری آفریقا

اما یکی از معایب سفر خودران این است که با توجه به نداشتن اطلاعات لازم از منطقه ممکن است خیلی از صحنه‌های و جذابیت‌های حیات وحش را از دست بدهید. برای جلوگیری از این مشکل، از یک کتاب راهنمای خوب برای یافتن محل‌های مناسب استفاده کنید، یک محلی را با خود ببرید یا از مسافرینی که در مسیر می‌بینید برای یافتن نقاط جذاب سوال بپرسید. این روش در پارک‌های تفریحی عمومی مشهور راحت‌تر است.

نظر شما کجارویی‌های عزیز چیست؟ کدام روش را بیشتر دوست دارید؟ با کجارو در بخش دوم نیز همراه باشید تا قاصد مناسب این نوع سفر را باهم بررسی کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه