کریسمس در اسپانیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
کریسمس در اسپانیا

کریسمس در اسپانیا هم مانند سایر شهرها و کشورهای دنیا، با سنت‌ها و آداب و رسوم خاصی همراه است. با کجارو همراه باشید تا به اسپانیا سفر کنیم.

کریسمس در اسپانیا که Navidades نامیده می‌شود از ۲۴ دسامبر تا ۶ ژانویه ادامه دارد. در این فرصت چندروزه، اسپانیایی‌ها از جشن و شادی در کنار دوستان و اعضای خانواده، لذت می‌برند. کریسمس در اصل یک جشن مذهبی است و هنوز هم در خیلی از خانواده‌ها، به عنوان یک مراسم مذهبی مهم، برگزار می‌شود. اما علاوه بر این، در گوشه و کنار دنیا، کریسمس حتی برای غیرمذهبی‌ها هم به بهانه‌ای برای شادی و جشن تبدیل شده است.

کریسمس در اسپانیا به طور غیر رسمی از ۲۲ دسامبر شروع می‌شود، زمانی که شماره‌ها و جوایز لاتاری بزرگ کریسمس اسپانیا از رادیو و تلویزیون اعلام می‌شود. با شنیدن موسیقی خاص این لاتاری، همه می‌فهمند که کریسمس نزدیک است.

کریسمس در اسپانیا

روز ۲۴ دسامبر، روز جشن کریسمس است که در اسپانیا، Nochebuena نامیده می‌شود. خانواده‌ها در این روز دور یک میز و جمع می‌شوند. جشن می‌گیرند و غذاها و شیرینی‌های لذیذ سنتی می‌خورند. البته منظور از اعضای خانواده، تعداد زیادی از اعضای فامیل است که همه یک جا برای جشن گرفتن روز کریسمس جمع می‌شوند.

کریسمس در اصل یک جشن مذهبی است و هنوز هم در خیلی از خانواده‌ها، به عنوان یک مراسم مذهبی مهم، برگزار می‌شود. اما امروزه، در گوشه و کنار دنیا، کریسمس حتی برای غیرمذهبی‌ها هم به بهانه‌ای برای شادی و جشن تبدیل شده است.

بسیاری از خانواده‌ها در نیمه‌شب ۲۴ دسامبر در مراسم Misa del Gallo یا همان آیین عشای ربانی شرکت می‌کنند. در این مراسم، سرودهای کریسمس با آلات موسیقی سنتی و خاصی از جمله zambomba، carraca، دایره زنگی و البته گیتار، خوانده می‌شوند.

یکی از سنت‌های جدیدی که در چند دهه‌ی اخیر در اسپانیا با الهام از سایر کشورهای دنیا رواج پیدا کرده، سانتا کلاوس یا بابانوئل است. بابانوئل در روز جشن کریسمس به بچه‌ها هدیه می‌دهد و روز بعد بچه‌ها در پارک‌ها و میدان‌های شلوغ و پرهیاهوی شهرها، اسباب‌بازی‌های جدید خود را که از بابانوئل گرفته‌اند، به هم نشان می‌دهند.

در بخش‌های مختلف اسپانیا، شخصیت‌های دیگری شبیه به بابانوئل وجود دارند؛ از جمله Olentzero که از کوه‌های باسک می‌آید و برای بچه‌های خوب، هدیه می‌آورد و بچه‌های بد را تنبیه می‌کند. یا شخصیتی به نام Tió de Nadal در کاتالونیا و آراگون. این شخصیت‌ها بیشتر محلی هستند و از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت اند. برخلاف بابانوئل که اخیرا در تمام اسپانیا، شناخته شده است.

کریسمس در اسپانیا

در حالی که جشن کریسمس یک جشن خانوادگی است، اسپانیایی‌ها شب سال نو را معمولا با دوستان خود می‌گذرانند. در این شب افراد در میدان‌های شهر و زیر ساعت‌های بزرگ و قدیمی جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند و منتظر سال جدید می‌مانند.

در روز پنجم ژانویه، اسپانیایی‌ها به قنادی‌ها سر می‌زنند تا Roscón de Reyes سفارش دهند. کیکی مخصوص و شبیه به حلقه که معمولا برای وعده‌ی صبحانه‌ی روز ششم ژانویه تهیه می‌شود.

کریسمس در اسپانیا

در اسپانیا هم مثل سایر نقاط دنیا، در روزهای جشن کریسمس و سال نو، جشن و شادی در گوشه و کنار شهر برپا می‌شود. فروشگاه‌ها برای این روزها برنامه‌های ویژه‌ای دارند از تزیینات زیبا گرفته تا تخفیف‌های عالی. در خانه‌ها، بوتیک‌ها و خیابان‌ها، درختان کریسمس به زیبایی می‌درخشند. بچه‌ها از شور و هیجانی که در بازارچه‌ها و خیابان‌ها جریان دارد، لذت می‌برند. بزرگترها برای تزیین خانه، هدایای بچه‌ها و تهیه‌ی غذای کریسمس، تدارک می‌بینند.

کریسمس در اسپانیا

علاوه بر سنت‌های مرسوم کریسمس در همه جای دنیا، اسپانیا سنت‌های خاص دیگری هم دارد. یکی از این مراسم سنتی، Hogueras نام دارد که مراسمی شبیه به چهارشنبه‌سوری است که در کوتاه‌ترین روز سال و در آغاز زمستان، برگزار می‌شود. در این مراسم، افراد دور آتش جمع می‌شوند، شیرینی و غذا می‌خورند و به نشانه‌ی دوری از بیماری‌ها از روی آتش می‌پرند. این مراسم، بیشتر در گرانادا و خائن (Jaen) برگزار می‌شود.

علاوه بر سنت‌های مرسوم کریسمس در همه جای دنیا، اسپانیا سنت‌های خاص دیگری هم دارد. یکی از این مراسم سنتی، Hogueras نام دارد که مراسمی شبیه به چهارشنبه‌سوری است که در کوتاه‌ترین روز سال و در آغاز زمستان، برگزار می‌شود.

بازارچه‌های کریسمس هم بخش دیگری از سنت‌های کریسمس در اسپانیا هستند. مثل سایر شهرهای دنیا در شهرهای اسپانیا هم بازارچه‌هایی در این روزها برپا می‌شود که غرفه‌های آن به فروش مواد غذایی، شیرینی و شکلات و آبنبات، هدایای کریسمس و تزیینات مختلف اختصاص دارند.

غذاهای سنتی کریسمس

اسپانیایی‌ها برای کریسمس غذاها و شیرینی‌های مخصوصی دارند. یکی از این شیرینی‌های مخصوص، کیکی حلقه‌ای شکل به نام Roscón de Reyes است که قبلا در مورد آن گفتیم. البته این کیک در آمریکا و فرانسه هم با نام متفاوتی تهیه می‌شود. برای تزیین این کیک از انجیر، میوه‌های خشک، گیلاس، به یا میوه‌های آبنباتی استفاده می‌کنند.

کریسمس در اسپانیا

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی اسپانیایی، Turrón نام دارد. یک نوع شیرینی‌ شبیه به نوقا که با سفیده تخم‌مرغ، شکر، عسل و بادام بوداده و انواع مغزها تهیه می‌شود. این شیرینی‌ را معمولا مستطیل شکل برش می‌زنند. البته شیوه‌ها و ترکیبات امروزی هم به این شیرینی سنتی اضافه شده است. از جمله کاکائو، مارزیپان و...

سایر غذاهای مخصوص کریسمس از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر، متفاوت هستند. یکی از بخش‌های اصلی غذاهای کریسمس در اسپانیا، غذاهای دریایی هستند.

یکی از سنت‌های رایج در اسپانیا، خوردن دوازده انگور در شب سال نو است. هر کدام به نشانه‌ی ۱۲ ضربه‌ی زنگ ساعت. اسپانیایی‌ها معتقدند که این کار برایشان شانس می‌آورد. حتی برخی از آنها چنان عقیده‌ی محکمی به این مطلب دارند که پوست و هسته‌ی انگور را جدا می‌کنند تا موفق شوند دوازده انگور را بخورند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه